Goedenavond,
Mijn broer heeft de wens uitgesproken om zijn woning van zonnepanelen te gaan voorzien en heeft mij gevraagd om mee te denken hoe hij dit het beste kan aanpakken.
Hij heeft een offerte gekregen die naar mijn inziens veel te duur is en daarnaast is er bij mij (wellicht ongegronde) twijfel over het legplan.
Huidige offerte is € 9.982,50 voor het volgende:
15 x AEG Solar monokristallijn black 310 Wp
SolarEdge SE4000 omvormer
SolarEdge P300 optimizer
Geen idee hoe ze dit denken te plaatsen gezien de helft naast het dak ligt:

Als ik een vergelijkbare set samenstel op bv. solar-bouwmarkt dan kom ik circa €3000 goedkoper uit dan de offerte.

Foto voorkant woning:

Foto achterkant woning:

Heeft er iemand een idee wat er handig is in deze situatie? Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag.
Mijn broer heeft de wens uitgesproken om zijn woning van zonnepanelen te gaan voorzien en heeft mij gevraagd om mee te denken hoe hij dit het beste kan aanpakken.
Hij heeft een offerte gekregen die naar mijn inziens veel te duur is en daarnaast is er bij mij (wellicht ongegronde) twijfel over het legplan.
Huidige offerte is € 9.982,50 voor het volgende:
15 x AEG Solar monokristallijn black 310 Wp
SolarEdge SE4000 omvormer
SolarEdge P300 optimizer
Geen idee hoe ze dit denken te plaatsen gezien de helft naast het dak ligt:

Als ik een vergelijkbare set samenstel op bv. solar-bouwmarkt dan kom ik circa €3000 goedkoper uit dan de offerte.
- Is deze opstelling het meest logisch of is het wellicht beter om aan beide kanten van het dak een aantal panelen te leggen?
- De enige schaduw die er is komt van de boom aan de garage kant van de woning of van de schoorstenen. Is het dan nodig om SolarEdge (incl. optimizers) te gebruiken? Of kunnen we net zo goed een SMA of GoodWE gebruiken?

Foto voorkant woning:

Foto achterkant woning:

Heeft er iemand een idee wat er handig is in deze situatie? Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het graag.

:strip_exif()/f/image/5MCoWN7K4PMPfxAAP0pUep1W.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7UMbUNHb3inZPnqzJVwEa4mc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k3J4Scqx8EuSHzeiFHZzTZ5u.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nBcW18HU5l0umgre9VP8xB6n.jpg?f=fotoalbum_tile)