Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10 14:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Ik wil mijn 2e PC upgraden (zit nu een 3400G in die ik later in een HTPC oid wil zetten) en wilde eigenlijk een 4600G aanschaffen. Maar die zijn (voorlopig) nog niet te koop. Ik zie wel dat de 4650G te koop is maar die ondersteund volgens mij geen virtualisatie. Bummer. Maar ik hoop voor einde van het jaar dat die 4600G te koop zal zijn ergens. Als dat niet zo is dan houdt het natuurlijk op. Want boekhoudkundig technische ;) wil ik systeem upgraden voordat het jaar voorbij is.

Ik wil mijn systeem stil houden, dus lieftst geen fans en eigenlijk zo zuinig mogelijk, daarom ook de fanless GPU keuze. Maar wat ik erg lastig vind te beoordelen is het grafische gedeelte, ik kom daar niet uit. Wat, als het er al is, is het verschil tussen een GT1030 en het GPU gedeelte van de 4600G?

Wat ga ik ermee doen?
Ik ga er voornamelijk mee rommelen/basic dingen doen. Dus daar geen issues. Maar wil ook regelmatig werken met virtualbox en occasional video bewerking e.d. En wat ontwikkelwerk en een enkele keer streamen. Zal dus over het algemeen wel diverse dingen tegelijkertijd aan hebben staan. Ik zal op dit systeem niet gaan gamen. Maar wil wel video e.d. op zo goed mogelijke kwaliteit en vooral snelheid afspelen en doorspitten. Ik merk in mijn huidige setup als ik bijvoorbeeld in VLC klik op een later deel in de video dat het dan soms langer duurt voordat ie op dat punt verder gaat en de laadbalk onderin even tijd nodig heeft om te laden. Maar misschien is dat gewoon een issue in VLC of het feit dat mijn video's op een ouderwetse HD staan. Dit is een dual boot machine maar gebruik voor 95% Linux. Windows alleen een enkele keer bijvoorbeeld om mijn photoshop te gebruiken of andere software die ik niet heb in Linux zoals Abobe Acrobat voor het maken/aanpassen van PDF's bijvoorbeeld.

Dus eigenlijk heb ik 3 vragen:
  • Zit er veel verschil in stroomverbruik tussen de 2 gekozen combi's?
  • Wat is het verschil in GPU gedeelte tussen de 2 gekozen combi's? Ik kom daar echt niet uit.
  • En argumenten waarom de ene of de andere combi beter/verstandiger is.
Alvast bedankt voor de feedback.

Ter info de huidige setup:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 80,37€ 80,37
1BehuizingenFractal Design Define S€ 73,94€ 73,94
1MonitorenAOC Q27P1 Zwart€ 208,-€ 208,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C14D-16GVK€ 104,89€ 104,89
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 256GB€ 47,88€ 47,88
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,85

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Beste antwoord (via MrMarcie op 20-10-2020 11:53)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De Vega 7 van de 4600G is iets sneller dan de GT1030 maar met beiden ga je toch niet gamen. Bovendien ontlast je met een losse videokaart de processor en geheugen. Ik zou dus een R5 3600 halen met een losse GT1030 tenzij de R5 4600G dit jaar nog uitkomt. Ik verwacht het alleen niet aangezien AMD de chipmachines nodig heeft voor de Zen3

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De Vega 7 van de 4600G is iets sneller dan de GT1030 maar met beiden ga je toch niet gamen. Bovendien ontlast je met een losse videokaart de processor en geheugen. Ik zou dus een R5 3600 halen met een losse GT1030 tenzij de R5 4600G dit jaar nog uitkomt. Ik verwacht het alleen niet aangezien AMD de chipmachines nodig heeft voor de Zen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
Gaat je moederbord ondersteuning voor de 4600G krijgen dan? 4650G staat iig niet op de compatibiliteitslijst!

Ryzen 3600 is een vrij logische upgrade met een videokaartje, of een 3500X. En als je toch een videokaart haalt dan zou ik wat meer uitgeven aan een GTX 1650 D6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Uszka schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:47:
Gaat je moederbord ondersteuning voor de 4600G krijgen dan? 4650G staat iig niet op de compatibiliteitslijst!

Ryzen 3600 is een vrij logische upgrade met een videokaartje, of een 3500X. En als je toch een videokaart haalt dan zou ik wat meer uitgeven aan een GTX 1650 D6.
Ik ga er even vanuit dat die 4600G ondersteunt (gaat) worden want de 3600 en X kunnen er ook in. Dat is een kwestie van tijd.

Ik wil een fanless videokaart want ik ben allergisch ;) voor geluid. Maar zie dat er weinig keuze is. En van 80 naar 160 euro vind ik nogal een stap. Mogelijke andere optie zou kunnen zijn deze want heeft een Semi-passieve fan. Maar vraag me af of ik dat voor mij wel noodzakelijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door MrMarcie op 17-10-2020 13:49 ]

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Hou er rekening mee dat als je netflix in 4k wil streamen je minimaal een GTX1050 nodig hebt, gezien de GT1030 geen NVENC/NVDEC ondersteunt... Als je wil streamen op twitch is dit ook toch echt wel een pluspunt om te hebben gezien je daarmee hard je CPU ontlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij GPU aankoop, ga je sowieso voor 4GB Vram. Komt er een G van Zen3, dan heb je sowieso een bios-update nodig op een huidig AM4 bord. Bij een 4650 Pro kun je van je RAM, 4096MB toekennen aan iGPU.
(dat is ook bij je huidige R3400G)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:05:
Bij GPU aankoop, ga je sowieso voor 4GB Vram. Komt er een G van Zen3, dan heb je sowieso een bios-update nodig op een huidig AM4 bord. Bij een 4650 Pro kun je van je RAM, 4096MB toekennen aan iGPU.
(dat is ook bij je huidige R3400G)
Waarom 4Gb? Ik heb nu 2Gb gereserverd bij die 3400G. Is dat niet ok?

En wat zou je dan adviseren als beetje cheapo stille kaart?

[ Voor 7% gewijzigd door MrMarcie op 17-10-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrMarcie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Waarom 4Gb? Ik heb nu 2Gb gereserverd bij die 3400G. Is dat niet ok?

En wat zou je dan adviseren als beetje cheapo stille kaart?
Dat hoeft niet, maar kan.

pricewatch: Palit GeForce GTX 1650 Super StormX

Stillere zijn duurder. (asus strix, msi gaming x)

GTX1650 is bijna even duur als 1650Super pricewatch: Palit GeForce GTX 1650 StormX

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 17-10-2020 17:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Hackus schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Dat hoeft niet, maar kan.

pricewatch: Palit GeForce GTX 1650 Super StormX

Stillere zijn duurder. (asus strix, msi gaming x)
Ja, daar ben ik ook achter gekomen. Beetje rare business dit.

Ik hou het voorlopig op die 1030 (voorlopig even genoeg denk ik en maar 30W). Maar zal nog even verder kijken. Had zelf deze nog gezien. 4Gb en semi-passieve fan. Zoals gezegd ik ga niet gamen. En heb mezelf ook een budget gegeven.

Als ik het goed begrijp heeft een dGPU wel de voorkeur.

[ Voor 3% gewijzigd door MrMarcie op 17-10-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
Tsja, Palit maakt ook nog volledig passieve kaarten (KalmX als ik me niet vergis), ook van de GTX1650. Maar zoals gezegd, hoe stiller hoe meer je betaalt en deze zit dan ook rond de 150 euro.

In een RX550 zou ik zelf geen geld meer stoppen, dan zou ik eerder afwachten of er nog iets op de planning staat voor het einde van het jaar.

Overigens heb ik zelf een MSI 1650 Super gehad en die hoorde je nooit, de processorkoeler maakte altijd meer geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Dagion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:12:
Tsja, Palit maakt ook nog volledig passieve kaarten (KalmX als ik me niet vergis), ook van de GTX1650. Maar zoals gezegd, hoe stiller hoe meer je betaalt en deze zit dan ook rond de 150 euro.

In een RX550 zou ik zelf geen geld meer stoppen, dan zou ik eerder afwachten of er nog iets op de planning staat voor het einde van het jaar.

Overigens heb ik zelf een MSI 1650 Super gehad en die hoorde je nooit, de processorkoeler maakte altijd meer geluid.
Ja, ik heb er nog eens over zitten denken en wat over gelezen. Denk toch dat ik voor zo'n 1650 ga (deze omdat ie GDDR6 is en semi-passive fan) en de Ryzen 3600. Lijkt me mooie combi en dan heb ik genoeg power voor de toekomst. En aangezien het mijn backup PC is staat die toch niet altijd aan, dus qua stroomkosten valt het wel mee. En met mijn 400 W voeding moet dat geen probleem zijn. Is ff 100 euro meer, maar daar komen we ook wel overheen.

Alleen als die 4600G voor einde jaar beschikbaar is, dan neem ik die. En dan puur voor stroomkosten /jaar. Want dat scheelt nogal heb ik net uitgerekend. Verschil tussen een GT1030 en die 1650 is niet zoveel dus in dat geval neem ik de 1650. Leuk he, dat wikken en wegen :O
Djarune schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:57:
Dank voor de denkrichting. Dat ontlasten is goed argument en ik heb er dan 2Gb memory bij en dat is wel handig voor mijn VM's.

[ Voor 27% gewijzigd door MrMarcie op 20-10-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-09 09:25
MrMarcie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Ja, ik heb er nog eens over zitten denken en wat over gelezen. Denk toch dat ik voor zo'n 1650 ga (deze omdat ie GDDR6 is en semi-passive fan) en de Ryzen 3600. Lijkt me mooie combi en dan heb ik genoeg power voor de toekomst. En aangezien het mijn backup PC is staat die toch niet altijd aan, dus qua stroomkosten valt het wel mee. En met mijn 400 W voeding moet dat geen probleem zijn. Is ff 100 euro meer, maar daar komen we ook wel overheen.

Alleen als die 4600G voor einde jaar beschikbaar is, dan neem ik die. En dan puur voor stroomkosten /jaar. Want dat scheelt nogal heb ik net uitgerekend. Verschil tussen een GT1030 en die 1650 is niet zoveel dus in dat geval neem ik de 1650. Leuk he, dat wikken en wegen :O
Dus wel even voor de duidelijkheid, je neemt dan een GTX 1650 Super en geen GTX 1650, dat zijn totaal verschillende GPU's. De Super heeft veel meer rekeneenheden en daarnaast ook een nieuwere media encoder/decoder, maar heeft ook een hoger TDP (100W vs 75W). Er zijn GTX 1650's met GDDR5 én GDDR6, maar alle GTX 1650 Super's hebben GDDR6. In elk geval, de keuze voor de Super variant is zeker geen slechte, het verschil in idle verbruik is 0,9W (maar zal afhangen van welke AIB variant je vergelijkt), en het prijsverschil is ook niet groot. De GTX 1650 is er eigenlijk alleen nog voor systemen die echt niet meer dan 75W piekverbruik over hebben voor een videokaart (waarbij de voeding bv geen PCIe connector heeft).

Dit is onwaarschijnlijke mierenneukerij van mij, maar je hebt de gewoonte om de tekst in een link te vervangen (1650 ipv pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G, waardoor wij pas zien dat jij het over een GTX 1650 Super hebt wanneer we op de link klikken.

Verder, waar haal je eigenlijk vandaan dat de pricewatch: AMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed geen virtualisatie zou ondersteunen? Als je je baseert op de Tweakers Pricewatch, volgens mij is dat een foute invoer, het lijkt mij totaal onlogisch om met op de professionele markt gerichte CPU's geen virtualisatie te ondersteunen. De vraag is dan vooral of je huidige moederbord die 4000G PRO CPU's wel ondersteunt, en voorlopig is dat officieel niet zo. Ik meen een Reddit post gezien te hebben van iemand die een 4650G op een B450 bord geprobeerd heeft en waarbij die gewoon werkte met recente BIOS updates, maar ik vind die niet meteen terug, en ik zou er zelf ook geen €200+ op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
@MacPoedel Dank voor je bericht. Ja die linkjes is gewoonte maar je hebt gelijk. Ziet er alleen mooier/verzorgder uit. Daarom deed ik het eigenlijk. Maar is minder duidelijk, zal er op letten in de toekomst. (y)

Wat betreft die GPU, die 'duurdere' versie (verschilt niet zoveel in prijs en verbruik) dan maar de duurdere gekozen. En mijn PSU kan het aan. Maar hou die optie open van die APU.

Wat betreft die virtualisatie met die 4650G kan je wel eens gelijk hebben, zie cpu-monkey.com. Ga ik even achteraan. En ook of mijn MB dat gaat ondersteunen (Asrock mail gestuurd).

[ Voor 16% gewijzigd door MrMarcie op 20-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagion
Kijk nog wel even reviews na op Techpowerup bijvoorbeeld. Die Gigabyte is volgens mij juist niet zo stil, maar dat zou je zelf even na moeten kijken.
Link naar overzicht geluidsproductie verschillende 1650 Supers: TPU 1650 Super review

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
De pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G heb ik een tijdje gehad icm mijn Ryzen 3600. Aan die laatste ligt het niet (al is het idle verbruik aan de hoge kant itt Intel) maar de videokaart heeft heel vervelende faneigenschappen. De overgang tussen passief en actief gaat te abrupt met voor een seconde een heel hoog toerental. Erg storend. Met een profiel in Afterburner werd het wel iets minder maar helemaal weg ging het niet. Toen maar een profiel gemaakt dat de fan altijd actief is. Niet de bedoeling want daar koop je geen kaart met passieve modus voor. Wegens de aansluitingen de kaart weer snel verkocht en nu de pricewatch: Gainward GeForce GTX 1650 D6 Ghost OC in het systeem. Presteert iets minder maar de fans heb ik nog nooit gehoord terwijl ze minimaal 800 toeren draaien.
Wat verbruik betreft doet een Ryzen 3600 met de Gainward 1650 D6 idle 52w. Heb ook nog een Intel 10400 met GTX 1660 Super staan. Het verschil in idle verbruik is relatief gigantisch. Het Intel systeem zit op 31w. 31w doet ook ons kantoorsysteem, Ryzen 1200 AF met GT 1030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Antwoord van Asrock:
Heel netjes binnen een paar uur antwoord op mijn mail. Verrassend.

AMD ondersteunt geen Renoir CPU's op de B450 chipset.

Ieder AM4 BIOS is opgebouwd rond de Agesa code die AMD ons stuurt, daarin wordt bepaald, welke CPU's ondersteund worden, en de Renoir CPU's staan daar helaas niet in.

Mocht je toch graag wat krachtigere graphics habben, kun je een grafische kaart overwegen, en kun je je huidige CPU behouden.

Dan moet het dus wel die 3600 worden :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:18
Je kunt ook naar deze passieve kaart kijken.

pricewatch: Palit GeForce GTX 1650 KalmX

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Topicstarter
Dank je, die staat ook op mijn lijstje. Is wel DDR5 maar neem aan dat ik met mijn gebruik daar weinig verschil mee zal merken. Hoogstens in rendertijd maar dat doe ik toch niet zoveel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Dagion schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:12:

Volgens mij zijn alle 16xx super kaarten ondergedimensioneerd qua koeling waardoor zelfs de Strix en Gaming X luid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
eL_Jay schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Volgens mij zijn alle 16xx super kaarten ondergedimensioneerd qua koeling waardoor zelfs de Strix en Gaming X luid zijn.
Is me met mijn 1650 Super Gaming X nooit opgevallen, maar het heftigste wat die voor zijn kiezen kreeg was Hitman volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrMarcie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:16:
Antwoord van Asrock:
Heel netjes binnen een paar uur antwoord op mijn mail. Verrassend.

AMD ondersteunt geen Renoir CPU's op de B450 chipset.

Ieder AM4 BIOS is opgebouwd rond de Agesa code die AMD ons stuurt, daarin wordt bepaald, welke CPU's ondersteund worden, en de Renoir CPU's staan daar helaas niet in.

Mocht je toch graag wat krachtigere graphics habben, kun je een grafische kaart overwegen, en kun je je huidige CPU behouden.

Dan moet het dus wel die 3600 worden :*) .
Renoir is gebouwd op Zen2

AMD Ryzen 4000G series is currently only supported on 500 series motherboards (B550/X570). The statement confirmed that next-gen APUs will be supported by 400-series as well, what is unknown at this point is whether the same SKUs will be supported.

[ Voor 16% gewijzigd door Hackus op 20-10-2020 18:33 ]

Pagina: 1