Goedemorgen mede-tweakers,
Graag schakel ik jullie hulp in, omdat ik het gewoon echt niet meer weet :-).
I.v.m. de komst van een tweede kleine heb ik mijn werkplek / mancave recent naar de zolder moeten verhuizen, maar helaas is het onmogelijk om daar ethernet te krijgen. (geen loze leidingen beschikbaar naar zolder en langs een bestaande leiding trekken bleek onmogelijk). Daarom heb ik een powerlineset aangeschaft, de Zyxel AV2000. WIFI levert namelijk op zolder geen best resultaat (nieuwbouw huis)
De situatieschets van huize JCK:
Vanuit de meterkast -> zolder: 20 - 40 mbps , zeer veel schommeling, onafhankelijk van welk stopcontact ik gebruik op zolder.
Vanuit de babykamer -> zolder (één groep): 90 -110 mbps, stabiel op beste stopcontact.
Als ik testresultaten van deze en andere powerline sets opzoek, halen deze zelfs in ongunstige situaties ( met storing, grotere afstanden, niet op één groep) betere resultaten als wat ik nu krijg.
Nu is mijn vraag, hoe kan dit en wat kan ik doen om dit te verbeteren?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Graag schakel ik jullie hulp in, omdat ik het gewoon echt niet meer weet :-).
I.v.m. de komst van een tweede kleine heb ik mijn werkplek / mancave recent naar de zolder moeten verhuizen, maar helaas is het onmogelijk om daar ethernet te krijgen. (geen loze leidingen beschikbaar naar zolder en langs een bestaande leiding trekken bleek onmogelijk). Daarom heb ik een powerlineset aangeschaft, de Zyxel AV2000. WIFI levert namelijk op zolder geen best resultaat (nieuwbouw huis)
De situatieschets van huize JCK:
- Internet van Ziggo: 250/25 mbps komt binnen in de meterkast.
- Modem staat in bridge modus en ik gebruik een TP-Link AX50 als router (ook in de meterkast)
- Vanaf de router loopt er ethernet naar wat nu de babykamer is op de 1ste verdieping. Deze levert 250/25 op de laptop. Hier staat een Zyxel accespoint op aangesloten die de wifi op 1ste verdieping en voor de zonnepanelen op zolder verzorgt.
Vanuit de meterkast -> zolder: 20 - 40 mbps , zeer veel schommeling, onafhankelijk van welk stopcontact ik gebruik op zolder.
Vanuit de babykamer -> zolder (één groep): 90 -110 mbps, stabiel op beste stopcontact.
Als ik testresultaten van deze en andere powerline sets opzoek, halen deze zelfs in ongunstige situaties ( met storing, grotere afstanden, niet op één groep) betere resultaten als wat ik nu krijg.
Nu is mijn vraag, hoe kan dit en wat kan ik doen om dit te verbeteren?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Knutsel te graag aan computers voor mij eigen bestwil :-)