Ha Tweakers!
Ik ben voor de nostalgie een retro gaming PC aan het bouwen met onderdelen uit begin 2000 (~2002). Nu heb ik een mooie set aan onderdelen kunnen vinden, maar liep ik tegen een probleem met het moederbord aan. Nu was ik benieuwd of jullie nog wat tips hebben om er wellicht wat nieuw leven in te blazen :-) Het betreft een Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1). Dit moederbord komt uit 2002, en zou hierdoor last kunnen hebben van de capacitor plague...
Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk voorwerk te doen, maar hopelijk heeft iemand nog wat tips!
Symptomen:
Ik ben voor de nostalgie een retro gaming PC aan het bouwen met onderdelen uit begin 2000 (~2002). Nu heb ik een mooie set aan onderdelen kunnen vinden, maar liep ik tegen een probleem met het moederbord aan. Nu was ik benieuwd of jullie nog wat tips hebben om er wellicht wat nieuw leven in te blazen :-) Het betreft een Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1). Dit moederbord komt uit 2002, en zou hierdoor last kunnen hebben van de capacitor plague...
Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk voorwerk te doen, maar hopelijk heeft iemand nog wat tips!
Symptomen:
- Bij het aansluiten van de voeding op netstroom gaat de PC direct aan (fans, LEDs), maar er volgt geen POST (incl. geen beeld en geen kenmerkende pieptoon)
- De PC is niet uit te zetten via de power button, ook de resetknop doet niets
- De meeste condensatoren zagen er goed uit, maar er waren twee condensatoren gezwollen (zonder lekkage, ik heb inmiddels nieuwe besteld, maar duurt even voordat ze er zijn..)
- Gigabyte GA-8IHXP (rev. 2.1)
- Pentium 4 2.66 GHz
- 4x128mb RDRAM 1066
- Creative Audigy 2 ZS
- AOpen Geforce4 Ti 4200
- Een iets meer recente voeding van 350 watt (een oude probeer ik liever niet)
- 20GB en 80GB IDE harddisks
- Windows 98 SE en XP dual boot
- De PSU werkt correct, ik heb dit op een ander moederbord getest, en dit werkt prima
- Mijn multimeter geeft aan dat ook de +12v lijn voor de processor gewoon de juiste voeding geeft
- Polariteit van de aansluitingen van het frontpaneel gecheckt (power, reset), alle connectors zijn goed aangesloten. Maar zelfs zonder ze aan te sluiten gaat de pc direct aan na het aansluiten van de stekker
- De videokaart komt uit een werkend systeem en is compatible met het moederbord (Geforce4 Ti 4200)
- Ik heb getest met twee verschillende processoren, beiden een Pentium 4 2,66gHz
- Mijn multimeter laat geen directe verbinding zien tussen de power en reset pinnen, dus er is geen kortsluiting die zorgt dat het moederbord vanzelf aan gaat
- Alle connectoren afkoppelen, en booten met alleen twee ramslots (1 kan helaas niet, het is RDRAM, zelfs afgewisseld met een andere set)
- Proberen met verschillende configuraties op te starten (met en zonder hardeschijven en andere kaarten)