Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28
https://www.nu.nl/buitenl...r-in-voorstad-parijs.html

Dit bericht is voor veel islamieten ook triest.
Door het bericht ging ik nadenken over de mensheid.

In China zijn (50 jaar geleden) vele honderdduizenden gedood en gemarteld vanwege bepaalde overtuigingen.
Historiek - De culturele revolutie in China

De maya's kennen een geschiedenis met mensoffering:
Maya religie

Quote van Aristoteles:
“At his best, man is the noblest of all animals; separated from law and justice he is the worst."

Het zit blijkbaar ergens in (alle) mensen om elkaar tegen te werken. Om overtuigd te zijn van een eigen gelijk. Om door cultuur en/of ideologie te besluiten dat anderen dood moeten.

Frankrijk geeft aan hard te zullen reageren op de terreur. Discussiepunt: Wat is de beste reactie op de gebeurtenissen uit het nieuwbericht?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Elke vorm van geloof verbieden?

Niet heel realistisch, maar vaak is dat toch een motief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Accretion schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:30:

Het scheelt wel veel 'gedoe' inderdaad. Zonder geloof zie je alsnog ook genoeg mensen die anti-vax of anti-corona groepjes vormen. Maar in ieder geval is het duidelijk dat de vaardigheid om tot een onderbouwde mening te komen wel belangrijk is. En dat is iets wat juist typisch wordt vermeden bij elk geloof. Je moet het gewoon geloven.

Verbod op geloof gaat wel volledig in tegen de vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Of juist andersom, iedereen een religie xD .

We zullen maar zeggen dat elke religie door een gewelddadige fase heen moet, om daarna uit te bloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
99ruud99 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:42:
Of juist andersom, iedereen een religie xD .

We zullen maar zeggen dat elke religie door een gewelddadige fase heen moet, om daarna uit te bloeien.
Verplichte religie. Welke doen we? xD

Moet misschien elk mens door een gewelddadige fase om echt uit te kunnen bloeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Sorry met uitbloeien bedoelde ik verwelken.

Ik stel voor het geloof in de mens.
Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Nu ook al onthoofdingen in Parijs, ik ga de toekomst van Europa echt steeds somberder inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Playa del C. schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:10:
https://www.nu.nl/buitenl...r-in-voorstad-parijs.html

Frankrijk geeft aan hard te zullen reageren op de terreur. Discussiepunt: Wat is de beste reactie op de gebeurtenissen uit het nieuwbericht?
Bedoel je een reactie op wat er is gebeurd, of wat er gedaan moet worden om zoiets in de toekomst te voorkomen?

Het eerste is makkelijk, levenslang opsluiten die daders. Religieuze motieven kun je volgens mij niet snel veranderen, zeker als ze zo diepgeworteld zijn dat het in hun ogen andermans leven waard is. Dan is de beste remedie om de daders uit de samenleving te verwijderen.

In het twee geval zou in mijn ogen een betere screening op z'n plaats zijn, voordat je iemand toelaat tot een land. Er van uitgaande dat het geen toeristen waren. Ik weet niet wat nu de eisen zijn, maar iig hier in Nederland lijkt de drempel niet hoog te liggen, als zelfs een basisbeheersing van de taal al niet verplicht wordt gesteld (het niet spreken van de taal die in een land gevoerd wordt, geeft al een barrière, waardoor je landgenoten minder snel als gelijk zal zien, dat gaat twee kanten op).
Dus strengere toelatingseisen, korte psychische analyse en bij twijfel uitgebreidere analyse. Alles wat er niet aan voldoet, krijgt iig geen tijdelijke verblijfsvergunning of paspoort. Daarnaast een paspoort of tijdelijke verblijfsvergunning verplicht stellen voor elke vorm van sociale voorziening, werk, huurhuis. En daarnaast ook spreiding van culturele achtergrond (in zoverre dat mogelijk is). Een multiculturele samenleving werkt alleen als het ook multicultureel is, dat is niet hele wijken volstoppen met mensen met een eenzelfde cultuur, want dan krijg je gewoon een klein-China, -Turkye, -Marokko, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 17-10-2020 09:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jackson6 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:00:
Nu ook al onthoofdingen in Parijs, ik ga de toekomst van Europa echt steeds somberder inzien.
Kom op he, dat is wel een beetje overdreven natuurlijk.

Alof onthoofdingen in Europa nooit eerder gebeurd zijn? Vroeger was het zelfs volksvermaak, waar hele families bij elkaar kwamen en er feesten rond georganiseerd werden.

Nota bene in Parijs zelfs. Ik neem aan dat je wel eens van de Bastille en de gebeurtenissen rond dat pand en rond die tijd hebt gehoord?

Ook in Spanje waren ze ten tijde van de Inquisitie een groot liefhebber van onthoofdeingen.

Je doet het net alsof het allemaal iets nieuws is, maar het is in werkelijkheid oude wijn in nieuwe zakken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
LA-384 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:05:
[...]

Bedoel je een reactie op wat er is gebeurd, of wat er gedaan moet worden om zoiets in de toekomst te voorkomen?

Het eerste is makkelijk, levenslang opsluiten die daders. Religieuze motieven kun je volgens mij niet snel veranderen, zeker als ze zo diepgeworteld zijn dat het in hun ogen andermans leven waard is. Dan is de beste remedie om de daders uit de samenleving te verwijderen.

In het twee geval zou in mijn ogen een betere screening op z'n plaats zijn, voordat je iemand toelaat tot een land. Er van uitgaande dat het geen toeristen waren. Ik weet niet wat nu de eisen zijn, maar iig hier in Nederland lijkt de drempel niet hoog te liggen, als zelfs een basisbeheersing van de taal al niet verplicht wordt gesteld (het niet spreken van de taal die in een land gevoerd wordt, geeft al een barrière, waardoor je landgenoten minder snel als gelijk zal zien, dat gaat twee kanten op).
Dus strengere toelatingseisen, korte psychische analyse en bij twijfel uitgebreidere analyse. Alles wat er niet aan voldoet, krijgt iig geen paspoort. Daarnaast een paspoort of tijdelijke verblijfsvergunning verplicht stellen voor elke vorm van sociale voorziening, werk, huurhuis. En daarnaast ook spreiding van culturele achtergrond (in zoverre dat mogelijk is). Een multiculturele samenleving werkt alleen als het ook multicultureel is, dat is niet hele wijken volstoppen met mensen met een eenzelfde cultuur, want dan krijg je gewoon een klein-China, -Turkye, -Marokko, etc.
Ik heb alleen nu.nl gelezen. Geen idee wat de Franse regering wil en gaat doen. Maar het komt op mij over als de standaard vergeldingstaal. Strenger beleid richting asielzoekers en/of meer militaire acties in het midden-Oosten.
Het onthoofden van een docent i.c.m. vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof én in eigen land. Dit incident is behoorlijk ernstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:52
Playa del C. schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Ik heb alleen nu.nl gelezen. Geen idee wat de Franse regering wil en gaat doen. Maar het komt op mij over als de standaard vergeldingstaal. Strenger beleid richting asielzoekers en/of meer militaire acties in het midden-Oosten.
Het onthoofden van een docent i.c.m. vrijheid van meningsuiting en vrijheid van geloof én in eigen land. Dit incident is behoorlijk ernstig.
Strenger beleid is niet echt "standaard vergeldingstaal", wel als het specifiek tegen Russen of islamieten gaat zijn. In z'n algemeenheid (dus niet alleen voor asielzoekers, maar iedereen die staatsburger wilt worden van het specifieke land) lijkt het mij dus een goed iets, want ik vind het ook maar slappe hap op het moment.

Meer militaire acties in het midden-Oosten (wat in het artikel niet benoemd wordt) zou idd wel als vergeldingstaal gezien kunnen worden. Maar dat gaat denk ik niet gebeuren, aangezien de dader de Russische nationaliteit blijkt te hebben.

Maar wat wil je bediscussiëren?

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 17-10-2020 09:35 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:20
wildhagen schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Alof onthoofdingen in Europa nooit eerder gebeurd zijn? Vroeger was het zelfs volksvermaak, waar hele families bij elkaar kwamen en er feesten rond georganiseerd werden.

Nota bene in Parijs zelfs. Ik neem aan dat je wel eens van de Bastille en de gebeurtenissen rond dat pand en rond die tijd hebt gehoord?

Ook in Spanje waren ze ten tijde van de Inquisitie een groot liefhebber van onthoofdeingen.

Je doet het net alsof het allemaal iets nieuws is, maar het is in werkelijkheid oude wijn in nieuwe zakken.
Dit is natuurlijk een vergelijking die niet echt stand houd. We ziitten niet meer in het verleden, dat is namelijk het probleem met deze mensen. Het is natuurlijk een aardige linkse kijk om dit gedrag maar weer te bagatelliseren.

Ik weet niet wanneer jij voor de laatste keer hebt gedacht om iemands hoofd eraf te snijden omdat zijn gedachtengoed niet paste bij die van jou ? Ik heb dat zelf namelijk nog nooit gehad ...

-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Het is niet zo'n big deal omdat het in de middeleeuwen ook gebeurde? Als we straks dus mensen levend gaan verbranden, dan moeten we ons ook er niet al te druk over maken, deden we in de middeleeuwen ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Trollen laten we ook hier achterwege.

[ Voor 80% gewijzigd door tweakduke op 17-10-2020 10:51 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
Een Tsjetjeen, geboren in Moskou wie niet bekend stond als Moslim extremist (aldus de NOS). Wat doe je daar tegen?

Misschien een beetje flauw, maar je kan nieuwe wetten implementeren wat je wilt tegen extremisme - je moet ze dan nog steeds wel herkennen voordat het te laat is.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat is de beste reactie op de gebeurtenissen uit het nieuwbericht?
24/7 op de franse TV dit soort cartoons tonen, en op straat stickers en t-shirts uitdelen met deze cartoons erop.

Dit soort extremistische lui is nog altijd in de minderheid gelukkig, dus men moet als overheid én bevolking aan ze duidelijk maken dat ze beter kunnen verkassen naar plekken waar men net zo buitenproportioneel en middeleeuws reageert op commentaar/grapjes/persiflages/wat dan ook.

YouTube: Dominee Gremdaat: Beledigen...kent u die uitdrukking? (opname 2009)

YouTube: I was offended - steve hughes

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 17-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:20
Het is mij niet duidelijk of je reactie nu sarcastisch is of serieus.
Er niet op reageren is het beste.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 17-10-2020 10:54 . Reden: Quote aangepast ]

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ik snap ook niet zo goed wat het doel is van deze terreuracties. Snapt de dader niet dat zijn actie het voor een hele bevolkingsgroep verpest? Dat er nu nog meer trek zal zijn naar extreemrechtse partijen, die het liefst alle *insert bevolkingsgroep here* terug naar het land van herkomst sturen?

En dat een steeds groter deel van de bevolking dat een legitieme actie zal gaan vinden? Ik maak me daar wel ernstig zorgen om. Het is duidelijk dat de autoriteiten eigenlijk totaal geen grip hebben op geradicaliseerde individuen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
Iva_Bigone schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:20:
[...]

24/7 op de franse TV dit soort cartoons tonen, en op straat stickers en t-shirts uitdelen met deze cartoons erop.

Dit soort extremistische lui is nog altijd in de minderheid gelukkig, dus men moet als overheid én bevolking aan ze duidelijk maken dat ze beter kunnen verkassen naar plekken waar men net zo buitenproportioneel en middeleeuws reageert op commentaar/grapjes/persiflages/wat dan ook.

YouTube: Dominee Gremdaat: Beledigen...kent u die uitdrukking? (opname 2009)

YouTube: I was offended - steve hughes
Als je dat doet zal die kleine minderheid alleen maar groter worden.
Je zit nu eenmaal met een gedachtegoed wat haaks op de westerse samenleving staat en waar velen barbaarse overtuigingen belangrijker vinden dan de vrije westerse samenleving, echter velen ervan zijn (nog) niet geradicaliseerd.
Het ergste wat je kunt doen is het vuur aanwakkeren en de keuze voor hen maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:26:
Het is duidelijk dat de autoriteiten eigenlijk totaal geen grip hebben op geradicaliseerde individuen.
Klopt, want ook in NL zijn er zat steden/wijken waar je niet met een keppeltje op straat kunt lopen, of met je partner van gelijke sexe hand in hand....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Crotchy schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Als je dat doet zal die kleine minderheid alleen maar groter worden.
Je zit nu eenmaal met een gedachtegoed wat haaks op de westerse samenleving staat en waar velen barbaarse overtuigingen belangrijker vinden dan de vrije westerse samenleving, echter velen ervan zijn (nog) niet geradicaliseerd.
Het ergste wat je kunt doen is het vuur aanwakkeren en de keuze voor hen maken.
Maar als je niks doet gebeurt het ook, dat zie je in de "getto's" in Marseille en Parijs, maar ook bij ons in Amsterdam en Rotterdam:
men zit bij elkaar, en degene met de grootste mond bepaalt wat en hoe de rest denkt.
Over het algemeen is dat vrij radicaal...

Als je als overheid én bevolking geen signaal afgeeft dat dat hier niet gewenst is, wordt het ook vanzelf erger.
Men leert dat men alles kan doen zonder dat er echte consequenties aan verbonden zijn:
politie en lokale overheden zijn de controle en toezicht kwijt, het is niet voor niets dat de drugshandel daar welig tiert.

Plus dat bij sommige religies jezelf opofferen voor het geloof door "infidels" te doden het ultieme is wat je kunt bereiken.

Kortom, de "foute" gedachtegang wordt op alle fronten beloond, waarom zou je niet meedoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 15:42
@Iva_Bigone zou het ook een optie zijn om de voedingsbodem onder extremisme weg te halen in plaats van alleen maar provoceren? Als je alleen maar provoceert dan weet je zeker dat de groep vergroot. Ik ben van mening dat je zal moeten uitzoeken waarom dat er een groep steeds maar weer radicaliseerd en er ook mee moet gaan leven dat er een deel van je bevolking gewoon niet mee wil met de meute. Dat zien we hier in Nederland ook en dan niet alleen maar bij de moslims. Maar ook bij de nodige dorpen binnen de bible belt.

Denk je trouwens werkelijk dat de overheid geen signaal afgeeft dat het niet kan wat die mensen doen? Om heel eerlijk te zijn als je helemaal in die wereld zit zou het dan kunnen zijn dat je simpelweg niet de signalen van je overheid binnen krijgt omdat de jou wereldje / wereldbeeld er wel voor zorgt dat dat niet gebeurd?

Het is een kwestie van twee zaken lijkt mij. Aan de ene kant de voedingsbodem onder extremisme halen door mensen in die wijken weer een perspectief te bieden door het aanpakken van drugscriminaliteit e.a. maar ook door te kijken wat er precies fout gaat en de mensen daarbij proberen te helpen (en ja dat is een meerjaren plan!) en aan de andere kant duidelijk laten merken dat bepaalde zaken ondanks je situatie gewoon echt niet kunnen.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41
De wereld zit vol gekken. Sommige religieus gek, anderen op de Jos B manier.

Volgens mij moet je dit juist niet groter maken dan het is. Een gek heeft iemand doodgemaakt. Punt.

Geen gezemel over akbar. Geen gezemel over keelsnijden, hoofdafhakken. Allemaal niet terzake doende fluff. Of zijn hoofd er nu af ligt, zijn arm of zijn leuter, dood is hij. Een gek heeft iemand doodgemaakt. Een persoonlijke tragedie en verder niet.

Maar dan hebben we niets om in de krant te zetten en het internet mee te verzadigen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
FireAge schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:34:
De wereld zit vol gekken. Sommige religieus gek, anderen op de Jos B manier.

Volgens mij moet je dit juist niet groter maken dan het is. Een gek heeft iemand doodgemaakt. Punt.

Geen gezemel over akbar. Geen gezemel over keelsnijden, hoofdafhakken. Allemaal niet terzake doende fluff. Of zijn hoofd er nu af ligt, zijn arm of zijn leuter, dood is hij. Een gek heeft iemand doodgemaakt. Een persoonlijke tragedie en verder niet.

Maar dan hebben we niets om in de krant te zetten en het internet mee te verzadigen.
Kortzichtig...
Het probleem is juist dat de dader en duizenden andere mensen deze actie (en de dader) niet gek vinden. Het gaat niet om het incident, maar het precedent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Iva_Bigone schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:32:
[...]

Klopt, want ook in NL zijn er zat steden/wijken waar je niet met een keppeltje op straat kunt lopen, of met je partner van gelijke sexe hand in hand....
Of zelfs in een legitiem toegewezen woning kan gaan wonen.

https://www.gelderlander....se-wijk-in-elst~a42889b26

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18
Playa del C. schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Kortzichtig...
Het probleem is juist dat de dader en duizenden andere mensen deze actie (en de dader) niet gek vinden. Het gaat niet om het incident, maar het precedent.
Dit dus. Zelfs bij de nu.nl reacties lees je zinnen als: 'Waarom moet men dan ook die provocerende cartoons tonen'?
Wtf?

Mijn geloof in de mensheid begint met de dag minder te worden. (En trust me, ik had al erg lage standaarden voor de mens ;( )

[ Voor 6% gewijzigd door KirovAir op 17-10-2020 11:47 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:41
Playa del C. schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:38:
[...]

Kortzichtig...
Misschien moet je zelf even verder kijken ;)

Die mensen krijgen nu allemaal de aandacht die ze graag willen voor dit soort zaken...

Als je de beste man wegzet als een gek die een onbeduidende daad gedaan heeft, geeft dat een heel ander beeld dan als je hem wegzet als een religieuze fanaticus.

Niemans wil een onbeduidende gek zijn, maar de verering die hoort bij de status van een religieuze fanaticus, breed uitgemeten in het nieuws, de samenleving doen schokken, daar wil een deel van de bevolking blijkbaar zijn leven voor geven. Geef ze dat podium niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

KirovAir schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Dit dus. Zelfs bij de nu.nl reacties lees je zinnen als: 'Waarom moet men dan ook die provocerende cartoons tonen'?
Wtf?

Mijn geloof in de mensheid begint met de dag minder te worden. (En trust me, ik had al erg lage standaarden voor de mens ;( )
Ik vind dat ook een vreemd argument. Het kaliber 'maar waarom moet je dan ook geen boerka dragen?' of 'waarom moet je dan ook alcohol drinken' of 'waarom moet je dan ook niet naar de moskee gaan'.

Je zal mij nooit zo'n cartoon zien tekenen maar dat is omdat wat het mij oplevert 0 is en het anderen wel kwetst. Maar het religieuze argument kan ik simpelweg niet accepteren.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wat is de beste reactie op de gebeurtenissen uit het nieuwbericht?
1. Ons niet laten leiden of beïnvloeden door wat een uitzondering is.

2. Zie 1.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Frankrijk is al jaren verloren. Engeland ook. Het is wachten totdat deze waanzin ook hier vaker voor gaat komen. Met dank aan pappen en nathouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

1. Ons niet laten leiden of beïnvloeden door wat een uitzondering is.

2. Accepteren dat het hier ook voor gaat komen en daar het geen uitzondering meer gaat worden.

3. Zie 1.
Heb er een puntje tussen gezet, negeren zorgt er niet voor dat het beter wordt.

En de zoveelste gewelddadige aanslag in Frankrijk kun je toch echt niet meer een uitzondering noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Fly-guy schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Heb er een puntje tussen gezet, negeren zorgt er niet voor dat het beter wordt.

En de zoveelste gewelddadige aanslag in Frankrijk kun je toch echt niet meer een uitzondering noemen.
Maak het dan correct: "weer terug zal komen en nog steeds valstrik van uitzondering zal zijn".

Ja, ik kan het nog steeds een uitzondering noemen. Dat is het ook. Dat neemt niet weg dat er een patroon ligt, maar de samenleving gaat door. De meeste mensen gaan niet dood aan onthoofding. De meeste mensen komen niet eens in aanraking met escalatie door mensen die beïnvloed zijn. De meeste mensen beginnen te snappen dat het om randfenomenen in de marge gaat die veel minder te maken hebben met geloof dan met religie en veel minder met religie dan met macht in een context van historische ongelijkwaardigheid.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Onthoofding ter veroordeling of gewoon uit wraak is natuurlijk heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Jackson6 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Onthoofding ter veroordeling of gewoon uit wraak is natuurlijk heel iets anders.
Ja, en in te veel van die gevallen was het extremisme georganiseerd en geïnstitutionaliseerd ....

Als we die deur echt open willen doen zijn we nog heel lang voor eigen deur aan het vegen.

De crux bij dit soort incidenten blijft die van beïnvloeding en escalatie. Van gekken die zich zo laten meeslepen dat ze zo doorslaan, tot andere gekken die zich zo laten meeslepen dat ze van mening zijn dat alles alleen maar fout is en nog meer fout gaat gaan en niets is te vertrouwen en alles is shit en iedereen is gevaarlijk en zo voorts en zo verder.

Totdat natuurlijk de heilige sterke man en law en order komt. Die het nog erger maakt want die houdt zijn stoel enkel als drama blijft.

Als we ons laten leiden door uitzonderingen vernietigen we ons vermogen tot omzetten van gesignaleerde problematiek in uitdagingen.

Nee, dat is niet hetzelfde als "laat maar gaan het is niks". Dat soort reacties is excuusgedrag van mensen die zich of mee laten slepen, of er baat bij hebben. Problematiek die er ligt zal breed en correct geïdentificeerd moeten worden wil je dat aan kunnen pakken. En dan nog zullen we altijd incidenten houden. zelfs als je er in slaagt om het patroon te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geen idee wat ik ervan moet vinden. Ik denk alleen dat op een bevolking van 450 miljoen zielen (Europa) iedere vorm van gekkigheid een keer plaatsvindt. Parijs is een grote stad, waar de kans op gekkigheid ook substantieel groter is.

* Delerium kijkt aan wat er precies gebeurde.
* Delerium voormalig inwoner van Parijs.

Dat men zich betrokken voelt met gebeurtenissen twee landen verderop is dan wel een goed teken van Europese integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Aan ferme taal richting andere landen heb je niks aan zolang ze zelf niks aan die banlieues.
Er zijn al jaren plannen om die te gaan aanpakken op een constructieve manier, maar op een of andere manier lukt dat voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:40

NSG

Je weet niks!

Sissors schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 09:36:
[...]

Het is niet zo'n big deal omdat het in de middeleeuwen ook gebeurde? Als we straks dus mensen levend gaan verbranden, dan moeten we ons ook er niet al te druk over maken, deden we in de middeleeuwen ook?
Je zit er wel heel erg ver naast met je middeleeuwen. In 1977 hebben de Fransen het laatst van een guillotine gebruikt gemaakt:
Wikipedia: Hamida Djandoubi

Dat er dan mensen zijn die 40 jaar achterlopen qua gedachtegang vind ik niet zo schokkend. En dan doel ik op de manier waarop en niet het waarom.

[ Voor 4% gewijzigd door NSG op 17-10-2020 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

SuBBaSS

-has Ryzen

Ach ja, gelukkig maar dat veruit de meeste mensen niet onthoofd worden......
Daar zijn we al aanbeland.

Move along people, nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

Naar ik heb begrepen was de aanleiding het laten zien van spotprenten over Mohammed in de klas tijdens een les. Nu is de vraag van welke les maakte het laten zien van deze spotprenten deel uit. In welke context. Ik kan er geen enkele bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NoahAmber schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Naar ik heb begrepen was de aanleiding het laten zien van spotprenten over Mohammed in de klas tijdens een les. Nu is de vraag van welke les maakte het laten zien van deze spotprenten deel uit. In welke context. Ik kan er geen enkele bedenken.
Maatschappijleer? Algemene discussie over open samenleving en culturele achtergronden? Ik kan zonder veel moeite heel wat scenario’s bedenken waar in opvoeding en onderwijs over dat soort zaken gesproken wordt.

Van alle kanten van culturele achtergronden uit.

Dat een gek doorslaat, welkom bij de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:24:
[...]

Maatschappijleer? Algemene discussie over open samenleving en culturele achtergronden? Ik kan zonder veel moeite heel wat scenario’s bedenken waar in opvoeding en onderwijs over dat soort zaken gesproken wordt.
Dat kan ook gewoon met respect naar elkaar toe. Het laten zien van spotprenten van in dit geval van Mohammed aan een moslim heeft m.i. geen enkele toegevoegde waarde. Ook niet voor een niet-moslim trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door NoahAmber op 17-10-2020 17:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
NoahAmber schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:35:
[...]

Dat kan ook gewoon met respect naar elkaar toe. Het laten zien van spotprenten van in dit geval van Mohammed aan een moslim heeft m.i. geen enkele toegevoegde waarde. Ook niet voor een niet-moslim trouwens.
Post liever wat je écht wilt zeggen maar blijkbaar niet durft te typen.
Want als er mensen onthoofd worden elke keer als iets niet relevants getoond wordt dan blijft er niemand over, en het is daarom ook een volslagen zinloos punt om hier te willen maken.

Dus kom op, wat bedoel je echt? Dat de leraar het zelf uitgelokt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Vast. We kennen de details niet. En dan nog, discussie open samenleving is vanzelf scherp. Omgang daarmee is een spectrum.

[ Voor 10% gewijzigd door Virtuozzo op 17-10-2020 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Het ging om een les in VvMU. Een treffender voorbeeld had de leraar niet kunnen kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

[...]

Wanneer je een discussie wil voeren over deze spotprenten en de reactie van de maatschappij ontkom je er niet aan om ze te tonen. Er zit een bijvoorbeeld een verschil tussen een spotprent waarin ik een figuur afschilder als moordenaar of verkrachter, zonder enige humor (dit is dan eigenlijk belediging, zie Johan Derksen), of wanneer je door middel van de prent op humoristische wijze de hypocrisie van een groep uitlicht.

Kortom, de prenten zelf zijn relevant voor de discussie die je erover voert, de uitkomst is daarmee ook afhankelijk van de prent, en daarom moet je deze wel laten zien, als je deze discussie wil voeren.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:42
Wat zou dat de wereld toch héél erg veel mooier maken!
Al zou ik al tevreden zijn met enkel islam wereldwijd afschaffen. Dat is toch het geloof waar geweld normaal lijkt te blijven, terwijl bijv. de christelijke geloven daar vanaf zijn gestap (wat niet wil zeggen dat het helemaal niet voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Accretion schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:30:

Je zou het iets specifieker moeten nemen. Wanneer is het laatst dat een christen, jood, hindoe of boeddhist een aanslag heeft gepleegd in Europa?

Religie zelf is het motief niet, maar wel een religie waarbij het hoofddoel nog steeds imperialisme is en waarbij een groot gedeelte van de volgers geen probleem heeft met geweld. Daar houdt het ook voor mij op met geloof te zijn, dat noem ik gewoon een gewelddadige groepering.

En ja, zoals bij de meeste gewelddadige groeperingen voert slechts een klein gedeelte het geweld ook echt uit, maar zolang de meerderheid dit geweld stilzwijgend blijft steunen dan blijft het voor mij iets wat niet thuis hoort in de beschaafde maatschappij.

[ Voor 17% gewijzigd door Fox op 17-10-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En deze gaat dicht. Het was een gruwelijke moord, maar op deze manier vind er geen discussie plaats.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.