Internet snelheid in de avond drastisch omlaag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
Beste Tweakers,

Ik wil graag wat info hoe dat zit in Nederland of er in de tussentijd wat veranderd is nadat ik verhuisd ben naar Duitsland. Ik had voorheen VodafoneZiggo en daar was de snelheid redelijk stabiel en bleef het altijd wel tot aan de contract snelheid.

We hebben nu een appartement gekocht hier. En we hebben KabelDeutschland (Vodafone) 1000mbit.

Nu ben ik met hun in gesprek in de communityboard, en ze reageren redelijk snel elke dag als ik wat meer informatie geef.

Nu is het zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmUy0UWTGZcmesNdl4rwnPWzbVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McTRpobmZiDP3Q0WwpXUK5Pa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ek3Ozpgr1RO7h-thvC_Jfssexew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ufbsv7kxWuyUau2Nro5EXwTf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBnaAqagp4qcwwyDJJcvGRjWKAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLpjki4l5IFUBsSoVbZWCfBf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgGRdUOX7hUcqyZhTivYmunk7HY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPn2wPSFXaNpI4GTs1dp0Epp.png?f=fotoalbum_large

In de avond verlies ik meer dan 600mbit aan snelheid. Nu is het 17.10.2020 / 10:48 en krijg ik een snelheid van 936mbit wat ik dan zeg oke kan er mee door.

Maar in de avond juist wanneer we thuis zijn en we meer apparaten aan hebben dan klopt dit toch niet?
Denk aan PC/Mibox/TV en twee smartphones op dit moment. Nog niet de consoles, en NAS...
Vorige maand hebben ze vanuit de kelder naar boven via de kamien een nieuwe kabel verlegd vanaf de doos naar onze woning. Dus dat zou niet het probleem moeten zijn.

Wat zouden jullie doen in dit soort situaties? alsnog vragen dat een technieker voorbij komt of zo laten? of eventueel een nieuwe modem wat een stabiele snelheid levert misschien?

[ Voor 18% gewijzigd door theduke1989 op 17-10-2020 11:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:42
Is dit kabelinternet of iets anders?
Want met kabel is het juist dat wanneer er meer mensen zijn (met kabelinternet), die op dat moment internet gebruiken, de snelheid omlaag zakt. Heeft ook met overboeking te maken.
Adsl heeft dit probleem dan weer niet, maar wel de afstand waardoor de snelheid omlaag gaat. Met glas heb ik eerlijk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Arunia schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:53:
Is dit kabelinternet of iets anders?
Want met kabel is het juist dat wanneer er meer mensen zijn (met kabelinternet), die op dat moment internet gebruiken, de snelheid omlaag zakt. Heeft ook met overboeking te maken.
Adsl heeft dit probleem dan weer niet, maar wel de afstand waardoor de snelheid omlaag gaat. Met glas heb ik eerlijk geen idee.
Volgens mij komt dit in de praktijk niet meer voor. Kabel is dan wel gedeeld, maar er is enorm veel bandbreedte beschikbaar op zo'n kabel tot aan het wijkkastje. Overboeking is dus niet echt een probleem. Alleen het glas van de wijkkast naar de provider kan een probleem zijn.

Daarnaast klopt het dat ADSL dit niet heeft, omdat die mega grote (bijna leegstaande) nummercentrales over het algemeen genoeg bandbreedte naar het internet hebben. Dus zelfs met 100.000 huishoudens die gemiddeld 6-8 mbit/s down hebben, is dat geen probleem, zelfs met de 1:40 overboeking.

Voor VDSL geldt weer hetzelfde als met kabel. Veel lokale wijkkastjes, die vaak niet genoeg bandbreedte hebben naar het internet. Vroeger was dat overdag geen issue, maar merkte je vooral 's avonds een dip als iedereen weer massaal het internet op ging. Overboeking is nu ineens een dubbel probleem.

Wat wel opvalt is dat de uploadsnelheid van TS ook 's avonds lager ligt. Dat is wel vreemd, want juist de uploadsnelheden zijn tegenwoordig langzamer doordat men 's middags vaker thuiswerkt. Om die reden zou ik wel een aantal zaken gaan uitsluiten:
• Sluit je apparatuur direct aan de WAN aan. Zodat je laptop een publiek IP adres heeft. Doe opnieuw tests
• Swap je modem met een ander exemplaar
• Controleer in de specificaties van je modem of je modem de throughput en het aantal NAT sessies wel aan kan
Hoewel het dus kan lijken op een drukteprobleem, zou ik dat in dit geval niet zondermeer concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 09:29
@Trommelrem hoe kan ik dit direct aan me WAN aansluiten? Want het is een coax-kabel wat dab weer naar de modem gaat en vanuit de modem heb ik me PC direct verbonden, heb nog even geen eigen modem/router.

@Arunia dit is inderdaad kabelinternet geen glasvezel of DSL.

@Trommelrem het gaat om deze modem: https://kabel.vodafone.de.../geraete/wlan_kabelrouter de eerste van de link.
https://zuhauseplus.vodaf...on/kabel/router-optionen/

[ Voor 41% gewijzigd door theduke1989 op 17-10-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is al jaren zo dat Kabel Deutschland 's avonds beroerd is. Type maar eens 'kabel deutschland abends' in een zoekmachine, dan zie je dat dit niets nieuws is. Een uitgebreide discussie vind je bijvoorbeeld hier.

Oorzaken (zoals wel vaker in Duitsland) kunnen o.a. zijn: toch te veel klanten aangesloten op één segment, te weinig capaciteit op de backhaul verbindingen naar verkeersknooppunten, en bij Kabel Deutschland kan de peering met DTAG ook nog wel eens een dingetje zijn. Kortom: Kabel Deutschland is het toonbeeld waarom Duitsland het niet zo fantastisch doet qua digitalisering.

Overigens is het bij Kabel Deutschland ook nog niet vanzelfsprekend dat je een publiek IP-adres krijgt, ze doen ook veel aan CG-NAT.

In mijn beleving is Kabel Deutschland zo'n beetje de beroerdste provider in Duitsland - ik zou zo snel mogelijk weer vertrekken en overstappen op een xDSL-product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
theduke1989 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:14:
@Trommelrem hoe kan ik dit direct aan me WAN aansluiten? Want het is een coax-kabel wat dab weer naar de modem gaat en vanuit de modem heb ik me PC direct verbonden, heb nog even geen eigen modem/router.

@Arunia dit is inderdaad kabelinternet geen glasvezel of DSL.

@Trommelrem het gaat om deze modem: https://kabel.vodafone.de.../geraete/wlan_kabelrouter de eerste van de link.
https://zuhauseplus.vodaf...on/kabel/router-optionen/
Modem in Bridge zetten (als je 1-blok of een /30 hebt) of de NAT functie uitschakelen (als je een 5-blok of /29 hebt) en dan je computer direct op het moden aansluiten. Bij de provider navragen wat je /30 of /29 instellingen zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:48:
In mijn beleving is Kabel Deutschland zo'n beetje de beroerdste provider in Duitsland - ik zou zo snel mogelijk weer vertrekken en overstappen op een xDSL-product.
Alleen de laagst behaalde snelheid in de voorbeelden van de TS zijn veel hoger dan de hoogst haalbare snelheid van VDSL.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 17-10-2020 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:20:
Alleen de laagst behaalde snelheid in de voorbeelden van de TS zijn veel hoger dan de hoogst haalbare snelheid van VDSL.
Bíjna, want in Duitsland is ook Supervectoring 35b uitgerold, dan kun je 300 Mbit halen.

Maar goed, als alleen snelheid je criterium is, is de keuze inderdaad makkelijk. In mijn optiek telt het achterliggende netwerk en de manier waarop je dat kunt gebruiken ook mee, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen belangrijk. Daarom schreef ik ook:
Dat sluit niet uit dat anderen er heel gelukkig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

@theduke1989 In mijn beleving is speedtest slachtoffer geworden van z'n eigen succes: ze zijn erg populair geworden en daardoor wil iedereen via hun platform adverteren. Maar die advertenties beïnvloeden de meetresultaten behoorlijk. Op mijn 250 Mbps ziggo lijn meet ik ook maar 200 Mbps
Wat wèl een betrouwbare uitslag geeft is de speedtest commandline client; die geeft bij mij keurig 260 Mbps aan, zelfs op mijn 15 jaar oude core2duo.
Dus maak even een scheduled task aan met
.\speedtest.exe >> logfile.log
en laat die ieder kwartier runnen gedurende een week ofzo. Als je dan hetzelfde patroon ziet, heb je munitie om Vodafone te overtuigen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1