Onbruikbare gegevens lieten onderzoek corona-app mislukken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:37
nieuws: Onbruikbare gegevens lieten eerste onderzoek Coronamelder mislukken @arnoudwokke

De titel van het artikel lijkt op dit moment te suggereren dat onbruikbare gegevens het eerste onderzoek met de Coronamelder lieten mislukken, terwijl volgens Ron Roozendaal van het ministerie van VWS het gewijzigde testbeleid de oorzaak was van de onbruikbare data en daarmee het mislukken van het eerste onderzoek. Het lijkt mij om het juiste beeld te geven met de kop handig om de titel te wijzigen in: "Wijziging testbeleid zorgt voor onbruikbare data bij eerste onderzoek met Coronamelder"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20

arnoudwokke

Redacteur
Dank je voor je reactie :)

Dat is open voor discussie, omdat er sowieso al weinig testen werden gedaan aan de hand van meldingen in Coronamelder. Hier de hele quote van hem uit het bronartikel van NU.nl.
"Dat betekent dat de periode te kort was om voldoende onderzoek te doen", zegt Ron Roozendaal, die bij het ministerie aan het roer staat van het CoronaMelder-project, tegen NU.nl. Daarnaast registreerde het ministerie bijvoorbeeld niet of iemand die zonder symptomen een test aanvroeg, later misschien alsnog klachten kreeg.

"Ook hadden we relatief weinig aanvragen binnen het testgebied (de vijf GGD-regio's, red.) en konden we niet vaststellen of iemand die zei een notificatie te hebben gekregen, die daadwerkelijk had gekregen. Dat maakt een deel van de onderzoeksdata heel kwetsbaar."
De directe reden waarom het onderzoek niet is gelukt, is in elk geval door onbruikbare gegevens. En dat de gegevens onbruikbaar waren, kwam dus door meerdere oorzaken. Een daarvan in de kop noemen lijkt me dus geen goed idee - en alledrie noemen lukt niet in de beperkte ruimte. Dus ik kies ervoor om het zo te laten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:37
Duidelijk! Het heeft dus inderdaad meerdere oorzaken dat de test niet gegaan is, zoals men gewild had en de onbruikbare data is daar dan inderdaad de directe oorzaak van die op zijn beurt meerdere oorzaken heeft. Het gaat dus inderdaad om een combinatie van weinig aangevraagde testen, onzekerheid over het ontvangen van de melding en de wijziging van het testbeleid. Dat je niet drie oorzaken in een kop kwijt kunt snap ik.

Ik heb dus wat te snel geoordeeld. Ik hoop dat mensen het artikel goed lezen en niet op basis van de kop die vanochtend op nu.nl stond gaan verkondigen dat de Coronamelder niet effectief is. Dat is nu natuurlijk niet bewezen.

Bedankt voor jouw snelle reactie Arnoud! :)