WackoH schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:06:
@
twain4me Hoe zou je het onderstaande plaatje in relatie tot bypass diodes duiden?
[
Afbeelding]
Vanaf 7:55 kwam er schaduw van twee ornamenten op de panelen die om 8:35 weer weg was (doordat de zon hoger was gekomen).
(Plat dak, Growatt 3000S (geen schaduwmanagement) en half-cel panelen. Schaduw ter grootte van twee handbal-ballen, ~1.5m uit elkaar).
ik heb eigenlijk een shurft hekel aan dit soort plaatjes omdat ze zo weinig zeggen zonder een goede referentie. (een naast gelegen string die niet in de schaduw ligt) en dingen als voltage zoals @
busscherski aangeeft zijn ook handig. maar ook die zijn maar beperkt bruikbaar zonder goede referentie. als er hier een meeuw over komt vliegen of de mppt een keer niest zakt het voltage ook.
Maargoed ik zal een poging doen, garantie tot aan de deur voor deze JBF berekening
je hebt in die periode 20% verlies t.o.v. het ideaal
het is nagenoeg perfect 1/5 4/5
Diodes zouden in het geval van 10 panelen 1/30 (3,33%) per stuk voor hun rekeningen nemen, dus je zou kunnen denken dat gezien de afmeting van het ornament er gemiddeld 2x2 diodes zijn ingeschakeld we het dus hebben over een verlies van 4x 3,33 procent = 13 %
Ik denk dat als je schaduw managment aan had gehad er diodes waren ingeschakeld en dat dit nu niet het geval was. als de bollen op 2 panelen 3 diodes inschakelen kom je in het geval van 10 panelen exact op 20% verlies, maar dat is wellicht toeval. ik weet het aantal panelen nieteens en of de bollen op het zelfde paneel schaduw werpen (iets met context)
Met schaduw management heeft dus met mijn uitgangspunten 13% verlies (slechts een indicatie), dat zal in werkelijkheid wel iets anders zijn door de scan frequentie van schaduw managment en het wisselende aantal diodes wat is ingeschakeld)
En niets doen geeft 20% verlies.
En waar hebben we het dan over.
2/3 uur * 0,9 = 0,6 kWh theoretische maximale opbrengst
20%= 0,12kWh (verlies nu)
13%= 0,07kWh (verlies met shadefix)
7%= 0,05kWh (verschil tussen nu en shadefix)
Doe die 7% voor de grap even * 365 dagen = 18kWh /jaar
oja het verlies van de schaduw is ongveer 1% als we uitgaan van het verlies in zonnepaneel oppervlak, dus in theorie zouden optimizers het nog 12% beter kunnen doen.
dus doen we dan
19%*0,6* 365 dagen=> 42 kWh/jaar
Op een jaaropbrengst van 3000 kWh/j is dat dus ongeveer 1,5% wat optimizers je zouden brengen.
dus eigenlijk kan je zeggen wat je nu ook doet of deed, dat dat prima is, optimizers of zelfs maar shadefix is niet nodig.
maar goed zoveel aannames dat je over de waarde van de conclusie eigenlijk niets meer kan zeggen.
Het is ook gewoon erg lastig omdat die aarde niet stil wil staan.
[
Voor 11% gewijzigd door
twain4me op 19-10-2020 11:00
]