Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-07-2022
Goeden avond,

Ik heb van een vriend een pc gekregen. heel blij mee en een flinke vooruit gang op mijn vorige pc. Het probleem is alleen dat ik een cpu fan error krijg bij het opstarten. Via bios kan ik windows wel starten maar de cpu temperatuur loop op tot 99 graden, dit lijkt mij niet de bedoeling.

De koeling die er in zit is van crosair, ik heb heel het koelsysteem stof vrij gemaakt en nieuwe koel pasta aangebracht. alle fans draaien en de verlichting van het koel element op de cpu brand. ik durf alleen niet te zeggen welk model het precies is.

Is er nog iets wat ik kan proberen of is een nieuwe koeling de enige oplossing?

alvast dank voor de hulp.

Beste antwoord (via Tilly-One op 21-10-2020 19:30)

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:51

rdejongjr

Gnome

Ding krijgt prik en is juist aangesloten (Stekkertje met RPM signaal op de CPU header, spanning krijgt hij via de sata aansluiting)
Pomp zal ondertussen wel vastgelopen zijn, ziet er van binnen waarschijnlijk zo uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-MrgGhYC1c7nk6viTRWCqQ63qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsXM3aEe85hBn2uC3GVlQUSK.jpg?f=fotoalbum_large.

Na een aantal jaar zijn die setjes met gemengde metalen gewoon op.

Ooit eens geprobeerd om het schoon te krijgen, helaas niet te doen met die thin fin blokken, er bleef teveel zooi in zitten om nog fatsoenlijk rond te pompen.

[ Voor 21% gewijzigd door rdejongjr op 21-10-2020 19:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 23:14
Welk moederbord heb je? Sommige moederborden hebben een "minimal cpu fan speed" optie die je uit kunt zetten, ergens bij de "hardware monitor" opties.

Edit:
Ah de temperatuur is ook echt te hoog. Zitten de cpu-fans zeker weten aangesloten op de cpu-fan header op het moederbord?

[ Voor 30% gewijzigd door DanDGT op 16-10-2020 23:14 ]

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 23:33
Is het een waterkoeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
DanDGT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:11:
Welk moederbord heb je? Sommige moederborden hebben een "minimal cpu fan speed" optie die je uit kunt zetten, ergens bij de "hardware monitor" opties.

Edit:
Ah de temperatuur is ook echt te hoog. Zitten de cpu-fans zeker weten aangesloten op de cpu-fan header op het moederbord?
ASUSTeK COMPUTER INC. MAXIMUS VI EXTREME (SOCKET 1150) dit is het moederbord.

de CPU-fanheader zit aangesloten op het moederbord, verder heb ik geen kabels veranderd als dat het zat, maar wel zit alles aangesloten.

in de bios kan ik de fan speed aanpassen, maar merk daar weinig verschil van en de temperatuur loop op tot max 99 graden en de fan zelf was ook behoorlijk warm op de cpu.
het is geen water koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05 23:14
@Tilly-One ik ging ook uit van waterkoeling. Welke koeler is het dan?

Ik denk dat de fans van je cpu-koeler zijn aangesloten op de verkeerde header.

Er is 1 specifieke header / aansluiting op het moederbord waar je de cpu fan(s) op aansluit. Op jouw moederbord helemaal bovenin, boven het eerste ram-slot. Rechts ernaast staat op het moederbord: cpu_fan. Daaronder heb je ook nog cpu_opt voor eventueel extra fans, maar de cpu_fan moet sowieso zijn aangesloten.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
DanDGT schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:34:
@Tilly-One ik ging ook uit van waterkoeling. Welke koeler is het dan?

Ik denk dat de fans van je cpu-koeler zijn aangesloten op de verkeerde header.

Er is 1 specifieke header / aansluiting op het moederbord waar je de cpu fan(s) op aansluit. Op jouw moederbord helemaal bovenin, boven het eerste ram-slot. Rechts ernaast staat op het moederbord: cpu_fan. Daaronder heb je ook nog cpu_opt voor eventueel extra fans, maar de cpu_fan moet sowieso zijn aangesloten.
Het zit precies zoals als jij het beschrijft. het enige wat ik kan zien is dat het eenn 3pins fan op een 4 pins aansluiting is. Na het beter aandraaien ben in van de error af, een komt de temp nu op 89graden uit maar mij lijkt dit nog wat aan de warme kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:42
Post eens een foto hoe het is aangesloten op welke header.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28

F T

Een mogelijkheid, maar de kans is klein, zou kunnen zijn dat de CPU koeler per ongeluk is gemonteerd met het beschermfolie nog erop. Als dat zo is, dan zal de CPU zonder enige reden erg heet worden. Wellicht kun je dit checken als je weet hoe je hem moet demonteren. Het zou ook kunnen dat er geen of te weinig koelpasta is en deze vernieuwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
F T schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 23:18:
Een mogelijkheid, maar de kans is klein, zou kunnen zijn dat de CPU koeler per ongeluk is gemonteerd met het beschermfolie nog erop. Als dat zo is, dan zal de CPU zonder enige reden erg heet worden. Wellicht kun je dit checken als je weet hoe je hem moet demonteren. Het zou ook kunnen dat er geen of te weinig koelpasta is en deze vernieuwd moet worden.
Ik heb zelf nieuwe koelpasta aangebracht, het deel beschermfolie is mij niet opgevallen toen, maar kan dit nog na kijken. De pc is zoals ik het begreep gebouwd geleverd dus kans lijkt mij klein maar een foutje is menselijk natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDwb4nYxKFkoonIGe-S39bLAm1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdISMnTu4vkj2XVEynl8XtB5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO1NUdLsWzx24TUiksFMxWfR6oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp3KFxPppquQzabuPZuay7Wi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6P1HN0uDwofipowrAyfeByPFi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAQPxFfb3Bo9Lqhk6Hufa53Z.jpg?f=fotoalbum_large

Hier foto van aansluiting op moederbord etc. De koeling op de processor kleurt rood als hij aan gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Ding krijgt prik en is juist aangesloten (Stekkertje met RPM signaal op de CPU header, spanning krijgt hij via de sata aansluiting)
Pomp zal ondertussen wel vastgelopen zijn, ziet er van binnen waarschijnlijk zo uitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-MrgGhYC1c7nk6viTRWCqQ63qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsXM3aEe85hBn2uC3GVlQUSK.jpg?f=fotoalbum_large.

Ooit eens geprobeerd om het schoon te krijgen, helaas niet te doen met die thin fin blokken, er bleef teveel zooi in zitten om nog fatsoenlijk rond te pompen.

[ Voor 21% gewijzigd door rdejongjr op 21-10-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 23:43
Uhm?

[ Voor 52% gewijzigd door Kwistnix op 21-10-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
rdejongjr schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:24:
Pomp zal ondertussen wel vastgelopen zijn, ziet er van binnen waarschijnlijk zo uit[Afbeelding].

Thanks dus de enige oplossing is nieuw kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
Bedankt voor je hulp! ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Bovenste 6 resultaten zullen vast prima koelen en hebben geen risico's op lekkage of stilstaande pompen.

Wel even goed lezen welke hoogte er in de kast past (zo te zien moet het wel lukken maar altijd even checken)

Edit: Let ook op de dikte ivm het hoge geheugen.

[ Voor 5% gewijzigd door rdejongjr op 21-10-2020 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 23:43
Nou ja, het punt is, een gedegen advies valt of staat met correcte informatievoorziening van jouw kant. Wat je zegt en wat je laat zien spreekt elkaar nu een beetje tegen. Da's alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilly-One
Inmiddes een nieuwe koeling besteld. Morgen komt hij binnen! Bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1