Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS upgraden - replacement techniek of schone start

Pagina: 1
Acties:

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 13:48
Mijn Synology 2 bay NAS is ingericht als SHR Raid 1, met twee 3TB schijven. Vandaag worden twee nieuwe 6 TB schijven geleverd omdat de andere vol zijn. Deze gaan weer in dezelfde Raid 1 opstelling.

Synology geeft een mooie uitleg over replacement, waarbij je de schijven één voor één vervangt en daar tussen een repair uitvoert, waardoor je data dus bewaard blijft. Echter heeft één van de twee huidige, oude schijven een paar bad sectors. Worden deze dan ook één op één over gezet? En hoe zit het met fragementatie, file errors etc?

Kortom, kan ik beter deze replacement prodcedure gebruiken en worden fouten op de oude schijven daarbij genegeerd of gerepareerd? Of kan ik beter de twee nieuwe schijven compleet nieuw inrichten en configureren en de komende 24 uur een nieuwe backup overzetten van PC (de enige source) naar NAS?

Wat raden jullie aan?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-11 18:46
Als je weet welke van de twee de bad sectors heeft dan haal je die er toch als eerste uit, dan weet je zeker dat die niet worden overgezet.
Fragmentatie is iets uit het Windows verleden en niet van toepassing.
Wat je met file errors bedoelt weet ik niet.

Als je al je data op je PC hebt staan zou ik persoonlijk gewoon twee nieuwe schijven erin stoppen, DSM er nieuw opzetten en al je data vanaf je PC over het netwerk kopiëren, maar dat duurt natuurlijk wel lang.
Ook ben je dan al je applicaties die je op je Nas hebt staan kwijt en moet je die opnieuw installeren en configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 13:48
Thx, dat is inderdaad toch het beste: nieuwe schijven er in en compleet nieuwe install... Ben al bezig inmiddels.
Configuratie valt verder wel mee, want ik gebruik het enkel als backup schijf...

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 16:59

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zou (als je een SATA USB adapter hebt) de data eventueel via USB direct op de nas kunnen plaatsen. Je HD'D's zullen read/writes van een 150-200MB/s kunnen halen mits je een beetje vlotte NAS hebt).

Heb je een relatief traag model (J bijvoorbeeld) zal dit qua snelheid waarschijnlijk weinig uitmaken. 3TB copy / pasten met ~80MB/s duurt een uur of 10.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 16-10-2020 16:30 ]