Reparatie van een oud moederbord voor retro gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St8914
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-06 11:22
Ha Tweakers!

Ik ben voor de nostalgie een retro gaming PC aan het bouwen met onderdelen uit begin 2000 (~2002). Nu heb ik een mooie set aan onderdelen kunnen vinden, maar liep ik tegen een probleem met het moederbord aan. Nu was ik benieuwd of jullie nog wat tips hebben om er wellicht wat nieuw leven in te blazen :-) Het betreft een Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1). Dit moederbord komt uit 2002, en zou hierdoor last kunnen hebben van de capacitor plague...

Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk voorwerk te doen, maar hopelijk heeft iemand nog wat tips!

Symptomen:
  • Bij het aansluiten van de voeding op netstroom gaat de PC direct aan (fans, LEDs), maar er volgt geen POST (incl. geen beeld en geen kenmerkende pieptoon)
  • De PC is niet uit te zetten via de power button, ook de resetknop doet niets
  • De meeste condensatoren zagen er goed uit, maar er waren twee condensatoren gezwollen (zonder lekkage, ik heb inmiddels nieuwe besteld, maar duurt even voordat ze er zijn..)
Hardware
  • Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1)
  • Pentium 4 2.66 GHz
  • 4x128mb RDRAM 1066
  • Creative Audigy 2 ZS
  • AOpen Geforce4 Ti 4200
  • Een iets meer recente voeding van 350 watt (een oude probeer ik liever niet)
  • 20GB en 80GB IDE harddisks
  • Windows 98 SE en XP dual boot
Ik heb het volgende al uit kunnen sluiten:
  • De PSU werkt correct, ik heb dit op een ander moederbord getest, en dit werkt prima
  • Mijn multimeter geeft aan dat ook de +12v lijn voor de processor gewoon de juiste voeding geeft
  • Polariteit van de aansluitingen van het frontpaneel gecheckt (power, reset), alle connectors zijn goed aangesloten. Maar zelfs zonder ze aan te sluiten gaat de pc direct aan na het aansluiten van de stekker
  • De videokaart komt uit een werkend systeem en is compatible met het moederbord (Geforce4 Ti 4200)
  • Ik heb getest met twee verschillende processoren, beiden een Pentium 4 2,66gHz
  • Mijn multimeter laat geen directe verbinding zien tussen de power en reset pinnen, dus er is geen kortsluiting die zorgt dat het moederbord vanzelf aan gaat
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Alle connectoren afkoppelen, en booten met alleen twee ramslots (1 kan helaas niet, het is RDRAM, zelfs afgewisseld met een andere set)
  • Proberen met verschillende configuraties op te starten (met en zonder hardeschijven en andere kaarten)
Alle tips om de oorzaak te vinden zijn welkom, alvast bedankt! :9

Beste antwoord (via St8914 op 17-10-2020 16:18)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19

Thandor

SilverStreak

Ik zie dat je praktisch al een deel van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt gevolgd maar niettemin is 'ie noemenswaardig gezien de hardware die daar destijds beschreven is overeen komt met die van jou :P.
St8914 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:50:
Ha Tweakers!
• De meeste condensatoren zagen er goed uit, maar er waren twee condensatoren gezwollen (zonder lekkage, ik heb inmiddels nieuwe besteld, maar duurt even voordat ze er zijn..)
Om zeker te zijn kun je het beste alle condensatoren vervangen. Niet alleen de gezwollen, maar ook de condensatoren die er goed uit zien.
• Alle connectoren afkoppelen, en booten met alleen twee ramslots (1 kan helaas niet, het is RDRAM, zelfs afgewisseld met een andere set)
Houd er rekening mee dat bij RIMM's altijd alle sloten gevuld moeten zijn. Als je met twee RIMM's wilt draaien heb je dus ook 2 zogenaamde CRIMM's nodig als terminator voor de lege geheugensloten. Zolang je de CRIMM's niet hebt kun je dus alleen met 4 RIMM's werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ah, wat mis ik die tijd niet. Toen men nog geen 'safe boot' en 'last known good config' dingen had ingebouwd, en je maar moest gokken wat er precies verkeerd zat in je hardware.

In eerste instantie, hoe lullig ook, verdenk ik toch het moederbord zelf. Naast de capacitor plague van toen is het natuurlijk een moederbord wat oud genoeg is om z'n eigen rijbewijs te halen, en kan er van alles aan de hand zijn.

Bij een redelijk levend moederbord kreeg je ook zonder POST-beeld vaak nog wel wat nuttige pieptonen als diagnose-tool (bijv. bij incompatible RAM o.i.d).

Je hebt de BIOS al gereset, neem ik aan? Niet dat het moederbord in een vreemde config is weggezet destijds.

EDIT: Als je heel erg gehecht bent aan dit moederbord en je wil echt graag diagnostiseren zou je op zoek kunnen gaan naar een plugin-POST kaartje die diagnostische codes laat zien.

[ Voor 11% gewijzigd door TMDC op 16-10-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Check ook de CMOS batterij. Afhankelijk van hoe het bord er mee omgaat, kunnen ze soms heel raar doen als de batterij leeg is (dus niet alleen settings kwijt, sommigen willen niet eens meer starten).

En wat TMDC ook aangeeft, als je een setting verkeerd had in de BIOS waardoor je geen beeld meer kreeg, had je geen 'overclock failed' of 'safe mode' , je moest dan zelf handmatig de CMOS wissen en opnieuw beginnen.

Dus ook in het geval van dat er andere componenten opzitten (nu) dan wat nog in het CMOS van het bord staat (al denk ik dat zoiets al wel leeg is na zoveel jaar) kan het dus zijn dat die niet wil starten totdat het CMOS gewist is.

Qua voeding, met een Pentium 4 zal het nog willen, maar oudere borden (Pentium 3, Pentium 2 en ongeveer even oude socket A borden) zijn meer afhankelijk van andere spanningslijnen dan wat moderne systemen doen. Moderne leunen veel meer op de 12V lijnen, terwijl oudere borden vaak meer afhankelijk waren van de 5V en 3V lijnen (maar zoals gezegd, met Pentium 4 is het volgens mij toch al meer op die 12V lijnen en zou een recente voeding ook moeten werken).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:19

Thandor

SilverStreak

Ik zie dat je praktisch al een deel van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter hebt gevolgd maar niettemin is 'ie noemenswaardig gezien de hardware die daar destijds beschreven is overeen komt met die van jou :P.
Ha Tweakers!
Om zeker te zijn kun je het beste alle condensatoren vervangen. Niet alleen de gezwollen, maar ook de condensatoren die er goed uit zien.
Houd er rekening mee dat bij RIMM's altijd alle sloten gevuld moeten zijn. Als je met twee RIMM's wilt draaien heb je dus ook 2 zogenaamde CRIMM's nodig als terminator voor de lege geheugensloten. Zolang je de CRIMM's niet hebt kun je dus alleen met 4 RIMM's werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Thandor schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:13:

Dat is een goeie inderdaad. Die CRIMM's zijn inderdaad terminators die in alle "lege" sloten moeten.
Ook moeten RIMM's altijd in paren worden installer en in de goede kanalen, gezien het spul in deze generatie ook al volledig dual channel capabel was.

Maar in de start staat 4x128MB, dus dat zal wel snor zitten.

Hardware
  • Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1)
  • Pentium 4 2.66 GHz
  • [
  • 4x128mb RDRAM 1066
  • Creative Audigy 2 ZS
  • AOpen Geforce4 Ti 4200
  • Een iets meer recente voeding van 350 watt (een oude probeer ik liever niet)
  • 20GB en 80GB IDE harddisks
  • Windows 98 SE en XP dual boot
Ik heb het volgende al uit kunnen sluiten:
• Ik heb getest met twee verschillende processoren, beiden een Pentium 4 2,66gHz
[/list]
Hoe is de voeding aangesloten op het bord? Heb je alleen de 4-pins CPU voeding aangesloten of ook nog de AT stijl connector naast de ATX24 aansluiting of andersom? Niet stiekem beide?

Waar staan de bolle elco's precies?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St8914
Bedankt voor de snelle en uitgebreide reacties!

Ik heb de CMOS batterij inderdaad vervangen met een nieuwe, en daarna met een jumper de BIOS gereset, en vervolgens de jumper weer verwijderd.

De voeding die ik heb heeft een redelijk sterke +5V lijn (30A), en een wat minder sterke +12V lijn (18A), en 28A voor 3.3v. Ik heb zowel de 4-pins 12V CPU voeding aangesloten, en ook de 20-pins connector aan de andere zijde van het moederbord. Is dit juist?

De opgezwollen condensatoren zaten rondom de CPU (er direct naast), een condensator van 3300uF was er het slechtst aan toe (visueel). Stond ook scheef op het bord. Kunnen kapotte condensatoren ervoor zorgen dat een moederbord dit soort gedrag gaat vertonen? Het is vooral gek dat de pc vanzelf start, ook zonder een verbonden power/reset switch..

En van die 4 ram slots was ik niet op de hoogte, bedankt voor de tip! Ik zal na het vervangen van de condensatoren (ik ga ze vrijwel allemaal vervangen) weer alle ram slots vullen bij het testen.

Edit: De kast heeft metalen standoffs, verbonden aan een metalen backplate, aan een metalen kast, als ik met mijn multimeter check zijn de standoff posities op het moederbord allemaal verbonden met GND, kan dat voor problemen zorgen of hoort dit?

[ Voor 11% gewijzigd door St8914 op 16-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 11:41
Edit: De kast heeft metalen standoffs, verbonden aan een metalen backplate, aan een metalen kast, als ik met mijn multimeter check zijn de standoff posities op het moederbord allemaal verbonden met GND, kan dat voor problemen zorgen of hoort dit?
Dit is normaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nelizmastr schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Dat is een goeie inderdaad. Die CRIMM's zijn inderdaad terminators die in alle "lege" sloten moeten.
Niet helemaal, het zijn Continuity-RIMMs, dus puur electrische verbindingen, geen terminators. De (RAM)bus is op het moederbord getermineerd. Je had alleen CT-RIMMs (wel terminators) nodig bij de vroege i820-borden met 3 RIMM sloten. Met drie RIMMs erin (zonder terminator dus...) waren die borden niet stabiel te krijgen, dus werden ze teruggeroepen. Ze zijn vrij zeldzaam, maar ik heb er eentje liggen (Asus P3C-D - na meer dan 11 (!) pogingen door de jaren heb ik afgelopen voorjaar eindelijk een werkende gevonden :D ).

Bij de i850 allemaal niet aan de orde, termination was gewoon op het bord, maar je moest wel een ononderbroken bus hebben, dus C-RIMMs in ongebruikte sloten.
Ook moeten RIMM's altijd in paren worden installer en in de goede kanalen, gezien het spul in deze generatie ook al volledig dual channel capabel was.

Maar in de start staat 4x128MB, dus dat zal wel snor zitten.
Als het ooit gewerkt heeft in exact deze configuratie wel, maar bedenk dat die RDRAM geheugencontrollers erg kieskeurig konden zijn. Als de 4 RIMMs niet exact zelfde specs hebben moeten ze echt per twee identieke gepaard worden. Als dat niet zo is, is herschikken alsnog een optie.
[...]

Hoe is de voeding aangesloten op het bord? Heb je alleen de 4-pins CPU voeding aangesloten of ook nog de AT stijl connector naast de ATX24 aansluiting of andersom? Niet stiekem beide?
Welke ATX24 aansluiting? Dit is nog ATX 20...

De AT-stljl connector is een AUX connector, voor extra prik op 3.3V en 5V, wat helemaal los staat van de ATX12V connector die inderdaad 12V levert. Zonder AUX zal het bord waarschijnlijk prima werken, zonder ATX12V zeker niet. Je kunt ze absoluut beide tegelijk aansluiten, maar alleen ATX12V en ATX20 is voldoende (en noodzakelijk) voor boot.

Verder sluit ik me aan bij @Thandor, zodra ook maar één condensator fout (b)lijkt, wil je alles van zelfde type vervangen. De zwaarst belaste gaat als eerste bol staan, maar brakke elco's kunnen al ver out-of-spec zitten voordat ze bol gaan staan. Zodra je de bolle vervangt zal de eerstvolgende oude aan de beurt zijn...

Als het met verse elco's nog niet doet, kijk naar de voltage regulators, of ze wel correcte voltage leveren. De P4 trok nogal wat stroom en die VRMs konden de last vaak niet eeuwigdurend aan. Mogelijk dat je nog een MOSFET moet vervangen als dat niet klopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

@dion_b dank voor de heldere uitleg!

Ik was blijven steken qua RDRAM tijdens de i820 dagen inderdaad :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb als het goed is nog een terminatie Continuity stick van RDRAM.

edit- jawel.. ik heb idd nog een stick liggen. Heb toendertijd Samsung 1066Mhz RDRAM gehad op een Asus P4T533. De terminatiestick heb ik nu voor me liggen.
Zal zo even foto plaatsen en laat me dan maar weten of je er iets aan hebt.

@St8914 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7uQaO_iSpj6Zbf7oGtY3LKFGnp8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yV7AnjCqUu0JWSWczSN4BM0j.jpg?f=fotoalbum_medium
Sorry voor de slechte telefoon foto, maar hij is in nieuwstaat; nooit gebruikt.

[ Voor 112% gewijzigd door bierschuit op 17-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• St8914
Er is voortgang! Ik heb zojuist alle condensatoren rondom de CPU vervangen met nieuwe van Panasonic (zelfde ratings), en ik kan nu opstarten! De PC start niet meer vanzelf op zodra je de voeding aansluit, maar pas na het gebruiken van de power switch. In de BIOS kan ik alles gewoon instellen, dus het probleem lijkt verholpen te zijn. Nu overweeg ik nog om alle andere condensatoren ook te vervangen, just to be sure. Is dit te adviseren, of riskeer ik hiermee juist weer iets te slopen?

Thanks voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

St8914 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:05:
Er is voortgang! Ik heb zojuist alle condensatoren rondom de CPU vervangen met nieuwe van Panasonic (zelfde ratings), en ik kan nu opstarten! De PC start niet meer vanzelf op zodra je de voeding aansluit, maar pas na het gebruiken van de power switch. In de BIOS kan ik alles gewoon instellen, dus het probleem lijkt verholpen te zijn.
Erg mooi :)
Nu overweeg ik nog om alle andere condensatoren ook te vervangen, just to be sure. Is dit te adviseren, of riskeer ik hiermee juist weer iets te slopen?
Hangt een beetje af van je soldeervaardigheid. 20-jaar oude elco's van dubieus allooi vervangen is altijd een goed idee, maar als je het verprutst ben je natuurlijk verder van huis. Overtuigd dat je het goed kunt? Dan vooral doen :Y

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1