Vraag

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-11 21:29
Ik zoek een?
Android die zo kaal mogelijk is, het dichtst bij hoe Google het bedoelt heeft is, snel en lang geüpdatet en qua camera en batterij top notch. Ook 5g is een vereiste.

Wat is je budget?
Maakt op zich niet heel veel uit, ik heb wel principieel iets tegen telefoons die meer dan 1000 euro zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tja, waar gebruik je een smartphone voor. Foto's, mail, whatsappen, games...

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit te twijfelen tussen de Pixel 5, Samsung S20 en OnePlus 8 Pro. Van Pixels weet ik dat het altijd goede modellen zijn, maar van de 4XL hoorde ik dat het een heel matige was. Wel zit je direct aan de Google pijplijn en de camera is softwarematig altijd heel mooi. Samsung is wel goed, maar in het verleden wel slechte ervaringen met hun schil en updates zijn heel traag (ook zijn ze niet echt root vriendelijk). OnePlus weet ik niet zo heel veel van, maar het lijkt een aardige telefoon te zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
mis ik nog modellen? Kan ik beter wachten op een pixel 5xl?

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03
Als je zo kaal mogelijke Android belangrijk vindt dan is de Pixel 5 eigenlijk de enige optie van de 3 die je noemt. Zowel de Galaxy S20 als de OnePlus 8 Pro zijn verre van stock/kaal. Dus in hoeverre vind je dat echt belangrijk?

The devil is in the details.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
OnePlus zijn hevig geoptimaliseerd en camera van de 8 pro wordt als beste op de markt gezien. Ze zijn custom rom vriendelijk, en de processor is beter dan die in de Pixels.
In de Pricewatch kun je ze naast elkaar zetten zodat je de rest kunt vergelijken.

Samsung is tegenwoordig heel snel met updates, maar wel traag met versie upgrades. In ruil daarvoor heb je wel de best ondersteunde en stabiele telefoons. VoLTE, VoWifi, werkt gewoon overal.

Pixel toestellen zijn niet ondersteund officieel in Nederland, dus af en toe doet bepaalde software zoals bank apps het niet door de snelheid van ontwikkeling.

OnePlus geeft elke 2 maanden de Android Security updates en vaker rom updates. Ze zijn ook vrij snel met versie upgrades. Grootste nadeel is dat je pech kunt hebben en met regelmaat stabiliteitsproblemen kan ervaren. Simpel voorbeeld, ik heb een Nord en die blijft verbinding maken met mijn bluetooth dopjes ondanks dat ik ze in hun doosje terug stop. Hiervoor had ik een Samsung Note 8, en met dezelfde dopjes had ik dat niet. Dit kwam na een update op de Nord en zal in de toekomst verholpen worden. En zo kun je meer voorbeelden vinden. Overigens had ik een OnePlus 3 voor de Samsung met ook regelmatig kleine problemen, en ben toch weer voor OnePlus gegaan nu. Reden, de Samsung was zo stabiel dat het saai werd, en af en toe troubleshooten blijft leuk. Daarbij heb ik zakelijk nog een iPhone, dus heb reserve in geval van serieuze problemen.

• Hahn
swhnld schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:13:
OnePlus zijn hevig geoptimaliseerd en camera van de 8 pro wordt als beste op de markt gezien.
Waar baseer je dit op? Want vrijwel elke review die ik heb gezien en gelezen benoemt dat de Pixels, iPhone 11 (Pro) en Samsung S20/Note 20 beter zijn.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Google Pixel 5 heeft geen processor uit de allerhoogste klasse, maar is nog steeds geschikt voor 'zware taken' Omdat deze net uit is, zou ik eerst wat testen afwachten. Je heb in elk geval geen Samsung zooi er op staan. Xiaomi Mi 10T Pro is ook nog een optie, met 5000mAh batterij, maar wel groter qua afmeting

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• swhnld
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:14:
[...]

Waar baseer je dit op? Want vrijwel elke review die ik heb gezien en gelezen benoemt dat de Pixels, iPhone 11 (Pro) en Samsung S20/Note 20 beter zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/...y-s20-ultra-oneplus-8-pro

• Hahn
Dat is één artikel, en RTL Nieuws/Bright zou ik nou niet per se als de meest toonaangevende techsite beschouwen ;) Kijk maar eens naar vergelijkingen op YouTube van bijvoorbeeld The Verge, MKBHD, etc.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
De nieuwste Pixel is geen high-end. Daar staan ze ook niet voor met hun Pixel lijn. Ze zijn de beste all-rounder, toch zeer goede specs, maar niet het beste van het beste, en gegarandeerd je maandelijkse updates.
Neem daarbij de foto processing van Google en de Pixel komt toch het beste uit de bus.

Zoals je al aangeeft wil je een zo dicht mogelijke experience op een toestel zoals Google dat bedoelt heeft, dan blijft er eigenlijk maar eentje over en dat is de Pixel.

Zucht...

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
swhnld schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:13:
OnePlus zijn hevig geoptimaliseerd en camera van de 8 pro wordt als beste op de markt gezien.
Hier op Tweakers zijn ze anders niet dol-enthousiast...

reviews: OnePlus 8 en 8 Pro - Wie veel inzet, speelt hoog spel

Camera is prima, maar zeker niet beste als ik dit zo lees..

• swhnld
  • Nu online
Hahn schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Dat is één artikel, en RTL Nieuws/Bright zou ik nou niet per se als de meest toonaangevende techsite beschouwen ;) Kijk maar eens naar vergelijkingen op YouTube van bijvoorbeeld The Verge, MKBHD, etc.
Toonaangevend zegt niets, beter is een eigen mening te vormen. Als je de jaarlijkse test hier op Tweakers bekijkt bijvoorbeeld met foto's van meerdere smartfoons, dan ze je dat er ook zoiets is als smaak. Wat je ook ziet is het moment dat de review geschreven/gefilmd wordt (eerste software release, of na updates).
Zelf vond ik de discussie rond de Huawei P30 Pro de mooiste, het was de beste camera op een smartfoon van dat moment vond iedereen, mits je 5 minuten de tijd nam alles goed in te stellen voor die foto, en hem regelmatig opnieuw deed tot je het beste plaatje had want regelmatig mislukten ze ook compleet. Dat is dan kwalitatief misschien wel het beste plaatje, maar verdomde lastig met levende beelden met mensen of dieren er op die niet 5 minuten willen stil zitten.

Kijk ik deze review van Bright ben ik het eens met hoe de plaatjes beoordeeld worden, en heb ik de indruk dat de maker eerlijk is als hij aangeeft de camera van zijn eigen iPhone 11 slechter te vinden versus die van de OP8pro. Op Techzine geven ze de OP8pro een 9,5 score en roemen de "uitstekende camera" ook als pluspunt.

Mijn mening is, kijk naar wat je wil van de camera en vergelijk de reviews. Wil je point en shoot en snelheid, of zoek je 1 triljoen instellingen en bijna professionele setup, of iets er tussenin. Wil je kleuren natuurgetrouw of over saturated. Wil je foto's waar je zelf blij mee bent of iets waar de meute van roept, het is merk X dus moet goed zijn.

• Hahn
swhnld schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Toonaangevend zegt niets, beter is een eigen mening te vormen. Als je de jaarlijkse test hier op Tweakers bekijkt bijvoorbeeld met foto's van meerdere smartfoons, dan ze je dat er ook zoiets is als smaak. Wat je ook ziet is het moment dat de review geschreven/gefilmd wordt (eerste software release, of na updates).
Zelf vond ik de discussie rond de Huawei P30 Pro de mooiste, het was de beste camera op een smartfoon van dat moment vond iedereen, mits je 5 minuten de tijd nam alles goed in te stellen voor die foto, en hem regelmatig opnieuw deed tot je het beste plaatje had want regelmatig mislukten ze ook compleet. Dat is dan kwalitatief misschien wel het beste plaatje, maar verdomde lastig met levende beelden met mensen of dieren er op die niet 5 minuten willen stil zitten.

Kijk ik deze review van Bright ben ik het eens met hoe de plaatjes beoordeeld worden, en heb ik de indruk dat de maker eerlijk is als hij aangeeft de camera van zijn eigen iPhone 11 slechter te vinden versus die van de OP8pro. Op Techzine geven ze de OP8pro een 9,5 score en roemen de "uitstekende camera" ook als pluspunt.

Mijn mening is, kijk naar wat je wil van de camera en vergelijk de reviews. Wil je point en shoot en snelheid, of zoek je 1 triljoen instellingen en bijna professionele setup, of iets er tussenin. Wil je kleuren natuurgetrouw of over saturated. Wil je foto's waar je zelf blij mee bent of iets waar de meute van roept, het is merk X dus moet goed zijn.
Dit is een onderbouwde en genuanceerde reactie, waarvoor kudo's. In je eerste post zei je echter letterlijk dat de camera van de 8 Pro als 'de beste op de markt' gezien wordt, wat je nu ook al aangeeft simpelweg geen feit is.

Sommigen vinden 'm heel goed, wat niemand hier ontkracht. Dat de 8 Pro heel goed mee kan komen met de toppers, ook helemaal prima. Maar 'gezien worden als dé beste', dat is waar ik over viel. Maar ik ben blij dat je daar nu dus wat nuance aan hebt toegevoegd :)

Pagina: 1