Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:38
Beste Tweakers,

Recent heb ik een Noctua NH-L12S koeler gekocht om de standaard AMD Ryzen 3600 koeler te vervangen omdat ik deze nogal luidruchtig vond. Echter de nieuwe Noctua koeler lijkt nog luidruchtiger dan de AMD stock koeler, bovende 800 RPM is een merkbaar hoog gezoem hoorbaar, een beetje het geluid van een mug.

Dit terwijl de 120 mm corsair AF120 een veel prettiger, lager zoemgeluid maken, meer zoals een huis, tuin en keukenventilator. Ze zijn weliswaar luider in volume boven de 800 RPM maar het geluid is prettiger, minder hoog, minder zeurderig.

Nu is het onpraktisch om elke ventilator te gaan testen op geluid dus ik vroeg mij af wie er ervaring heeft met CPU ventilators die niet perse stil zijn maar in ieder geval geen hoog zoemend geluid maken. Daarbij begreep ik dat je de ventilator van de CPU kunt vervangen maar omdat de NF-AF12x15 PWM een lage hoogte heeft passen de beugeltjes misschien niet op hogere ventilatoren.

Weet dus iemand of er los montagebeugeltjes verkrijgbaar zijn om eventueel ook dikkere fans te monteren en dus suggesties voor een goede CPU fan, bij voorkeur Noctua om het in stijl te houden maar eventueel kan een ander merk ook denk ik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08
Weet je zeker dat die fan überhaupt goed is?
Ik heb zelf alleen maar noctua in mijn pc en hoor ze totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fanspeed instellen op max rpm wat je niet stoort.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Ik heb 2 Noctua NF-A12x25 fans op mijn CPU koeler gezet. Zijn vrij stil, ik hoor ze normaal gesproken niet.
Ze draaien nu beide op ~1100 rpm (12 cores op 100%) en ik hoor ze dan wel licht als er geen andere geluidsbronnen zijn, maar geen irritante hoge toon.

[ Voor 42% gewijzigd door Allard op 16-10-2020 18:25 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Arunia schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:03:
Weet je zeker dat die fan überhaupt goed is?
Ik heb zelf alleen maar noctua in mijn pc en hoor ze totaal niet.
Ik heb geen idee of er iets mis mee is, het is mijn eerste noctua fan dus geen idee hoe ze horen te klinken. De processortemperatuur is in ieder geval normaal en hij lijkt wel zonder weerstand te draaien.
Hackus schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:09:
Fanspeed instellen op max rpm wat je niet stoort.
Probleem is dat hij al vanaf 800 RPM hoorbaar is en dan niet effectief koelt (zelfs met de CPU op idle komt hij vaak al op 900/1000 RPM).
Allard schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:20:
Ik heb 2 Noctua NF-A12x25 fans op mijn CPU koeler gezet. Zijn vrij stil, ik hoor ze normaal gesproken niet.
Ze draaien nu beide op ~1100 rpm (12 cores op 100%) en ik hoor ze dan wel licht als er geen andere geluidsbronnen zijn, maar geen irritante hoge toon.
Ik heb een geluidsopname gemaakt zodat jullie ene beeld hebben hoe de fan klinkt. Het is natuurlijk niet precies zoals ik het hoor maar de opname laat duidelijk het zeurderige geluid horen.
https://vocaroo.com/4MfK8OxhfAH

De Corsair fans hebben een lagere max van circa 1400 RPM (de Noctua 1800) maar klinken op max in ieder geval veel prettiger dan de Noctua op gelijk snelheid. Dit zijn echter 3 pins fans dus mogelijk niet geschikt voor de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:41
Hoe heb je hem gemonteerd? zie productreview: Noctua NH-L12S review door biomass

"Wat mist in de tekst is het kleine maar belangrijk detail dat de fan niet stil is als je hem bovenop de koelvinnen laat zuigen, in plaats van blazen. Open deur voor mensen die elke dag koelers plaatsen, ik deed er wat langer over om tot die conclusie te komen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je het wel goed gemonteerd dan ?
@Silvos

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
biomass schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:26:
Hoe heb je hem gemonteerd? zie productreview: Noctua NH-L12S review door biomass

"Wat mist in de tekst is het kleine maar belangrijk detail dat de fan niet stil is als je hem bovenop de koelvinnen laat zuigen, in plaats van blazen. Open deur voor mensen die elke dag koelers plaatsen, ik deed er wat langer over om tot die conclusie te komen."
Bedankt voor de reactie, ik heb het even doorgelezen maar volgens mij zit hij goed, hetzelfde als in het filmpje dus met het logo naar de buitenkant toe en hij zuigt de lucht weg van de koeler richting de rest van de kast. Hieronder een plaatje. Ook getest of er speling/trilling zit op de fan maar als ik hem stevig vastpak aan de behuizing maakt dat geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KRQDD6bfktJtjoUrxMvH-q4tOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jm5SEjsfr3nT8R9tTTaK783U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Je hebt hem net zo gemonteerd als mij in mijn filmpje op 1:20 - audio komt overeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
biomass schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:40:
Je hebt hem net zo gemonteerd als mij in mijn filmpje op1:20 - audio komt overeen?
Sorry ik keek zonder geluid, beetje dom natuurlijk 8)7 Het geluid komt inderdaad overeen met wat ik hoor in jouw filmpje, maar ik vind dat dus persoonlijk niet bepaald een prettig geluid of een stille fan. Dus daarmee staat vast dat de fan vermoedelijk goed werkt en gemonteerd is maar ik zoek alsnog een alternatief denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:29
Silvos schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik heb het even doorgelezen maar volgens mij zit hij goed, hetzelfde als in het filmpje dus met het logo naar de buitenkant toe en hij zuigt de lucht weg van de koeler richting de rest van de kast.
Dan heb je hem verkeerd gemonteerd, verwacht ik. De fan moet lucht OP de koeler blazen, niet van de koeler weg zuigen.
Op de zijkant van de fan staat een pijl die de richting van de luchtstroom aan geeft. Die pijl moet dus naar de koeler toe wijzen.

[ Voor 12% gewijzigd door Allard op 16-10-2020 22:52 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Draai hem eens om?
Ik ken deze fans goed uit htpc’s en draai ze daar altijd om.
Je zuigt nu lucht aan langs de lamellen = weerstand.
Als je aanzuigt via de andere kant geen restricties en dus lagere rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Je moet de fan zo plaatsen dat je het label niet ziet, ook al ziet dat er leuker uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
Allard schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:45:
[...]

Dan heb je hem verkeerd gemonteerd, verwacht ik. De fan moet lucht OP de koeler blazen, niet van de koeler weg zuigen.
Op de zijkant van de fan staat een pijl die de richting van de luchtstroom aan geeft. Die pijl moet dus naar de koeler toe wijzen.
Het is vrijdagavond merk ik, ik was wat verward door de opmerking in Biomass zijn review dat de fan moest aanzuigen in plaats van blazen. Ik heb hem nu omgedraaid en hij werkt perfect, zonder rare geluiden :+

Hartelijk dank iedereen voor de reacties
Pagina: 1