Powerline prestaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-09 14:18
Goedemorgen mede-tweakers,

Graag schakel ik jullie hulp in, omdat ik het gewoon echt niet meer weet :-).

I.v.m. de komst van een tweede kleine heb ik mijn werkplek / mancave recent naar de zolder moeten verhuizen, maar helaas is het onmogelijk om daar ethernet te krijgen. (geen loze leidingen beschikbaar naar zolder en langs een bestaande leiding trekken bleek onmogelijk). Daarom heb ik een powerlineset aangeschaft, de Zyxel AV2000. WIFI levert namelijk op zolder geen best resultaat (nieuwbouw huis)

De situatieschets van huize JCK:
  • Internet van Ziggo: 250/25 mbps komt binnen in de meterkast.
  • Modem staat in bridge modus en ik gebruik een TP-Link AX50 als router (ook in de meterkast)
  • Vanaf de router loopt er ethernet naar wat nu de babykamer is op de 1ste verdieping. Deze levert 250/25 op de laptop. Hier staat een Zyxel accespoint op aangesloten die de wifi op 1ste verdieping en voor de zonnepanelen op zolder verzorgt.
Nu heb ik al op diverse plekken en manieren geprobeerd de powerline aan te sluiten met wisselende resultaten, maar geen van alle komen in de buurt van de 250/20. Ik heb in basis twee aansluitmogelijkheden en in beide gevallen zitten de powerline adapters direct op de wandcontactdozen:

Vanuit de meterkast -> zolder: 20 - 40 mbps , zeer veel schommeling, onafhankelijk van welk stopcontact ik gebruik op zolder.

Vanuit de babykamer -> zolder (één groep): 90 -110 mbps, stabiel op beste stopcontact.

Als ik testresultaten van deze en andere powerline sets opzoek, halen deze zelfs in ongunstige situaties ( met storing, grotere afstanden, niet op één groep) betere resultaten als wat ik nu krijg.

Nu is mijn vraag, hoe kan dit en wat kan ik doen om dit te verbeteren?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Knutsel te graag aan computers voor mij eigen bestwil :-)

Beste antwoord (via JcK_85 op 17-10-2020 13:20)

Verwijderd

Laat een ethernet kabel door je ventilatiekanaal naar beneden zakken. Zo heb ik ook ethernet op zolder gekregen.

Gaatje daarna met tape dicht maken en klaar.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Laat een ethernet kabel door je ventilatiekanaal naar beneden zakken. Zo heb ik ook ethernet op zolder gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JcK_85
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:02:

Ik ga straks ff met een ladder kijken of ik er boven de meterkast bij kan komen, goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

FreakNL

Well do ya punk?

Powerline :/

Die techniek mag wat mij betreft zachtjes branden in de open haard.

Boor een gaat in het plafond vanaf de babykamer. Ik mag aannemen dat je dan op zolder uitkomt. Dat kan wat ongelukkig uitkomen, maar ik weet niet hoe netjes je zolder is. Bij mij is dat ook mijn studeerkamer en logeerkamer, maar het is voor de rest ook een rommelkamer die veel minder strak ingericht is als mijn andere kamers, dus dat daar onder mijn bureau een gat in het laminaat zit waar een UTP kabel uitkomt vind ik geen ramp.

De kabel komt bij mij ook uit de meterkast door een loze leiding in de baby-(nu peuter)kamer uit.. Daar zit hij netjes afgemonteerd op een WCD in de muur. In de meterkast ook opbouw WCD. Inmiddels staat er een PAX naast met een plint aan de zijkant (ik had nog 10cm over tussen PAX en muur) en die WCD zit nu ook achter die plint, dus die hele kabel zie je niet meer. Achteraf had ik de WCD op de kinderkamer eraf moeten trekken en een nieuwe installatiekabel moeten trekken van meterkast WCD naar zolder WCD maar door een drukke periode niet aan gedacht.. Als het patchkabeltje nu dus kapot gaat moet ik die plint tussen de PAX en muur weer weghalen.. Maar dat zijn details...

Verhaal blijft staan; Ga gewoon vanuit de babykamer naar zolder boren.. En doe het taktisch achter een kast of wellicht in de hoek achter de gordijnen bijvoorbeeld... Daar ga je veel meer plezier aan beleven dan Powerline...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JcK_85
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:02:

Derice, je bent mijn held van de maand! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zojuist super easy kabel door de centrale luchtafvoer getrokken, tennisbal als gewichtje gebruikt en kind kan de was doen! Ik vermoed dat er zo een powerline set in v&a te vinden is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedank een vriend/aannemer van mij maar hoor.
Die kwam bij mij met dat voorstel destijds.
Maar blij dat jij er nu ook wat aan hebt! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:30

FreakNL

Well do ya punk?

Komt jouw mechanische ventilatie in de meterkast uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JcK_85 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Derice, je bent mijn held van de maand! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Zojuist super easy kabel door de centrale luchtafvoer getrokken, tennisbal als gewichtje gebruikt en kind kan de was doen! Ik vermoed dat er zo een powerline set in v&a te vinden is :9
TiP: als je slim bent gebruik je nu die ethernetkabel op zolder om daar je router weg te zetten. Je hebt dan gelijk overal in huis optimale Wifi dekking tot achter in je tuin. Heb dat al jaren zo en verbaas me altijd dat weinig mensen dit doen en allerlei Mesh oplossingen kopen. Router in de meterkast is zo ongeveer de slechtste plek die je kan bedenken.

@FreakNL Heb toch al jaren een powerline tbv beveiligingscamera omdat ik die niet aan de Wifi wilde hebben en daar echt geen UTP kon krijgen. Werkt al jaren stabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2020 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

TiP: als je slim bent gebruik je nu die ethernetkabel op zolder om daar je router weg te zetten. Je hebt dan gelijk overal in huis optimale Wifi dekking tot achter in je tuin. Heb dat al jaren zo en verbaas me altijd dat weinig mensen dit doen en allerlei Mesh oplossingen kopen. Router in de meterkast is zo ongeveer de slechtste plek die je kan bedenken.
Router in de meterkast is voor velen juist de meest ideale plek omdat daar het internet binnen komt en vaak alle loze leidingen uit komen waardoor je alles direct in de (vaak) ingebouwde switch kan steken.

Voor de access point is het inderdaad vaak niet handig, en prettig dat 1 AP op jou zolder je goede resultaten geeft. Maar dat zal in het overgrote deel van de huizen in NL niet het geval zijn door alle opstakels (muren, vloeren, kasten etc).

AP positionering is gewoon niet echt iets in zijn algemeenheid iets over te zeggen zonder iets van de ruimte te weten (formaat, bouwmaterialen etc).

Al zal je er in een gemiddeld rijtjes huis als je ze centraal aan het plafond ophangt en dat op elke verdieping wel mee weg komen denk ik ;)

Als ik alleen de AP op zolder aan laat heb ik op de midden verdieping een matig signaal en beneden niks tot vrijwel niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 17-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shinji schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:16:
[...]

Router in de meterkast is voor velen juist de meest ideale plek omdat daar het internet binnen komt en vaak alle loze leidingen uit komen waardoor je alles direct in de (vaak) ingebouwde switch kan steken.

Voor de access point is het inderdaad vaak niet handig, en prettig dat 1 AP op jou zolder je goede resultaten geeft. Maar dat zal in het overgrote deel van de huizen in NL niet het geval zijn door alle opstakels (muren, vloeren, kasten etc).

AP positionering is gewoon niet echt iets in zijn algemeenheid iets over te zeggen zonder iets van de ruimte te weten (formaat, bouwmaterialen etc).

Al zal je er in een gemiddeld rijtjes huis als je ze centraal aan het plafond ophangt en dat op elke verdieping wel mee weg komen denk ik ;)

Als ik alleen de AP op zolder aan laat heb ik op de midden verdieping een matig signaal en beneden niks tot vrijwel niks.
Loze leidingen in oudere huizen van voor 1980? Die zijn er meestal niet.

Mijn punt is alleen dat de meeste het niet eens proberen. NB: ik woon in een huis met alleen maar betonnen vloeren en massieve muren van baksteen. Werkt hier al jaren probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Betrouwbaar, snel en stabiel is toch het draadje. En ook goedkoop en toekomstgericht. 't kost alleen moeite en wat creatief denken soms.

Ligt er toevallig een coaxkabel? Dan zou MOCA kunnen, dat werkt ook stabiel in mijn ervaring.

Powerline is nogal een hit&mis. Kan prima werken, kan bagger zijn, of als t werkt zo ineens niet als er bv iemand een brakke adapter ergens inprikt. Kortom: Betrouwbaarheid is laag.

Als je perse powerline wilt proberen, neem dan een goed G.HN based setje. Dan heb je de meeste kans van slagen. Maar dan is het hebben van een wcd met randaarde wel een vereiste, anders valt er echt geen eer te behalen.

Als ik ergens perse powerline moet gebruiken, en er is randaarde, dan mag men op eigen risico en kosten zo'n Devolo Magic 2 setje kopen. Dat is in mijn ervaring van alle powerline setjes toch wel 1 van de betere.

Geen randaarde: Begin er dan maar niet aan..

Anyway: voor TS is het een kabel geworden. Gaat ie 't meeste plezier aan hebben _/-\o_

Jouw voordeel is dat het een nieuwbouwwoning is, dan is randaarde wel standaard aanwezig. Dan is er nog enige hoop op een verbinding, al zal t niet tegen een kabel op kunnen.

Houd wel de route zo kort mogelijk, liefst op dezelfde groep (Desnoods kijk je of er in de meterkast een WCD te maken is op dezelfde groep als de zolder), en geen verlengsnoeren: Dus direct in de wand.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 17-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JcK_85
FreakNL schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:40:
Komt jouw mechanische ventilatie in de meterkast uit dan?
Nee, in de trapkast ernaast, waar ook de vloerverwarming langs loopt.

Pagina: 1