Airco multisplit advies (Daikin of Toshiba)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnnystreamer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Beste forumleden, voor onze woning hebben we een tweetal opties waarbij we voor de beste willen gaan.

Toshiba buitenunit RAS-2M14U2AVG WARMTEPOMP (nominaal 4,0 kW)
Tosihiba binnenunits 2 stuks RAS-B13J2KVSG KAZUMI (3,5 kW)
...
Of de onderstaande set
Daikin buitenunit 2MXM50N (5,0 KW)
Daikin binnenunits 2 stuks FTXPM35 (3,5 kW)

De Daikin set zal zo'n 300 tot 400 euro duurder uitvallen inclusief de installatie maar dat is niet het probleem.

De aanbieder van de Toshiba verkoopt de buitenunit als een 4,9 kW en dat bevreemde ons. Als ik echter in de catalogus van Toshiba kijk dan staat er bij de buitenunit van 4,0 kW nominaal vermogensrange koelen 1,6 - 4,9 kW. Kan ik er dan vanuit gaan dat als ik hem maximaal aanzet dat ik ook 4,9 kW vermogen geleverd krijg? Ofwel het lijkt een 5 kW zoals die verkocht wordt terwijl de type-aanduiding toch echt over een 4,0 kW spreekt.

Van de Daikin kan ik het zo 123 niet vinden maar die zal dan een vermogensrange hebben die richten de 6,0 kW zal gaan. Heb nu het een idee dat ik een 4,0 kW Toshiba aan het vergelijken ben met een 5,0 kW Daikin.

Deze materie alsmede de kwaliteit is hetgeen waar we mee worstelen en graag zouden we hier gefundeerde adviezen krijgen welke onze beslissing makkelijker maakt.

Alvast dank voor de tijd en aandacht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dit is het verschil tussen nominaal en maximaal vermogen. De Daikin is dus 5.0kW nominaal en de Toshiba 4.0kW nominaal. De Daikin heeft zo te zien 5,4kW maximaal vermogen met 2 x 3.5kW binnenunits erop. Maar je moet in principe kijken naar nominaal vermogen. Je vergelijkt dus inderdaad units met verschillende capaciteit met elkaar.

Gevoelsmatig is een 4kW buitenunit vrij weinig voor 2 x 3.5kW binnenunits. De Daikin combinatie van 2 x 3.5kW op een 5kW buitenunit lijkt me wat dat betreft veel beter in balans.

Tenzij natuurlijk altijd slechts een van beide units tegelijk aan staat?

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 18-10-2020 20:39 ]