We are all accidents waiting to happen
Vraag
Beste antwoord (via RA7 op 17-10-2020 14:01)
Het volume van de vloer is 21dmx20,5dmx0,8dm =344,4dm3 = 344,4 liter
Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 2,4kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 2,4x344,4= 827kg.
Edit: op aangeven van @Fua hieronder, toch de berekening aangepast omdat ik blijkbaar te positief rekende.
[ Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 17-10-2020 18:56 ]
Alle reacties
Vloerdikte is niet heilig; type vloer, wapening en overspanning zijn ook nogal interessant om te weten.
[ Voor 54% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 02:14 ]
Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 2,4kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 2,4x344,4= 827kg.
Edit: op aangeven van @Fua hieronder, toch de berekening aangepast omdat ik blijkbaar te positief rekende.
[ Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 17-10-2020 18:56 ]
Maar het lijkt me verstandig bouwkundig advies te vragen en niet (alleen) te vertrouwen op antwoorden hier
...
Een paar tips :
Leg een kabel klaar voor eventuele extra electrische verwarming .
Want badkamer met vloerverwarming alleen is meestal net niet genoeg 22a23 graden is de norm .
Dus steek die klaar in de muur moest het zijn dat je koud krijgt.....
Check al je leidingen en afwatering voor je alles dichtgemaakt met chape je zult de eerste doe het zelver niet zijn met een lek .
Nu je vloer eruit is kan je u douchebak gelijk met vloerniveau leggen
Dus oude rommel eruit nieuwe erin
Normaal reageer ik niet, als het goede antwoord al gegeven is. Namelijk: Laat je adviseren door een constructeur!VERNederlander schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:06:
Hoeveel draagvermogen een vloer heeft, weet ik niet. Ik wilde wel even weten over hoeveel massa we het hier hebben, dus even snel berekend.
Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 1,4 en 1,8kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 1,8x344,4= 620kg.
Wil alleen voor toekomstige bezoekers niet de indruk wekken, dat beton zo licht is. Denk meer richting 2400 kg/m3. Dat het lichter kan, ....
Voor de OP: Succes met je verbouwing!
Fua
:fill(white):strip_exif()/f/image/74k4sGsN1WJzIE672rgJXOhH.png?f=user_large)
Omdat de tegels aan de muren zijn uitgelijnd op deze hoogte.. (dom van ons jakabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 02:13:
Waarom niet eerst oude dekvloer verwijderen?
Vloerdikte is niet heilig; type vloer, wapening en overspanning zijn ook nogal interessant om te weten.
Ik ken het alleen van wandbekleding en weet niet echt hoe het werkt met een tegelvloer. Moet ik me nog ff in verdiepen.
Let alleen op met wedi/qboard op de uitloopdiepte van de afvoer want je moet een aardig stuk de grond in.
Mijn badkamer ligt nu 5cm hoger (inclusief tegels) dan de vloer in de hal (inclusief laminaat), dat is voor een badkamervloer niets geks.
Die wedi/qboardvloeren zijn in verschillende diktes te krijgen. Je lijmt ze met tegellijm vast op de dekvloer en daarna kun je op die vloer weer tegelen. Dan heb je alleen het gewicht van je tegels op de vloer. Ik ben er wel zeker van dat je betonnen vloer het gewicht van een extra chapelaag makkelijk kan dragen, maar daar mag iedereen het zijne van denken. Ik heb de cv-vloerverwarming uit mijn badkamer weggelaten na de eerste lekkage, ik wilde niets meer in de vloer hebben met water. Ook de werking van een vloer met vloerverwarming is mij teveel risico in een natte ruimte. Nu hangt er een radiator onder de wastafel, daar zie je ook niets van en die warmt ook sneller de badkamer op dan vloerverwarming.
Plaatje bij het praatje: (er moet buiten de douchecabine nog gevoegd worden en het kozijn moet ook nog afgewerkt
[ Voor 36% gewijzigd door JdM op 17-10-2020 14:28 ]
Als je voor xps (wedi/q) gaat kan je volgens wedi direct warmwater vloerverwarming in de boards frezen, dat scheelt weer een laag.
elleP
https://www.justwedi.nl/Wedi-Gefreesde-Vloerverwarming
maar dan zit je weer aan 12mm slang vast, ik zou het ook overwegen om zelf te doen, frezen in dat spul lijkt me niet zo'n drama.
Dan zet je er nog een stuk onder of hak je alles er af.RA7 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:01:
[...]
Omdat de tegels aan de muren zijn uitgelijnd op deze hoogte.. (dom van ons ja)
Dit advies kreeg een vriend van mij ook door een tegelzetbedrijf i.v.m. houtenvloer en draagvermogen.maratropa schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:02:
Je kunt ook met Wedi etc. plaat ophogen? dat isoleert meteen naar het beton toe zodat alle warmte van de electrische vv in de tegels gaat zitten.
2 lagen plaat en de bovenste haaks op de onderste laag. Nu denk 10jr geleden en nog geen scheuren zover te weet.
Vloerverwarming moet er natuurlijk we boven komen