Netwerk aanleggen i.c.m. Ziggo Connectbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:12
Goedenavond allen,

Mijn tv- en internet signaal komt in mijn nieuwe woning binnen via de voorraadkast (op de begane grond). Nu zou ik graag het volgende willen realiseren:
  • Netwerkkabel naar de Next box/Playstation 5/Soundbar/TV in de woonkamer (op de begane grond). Ik zat te denken aan een netwerkkabel vanuit de Ziggo connectbox, die ik bij tv weer opsplits d.m.v. een switch naar de eerder benoemde apparaten.
  • Netwerkkabel vanuit de voorraadkast, vanaf de ziggo connectbox, naar de 1e etage, waar ik mogelijk een Nighthawk 7000 router kan aansluiten. Vanuit daar 2 netwerkkabels trekken naar de slaapkamers en de zolder voor 2 computers.
  • Een zo stabiel mogelijk wifi netwerk, die zo sterk mogelijk is voor alle verdiepingen.
Nu was mijn plan om de connectbox in bridge modus te laten zetten, alleen vernam ik dat de LAN poorten dan ook vervallen (inclusief de LAN poort die naar de switch bij de tv loopt). Dit zou dus betekenen dat ik daar geen bekabeld internet heb.

Een extra kabel vanaf de router op de eerste etage trekken is mogelijk, maar dan moet ik dus weer een extra kabel gaan trekken (kabel heen en vervolgens weer terug voelt ook een beetje dubbel). Is er toevallig een andere (makkelijkere) mogelijkheid die ik over het hoofd zien?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan de R7000 ook als accespoint instellen, dan hoef je de Ziggo box niet in bridge te zetten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Je kan dan eventueel de wifi van de Ziggo-modem/router uitschakelen, als de dekking van de R7000 voldoende is voor het hele huis.

Ik heb hetzelfde gedaan. Ziggo-modem in de woonkamer, switch eraan voor TV / mediaspeler / Next-box, LAN kabel richting midden van het huis naar een R7800 in AP-modus (wifi aan). De R7800 is nu het centrale punt van waaruit LAN bekabeling naar rest van het huis gaat. Wifi-dekking van de R7800 dekt vrijwel het hele huis af. Oud huis geen wapening, gesoleerde vloeren, etc. Alleen slechte ontvangst in het achterste deel beneden. Dat opgelost met een tweede AP (EX6150v2 alleen op 5 GHz) in die ruimte op 25% van het uitzendvermogen.

Zowel R7000 als R7800 zetten de WAN-poort om naar LAN als ze in AP-modus staan. Dus 5x LAN.
Goed te "misbruiken" als centrale switch.

Je kan natuurlijk ook een switch met meer poorten centraal opstellen, en van daar uit het huis bekabelen en bijvoorbeeld iedere etage voorzien van een AP. Maar in zo'n geval zou ik voor een Unifi oplossing gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Masimo op 16-10-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spartex
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:12
Ik ga ermee aan de slag, dit kan gewoon aangepast worden in de R7000?

Wat vragen:
  • Wifi Netwerk van de Ziggo Connectbox uitzetten als ik het goed begrijp (als de R7000 voldoende dekt)?
  • Ik las iets over dat je de Kabel niet in de gele aansluiting van de R7000 (Wlan) moest doen, klopt dit? Hoe gaat dit precies in zijn werking, kan ik dan de LAN poorten van de router verder nog wel gebruiken voor de computers in de slaapkamer?
Bedankt alvast voor de snelle respons!

[ Voor 11% gewijzigd door Spartex op 16-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-05 00:53
Spartex schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:14:
Ik ga ermee aan de slag, dit kan gewoon aangepast worden in de R7000?

Wat vragen:
  • Wifi Netwerk van de Ziggo Connectbox uitzetten als ik het goed begrijp (als de R7000 voldoende dekt)?
  • Ik las iets over dat je de Kabel niet in de gele aansluiting van de R7000 (Wlan) moest doen, klopt dit? Hoe gaat dit precies in zijn werking, kan ik dan de LAN poorten van de router verder nog wel gebruiken voor de computers in de slaapkamer?
Bedankt alvast voor de snelle respons!
1: Als de R7000 alles goed dekt kun je de wifi op de connectbox denk ik beter uitzetten idd zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten.
2: @Masimo geeft al aan dat de wan-poort als extra switch-poort wordt ingezet, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Dus eerst instellen als AP en dan kun je de wan-poort ook gebruiken zoals de andere poorten.

Als je niet met de connectbox wilt routeren zou je er eventueel nog iets als een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X tussen kunnen zetten, met de connectbox in bridge-mode. Dan heb je dus de connectbox als modem, direct daaraan de edgerouter (als router), en dan daaraan weer een kabel naar boven voor de R7000 in AP-mode, en dan nog een kabel van de edgerouter naar de switch bij tv.

Bouwt computers @ Danmetic