Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mauzzie
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-10-2020
Ik leer elke dag meer maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Wij hebben een plat dak op het zuiden met ruimte voor 21 panelen. We hebben daarvoor 2 offertes ontvangen.

De installatie zou zakelijk aangeschaft worden en door gebruik van KIA en EIA zijn de effecten van prijs en TVT anders dan bij particuliere aanschaf.

Offerte 1:
22 x Panasonic HIT® VBHN330KJ01 KURO glas/folie panelen
22 x SE P500 optimizers
1 x SE 6000 HD wave omvormer
Montagesysteem van Solarspeed

Inclusief installatie (ex BTW) € 9.000,-

Offerte 2
22 x Soluxtec (type wordt in voorstel niet gespecificeerd) 330Wp glas/glas paneel
22 x SE optimizers (type wordt in voorstel niet gespecificeerd)
1 x SE 7K omvormer
Montagesysteem ESDEC flat fix fusion.

Inclusies installatie (ex BTW) € 10.500,-

Beide verkopers preken uiteraard voor eigen parochie en dat baart mij zorgen.

In voorstel 1 is er sprake van overdimensionering van de omvormer, ik begrijp dat SE 155% toestaat dus dat is met 7260 Wp ruim binnen de marge. Klopt mijn aanname of zie ik zaken over het hoofd?
In voorstel 2 wordt gehamerd op glas/glas panelen (niet letterlijk natuurlijk 8)7 ) dit zou minder brandgevaar geven, langere levensduur hebben en omdat het platte dak van onze B&B betreft zou de warmte afgifte naar het dak en dus de kamers daaronder veel minder zijn dan met glas/folie panelen. Uiteraard zegt verkoper van voorstel 1 dat dit meevalt omdat er voldoende ruimte is tussen panelen en dak vanwege 13 graden leghoek.
Mijn laatste zorg is er een in het kader onbekend maakt onbemind. Panasonic is een gerenommeerde naam en over Soluxtec kan ik maar weinig vinden.

Ik vind het lastig om de boodschap van de verkopers voor waar aan te nemen. Wie o wie kan mij helpen een onafhankelijke blik op deze zaak te geven?

Alvast bedankt!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Als je geen of weinig schaduw hebt sowieso niet voor SolarEdge kiezen.
Ik vind ze allebei duur, al is Panasonic wel een premium paneel.
Die 6000 HD omvormer is volgens mij officieel niet legaal in Nederland. Omdat je maar max 5 kW onbalans tussen de fasen mag terugleveren.

Kun je een luchtfoto delen met het noorden boven en wat mater erin getekend?
Voor zuid montage in Nederland kies je typisch een omvormer met een AC vermogen tussen de 80 en 100% van het aantal Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De ene is een 1-fase omvormer en de andere een 3-fase omvormer.

Wat voor aansluiting heb je eigenlijk? 1 of 3-fase?
En een overzicht plaatje van het dakvlak aub.
Wellicht is oost/west ook nog een optie?

Edit: Zie je de panelen liggen? Anders kun je net zo goed de "normale" nemen

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 13:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Mauzzie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O72XUSGoF3j4P7rwK4yEo5DSsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTHaABsN1PriLD0Si9WDF9eg.jpg?f=fotoalbum_large

De lang muur van 13 meter staat pal op het zuiden.

Ik heb het opgezocht in Liander en zie dat ik 3 X 25A 3 fase heb.

We zien de panelen liggen als vanuit de kinderkamer, maar dat maakt me niet zoveel uit.

• busscherski
  • Nu online
Hoeveel is je jaarverbruik? Met oost west passen er meer panelen op je dak.
Per paneel wek je dan wel minder op maar in totaal meer

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Er staat op oost nog een huis voor.
Ik vermoed dat oost/west het dan stukken minder doet.
Het liefst zou je ze daar op west leggen

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Mauzzie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:24:
[Afbeelding]

De lang muur van 13 meter staat pal op het zuiden.

Ik heb het opgezocht in Liander en zie dat ik 3 X 25A 3 fase heb.

We zien de panelen liggen als vanuit de kinderkamer, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Waar heb je het opgezocht? Alles van 1x25, 1x40 tm 3x25 staat op de rekening als "3x25A"; dat is gewoon de tariefgroep.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:15:
@busscherski Er staat op oost nog een huis voor.
Ik vermoed dat oost/west het dan stukken minder doet.
Het liefst zou je ze daar op west leggen
Dan bovenin (op het plaatje) op zuid en onderin oost-west.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel Of 2x dit:
\ / \ /

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2yxRJH_mKycuxwYSUbKKYgmGts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n97GEggH7Xdm8Saw1yzY55Ga.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2020 15:24 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
EIA kom je zo niet voor in aanmerking.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:12:
Hoeveel is je jaarverbruik? Met oost west passen er meer panelen op je dak.
Per paneel wek je dan wel minder op maar in totaal meer
of noord-zuid heb je minder last van het huis op oost

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lothar schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:25:
EIA kom je zo niet voor in aanmerking.
goed om te weten, wat moet er anders?

• Mauzzie
Als je op Liander je postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers van de meternummer invult krijg ik deze informatie te zien. 3 x 25A 3 fase maximaal vermogen 17 Kw

Het verbruik was in 2018 6600 Kwh

Waarom zou ik op deze manier niet in aanmerking voor de Energie Investerings aftrek?

En nogmaals bedankt voor het constructieve meedenken!

• busscherski
  • Nu online
Het verbruik blijft de komende jaren ook zo?
Misschien een airco, warmtepomp, stekkerauto oid in de planning?

• Mauzzie
Het verbruik was in 2018 ( toen woonde we hier net een paar maanden) het hoogste dus heb ik dat als uitgangspunt genomen. We hebben alle lampen vervangen met LED en in 2019 verbruikten we nog maar iets van 5400 KWh. Stekkerauto zit wel in de planning warmte pomp en airco niet.

• HSA.Solar
  • Laatst online: 19-09-2024
Over je vraag of glas/glas nu echt zoveel beter is., de meningen zijn daarover wellicht verschillend, het is echter een feit dat dat soort panelen wel langer meegaan, en gedurende de looptijd van 20-25 jaar minder vermogen verliezen dan de 'normale' panelen. Alhoewel de normale panelen tegenwoordig ook al zo'n 83-85% na 25 jaar garanderen, is dat voor glas-glas voor 30 jaar..

De vraag is echter of dat überhaupt wat uitmaakt aangezien de meeste huidige zonnepanelen over een jaar of 5 sowieso 'oud' zijn en worden vervangen met vermoedelijk perovskiet in plaats van silicium waardoor het rendement vrijwel wordt verdubbeld t.o.v. de huidige panelen die max. rond de 23% efficiëntie kunnen scoren. Ik acht de kans groter dat je de panelen al eens hebt vervangen binnen 20 jaar, dan dat je ooit de meerprijs voor de glas/glas gaat terug verdienen. Doorgaans zijn glas/glas 20-30% duurder per paneel dan de 'normale' panelen.

Ik vind beide offertes overigens wel aan de hoge kant er vanuit gaande dat de panasonics rond de 200 euro kosten.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
  • Nu online
En niet enorm veel km/jaar? Dan kom je nog een heel eind inderdaad.

Ik vraag me nog wel af hoe de leverancier 8 panelen achter elkaar kan leggen op een dak van 13 meter. Zelfs met Panasonics (slechts 1.59 meter lang) heb je dan nog maar 10 cm per kant over. Dat andere merk heeft panelen van 1.67 m ongeveer. Hoe passen er daar 22 van?

Hoeveel passen er van deze?
https://www.solar-bouwmar...-perc-copy-111696494.html
Die zijn 1.755 x 1.038 m.

of deze?
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
2.094*1.038 m

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Mauzzie schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:51:
Het verbruik was in 2018 ( toen woonde we hier net een paar maanden) het hoogste dus heb ik dat als uitgangspunt genomen. We hebben alle lampen vervangen met LED en in 2019 verbruikten we nog maar iets van 5400 KWh. Stekkerauto zit wel in de planning warmte pomp en airco niet.
Voor EIA moet je minimaal 15kWp neerleggen.

• Mauzzie
@ Lothar, ik heb me er verder in verdiept en kwam tot dezelfde conclusie. Het was te mooi om waar te zijn. Desalniettemin blijft het ook met alleen de KIA een interessante investering voor ons als bedrijf dus we zetten door. Zonder je comment had ik het niet geweten en was het rekenbeeld heel anders geweest.

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:54
iets heel anders.
Heb je veel 'bewegende' schaduw?
Zoniet, waarom niet in strings leggen dan?

paneel: 150
omvormer: 60
winst van omvormer bij gelijke zonlicht tov string opbouw (volgens bronnen) 3-10%.

vond ik het em niet waard kosten&baten.
Maar ook daarvan is het maar net wie je het vraagt :D

• Mauzzie
Ik doe de aanname dat we die wel hebben kijkend naar het lichtbeeld in de naastgelegen tuin, die staat in de ochtend in de schaduw. Ik verwacht dat de volledige opstelling pas vanaf 11:00 - 12:00 vol in de zon staat (afhankelijk van de datum natuurlijk).

• Mauzzie
busscherski schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:05:
En niet enorm veel km/jaar? Dan kom je nog een heel eind inderdaad.

Ik vraag me nog wel af hoe de leverancier 8 panelen achter elkaar kan leggen op een dak van 13 meter. Zelfs met Panasonics (slechts 1.59 meter lang) heb je dan nog maar 10 cm per kant over. Dat andere merk heeft panelen van 1.67 m ongeveer. Hoe passen er daar 22 van?

Hoeveel passen er van deze?
https://www.solar-bouwmar...-perc-copy-111696494.html
Die zijn 1.755 x 1.038 m.

of deze?
https://www.solar-outlet.nl/longi-solar-445wp-mono.html
2.094*1.038 m
We rijden ongeveer 10k per jaar, met als grootste terugkerende reis mijn vrouw naar haar moeder 100 KM verderop. Gezien de leeftijd zal die reis niet voor altijd meer zijn wat echt aanzienlijk gaat schelen in onze behoefte voor een auto.

Wat betreft de ruimte, mijn meting is globaal. De leverancier is het dak op geweest en heeft alles op gemeten en uitgetekend in de software voor het legplan.

Morgen komt er nog een installateur voor een voorstel, we zullen zien wat die te zeggen heeft.

• wowly
  • Laatst online: 15:03
Hmmm, ik zou kiezen voor Chinese panelen, geen blacks maar lichte backing, en zo veel als je er maar op kunt leggen.
En dan andere leveranciers opzoeken, deze zijn beide kostbaar en hun adviezen niet echt je van het. Op dit moment doen panelen niet al teveel meer, dus neem je tijd met het plannen. Overigens schijnen veel bedrijven die panelen plaatsen het erg druk te hebben, dus houd rekening met een wachttijd

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• streefvoorgroen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
dit vinden we geen goed plan

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 12-11-2020 09:17 ]

• streefvoorgroen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-11-2020
dit vinden we geen goed plan

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 12-11-2020 09:17 ]

• busscherski
  • Nu online
@streefvoorgroen
Als het antwoord op een openbaar forum zoals hier staat help je denk ik vaak tegelijk ook een boel andere mensen die het alleen lezen maar verder niet participeren in de discussie.

@Mauzzie Wat is de status?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Ik zie dat dit een beetje ouder topic is maar toch:

Ik zou heel hard op zoek naar betere offertes. Die prijzen zijn echt heel hoog. Dit is een hele simpele installatie omdat het op een relatief laag plat dak gelegd wordt.

Je hebt hier voor 22 panelen (gewoon prima jinko's of trina's), een omvormer en onderconstructies ongeveer 5000 euro (incl btw!) nodig.
Stel dan echt dikke installatiekosten van 2500 euro incl beetje werk in de meterkast.
Dan nog is 7.500 euro incl. btw al een stevige prijs hiervoor. Ex btw kom je dan dus zelfs op 6.200 euro.

Is er een reden dat je dit zakelijk wilt aanschaffen? EIA gaat dus al niet en KIA helpt ook maar zoveel. Mogelijk schiet je er veel meer mee op om ze gewoon particulier te kopen (op naam van een partner/medebewoner die ook de KOR kan aanvragen voor BTW-voordeel)
Pagina: 1