Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:47
Mijn vraag
Sinds enkele maanden hebben mijn ouders een Deskmini A300 staan met de officiele Wifi-kit van ASrock. Het signaal met de bijgeleverde antennes valt toch wat tegen. Mij is gevraag te kijken naar andere antennes om het signaal te verbeteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Betreft een ASRock Deskmini A300 met de Wifi-kit van ASRock (Intel 3160).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet lees ik van alles over Dbi's, waarbij hoe hoger niet direct staat voor een beter signaal. De Deskmini staat op zolder en de router in de woonkamer (de 1e verdieping zit er nog tussen). Ik zoek dus twee sterke antennes voor de Deskmini. Beneden staat een AC87U van Asus als router.

Ik hoop dat jullie een goed advies voor mij hebben. Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:54
Is een kabel naar boven echt geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50
Een hogere ontvangstgevoeligheid betekend ook dat je interferentie harder binnenkomt en je zult dus netto geen hogere signaal ruisverhouding halen.

vergeet ook niet dat je een hogere antenne gain dient te compenseren met een verlaging van het zendvermogen om aan de binnen de kaders van de wet te blijven opereren.

En zoals @Nielson als aangeeft is het gebruik van bedrading technisch een veel betere optie waar ik dan aan toe ga voegen dat je daarmee een AP dichter in de buurt van je PC kunt gaan plaatsen waardoor je overal dekking kunt relaliseren.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Nielson schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:51:
Is een kabel naar boven echt geen optie?
Nee helaas niet. Als je het mij vraagt is het de beste oplossing, maar gezien de wens om binnen enkele jaren te verhuizen gaan ze geen kosten meer maken. Daarom nu op zoek naar het beste 'tijdelijke' alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mash_man02 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:56:
Een hogere ontvangstgevoeligheid betekend ook dat je interferentie harder binnenkomt en je zult dus netto geen hogere signaal ruisverhouding halen.
Aangezien meer versterking bij een antenne vrijwel altijd betekent dat je richtingsgevoeligheid toevoegt (tenzij je isotrope stralers gaat stacken), is dat niet waar. Bovendien is het begrip signaal/ruisverhouding gebaseerd op ruis als beperkende factor. Interferentie is de storing die je hebt doordat er andere WiFI-signalen zijn die het gewenste signaal verstoren, of van de RF-troep die door electronische apparaten (waaronder de computer zelf wordt 'uitgezonden'). Beide concepten zijn vergelijkbaar maar in WiFi-context niet helemaal hetzelfde.

In dit geval (router beneden, computer boven) zou je theoretisch niet veel geholpen zijn met een antenne met een hoge versterking, want die antennes werken vooral door het stralingsdiagram platter te maken, zodat er minder signaal gaat (en ontvangen wordt) naar de bovenkant en onderkant. Een betere ontvangst dus van de router van de buren die ook op zolder staat, maar niet van een apparaat dat beneden staat.

Dat gezegd hebbende, verwacht ik dat de computer zelf ook storing veroorzaakt. Je zou dus kunnen proberen om de antennes in plaats van rechtomhoog rechtuit te zetten, en je zou ook nog met de plaatsing van de router en z'n antennes beneden kunnen spelen. Ik zou echter niet meteen antennes met meer gain gaan monteren, als kun je altijd iets laten komen van AliExpress en ermee gaan spelen. Ik voorspel echter dat het nooit optimaal gaat worden.

Overigens heb ik het hier vooral over 'sprietjes', richtantennes aangesloten met een stukje kabel kan ook, maar vaak wat moeilijk te plaatsen binnenshuis. Het werkt natuurlijk wel.

Als het draadloos moet, zou je eens kunnen kijken naar een repeater met een ethernet aansluiting (ik ben heel tevreden over de Fritz!Repeater 3000) of een meshoplossing (is zo weer mee te nemen), anders kun je ook nog naar powerline kijken. Kost ook niet de wereld, en als je sowieso niet naar midden- of kortegolf luistert valt de storing ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
De Intel AC3160 is nu ook niet de meest snelle wifi-client. Op 2,4GHz waarmee je nu ook waarschijnlijk verbonden bent, slechts een link-speed van max. 150 Mbps. Dus netto hou je daar zo'n 75-90 Mbps van over in het ideale geval, als je router in dezelfde ruimte staat. Op zolder blijft niks meer van je snelheid over.

Ik zou de AC3160 vervangen door op zijn minst een AC7260 (als die nog verkrijgbaar is) of zelfs een AC9260 (als de antenne aansluitingen passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:04
@TwingyTwingy
als je gewoon een langere kabel koopt, die je via de trap naar boven laat gaan, en dan vast zetten met kabelclips
Elke meter 1, dus heb je er genoeg aan 25 stuks mag ik aannemen? Of heb je een gigantisch kasteel, dan heb je 2 zakjes nodig.

Tegen wanneer je vertrekt haal je de kabel los, die kan je hergebruiken. De clips a 2.19 per zakje kan je weggooien, of hergebruiken...

stuk goedkoper dan je wifi oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Aangezien meer versterking bij een antenne vrijwel altijd betekent dat je richtingsgevoeligheid toevoegt (tenzij je isotrope stralers gaat stacken), is dat niet waar. Bovendien is het begrip signaal/ruisverhouding gebaseerd op ruis als beperkende factor. Interferentie is de storing die je hebt doordat er andere WiFI-signalen zijn die het gewenste signaal verstoren, of van de RF-troep die door electronische apparaten (waaronder de computer zelf wordt 'uitgezonden'). Beide concepten zijn vergelijkbaar maar in WiFi-context niet helemaal hetzelfde.

In dit geval (router beneden, computer boven) zou je theoretisch niet veel geholpen zijn met een antenne met een hoge versterking, want die antennes werken vooral door het stralingsdiagram platter te maken, zodat er minder signaal gaat (en ontvangen wordt) naar de bovenkant en onderkant. Een betere ontvangst dus van de router van de buren die ook op zolder staat, maar niet van een apparaat dat beneden staat.

Dat gezegd hebbende, verwacht ik dat de computer zelf ook storing veroorzaakt. Je zou dus kunnen proberen om de antennes in plaats van rechtomhoog rechtuit te zetten, en je zou ook nog met de plaatsing van de router en z'n antennes beneden kunnen spelen. Ik zou echter niet meteen antennes met meer gain gaan monteren, als kun je altijd iets laten komen van AliExpress en ermee gaan spelen. Ik voorspel echter dat het nooit optimaal gaat worden.

Overigens heb ik het hier vooral over 'sprietjes', richtantennes aangesloten met een stukje kabel kan ook, maar vaak wat moeilijk te plaatsen binnenshuis. Het werkt natuurlijk wel.

Als het draadloos moet, zou je eens kunnen kijken naar een repeater met een ethernet aansluiting (ik ben heel tevreden over de Fritz!Repeater 3000) of een meshoplossing (is zo weer mee te nemen), anders kun je ook nog naar powerline kijken. Kost ook niet de wereld, en als je sowieso niet naar midden- of kortegolf luistert valt de storing ook wel mee.
Vrijwel altijd is niet altijd, dus niet waar zou dan ook meestal niet waar moeten zijn. En als jij gaat beweren dat ruis geen natuurlijke interferentie is en dus geen storing is c.q. gevolg heeft voor je signaal ruis verhouding denk ik dat we een zwaar verschillende definitie hebben.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mash_man02 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:49:
[...]
Vrijwel altijd is niet altijd, dus niet waar zou dan ook meestal niet waar moeten zijn. En als jij gaat beweren dat ruis geen natuurlijke interferentie is en dus geen storing is c.q. gevolg heeft voor je signaal ruis verhouding denk ik dat we een zwaar verschillende definitie hebben.
Ik gaf het voorbeeld al, je kunt isotrope antennes gaan stacken. Een andere situatie waarin je (passief) antenneversterking creeëert maar niet het stralingspatroon aanpast (in het horizontale én verticale vlak) is mij niet bekend.

Voor wat betreft mijn definitie van interferentie sluit ik mij aan bij de definitie (en toelichting) zoals die op Wikipedia te vinden is.
In telecommunications, an interference is that which modifies a signal in a disruptive manner, as it travels along a communication channel between its source and receiver. The term is often used to refer to the addition of unwanted signals to a useful signal.
Er staat ook nog bij:
Interference is typically but not always distinguished from noise, for example white thermal noise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Beste allemaal,

Dank allemaal voor de uitgebreide reacties. Ik ben weer heel veel wijzer op dit voor mij onbekende gebied.

Een kabel is absoluut de beste oplossing, maar ik heb zojuist nog overlegd met pa en ma maar een kabel door de woning leggen gaat hem niet worden. Ze willen absoluut Wi-Fi. Ik zit erover te denken de Intel AX200 in de Deskmini te plaatsen. Daarnaast zal ik eens gaan kijken of een goede afstelling van de antenne gaat helpen. Als ik bijvoorbeeld op Aliexpress een andere antenne's zou kopen welke raden jullie aan (qua hoeveel Dbi en moet ik nog ergens anders op letten).

In de volgende woning komt zeker weten een kabel, dit gedoe wil ik niet weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Misschien even bij ASRock navragen of de AX200 gaat werken. Dat hoeft niet per se zo te zijn. Je BIOS moet CNVi ondersteunen.
Pagina: 1