Ophogen badkamer vloer, hoe staat het met het extra gewicht?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 12:00
Mijn vraag:

Ik ben sindskort bezig met het renoveren van onze badkamer.
Ik wel nu de vloer ophogen om zo leiding werk en vloerverwarming aan te brengen onder de nieuwe vloer.
De ruimte is 2.1 m bij 2.05 m. En ik wil de vloer 7 a 8 cm ophogen met cement. Ik vraag me alleen af of de oude vloer de nieuwe ophoging kan dragen.
Ons huis komt uit 1980 en heeft een betonnen vloer.
De betonnen vloer is 160 mm dik, volgens de bouwtekeningen.

We are all accidents waiting to happen

Beste antwoord (via RA7 op 17-10-2020 14:01)

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
Hoeveel draagvermogen een vloer heeft, weet ik niet. Ik wilde wel even weten over hoeveel massa we het hier hebben, dus even snel berekend.

Het volume van de vloer is 21dmx20,5dmx0,8dm =344,4dm3 = 344,4 liter

Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 2,4kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 2,4x344,4= 827kg.

Edit: op aangeven van @Fua hieronder, toch de berekening aangepast omdat ik blijkbaar te positief rekende.

[ Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 17-10-2020 18:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50
Is je badkamer op de begane grond?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Nee op de eerste verdieping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom niet eerst oude dekvloer verwijderen?

Vloerdikte is niet heilig; type vloer, wapening en overspanning zijn ook nogal interessant om te weten.

[ Voor 54% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 02:14 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:06
Hoeveel draagvermogen een vloer heeft, weet ik niet. Ik wilde wel even weten over hoeveel massa we het hier hebben, dus even snel berekend.

Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 2,4kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 2,4x344,4= 827kg.

Edit: op aangeven van @Fua hieronder, toch de berekening aangepast omdat ik blijkbaar te positief rekende.

[ Voor 16% gewijzigd door VERNederlander op 17-10-2020 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:54

inhico

pw

Er bestaat ook lichtgewicht beton.
Maar het lijkt me verstandig bouwkundig advies te vragen en niet (alleen) te vertrouwen op antwoorden hier

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorispat
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-02 10:17
Dit lijkt me prutswerk zo hoog ophogen gewoon oude vloer uitbreken tot aan de beton en vloerverwarming in isolernde chape die trouwens ook nauwelijks iets weegt dan zijn al je problemen opgelost en zit je niet met een veel te grote verhoging .

Een paar tips :

Leg een kabel klaar voor eventuele extra electrische verwarming .
Want badkamer met vloerverwarming alleen is meestal net niet genoeg 22a23 graden is de norm .
Dus steek die klaar in de muur moest het zijn dat je koud krijgt.....

Check al je leidingen en afwatering voor je alles dichtgemaakt met chape je zult de eerste doe het zelver niet zijn met een lek .

Nu je vloer eruit is kan je u douchebak gelijk met vloerniveau leggen

Dus oude rommel eruit nieuwe erin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

Fua

VERNederlander schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 08:06:

Voor soortelijk gewicht kom ik waarden tegen tussen de 1,4 en 1,8kg per liter. Het extra gewicht is dan met de hoge waarde: 1,8x344,4= 620kg.
Normaal reageer ik niet, als het goede antwoord al gegeven is. Namelijk: Laat je adviseren door een constructeur!

Wil alleen voor toekomstige bezoekers niet de indruk wekken, dat beton zo licht is. Denk meer richting 2400 kg/m3. Dat het lichter kan, ....

Voor de OP: Succes met je verbouwing!

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Hier de constructie tekeningen van ons huis, een waar de badkamer in paars staat en de tweede is hoe de vloer gemaakt is met in het groen de uitlijning van onze badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWfwwN4CHZifluUOjs7TGW-0uVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/74k4sGsN1WJzIE672rgJXOhH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXupn6y98Vbm11EbzNpmhL5XXOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KUtb559EDvn8DEaH1l6rdgjf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 02:13:
Waarom niet eerst oude dekvloer verwijderen?

Vloerdikte is niet heilig; type vloer, wapening en overspanning zijn ook nogal interessant om te weten.
Omdat de tegels aan de muren zijn uitgelijnd op deze hoogte.. (dom van ons ja :-( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Bedankt voor alle reacties, ik ga ermee aan de slag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt ook met Wedi etc. plaat ophogen? dat isoleert meteen naar het beton toe zodat alle warmte van de electrische vv in de tegels gaat zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 17-10-2020 14:03 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
Ja daar ben ik nu ook mee bezig omdat uit te zoeken. Wedi of Qboard, das practisch hetzelfde.
Ik ken het alleen van wandbekleding en weet niet echt hoe het werkt met een tegelvloer. Moet ik me nog ff in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57

JdM

Humbled

Ik heb een jackoboard (zelfde als wedi/qboard) vloer in de douchecabine gemaakt, is daarmee ook bij scheurende voegen/loslatende kit altijd 100% waterdicht. Heb dit gedaan na een lekkage bij de doucheput na een eerdere verbouwing.
Let alleen op met wedi/qboard op de uitloopdiepte van de afvoer want je moet een aardig stuk de grond in.
Mijn badkamer ligt nu 5cm hoger (inclusief tegels) dan de vloer in de hal (inclusief laminaat), dat is voor een badkamervloer niets geks.
Die wedi/qboardvloeren zijn in verschillende diktes te krijgen. Je lijmt ze met tegellijm vast op de dekvloer en daarna kun je op die vloer weer tegelen. Dan heb je alleen het gewicht van je tegels op de vloer. Ik ben er wel zeker van dat je betonnen vloer het gewicht van een extra chapelaag makkelijk kan dragen, maar daar mag iedereen het zijne van denken. Ik heb de cv-vloerverwarming uit mijn badkamer weggelaten na de eerste lekkage, ik wilde niets meer in de vloer hebben met water. Ook de werking van een vloer met vloerverwarming is mij teveel risico in een natte ruimte. Nu hangt er een radiator onder de wastafel, daar zie je ook niets van en die warmt ook sneller de badkamer op dan vloerverwarming.
Plaatje bij het praatje: (er moet buiten de douchecabine nog gevoegd worden en het kozijn moet ook nog afgewerkt ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymz8Ro6k5ylJTfzjKO6XnMJXIZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwOriJxx3urq5VhmmjY9VZbN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door JdM op 17-10-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:10
Ik was toevallig naar iets vergelijkbaars aan het kijken om vloerverwarming in een nieuwe verdieping te krijgen.
Als je voor xps (wedi/q) gaat kan je volgens wedi direct warmwater vloerverwarming in de boards frezen, dat scheelt weer een laag.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@elleP ze worden ook zo verkocht:
https://www.justwedi.nl/Wedi-Gefreesde-Vloerverwarming
maar dan zit je weer aan 12mm slang vast, ik zou het ook overwegen om zelf te doen, frezen in dat spul lijkt me niet zo'n drama.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RA7 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Omdat de tegels aan de muren zijn uitgelijnd op deze hoogte.. (dom van ons ja :-( )
Dan zet je er nog een stuk onder of hak je alles er af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
maratropa schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:02:
Je kunt ook met Wedi etc. plaat ophogen? dat isoleert meteen naar het beton toe zodat alle warmte van de electrische vv in de tegels gaat zitten.
Dit advies kreeg een vriend van mij ook door een tegelzetbedrijf i.v.m. houtenvloer en draagvermogen.
2 lagen plaat en de bovenste haaks op de onderste laag. Nu denk 10jr geleden en nog geen scheuren zover te weet.

Vloerverwarming moet er natuurlijk we boven komen O-)
Pagina: 1