Mesh netwerk algemene vraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18
Hoi! Ik kijk naar een nieuw wifi netwerk waaronder mesh systemen. Wat ik vaak lees bij dit soort systemen is dat er 1 "parent" is en de rest "slave". Mijn situatie:

- Ziggo router in de meterkast
- Ethernet kabels naar de verschillende kamers (wil ik gebruiken voor de ethernet backhaul functionaliteit)

Nu kan ik de "master" in de meterkast plaatsen, maar met mijn huidige router heb ik daardoor heel slecht bereik. Daarom wil ik graag een "slave" plaatsen in de woonkamer zelf, maar dat is letterlijk 2 meter van de meterkast vandaan waar de "master" dan staat. Kan ik de wifi van de "master" uitschakelen zodat ie de "slave" niet in de weg zit? Eigenlijk zonde dat ik de "master" moet opofferen hiervoor?

Kan het niet anders? Als ik een switch tussen de Ziggo router en losse mesh systemen werkt het niet omdat er altijd verplicht een "master" moet zijn? Ik kijk nu bv naar een setje Deco X20 V2. Kan ik ze allemaal instellen als Access Point en dus geen een router functie heeft. Dat loopt dan via mijn Ziggo router en dan dmv een switch naar de Deco's.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qxwBwsL/Schermafbeelding-2020-10-16-om-13-44-02.png

[ Voor 19% gewijzigd door bsmpower op 16-10-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:42
Je hebt 4 zaken:
- Routers om het internet te routeren
- Accesspoints om wifi aan te bieden
- Keuze in wired of wireless uplink tussen accesspoint en router
- Marketing Mesh

Laat ik met Marketing Mesh beginnen. Dat is gewoon een naam voor een multi ap set die vaak ook wireless uplink doet. Hij doet verder niets/weinig magisch voor het roamen, dat werkt gewoon zo bij een multp ap setup

De meeste mesh setjes kunnen ook als router fungeren, dat geeft je wat extra functies zoals QoS/parental controls maar geeft je wel beperking hoe je het moet aansluiten (hoofd node in router mode moet centraal staan zoals meterkast). Ziggo als router gebruiken en mesh in AP mode is een prima setup.

Je hebt gewoon (meerdere) accesspoints nodig. Echter een deco m4 is een "goedkope" manier om relatief goede accesspoints voor een goede prijs te kopen

Een accesspoint kan bedraad of draadloos onderling communiceren. Een accesspoints kan meestal alleen bedraad, een mesh set vaak beide.

Dus om antwoord te geven op je vraag:
Ja, als je de deco in AP mode zet kun je hem flexibel aansluiten en bestaat de master niet meer. Een Deco X20 V2 is wifi6 en 280 euro voor 2 nodes.
Persoonlijk zou ik eerder een deco m4 kopen voor 100 euro. Het verschil tussen wifi 5 en wifi6 is eigenlijk alleen relevant binnen hi-density netwerken

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2020 14:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Een paar dingen.
Bij een mesh systeem is de main altijd een router, alleen als je hem in Accespoint mode zet niet, maar dan is het geen mesh meer.
Je ISP router is dan een ander subnet dan alles wat je achter die mesh main hangt en die twee subnets zien elkaar dan ook niet.
Ook heb je dan dubbel NAT dus als je iets aan portforwrding witlt doen moet je dat twee keer doen, een keer in je ISP router en dan weer in je mesh router.

Een bekabelde backhaul is onzinnig.
Als je kabels hebt dan is een mesh systeem zinloos, want dan neem je gewoon accesspoints.

Weet je zeker dat je in die woonkamer slechte wifi hebt, want een enkel wandje is over het algemeen geen probleem tenzij daar gewapend beton in zit.
Als het je wifi in de woonkamer echt zo slecht is zou ik een gaatje in de achterwand van de meterkast boren en een accesspoint aan de ander kant in van de muur in de woonkamer plaatsen.

Kortom koop gewoon accesspoints en vergeet die mesh onzin, die alleen uit marketing bestaat.
Een mesh systeem is niets anders dan een set wifi repeaters van een fabrikant.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 16-10-2020 14:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor jullie reacties!

Een vermoeden van mijn matige wifi signaal is dat mijn huidige router nu verticaal hangt. Het is een TP-Link C3200 met antennes. Ik denk er over om die eerst eens horizontaal ergens in de meterkast te plaatsen..

Ipv een gaatje in de meterkast heb ik al een ethernetkabel getrokken naar de woonkamer, dus daar zou een AP aangesloten kunnen worden (met eventueel een switch er tussen voor mijn apparatuur zoals de tv, playstation, etc..).

Mogelijk kan ik mijn huidige C3200 zo instellen dat ie geen wifi signaal meer uitstuurt en alleen functioneert als router. Of ik vervang hem voor een specifiek kastje zoals een Ubiquiti EdgeRouter of TP-Link TL-R605 en dan een AP per verdieping.

Ik ga de AP's niet ophangen aan het plafond dus Ubiquiti die hier vaak voorbij komt, of een Deco M5, vallen hiermee af. Ik zoek een AP die omni uitzend en horizontaal geplaatst kan, bv op mijn tv kast. Misschien voldoet een Deco M4 dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dus je hebt nu 1 wifi router en die hangt in de meterkast?
Dan zou ik eerst je ziggo (terug)zetten in router modus, de c3200 instellen als AP en die in de woonkamer plaatsen voor WiFi

of is er een speciale reden dat je de router modus gebruikt van de c3200?

edit: wat een gigantisch apparaat die c3200. Belangrijk om te realiseren dat je veel beter meerdere kleine wifi nodes kunt hebben dan 1 "monster wifi" als de c3200.
Positie van de apparaten is het belangrijkste zodat al je apparaten het liefst 5ghz only dekking hebben.
In de regel komt dat neer op 1 5ghz AP per verdieping. Een AP in de woonkamer pakt meestal wel de woonkamer + kamer daarboven maar idealiter zet je er een aparte voor de verdieping neer.

[ Voor 47% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hij hangt nu boven de deur van de meterkast aan de buitenkant (voordeur / gangzijde). In de woonkamer is het bereik wel ok. Maar in de tuin (8m verderop) is het al bijna voorbij met de pret. Ook de hoogte in gaat heel slecht. Ik werk ongeveer boven de C3200 router en heb op de 1e verdieping al een repeater nodig...

Het is alweer enkele jaren geleden dat ik het zo heb opgelost. Volgens mij omdat ik niet zoveel vertrouwen had in de wifi performance van de Ziggo router. En hij staat nu in bridge, anders ben ik verplicht(?) om ook het Ziggo wifi gastnetwerk aan te bieden. De C3200 in AP modus zetten is misschien wel een idee, al is dat ding te groot/lelijk om in zicht te zetten. In een afgesloten vak in een Ikea tv kast moet niet heel veel uitmaken qua performance denk ik? Moet dan alleen de antennes inklappen.

En als ik mijn Ziggo apparaat niet wil gebruiken als router moet ik dus alsnog een apparaat kopen die de routerfunctie overneemt. Maar dat is iig goedkoper dan een geheel nieuwe mesh of AP set.

Ik ga me er eens in verdiepen, bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door bsmpower op 16-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ach als je overal al kabels naartoe hebt liggen zou ik:
- De C3200 in router modus laten staan, liefst met wifi uit
- Deco m4 (3 nodes kopen)
- Alles deco nodes bekabeld aansluiten
- De deco in AP mode zetten (anders krijg je nat over nat)

Ben je voor 100 euro klaar en strakke wifi (Toevallig vorige week mijn unifi spul eruit gedaan en vervangen voor 2 deco m4 nodes. perfect :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
laurens0619 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:24:
Ach als je overal al kabels naartoe hebt liggen zou ik:
- De C3200 in router modus laten staan, liefst met wifi uit
- Deco m4 (3 nodes kopen)
- Alles deco nodes bekabeld aansluiten
- De deco in AP mode zetten (anders krijg je nat over nat)

Ben je voor 100 euro klaar en strakke wifi (Toevallig vorige week mijn unifi spul eruit gedaan en vervangen voor 2 deco m4 nodes. perfect :))
Klinkt niet gek als het inderdaad zo goed werkt als je zegt :).
Je zegt bewust 3 stuks omdat er op elke verdieping dan 1 geplaatst kan?
Laatste vraag hierover. In het geval van de woonkamer moeten er meer apparaten bedraad worden aangesloten. Kan ik er dan zonder problemen een switch tussen zetten? Dus C3200 > switch > AP

[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 16-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bsmpower schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Klinkt niet gek als het inderdaad zo goed werkt als je zegt :).
Je zegt bewust 3 stuks omdat er op elke verdieping dan 1 geplaatst kan?
Laatste vraag hierover. In het geval van de woonkamer moeten er meer apparaten bedraad worden aangesloten. Kan ik er dan zonder problemen een switch tussen zetten? Dus C3200 > switch > AP
Ja het werkt prima maar verwacht geen features of instelmogelijkheden. Een unifi kan veel meer maar gaat je geen significant sneller of stabieler netwerk geven, wel meer features.

Ik zeg 3 omdat die versie goedkoper is :P. Je kunt ze ook wel in 2 node versie kopen maar die kost 115 euro. De 3 node versie 100 bij ziggo.

Je kunt prima een switch ertussen zetten maar let wel op dat dit een fatsoenlijke switch is. Een Dlink staat er bv om bekend trammelant te veroorzaken
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1794/

Zelf ben ik fan van de netgear serie, die werken doorgaans ook beter met iptv dan tplink. Kies wel de E variant want die is managed/kan vlans. Voor paar euro meer klaar voor de toekomst
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje vreemd om goede unifi's te vervangen dus matige deco m4.

En een decos mesh systeem bekabelt aan te sluiten is al helemaal onzinnig.
Als je kabels hebt dan gebruik je gewoon netjes accespoints.

En 8 meter verder in de tuin zal ook niet opgelost worden door een accesspoint in de woonkamer te plaatsen.
Daar kun je beter een outdoor accesspoint voor plaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Toppie. Als ik bij de C3200 de wifi uit zet. Kan ik de router dan nog wel bereiken voor instellingen? Loopt dit dan via de Deco's in AP modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:39:
Beetje vreemd om goede unifi's te vervangen dus matige deco m4.

En een decos mesh systeem bekabelt aan te sluiten is al helemaal onzinnig.
Als je kabels hebt dan gebruik je gewoon netjes accespoints.

En 8 meter verder in de tuin zal ook niet opgelost worden door een accesspoint in de woonkamer te plaatsen.
Daar kun je beter een outdoor accesspoint voor plaatsen.
Naja als het voldoet voor de ruimte kan ik hier wel iets op besparen. Reden dat ik geen Unifi's in de kamer kan/wil zetten is dat ze bij voorkeur aan het plafond gehangen moeten. Ik wil ze in/rond de tv kast hebben.

En ik bedoel 8 meter vanaf de meterkast. Dus router > woonkamer > begin van de tuin. Niet 8 meter de tuin in, dat hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ja hoor, kun je gewoon nog bij de router.

Tuin is inderdaad altijd een dingetje. Mijn unifi stond bv 2 meter van het raam af in de woonkamer maar de wifi in de tuin bleef, als de deur dicht was, brak. Komt door dat HR++ glas

Unifi hoef je niet aan plafond te hangen hoor. Die van mij lag op de houten buffetkast volledig uit het zicht.
Moffel hem echter niet achter een TV kast weg, hoe minder vrij zicht hoe brakker de dekking.
Als je hem wilt verstoppen, doe het dan achter iets van hout/in de hoogte

Kwalitatief is een unifi zeker beter en flexibeler maar ik had slechts 1 node en wilde 1 a 2 bijkopen. Daar werd unifi mij gewoon te duur voor, voor wat ik nodig heb> Voor mij voldoet de Deco iig :)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Wat zou je doen:

1. Router > AP > Switch > overige apparatuur
2. Router > Switch > overige apparatuur incl. AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook voor in-wall ap's gaan zoals:
Ubiquiti UniFi AC In-Wall
pricewatch: TP-Link EAP230-Wall
of deze:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
of zo iets:
pricewatch: Aruba Instant On AP11D 2x2 (inclusief stroomadapter)

Die laatste kun je ook op een voetje plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
bsmpower schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:11:
Wat zou je doen:

1. Router > AP > Switch > overige apparatuur
2. Router > Switch > overige apparatuur incl. AP
Maakt niet zoveel uit maar ik zou zeggen de 2e optie, dan heb je namelijk meer flexibiliteit waar je het ap neerzet. Zo heb ik het nu ook, direct na de muur outlet volgt de switch met tv meuk erin. Vanuit de switch 1 kabeltje naar de buffetkast waar de deco op staat.

Anders moet je deco perse tussen de muur outlet en switch staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
aanvullend op wat @Ben(V) zegt, die unifi of aruba inwall ap's hebben daarbij ook nog eens wat extra poorten onderop zitten (zie je niet op de productfoto's in de PW), imho wel een aardige meerwaarde.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:25:
Je kunt ook voor in-wall ap's gaan zoals:
Ubiquiti UniFi AC In-Wall
pricewatch: TP-Link EAP230-Wall
of deze:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
of zo iets:
pricewatch: Aruba Instant On AP11D 2x2 (inclusief stroomadapter)

Die laatste kun je ook op een voetje plaatsen.
Ook wel interessant ja! Met name voor de verdiepingen. Beneden weet ik niet of dat gaat lukken omdat de tv kast tegen de muur staat waar ook de ethernetkabel de muur uit komt. Ik ga het eens opmeten.

Vraag me alleen af of zo'n klein kastje met zo goed werkt als AP's die een stuk groter zijn. Wat is het addertje :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen addertjes.
Heb je wel eens gezien hoe groot wifi antennes zijn en die voor de 5Ghz zijn al helemaal. klein.

Die Aruba is ook wel een leuk ding, die kun je ook op een bijgeleverd voetje zetten, maak een hoekschapje achter je tv en zet hem daar op en zoals @maratropa je hebt meteen drie extra poorten voor bijvoorbeeld je tv of een mediaplayer.

https://www.hgconsulting....ba-instant-on-gear-review

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@bsmpower is leuk spul, er zijn een paar addertjes bij de in wall
- het bereik is iets minder (bij de ubiquiti iig)
- de ubiquiti en tplink in wall kunnen geen igmp snooping dus bij iptv kun je gedoe krijgen
- de unifi in wall wordt geleverd zonder poe injector. Moet je dus een poe switch of injector bij kopen

Als je er 1 kamer ipv verdieping mee gaat bedienen dan zijn de in wall leuke opties. Voor een verdieping zou ik eerder een unifi ac lite, de aruba of deco pakken

De aruba ken ik niet maar is een zeer goed merk, tenminste in de enterprise. 3 poorten switch is ook mooi. Maar plaats hem alsjeblieft niet achter iets metaal als een tv

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 16-10-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet erachter natuurlijk, dat snapt iedereen, gewoon een klein schapje er net bovenuit.n

Pagina: 1