Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe werkt backup bij een herinstallatie van windows?

Pagina: 1
Acties:

• svdveen1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08-2024
Korte vraag die me de laatste dagen bezig houdt...
Ik gebruik een backup die realtime van m'n laptop naar m'n externe harde schijf schrijft.
Als ik bestanden verwijder op m'n laptop, dan wordt het bestand ook verwijderd op de externe schijf.
Standaard backup methodiek lijkt me...

Maar hoe zit het dan als je een herinstallatie van Windows doet?
Dan zijn alle bestanden verdwenen van m'n laptop, je zou denken dat dan ook alle bestanden van de externe schijf worden verwijderd. Het lijkt me dat dat niet zo gaat, maar waarom niet? Ik wil het graag begrijpen.
Een bestand dat ik handmatig verwijder wordt wel ook verwijderd van de externe schijf, maar als alle bestanden weg zijn gebeurt dat niet. Hoe wordt dat verschil herkend??

Bedankt voor de info alvast.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:23
svdveen1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:22:
Ik gebruik een backup die realtime van m'n laptop naar m'n externe harde schijf schrijft.
Als ik bestanden verwijder op m'n laptop, dan wordt het bestand ook verwijderd op de externe schijf.
Standaard backup methodiek lijkt me...
Dat is zeker géén standaard backup methodiek. Het hele punt van een back-up is dat je juist documenten kan verprutsen waarna je dit specifieke bestand terug zet uit de backup. In jouw geval ben ik dan de pineut omdat dit bestand op je externe schijf dan ook verprutst is.

Een backup wordt eigenlijk standaard niet real-time bijgewerkt (en al helemaal geen verwijder-acties), dat maakt je back-up enorm kwetsbaar. Je hebt het nu eerder over een soort mirror (twee plaatsen met precies dezelfde content op ieder gegeven moment).

Dus de eerste vraag is eigenlijk; waarmee maak je nu een "back-up"?

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 21:12
Een backup MAG wel realtime werken maar wel met versioning dan en het liefst dan nog op 3 verschillende lokaties waarvan er eentje one way synced

Maar goed gezien je ergens een sync hebt zal die sync bij een herinstallatie verbroken zijn en zullen je files in basis nog op de externe disk staan.

Ook wat men hierboven zegt dit is GEEN standaard backup methode

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
@svdveen1 :
Er is een verschil tussen synchroniseren en backuppen:
- bij synchroniseren leidt de synchronisatie tot gelijke inhoud van beide locaties: alle gewijzigde bestanden worden bijgewerkt naar de laatste versie en verwijderde bestanden worden op beide locaties verwijderd.
- bij backuppen van locatie 1 naar locatie 2 worden alle bestanden die op locatie 1 zijn gewijzigd, in de laatste versie op locatie 2 ERBIJ opgeslagen: in principe heb je dus op locatie 2 meerdere versies staan van gewijzigde bestanden. Ook worden op locatie 2 door de backup-actie géén bestanden verwijderd.

Speciale versies van backuppen zijn:
- full backup: op het backupmoment wordt de complete inhoud van vooraf aangewezen schijven/partities/mappen gekopieerd (dus "erbij geschreven") naar de backup locatie.
(Dit doe je bv. eenmaal per maand / kwartaal.)
- incremental backup: alle sinds het vorige backupmoment gewijzigde bestanden op vooraf aangewezen schijven/partities/mappen worden gekopieerd (dus "erbij geschreven") naar de backup locatie.
(Dit doe je bv. eenmaal per dag / week.)

En nu het antwoord op je vraag:
In Windows 10 zit bij Instellingen op het tabblad "beveiliging ..." een item "Backup".
Als je daarop doorklikt zie je ergens iets staan van "Backup versie Windows 7" of zo. Daar klik je op en vervolgens kan je een externe schijf aansluiten die wordt herkend als backupschijf, waarna je o.a. de optie krijgt om de hele inhoud van je disk (je kunt daarbij ook partities selecteren) naar de externe schijf te kopiëren.
Als je dat uitvoert kan je naderhand die kopie terug zetten, waarna je voor de geselecteerde partities weer terug bent op het backupmoment. Maar je kan dan ook gewoon rechtstreeks bij de data in die backup. Als je bij die backup je data-partities mee-selecteert, heb je die in veiligheid gebracht.
(Ik zou persoonlijk alle belangrijke data óók nog een keer handmatig vanuit de Verkenner kopiëren naar een andere externe harddisk, want bij een oeps-momentje ben je zomaar je data kwijt!)

Zodra dat allemaal is gelukt, kan je Windows 10 herinstalleren, waarbij je bij herinstallatie eerst zorgt dat AHCI aan staat in de BIOS en daarna op de schijf waarop Windows staat alle partities verwijdert voor installatie en géén nieuwe partities aanmaakt (dat doe Windows zelf).

Succes!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:14
Iedereen gaat er even vanuit dat hij een backup wil maar misschien is zijn behoefte wel gewoon een Sync en gebruikt hij gewoon de verkeerde naam.

De vraag is dan welke tool hij gebruikt voor die Sync om te kunnen beantwoorden wat die tools in dit geval doet.
Een tool als FreeFileSync heeft bijvoorbeeld een aantal verschillende settings die verschillende resultaten hebben.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• svdveen1
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 04-08-2024
Ja, excuus, ik bedoel dus inderdaad synchroniseren.
Ik gebruikte tot eergisteren de meegeleverde software van WD om onze laptop en telefoons te synchroniseren naar de externe MyCloud EX2 Ultra harde schijf.
Eigenlijk zoek ik een programma waarmee ik kan syncen dat als het even kan iets minder resources vergt van de laptop en gebruiksvriendelijker is.
En ik wil zoals gezegd dus synchroniseren zodat als we getroffen worden door wat voor onheil dan ook, dat onze foto's, filmpjes en andere belangrijke bestanden ook nog extern staan.
En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat bij een herinstallatie van windows bijvoorbeeld, naast dat alle foto's filmpjes en belangrijke documenten er niet meer zijn, de synchronisatie software er ook niet meer is waardoor er dus ook geen opdracht naar de externe harde schijf gaat om alles te verwijderen. Klopt deze redenering?

Hoop dat het hiermee iets duidelijker is...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Geen idee hoe je die herinstallatie precies wilde gaan doen, maar als daarbij dus de schijf geformatteerd wordt, dan is dat dus niet vanuit een draaiende windows omgeving, maar vanaf een installatiemedium (USB stick of zo). Dan draait die synchronisatie software dus ook helemaal niet.

Als je zeker wilt zijn dat er niks geks gebeurt kan je die externe schijf natuurlijk ook gewoon even afkoppelen (of uitzetten als het een netwerkschijf is) tijdens de herinstallatie.

Check wel vooraf even hoe het dan precies werkt als je vanaf je vers geïnstalleerde machine weer bij je backup wilt om je bestanden weer beschikbaar te hebben. Geen idee hoe dat bij die WD MyCloud precies werkt en of dat een machine specifieke backup is, of dat je die gewoon weer kan koppelen zodra je machine herinstalleerd is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
svdveen1 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:19:
Ja, excuus, ik bedoel dus inderdaad synchroniseren.
Ik gebruikte tot eergisteren de meegeleverde software van WD om onze laptop en telefoons te synchroniseren naar de externe MyCloud EX2 Ultra harde schijf.
Eigenlijk zoek ik een programma waarmee ik kan syncen dat als het even kan iets minder resources vergt van de laptop en gebruiksvriendelijker is.
En ik wil zoals gezegd dus synchroniseren zodat als we getroffen worden door wat voor onheil dan ook, dat onze foto's, filmpjes en andere belangrijke bestanden ook nog extern staan.
En terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat bij een herinstallatie van windows bijvoorbeeld, naast dat alle foto's filmpjes en belangrijke documenten er niet meer zijn, de synchronisatie software er ook niet meer is waardoor er dus ook geen opdracht naar de externe harde schijf gaat om alles te verwijderen. Klopt deze redenering?

Hoop dat het hiermee iets duidelijker is...
Als ik je tekst lees, snap jij het nog steeds niet goed:
- als jij bij een sync per ongeluk ergens een bestand verwijdert, heb jij dat bestand vervolgens NERGENS meer staan en ben je het definitief kwijt.
- als jij bij een backup per ongeluk ergens een bestand verwijdert en je maakt voldoende vaak backups (bv. incrementals per dag/uur), kan je het volledige bestand gewoon terughalen vanaf je backup.

Backups are the way to go voor de situatie die jij beschrijft, sync niet.
Pagina: 1