Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Brechtdc
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik zou 6 van deze panelen op het oosten gericht willen plaatsen, misschien 5 als ik wat te fel overdimentioneer.
M'n piekvermogen is 300 Watt per paneel:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/B4fnGfD/Screenshot-from-2020-10-16-17-30-03.png
Welke omvormer kies ik best? Ik weet niet goed of ik op het verschil Rated/nominal output power en de maximum output power moet letten qua efficiëntie met m'n installatie?
Growatt valt af, veronderstel ik, door de max. input current van 10?
SMA kost 2 keer zoveel, maar is dit het waard?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/09njKwt/Screenshot-from-2020-10-16-17-29-35.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vsnPP6k/Screenshot-from-2020-10-16-17-30-33.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nzwBZm1/Screenshot-from-2020-10-16-17-56-04.png

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 10:43
Onder welke hoek komen de panelen te liggen? En weet je hoeveel graden ze precies op oost komen te liggen?

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Je moet zeker niet naar max. recommended PV power kijken, maar vooral naar het nominale AC vermogen want dat is hetgeen echt wordt geleverd/verrekend.
Met 1500~1600 W en 6 panelen kan je omvormer max. 250~266 W per paneel verwerken. Als we aannemen dat de Vmpp ~32 V is, wordt de stroom door de string 7.8~8.3A. Dus die 10A van SMA en Growatt is goed genoeg.
Maar, omdat je de omvormer dwingt buiten het MPP te gaan werken, steek ik m'n hand er niet voor in het vuur dat ik gelijk heb ;)

En SMA of en Chinees is als een keuze tussen een Dacia en een BMW/Mercedes. Beide rijden, maar de laatste bied meer comfort en reputaie en daar heeft een prijs

[ Voor 12% gewijzigd door WackoH op 16-10-2020 18:22 ]

• Brechtdc
SantaMuerte schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:10:
Onder welke hoek komen de panelen te liggen? En weet je hoeveel graden ze precies op oost komen te liggen?
Ze liggen op een hellend dak onder 48°, de richting is 275°
WackoH schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:18:
Je moet zeker niet naar max. recommended PV power kijken, maar vooral naar het nominale AC vermogen want dat is hetgeen echt wordt geleverd/verrekend.
Met 1500~1600 W en 6 panelen kan je omvormer max. 250~266 W per paneel verwerken. Als we aannemen dat de Vmpp ~32 V is, wordt de stroom door de string 7.8~8.3A. Dus die 10A van SMA en Growatt is goed genoeg.
Maar, omdat je de omvormer dwingt buiten het MPP te gaan werken, steek ik m'n hand er niet voor in het vuur dat ik gelijk heb ;)

En SMA of en Chinees is als een keuze tussen een Dacia en een BMW/Mercedes. Beide rijden, maar de laatste bied meer comfort en reputaie en daar heeft een prijs
Ah dus die MPP van de omvormer mag ik niet vergelijken met de MPP van de panelen verrekend naar mijn 'top-dag' via PVcalc (300W)? Ik dacht dat ik binnen het MPP zat omdat ik zo maar aan 1800W kwam, met nog wat marge omdat PVcalc blijkbaar een beetje pessimistisch is.

Dan zijn 6 stuks van mijn panelen eigenlijk niet echt makkelijk te combineren met een Growatt of Goodwe inverter met vermogen van 1500 of 2000 Watt, maar steek ik eerder 5 panelen op een 1500 of 7 panelen op een 2000 versie, als ik het goed begrijp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Heb ik de richting goed?
Volgens SunnyDesign is in jouw geval de max kortsluitstroom in dit geval 11.6A. Dus die Growatt kan dan in theorie niet.
Een 1.5 kW omvormer topt overigens zo`n 1.7% van de jaaropbrengst af.
Je zou nog even kunnen kijken naar een 2 kW omvormer, dat topt slechts 0.1% van de jaaropbrengst af.

Hier even een voorbeeld met een 1.5 kW omvormer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OZvvn4Uhl7VL3T2nBiFPTt3GDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alm1qvqk25fP15rqsLr4KD7I.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik zou gaan voor de XS 1500 met 6 panelen. Goed te betalen en prima omvormer

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Brechtdc
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:08:
Heb ik de richting goed?
Volgens SunnyDesign is in jouw geval de max kortsluitstroom in dit geval 11.6A. Dus die Growatt kan dan in theorie niet.
Een 1.5 kW omvormer topt overigens zo`n 1.7% van de jaaropbrengst af.
Je zou nog even kunnen kijken naar een 2 kW omvormer, dat topt slechts 0.1% van de jaaropbrengst af.

Hier even een voorbeeld met een 1.5 kW omvormer
Ah vanaf het zuiden is het 95°. 't Is 275° vanaf noord.
In dat scenario bespaar ik een 290 euro aan stroomkost per jaar met die volledige installatie; Bij een 2kw SMA omvormer betaal ik 38 euro meer netvergoeding t.o.v het maximaal AC vermogen en kan ik maar een kleine 5 euro extra stroom winnen. Vanuit financieel oogpunt neem ik dan best een 1,5kw omvormer veronderstel ik. Dan wel een Goodwe of SMA i.v.m. de max kortsluitstroom.

Wat betekend het rated/nominaal vermogen eigenlijk? En hoe komt het dat dit bij sommige merken gelijk is aan het maximum vermogen en bij ander merken relatief veel scheelt?
Lardman schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:17:
Ik zou gaan voor de XS 1500 met 6 panelen. Goed te betalen en prima omvormer
Ik heb er eigenlijk ook alleen maar goeds over gelezen. En inderdaad zeer betaalbaar. Bedankt voor de tip!

• busscherski
O Belgie, dat is een ander verhaal. Dat moet juist veel aftoppen. En een Belgisch systeem verdient ook een uitgebreide optimalisatie qua omvormervermogen :)
Had dat even aangegeven, nu ik je startpost teruglees lees ik er wel een klein beetje Vlaams taalgebruik in maar het was niet opvallend genoeg :)
Wat betekend het rated/nominaal vermogen eigenlijk? En hoe komt het dat dit bij sommige merken gelijk is aan het maximum vermogen en bij ander merken relatief veel scheelt?
Dat snapt hier ook niemand volgens mij. Gewoon negeren. In ieder geval de design tool van SMA geeft geen rood kruis. (en dat geeft hij wel in gevallen als het voltage te laag of hoog is of als de stroom te hoog is)

Ik geef je nog even een screenshot met de juiste richting en 7 panelen (als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed). Het 7e paneel voegt op jaarbasis 232 kWh toe, maar geen omvormerbelasting. Dat is zo`n 50 euro per jaar, lijkt me prima. Er zou zelfs een 8e paneel op die 1.5 kW omvormer kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dzOokb2Y4XGqk94CnYbqZq84QQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phkrfgfOtCL6CUU3STjjFZmx.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Optioneel kun je er ook nog voor kiezen om 2 microomvormers te pakken van bv APsystems, daar koppel je 4 panelen aan vast en heb je geen string omvormer nodig. Qua kosten zal het weinig uitmaken in vergelijking met een GoodWe, Growatt of SunnyBoy.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
@HSA.Solar
Maar dan betaald hij meer omvormertax (Belgie)

• HSA.Solar
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 23:35:
@HSA.Solar
Maar dan betaald hij meer omvormertax (Belgie)
Ah, lastig.. vervelende tax is dat. Net even het e.e.a er over gegoogled., gebaseerd op het AC vermogen van de omvormer.

• Brechtdc
Klopt, ik ben van BE en zit met die omvormerstax. Dat ware wel handig geweest om te vermelden 8)7
Ik wist niet dat het soms zo duidelijk kon zijn vanuit ons schrijven :p

Die micro-inverters van APsystems hebben een relatief hoog uitgangsvermogen t.o.v. m'n panelen dus ze zijn inderdaad niet zo interessant voor mij.
APsystems wordt precies minder verkocht hier in België, misschien is die tax de reden.

Ik zit trouwens met nog 13 panelen naar het zuiden die ik op Enphase IQ7 micro-inverters zou steken omdat er een schouw over die locatie loopt doorheen de dag.
Het oorspronkelijke idee was eigenlijk om 16 panelen te plaatsen op micro's, maar door m'n opstelling te veranderen en een veldje met 6 panelen zonder schaduw te creëren verkreeg ik voor hetzelfde geld een gerichter systeem met 19 panelen. En ik spreidde zo ook wat het risico/vertrouwen over beide systemen/'merk-classificaties' :p

Nu met die gegevens vanuit Sunny design, waarvoor ferm bedankt trouwens, vat ik waarom SMA zo populair is hier. Dat zijn zowat de enige omvormers waarmee je zover kan onderdimentioneren, toch? Ik heb nu tot 9 panelen gesimuleerd op 1 SMA SB1.5 en incl. extra installatiekost maakt elk paneel, door een grotere spreiding van de omvormerstax, die string alleen maar rendabeler. Ik zit namelijk met de hoogste omvormerstaks van €105,94/kVa :|

Dan kan ik eigenlijk ook 21 panelen op een SMA SB 3.6kw steken en dan Tigo optimisers op m'n 13 panelen met schaduwwerking :o Ik verlies dan wel 12,3% jaaropbrengst. Dat zou nog steeds maar even duur zijn als m'n eerste installatie met 16 panelen.

• WackoH
busscherski schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:08:
Dat het in theorie niet lijkt te kunnen snapte de TS ook wel, want dat is een paar getallen uit de specs vergelijken.
Maar volgens mij is het niet correct om de max. kortsluitstroom bij ideale (STC) condities (11.6A) met max. ingangsstroom van de omvormer (10A) te vergelijken. Het vermogen komt dan alleen in het paneel zelf vrij door de interne weerstand. Dit gebeurt in de praktijk toch nooit?

Wel logisch is om naar de max. stroom bij het MPP onder STC (10.84 A) te kijken omdat dat een enkele keer voor kan komen.
Dat kunnen de panelen meer vermogen leveren, dan de omvormer aan AC vermogen op kan wekken.
Die moet dus iets doen om het vermogen uit de panelen terug te brengen (verstoken van de extra warmte in de omvormer zelf zou erg onhandig zijn).

Met PV panelen kan dat gemakkelijk door het Power Point van het optimum te verschuiven. Hier een mooi plaatje dat ik van Fritts heb geleend. De groene lijn is het vermogen (linker as), de rode lijn de stroom (rechter as) en de horizontale as is de spanning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRX6x7y2UEHWnFk0zXlLC1msz7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7vmO4ZF3TOnfqJWf7CqPSDI.jpg?f=user_large
Het liefste zitten we op de top van de groen curve. Maar als dat niet kan (en de omvormer af gaat toppen) zou ik wel willen weten wat er dan gebeurt om de groene lijn op bv. 250W te krijgen.
Dat kan op 2 manieren:
- Meer spanning waarbij de stroom sterk daalt (mijn aanname).
- Minder spanning waarbij de stroom nog licht stijgt

@busscherski Weet jij wat er gebeurt?
Kan een omvormer defect raken als de panelen meer stroom dan max. gespecificeerde stroom op kunnen wekken?

• busscherski
Dat zijn zowat de enige omvormers waarmee je zover kan onderdimentioneren, toch? Ik heb nu tot 9 panelen gesimuleerd op 1 SMA SB1.5 en incl. extra installatiekost maakt elk paneel, door een grotere spreiding van de omvormerstax, die string alleen maar rendabeler. Ik zit namelijk met de hoogste omvormerstaks van €105,94/kVa :|

Dan kan ik eigenlijk ook 21 panelen op een SMA SB 3.6kw steken en dan Tigo optimisers op m'n 13 panelen met schaduwwerking :o Ik verlies dan wel 12,3% jaaropbrengst. Dat zou nog steeds maar even duur zijn als m'n eerste installatie met 16 panelen.
Ja even mooi met Sunnydesign aan de slag gaan is niet verkeerd. Bijkomend voordeel van een string omvormer is ook nog eens dat je zowel oost als zuid op 1 omvormer aan kunt sluiten, 1 omvormertax dus.

Met andere merken string omvormers kan je ook ver onder dimensioneren en dat gebeurt ook veel, maar we weten niet zeker of het mag omdat die vaak wel een max Wp adviseren. SMA heeft goede ontwerpsoftware en laat dit in ieder geval toe.

Hoe erg is die schaduw van die schouw? (typisch Vlaamse uitdrukking, in Nederland heb je de schouw in de woonkamer en de schoorsteen op het dak). Als je het zelf gaat bouwen zou je het ook zonder optimisers kunnen proberen.

@WackoH
Maar volgens mij is het niet correct om de max. kortsluitstroom bij ideale (STC) condities (11.6A) met max. ingangsstroom van de omvormer (10A) te vergelijken. Het vermogen komt dan alleen in het paneel zelf vrij door de interne weerstand. Dit gebeurt in de praktijk toch nooit?
Ik snap je punt maar als ik Sunnydesign iets voer waar de max kortsluitstroom te hoog is dan geeft die een rood kruis en de melding dat de omvormer in gevaar is. Sunnydesign lijkt het beter te weten dan ik dus dan neem ik dat maar aan voor waarheid.

Een omvormer topt af door de DC spanning te verhogen en de stroom te verlagen.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Bij omvormer tax kun je ook gewoon 9 panelen op een goodwe 1000xs gooien.
Je haalt dan nog 65% van de opbrengsten
Zie deze analyse
https://gathering.tweaker...message/39268294#39268294

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Brechtdc
Ja even mooi met Sunnydesign aan de slag gaan is niet verkeerd. Bijkomend voordeel van een string omvormer is ook nog eens dat je zowel oost als zuid op 1 omvormer aan kunt sluiten, 1 omvormertax dus.

Met andere merken string omvormers kan je ook ver onder dimensioneren en dat gebeurt ook veel, maar we weten niet zeker of het mag omdat die vaak wel een max Wp adviseren. SMA heeft goede ontwerpsoftware en laat dit in ieder geval toe.
Ja, SMA lijkt me nu vooral zeer handig bij zelfinstallatie. Er is veel duidelijke info over te vinden en 't is wel een geruststelling als m'n opstelling er als werkend uit komt, daar ik niet zoveel weet over elektriciteit.
Bij Enphase was dat toch iets moeilijker.
Hoe erg is die schaduw van die schouw? (typisch Vlaamse uitdrukking, in Nederland heb je de schouw in de woonkamer en de schoorsteen op het dak). Als je het zelf gaat bouwen zou je het ook zonder optimisers kunnen proberen.
Tamelijk erg; Van 10 tot 16, toch zeker 4 maanden lang, zullen 2 schouwen overheen m'n panelen lopen. Het dak zelf zal maar een paar dagen schaduw geven. En 4 v/d 13 panelen staan vrijwel gans het jaar tot max. 10u in de schaduw.
Ik wil het toch gebruiken omdat het pal zuid gericht staat en ik de hellingsgraad kan kiezen.
Ze zijn zelfs vlot bereikbaar om evt. te kantelen. Ik heb al willen zien dat dat geen gigantische meeropbrengsten met zich meebrengt, maar het zou tijdens de winter de bovenkant van m'n panelen wat meer zon geven.

Als die Tigo optimizer kan werken ben ik even duur af als met Enphase inverters. Dan wel met een kortere garantie, maar ik kan met Tigo bij de meest kritieke panelen optimizers plaatsen en dan opvolgen en extra's steken waar nodig.
Die optimizers zijn precies nog niet ingevoegd in Sunnydesign, er is geen enkel paneel te vinden waar je de optimizers kan aanklikken om toe voegen aan de configuratie. Hopelijk werkt dat op m'n Delta netaansluiting
Lardman schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:44:
Bij omvormer tax kun je ook gewoon 9 panelen op een goodwe 1000xs gooien.
Je haalt dan nog 65% van de opbrengsten
Zie deze analyse
https://gathering.tweaker...message/39268294#39268294
Lukt dat met zoveel panelen? In Ezdesigner kan ik de panelen van 360W ingeven (de mijne van 375 staan er niet tussen) en krijg ik vanaf 4 panelen de melding dat ik machineschade kan veroorzaken. Vanaf 8 panelen zit ik over het Nominal DC input Voltage van de GW1000-XS, kijk ik dan daar naar?

• busscherski
Hier een voorbeeld van iemand die schaduw heeft van een schoorsteen op een groot aantal panelen.
Ep Woody in "[PV] offerte vergelijk nieuw systeem"
Zonder optimisers of duur merk omvormer werkt het bij hem prima. Hij had optimisers nooit terug verdiend.
Vooral als het voltage in de string hoog is komt het al snel goed.
Met laag voltage zal een SMA het denk ik wel beter doen.

Daarnaast, de 4 slechtste maanden leveren sowieso al niet zoveel op vergeleken met de beste maand.

Let er wel op dat je met een string omvormer alle panelen in die string in dezelfde richting en helling moet zetten (een kleine afwijking mag).

Bepaalde delen van België hebben nog een 3x220 V net met 220 V tussen 2 fasen. In de rest van België en Europa heb je 230 V tussen de fase en de 0 en 400 V tussen de fasen. Hoe is het bij jou? Je kunt het aangeven in Sunnydesign, dan stelt die alleen geschikte omvormers voor.
Voor PV betekent dat vooral dat je geen 3x400 V 'krachtstroom' omvormer kunt gebruiken.

Edit: deel beter even een luchtfoto met je legplan erin getekend, dan snappen we het beter.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 18-10-2020 08:48 ]

• Brechtdc
Het zou er zo kunnen uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d0fVXYf/Screenshot-from-2020-10-10-15-34-42.png
Qua netaasluiting is het '3x220V' met ong. 230V eigenlijk tussen 2 fasen. Ik moest dan deze aansluiting selecteren veronderstel ik: '230V (135V/235V) 50Hz'?

Op het oosten komt men 2 dakkapellen steken dus dat dak valt weg. En hoe minder panelen op het grote dak naar 't westen, hoe liever. Anders zit ik met schaduw van die schouw (schoorsteen :p) op de nok + ik ben niet zo'n held om zo hoog op het dak te gaan.

Ik zou die linkse 13 panelen op eens string kunnen steken en die 8 op het grote dak op een andere string.
Hellingsgraad van die 6 ging ik op 39° zetten t.o.v 47° bij de 7 andere panelen in die string. Ik dacht dat optimizers dit kunnen oplossen. Maar ik kan ze ook gewoon op 47° zetten en dan staan ze alle 13 gelijk (afgezien van schaduw).
De monitoring die met die optimizers komt vind ik ook wel een bepaalde meerwaarde hebben. Ik kan zo gerichter m'n opstelling aanpassen indien nodig en beter inschatten waar ik later nog panelen kan bijleggen, alsook sneller problemen opmerken bij 1 specifiek paneel.

Maar ik heb al vaak kunnen lezen dat panelen verdeeld moeten worden over de strings, mag een onevenwicht zoals hier, 13 en 8 st., dan wel? Ik heb dit gesimuleerd met een SMA SB 3.6 en ik kreeg geen foutmeldingen.

• busscherski
Ja 230V (135V/235V) 50Hz. Volgens mij is elke enkelfase omvormer geschikt voor delta net. Pas bij 3 fase wordt het ingewikkeld.

13 om 8 is prima bij 60 cells of 120 half cells panelen. Kun je een screenshot van Sunnydesign delen?

Zijn die kleine daken allebei schuine daken of is de ene schuin en de andere plat? Als ze niet precies dezelfde helling hebben werken ze ook wel hoor. Met 10 graden verschil werkt het ook nog optimaal genoeg.

Wil je optimaliseren voor max opbrengst uit de panelen of voor hoe je er het maximaal aantal euro's uit krijgt tov de investering?
Als je max opbrengst wilt is het al snel doeltreffender en goedkoper om een paneel extra te leggen dan om optimisers te nemen.

Vergeet niet dat optimisers ook kapot kunnen of storing hebben. En dat gebeurt dan ook 10x vaker dan bij de panelen zelf.

• Brechtdc
Ik krijg inderdaad alleen maar 1-fase omvormers te zien.
In het scenario met Enphase + een kleine omvormer ging ik beide systemen op een fase steken.

Hierbij een screenshot. Ik nam -12 voor minimum temperatuur omdat dat al eens voorkomt. en de 13 panelen staan allemaal op 39° ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NTSfZ2D/Screenshot-from-2020-10-18-21-15-13.png

Het linkse dak is plat, het rechtse dak is schuin 47° en staat ook wat hoger, aldus werpt het ook schaduw op het meest rechtse paneel van het linkse dak tot max. 10u30. Er zou, met de linkse panelen op 39°, 8° verschil zijn. Wat zou dan beter zijn; Op 6 panelen een lagere hellingshoek voor zomerse maanden met ook minder schaduw, maar dan wel een gering verschil in hellingsgraad. Of alles op 47°?

Hoh zo concreet heb ik er niet over nagedacht qua financieel doel, zelfs met optimizers heb ik m'n installatie na maximum 4 jaar terugbetaald. Ik zal waarschijnlijk sowieso 5 panelen extra steken op die string met 8, dan nader ik m'n effectieve verbruik, misschien moet ik dat doen nog voor ik optimizers overweeg.
Met optimisers kan ik dan nog wat meer uit m'n installatie halen en is ze een beetje technoligischer en meer opvolgbaar, dat vind ik wel leuk ook.

Als ik het goed begrijp is m'n idee dat als 1 paneel voor 50% schaduw ziet de rest ook maar 50% geeft foutief. Enig idee hoeveel % opbrengst ik ongeveer zou kunnen verliezen zonder optimizers?

bedankt voor je hulp trouwens. Er is werkelijk meer expertise hier dan bij alle aannemers die ik hier over de vloer heb gehad samen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Brechtdc schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:35:

Als ik het goed begrijp is m'n idee dat als 1 paneel voor 50% schaduw ziet de rest ook maar 50% geeft foutief. Enig idee hoeveel % opbrengst ik ongeveer zou kunnen verliezen zonder optimizers?
correct, optimizers maken geen zon, ze zorgen ook niet als enige ervoor dat hele strings overeind blijven, dat kunnen bypase diodes ook. dat fabeltje hebben ze er goed bij het grote publiek in geslagen.
Een paneel wat voor 50% in de schaduw ligt zal door optimizers 50% kunnen presteren. Afhankelijk welk deel van het paneel schaduw heeft zal een paneel met 3 bypase diodes voor 66% of 100% kunnen uitschakelen.
het minimale verlies wat een optimizer goed kan maken is dus 16% van het paneel met die 50% schaduw kan hij veder ook niets. daarom kan het handig zijn om te kijken hoe de bypase diodes worden aangesproken en of bv een ander paneeltype, of het paneel draaien je minder van het paneel zal uitschakelen

Maar op jaarbasis zal je begrijpen dat die 16% van een paneel (300 kwh) heel erg weinig uit gaat maken
(bij 6 panelen) 1800kWh - 16%* 300 kwh => 48kWh => 2,3% echter beweegt de zon (of eigenlijk de aarde) dus zal het in werkelijkheid minder zijn want niemand legt panelen onder een afdakje.
Al met al bij weinig schaduw en ruimte op het dak gewoon een stringomvormer met schaduw managment en eventueel een extra paneel voor het verlies. optimaliseren met nog ruimte op het dak is eigenlijk gekkenwerk met de huidige paneelprijzen.

in jip en janneke taal

YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 07:53 ]

• WackoH
@twain4me Hoe zou je het onderstaande plaatje in relatie tot bypass diodes duiden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmSG5FovP9psvljpBe-Y54fAOM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4J7udNiT9yh5k90jjXhwIQYm.png?f=user_large
Vanaf 7:55 kwam er schaduw van twee ornamenten op de panelen die om 8:35 weer weg was (doordat de zon hoger was gekomen).
(Plat dak, Growatt 3000S (geen schaduwmanagement) en half-cel panelen. Schaduw ter grootte van twee handbal-ballen, ~1.5m uit elkaar).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WackoH schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:06:
@twain4me Hoe zou je het onderstaande plaatje in relatie tot bypass diodes duiden?
[Afbeelding]
Vanaf 7:55 kwam er schaduw van twee ornamenten op de panelen die om 8:35 weer weg was (doordat de zon hoger was gekomen).
(Plat dak, Growatt 3000S (geen schaduwmanagement) en half-cel panelen. Schaduw ter grootte van twee handbal-ballen, ~1.5m uit elkaar).
Niks met diodes te maken daar, gewoon alle panelen iets naar beneden t.o.v als je de lijn door trekt, hoeveel panelen zijn dat? 10? Dus van 600W naar 1600W gaat het langzamer door je schaduw, van 60 tot 160W per paneel.
Peanuts.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• busscherski
@WackoH
Een DC voltage plaatje erbij zegt meer.

• busscherski
Het linkse dak is plat, het rechtse dak is schuin 47° en staat ook wat hoger, aldus werpt het ook schaduw op het meest rechtse paneel van het linkse dak tot max. 10u30. Er zou, met de linkse panelen op 39°, 8° verschil zijn. Wat zou dan beter zijn; Op 6 panelen een lagere hellingshoek voor zomerse maanden met ook minder schaduw, maar dan wel een gering verschil in hellingsgraad. Of alles op 47°?
Ik denk dat je met de helling op 39 graden nog net iets meer jaaropbrengst hebt (ondanks het helling verschil binnen de string).
Daarnaast makkelijker qua bevestigingsmateriaal en windbelasting.

• Brechtdc
twain4me schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

correct, optimizers maken geen zon, ze zorgen ook niet als enige ervoor dat hele strings overeind blijven, dat kunnen bypase diodes ook. dat fabeltje hebben ze er goed bij het grote publiek in geslagen.
Een paneel wat voor 50% in de schaduw ligt zal door optimizers 50% kunnen presteren. Afhankelijk welk deel van het paneel schaduw heeft zal een paneel met 3 bypase diodes voor 66% of 100% uitschakelen
het minimale verlies wat een optimizer goed kan maken is dus 16% van het paneel met die 50% schaduw kan hij veder ook niets. daarom kan het handig zijn om te kijken hoe de bypase diodes worden aangesproken en of bv een ander paneeltype, of het paneel draaien je minder van het paneel zal uitschakelen

Maar op jaarbasis zal je begrijpen dat die 16% van een paneel (300 kwh) heel erg weinig uit gaat maken
(bij 6 panelen) 1800kWh - 16%* 300 kwh => 48kWh => 2,3% echter beweegt de zon (of eigenlijk de aarde) dus zal het in werkelijkheid minder zijn want niemand legt panelen onder een afdakje.
Al met al bij weinig tot geen schaduw en ruimte op het dak gewoon een stringomvormer en eventueel een extra paneel voor het verlies. optimaliseren met nog ruimte op het dak is eigenlijk gekkenwerk met de huidige paneelprijzen.

in jip en janneke taal

YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven
Dus de rest van de string, los van het paneel in de schaduw, werkt echt even goed met of zonder optimizer op dat paneel? Geniaal. Dat hebben ze er inderdaad heel goed verkeerd ingeslagen. Ik was er helemaal mee weg.
Dan is het wel heel duidelijk wat ik moet doen en leggen we gewoon onmiddellijk die 26 panelen.

Hoe mijn paneel moet passen bij mijn situatie ben ik wel niet goed in mee. Kan ik de werking van de bypass diodes ergens in de technische fiche vinden? Het zijn er inderdaad 3, dat zie ik staan.
Op de site van Longi vond ik dit: 'LONGi solar module junction box contains bypass diode which is in parallel connection with the cell string'. Zegt dit iets?
Het zijn in ieder geval half-cut panelen. Tenzij ze me daar ook liggen hebben zou de bovenste helft altijd moeten werken los van de onderste helft? Dat is dan al mooi meegenomen in mijn situatie. Zijn beide helften van 60 cellen dan nog eens opgedeeld in 3 delen en werken dan in principe 6 zones los van elkaar?

• HSA.Solar
Dat soort mooie plaatjes heb ik van mijn dak ook, zat een klein takje met 5 blaadjes in de weg.. heb ze maar even eraf geknipt... opbrengst schoot daarna weer omhoog.. denk dat ze vergeten zijn diodes toe te voegen want als er bij mij 1 paneel schaduw heeft, is alles dood :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOrUZIRxpdbJ4fLUDwpdGx5ykvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3lp5B9Sexk0E2VFH8rm6Hr7.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@HSA.Solar Growatt?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• twain4me

twain4me

vergeten diodes... :F
Brechtdc schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Dus de rest van de string, los van het paneel in de schaduw, werkt echt even goed met of zonder optimizer op dat paneel? Geniaal. Dat hebben ze er inderdaad heel goed verkeerd ingeslagen. Ik was er helemaal mee weg.
Dan is het wel heel duidelijk wat ik moet doen en leggen we gewoon onmiddellijk die 26 panelen.
ja, ik wil nog wel even een kanttekening plaatsen dat het dus bij voorkeur om voorspelbare schaduw gaat en van dingen dichtbij dus korte schaduw, dakkapelen, schoorstenen dat soort dingen.

Heb je in theorie te maken met iets langs en duns vlagenmast ofzo kan het dus zijn dat de schaduw dwars over de panelen gaat en met 3% schaduw dus 100% paneel uitschakeld (of de hele string als je schaduw managment uit hebt staan) en kan optimizen dus wel zinnig zijn. echter kan het ook meevallen hoeveel de string naar beneden wordt getrokken zonder de bypas in te schakelen.

Ergens vind ik eigenlijk wel dat sma een beetje optimistisch is met de kersenboom van pieter omdat juist bomen slecht te voorspellen zijn (ze groeien immers) takje de verkeerde kant op en 100% paneel is uit.
Maargoed als de optimizer fabrikanten mogen overdrijven, mag sma dat ook. ;)

De 2e kanttekening, kijk de specs van de panelen na, inmiddels ken ik niet ongeveer elke budgetpanelensheet nog uit mijn hoofd. Maar 2 jaar geleden was het zo dat sommige paneel fabrikanten de diodes op een extreme manier gebruiken buiten de garantie laat vallen. ik denk dat het ook handig is als je er achter weet te komen welke diodes in het paneel zitten, zodat je eventueel een paneelkeuze af kan laten hangen van wat er is gebruikt.

De 3e kanttekening is dat je omvormer het wel moet kunnen, en het schaduwmanagment aanzetten zal ook wel helpen. :+
Hoe mijn paneel moet passen bij mijn situatie ben ik wel niet goed in mee. Kan ik de werking van de bypass diodes ergens in de technische fiche vinden? Het zijn er inderdaad 3, dat zie ik staan.
Op de site van Longi vond ik dit: 'LONGi solar module junction box contains bypass diode which is in parallel connection with the cell string'. Zegt dit iets?
Het zijn in ieder geval half-cut panelen. Tenzij ze me daar ook liggen hebben zou de bovenste helft altijd moeten werken los van de onderste helft? Dat is dan al mooi meegenomen in mijn situatie. Zijn beide helften van 60 cellen dan nog eens opgedeeld in 3 delen en werken dan in principe 6 zones los van elkaar?
Dit is het doorgaans het principe.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EP6yxuTWkAAL2xy?format=jpg&name=small

.

[ Voor 34% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 08:19 ]

• twain4me

twain4me

weet je trouwens van de wetten en regels waar belgie mee bezig is?
ik heb begrepen dat ze bezig zijn om piek gebruik van het net (zowel leveren als terugleveren) gaan "bestraffen" met een hoger tarief. ik weet ook niet van de hoed en de rand, maar misschien iets om rekening mee te houden naast de gebruikelijke omvormer tax :)

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:06:
[Afbeelding]
ik heb eigenlijk een shurft hekel aan dit soort plaatjes omdat ze zo weinig zeggen zonder een goede referentie. (een naast gelegen string die niet in de schaduw ligt) en dingen als voltage zoals @busscherski aangeeft zijn ook handig. maar ook die zijn maar beperkt bruikbaar zonder goede referentie. als er hier een meeuw over komt vliegen of de mppt een keer niest zakt het voltage ook.

Maargoed ik zal een poging doen, garantie tot aan de deur voor deze JBF berekening :+

je hebt in die periode 20% verlies t.o.v. het ideaal

het is nagenoeg perfect 1/5 4/5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz5BadKxpCrvQUe_wx7VId_4ORM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eo4dWGri4hq0b3iaVzIB5knJ.jpg?f=user_large

Diodes zouden in het geval van 10 panelen 1/30 (3,33%) per stuk voor hun rekeningen nemen, dus je zou kunnen denken dat gezien de afmeting van het ornament er gemiddeld 2x2 diodes zijn ingeschakeld we het dus hebben over een verlies van 4x 3,33 procent = 13 %
Ik denk dat als je schaduw managment aan had gehad er diodes waren ingeschakeld en dat dit nu niet het geval was. als de bollen op 2 panelen 3 diodes inschakelen kom je in het geval van 10 panelen exact op 20% verlies, maar dat is wellicht toeval. ik weet het aantal panelen nieteens en of de bollen op het zelfde paneel schaduw werpen (iets met context) :+

Met schaduw management heeft dus met mijn uitgangspunten 13% verlies (slechts een indicatie), dat zal in werkelijkheid wel iets anders zijn door de scan frequentie van schaduw managment en het wisselende aantal diodes wat is ingeschakeld)
En niets doen geeft 20% verlies.

En waar hebben we het dan over.

2/3 uur * 0,9 = 0,6 kWh theoretische maximale opbrengst
20%= 0,12kWh (verlies nu)
13%= 0,07kWh (verlies met shadefix)
7%= 0,05kWh (verschil tussen nu en shadefix)

Doe die 7% voor de grap even * 365 dagen = 18kWh /jaar

oja het verlies van de schaduw is ongveer 1% als we uitgaan van het verlies in zonnepaneel oppervlak, dus in theorie zouden optimizers het nog 12% beter kunnen doen.

dus doen we dan

19%*0,6* 365 dagen=> 42 kWh/jaar

Op een jaaropbrengst van 3000 kWh/j is dat dus ongeveer 1,5% wat optimizers je zouden brengen.

dus eigenlijk kan je zeggen wat je nu ook doet of deed, dat dat prima is, optimizers of zelfs maar shadefix is niet nodig.
maar goed zoveel aannames dat je over de waarde van de conclusie eigenlijk niets meer kan zeggen.
Het is ook gewoon erg lastig omdat die aarde niet stil wil staan. :+

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 11:00 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@twain4me

Die laatste zin _O- (y)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
Het gaat me niet zozeer om een kWh meer of minder, maar om te snappen hoe het met schaduw, schaduwmanagement en diodes precies werkt. Het ene moment denk ik dat ik het snap, maar dan is het weer 1 stap terug. :'(

Ik hoop dat het voor de TS ook interessant is (ik wil z’n topic zeker niet kapen).

Eerst beetje extra context: Het gaat bij mij om 9 (half cel) Qcells panelen in landscape.
busscherski schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:37:Een DC voltage plaatje erbij zegt meer.
Hier het DC plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diIJLNnjkfL1yll8I_bqhOQ-Q5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ft22tPZ5psGdEsnegfEowyKN.png?f=fotoalbum_large
Rol-Co schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:15:[...]Niks met diodes te maken daar, gewoon alle panelen iets naar beneden t.o.v als je de lijn door trekt, hoeveel panelen zijn dat? 10? Dus van 600W naar 1600W gaat het langzamer door je schaduw, van 60 tot 160W per paneel.
Na nog wat verder gelezen te hebben, ben ik het er mee eens dat dat het is. De panelen met schaduw zijn nog in staat (mede dankzij de half cel?) om het betreffende vermogen door te laten. Hoeveel dat is hangt er maar net van af hoeveel strooilicht er nog op de cellen met schaduw valt.

De stroom door de cellen zonder schaduw neemt af. Dat kan alleen als de spanning over die cellen stijgt zoals de rode lijn in het onderstaande plaatje laat zien (had ik ook al eerder gebruikt ;) ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRX6x7y2UEHWnFk0zXlLC1msz7E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7vmO4ZF3TOnfqJWf7CqPSDI.jpg?f=user_large
Dat is ook bij mij het geval. De spanning stijgt met ~40V.

Als de spanning over de substrings van de panelen (door de MMPT van de omvormer) naar beneden gedwongen wordt, gaat op een gegeven moment een bypass diode van een substring in geleiding (klopt dit??) en kan de maximale stroom van de overige cellen via die bypass diode lopen. Zo wordt een ander maximum power point gevonden. Dit is wat schaduwmanagement zou moeten doet (en nee, mijn Growatt heeft dat niet).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_0pAd2LSFOPxi68Ju-iO_Rx0PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ths3WmFzqB1NYXNBxQQcF5Tv.png?f=user_large
Ik denk dat ik het nu (grotendeels) snap :)
Bedankt!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:45:
Het gaat me niet zozeer om een kWh meer of minder, maar om te snappen hoe het met schaduw, schaduwmanagement en diodes precies werkt. Het ene moment denk ik dat ik het snap, maar dan is het weer 1 stap terug. :'(

Ik denk dat ik het nu snap :)
Bedankt!
Ah, zo werkt het idd. en dat is ook te zien in het echt.

Ik heb het geluk 2 strings van 16 panelen met de zelfde orientatie te hebben, en heb dus eens zitten kijken hoe dat werkt.

kleine stukjes afplakken, grote stukjes afplakken, 1/3 paneel afplakken.. 1 paneel afplakken van 4 panelen 1/3 paneel afplakken etc.

Met met kleine stukjes afplakken gebeurd er eigenlijk niet zo heel veel,. waarschijnlijk heeft hij het idee dat het string verlies minder is dan een 1/3 paneel uitschakelen of was op dat moment de 10 volt gewoon niet goed te herleiden.

Maar veder zag je steeds wat geklooi met voltage en dan het aantal diodes wat aangesproken zou moeten lager in voltage dan de andere string.

Leuk werdt het toen ik een steiger nodig had en die hoger was dan de onderste panelen en er dus een soort vakwerk over die panelen ging qua schaduw, dan zie je de spanning volledig spacen maar de sma maakt er uiteindelijk toch het beste van. en gek genoeg met een ander voltage dan ik vooraf had bedacht een aantal schaduw plekken had hij kennelijk niet uitgezet.

Achteraf heb ik enorm spijt dat ik niet even hulp heb gevraagd voor logging, die data was het wel waard geweest als leer hulpmiddel. er zijn niet zoveel mensen die 3 of 4 panelen "uit" kunnen zetten en daarnaast ook een identike string voor het vergelijken. :|

edit: ik was trouwens begonnen met testen omdat ik niet geheel begreep hoe dit principe zou werken in een polystring, omdat dan de voltages verschillend kunnen worden van de strings.

ik snap het helaas nog steeds niet helemaal, maar voor zover ik uiteindelijk heb kunnen zien gaf het geen merkbaar verschil. :+

En ik denk niet dat TS er een probleem mee heeft, het is 100% ontopic imho. O-)

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 19-10-2020 16:20 ]

• WackoH
Experimenteren doe ik ook graag :9
Dit is nog van 19 september:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7s686VsTUYgtbTduNqp_VmCDiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zgeSDkfKYaWjfsV0fq1x2SQG.png?f=fotoalbum_large
Een lange plank dekte eerste de helft van een substrings van 2.5 paneel af.
Daarna heb ik 'm over twee panelen gelegd zodat die de substrings aan 1 zijde van twee panelen afdekte. In beide gevallen halveert het vermogen zo'n beetje.

Via Marktplaats heb ik 2de hands optimizers en een Goodwe omvormer op de kop getikt om eens te kijken wat die doen.
Als ik klaar ben verkoop ik ze gewoon weer door.
Helaas is er sindsdien nauwelijks een zonnige dag geweest .
Vergelijken van dag tot dag is lastig. Beste is op de dag zelf kort na elkaar (voor zover dat gaat want schaduwmanagement van Goodwe kijkt maar 1x uur en is daardoor niet heel nuttig...)

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 19-10-2020 18:45 ]

• busscherski
WackoH schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:45:

Ik hoop dat het voor de TS ook interessant is (ik wil z’n topic zeker niet kapen).

Eerst beetje extra context: Het gaat bij mij om 9 (half cel) Qcells panelen in landscape.

[...]

Hier het DC plaatje:
[Afbeelding]

[...]

Na nog wat verder gelezen te hebben, ben ik het er mee eens dat dat het is. De panelen met schaduw zijn nog in staat (mede dankzij de half cel?) om het betreffende vermogen door te laten. Hoeveel dat is hangt er maar net van af hoeveel strooilicht er nog op de cellen met schaduw valt.

De stroom door de cellen zonder schaduw neemt af. Dat kan alleen als de spanning over die cellen stijgt zoals de rode lijn in het onderstaande plaatje laat zien (had ik ook al eerder gebruikt ;) ):
[Afbeelding]
Dat is ook bij mij het geval. De spanning stijgt met ~40V.

Als de spanning over de substrings van de panelen (door de MMPT van de omvormer) naar beneden gedwongen wordt, gaat op een gegeven moment een bypass diode van een substring in geleiding (klopt dit??) en kan de maximale stroom van de overige cellen via die bypass diode lopen. Zo wordt een ander maximum power point gevonden. Dit is wat schaduwmanagement zou moeten doet (en nee, mijn Growatt heeft dat niet).

[Afbeelding]
Ik denk dat ik het nu (grotendeels) snap :)
Bedankt!
Om 8:30 zakt het DC voltage met 45 V maar stijgt het vermogen toch flink. Ik denk dat er gedeeltelijk schaduw was op meerdere panelen en om 8:30 grijpt een diode in en sluit 1.33 of 1.5 paneel af.

• WackoH
Het is een platdakopstelling en dat heeft als inherent nadeel dat de er schaduw van voorliggende rijen op panelen kan vallen.
Dat heeft waarschijnlijk de relatief lage opbrengst tot 7:30 bepaald,
Als die schaduw dan wegvalt, geven de ornamenten dan, of kort daarna schaduw en begrenzen het vermogen dat de hele string kan leveren totdat de zon hoog genoeg staat..

Het is inderdaad niet makkelijk. De zon draait, gaat omhoog en omlaag en dat verandert door het jaar. En dan is weer ook nog eens iedere anders.

Dat maakt die zonnestroom juist fascinerend :D

• HSA.Solar
Yup

Het ligt er wellicht ook aan wat voor soort 'materiaal' de schaduw veroorzaakt, in het geval van takken/blaadjes die ergens aan een boom hangen lijkt het probleem groter dan wanneer er een blaadje of vogelpoep op een paneel ligt, dat laatste maakt de paneel eigenlijk niks uit, althans ik heb niks meetbaars kunnen zien ondanks de vele stront die erop lag :D

[ Voor 55% gewijzigd door HSA.Solar op 19-10-2020 23:32 ]

• Brechtdc
twain4me schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:28:
vergeten diodes... :F
[...]

ja, ik wil nog wel even een kanttekening plaatsen dat het dus bij voorkeur om voorspelbare schaduw gaat en van dingen dichtbij dus korte schaduw, dakkapelen, schoorstenen dat soort dingen.

Heb je in theorie te maken met iets langs en duns vlagenmast ofzo kan het dus zijn dat de schaduw dwars over de panelen gaat en met 3% schaduw dus 100% paneel uitschakeld (of de hele string als je schaduw managment uit hebt staan) en kan optimizen dus wel zinnig zijn. echter kan het ook meevallen hoeveel de string naar beneden wordt getrokken zonder de bypas in te schakelen.

Ergens vind ik eigenlijk wel dat sma een beetje optimistisch is met de kersenboom van pieter omdat juist bomen slecht te voorspellen zijn (ze groeien immers) takje de verkeerde kant op en 100% paneel is uit.
Maargoed als de optimizer fabrikanten mogen overdrijven, mag sma dat ook. ;)

De 2e kanttekening, kijk de specs van de panelen na, inmiddels ken ik niet ongeveer elke budgetpanelensheet nog uit mijn hoofd. Maar 2 jaar geleden was het zo dat sommige paneel fabrikanten de diodes op een extreme manier gebruiken buiten de garantie laat vallen. ik denk dat het ook handig is als je er achter weet te komen welke diodes in het paneel zitten, zodat je eventueel een paneelkeuze af kan laten hangen van wat er is gebruikt.

De 3e kanttekening is dat je omvormer het wel moet kunnen, en het schaduwmanagment aanzetten zal ook wel helpen. :+

[...]

Dit is het doorgaans het principe.

[Afbeelding]

.
Behalve dit tekstje is echt niet veel over te vinden bij Longi Solar.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J5DxHnb/Screenshot-from-2020-10-20-22-15-10.png
Niks omtrent in de garantiebepalingen. En nogal wat claims dat hun panelen ontwikkeld zijn om effectief met schaduw en bijkomende hotspots om te gaan.
Qua omvormer heb ik intussen een SMA SB 3.6 besteld, dan zit ik relatief goed qua schaduwmanagement veronderstel ik.
weet je trouwens van de wetten en regels waar belgie mee bezig is?
ik heb begrepen dat ze bezig zijn om piek gebruik van het net (zowel leveren als terugleveren) gaan "bestraffen" met een hoger tarief. ik weet ook niet van de hoed en de rand, maar misschien iets om rekening mee te houden naast de gebruikelijke omvormer tax :)
Jammer genoeg wel. Het ontwerp ziet er momenteel zo uit, denk ik;
Als je op een bepaald moment meer dan 3kW verbruikt dan gaat dat extra verbruik 50% (?) meer kosten. Dat valt enkel op te volgen met de slimme meter, dus daarom gaan ze bij iedereen die nog geen slimme meter heeft gewoon een forfait aanrekenen. Dat zou vanaf 2022 in moeten gaan.
Daarom heb ik intussen al een pelletkachel geïnstalleerd en de elek. accumulatoren buiten gegooid en kijken we ook maar ineens voor zonnepanelen :)
Op vlak van PV installaties valt de compensatieregeling met terugdraaiende meter weg vanaf 1 januari 2021. Iedereen die voor die datum gekeurd werd zou nog 15 jaar gebruik kunnen maken v/d regeling, maar dat wordt nog aangevochten door de VREG.

• busscherski
Was het iets met als het kwartiergemiddelde in een maand boven de 3 kW ligt dat je maandelijkse vastrechtkosten stijgen?
Dan zullen de mensen met stekkerauto's thuis wel langzamer gaan laden denk ik.

• Brechtdc
Ah het kan dat men met kwartiergemiddeldes gaat werken. Dat heb ik nog niet gelezen.

De term 'vastrechtkosten' kende ik niet, dat is blijkbaar ongeveer hetzelfde als een deel van onze 'distributienetkosten' en onze vaste vergoedingen bij de leveranciers? Het kan dat die forfait voor mensen zonder slimme meter op die manier ingekleurd zal worden.
Er werd gezegd dat iemand met slimme meter geen extra's zal moeten betalen wanneer zijn verbruik steeds onder 3kW ligt, je zou dan zelfs een paar euro's goedkoper af zijn per jaar met dat nieuwe systeem.

Piekverbruik noemt men dat... als ik m'n zaagtafel laat draaien en m'n vrouw doet de was, hebben we 't al zitten 8)7

• busscherski
3 kW vind ik weinig, zeker als het geen kwartier gemiddelde is.
De wasmachine en warmtepomp droger doen bij mij als ze tegelijk aan staan soms samen pieken van 3000 W.
En dan heb ik het nog niet eens over elektrisch koken, als je 4 pitten op vol vermogen zet is dat al snel 7 kW, en voor een luxe plaat zelfs 11 kW.

Pagina: 1