Welke TV voor PS5 in een verlichte kamer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Topicstarter
Ik zoek een?
Ik heb op dit moment de Sony XE93 (2017) 55inch. Deze is naar m'n ouders gegaan en mag op hun kosten een nieuwe TV uitzoeken voor m'n nieuwe woning. Deze is vanaf februari beschikbaar. Dus ik heb nog een paar maanden de tijd. Maar nu met Black Friday binnenkort wil ik me toch al graag oriënteren, want wellicht is er een goede deal. De Sony XE93 kan ontzettend helder worden, is dat ik zeker nodig ga hebben. Want m'n TV komt te staan naast een grote raampartij op het zuiden. Dus de hele dag licht aan. (Plus dat ik in de avond ook flink wat verlichting heb). Ik ga ook direct de stap van 55inch naar 65 inch maken. (Kijkaffstand 4.5 meter)

Wat is je budget?
Voorkeur rond de 1400, maar kan verhoogd worden als het echt voordeel geeft.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om
Ik ga vooral: Netflix (Dolby Vision) en in de toekomst waarschijnlijk een PS5 (Game nu games zoals Uncharted, Tomb Raider, GTA, etc. Geen racing). Ik kijk weinig donkere series, vooral series die zich overdag afspelen, dus highlights zijn belangrijker dan donkere kleuren. (wil natuurlijk niet zeggen dat zwart als grijs weergegeven mag worden :P )

Wat heb je zelf al gevonden?
Belangrijk dus:
- Dolby Vision
- PS5 Support
- Mooi beeld
- Grote helderheid
Ik kwam hierbij uit bij de Sony XH90.
Maar deze lijkt zwaar ondergeschikt aan mijn 3 jaar oude XE93.
Toen gekeken naar het topmodel: de XH95, maar ook deze heeft veel slechtere prestaties van mijn 3 jaar oude TV.
Contrast XE93 (2017) = 5744 : 1
Contrast XH95 (2020) = 3170 : 1
Peak Brightness 2017 = 1442 cd/m²
Peak Brightness 2020 = 980 cd/m²

Ik zal dus ergens op moeten inleveren, wat nogal een zure bijsmaak heeft, omdat nieuwe dus blijkbaar niet altijd beter is. Mijn voorkeur gaat uit naar LCD, aangezien ik meerdere OLED telefoons heb gehad en deze allemaal zijn ingebrand en ik ook meerdere inbrand-verhalen heb gelezen over de TV's, durf ik die stap niet aan. Ik wil toch zo'n 7-10 jaar met een TV kunnen doen.

Wat heb ik gevonden:
Sony KD-65XH9005
pricewatch: Sony KD-65XH9005 Zwart
Pro: PS5 ready, 120hz
Con: slechter beeld van mijn huidige XE93

Sony 65XH95
pricewatch: Sony 65XH95 Zwart
Pro: Beter beeld van XH90
Con: slechter beeld van mijn huidige XE93, geen 120hz, niet PS5 ready

Sony 65XG95
pricewatch: Sony Bravia KD-65XG9505 Zwart
Pro: Beter beeld de 2020 modellen, goedkoper
Con: Geen 120hz, niet PS5 ready

Sony 65AF8
pricewatch: Sony KD-65AF8 Zwart
Pro: 120hz, Groot contrast
Con: Niet PS5 ready, lage helderheid

LG NANO95 8K
pricewatch: LG Nanocell 65NANO956NA Zwart
Pro: 8K
Con: Niet 120hz en weinig reviews te vinden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke TV raden jullie aan en waarom? Andere merken mogen ook, maar ik heb nu veel Sony gekozen i.v.m. m'n huidige TV en de mooie kleurweergave (realistisch). Samsung valt eigenlijk af i.v.m. geen Dolby Vision ondersteuning.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 16-10-2020 09:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:53

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt twee wensen die eigenlijk om OLED schreeuwen: Spelprestaties en goede HDR. In het LCD-kamp is als Samsung afvalt eigen Panasonic de beste fabrikant als het op filmprestaties aankomst en Dolby Vision is een vanzelfsprekendheid, maar Panasonic is weer niet degene die je moet hebben voor spelprestaties. Bij Sony geldt dat in mindere mate, maar ook hier ontbreken zoals je zelf merkt een aantal vinkjes.

Wellicht zijn de Chinese merken hier niet zo'n slecht idee: Wat techniek betreft zijn ze niet minder, voor SmartTV zijn ze wel wat minder, maar dat komt niet in je lijstje voor en HDMI 2.1 moet je ook ontbreken, maar als je dan toch een compromis moet sluiten, kun je in ieder geval wat geld in je zak houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat Sony je te bieden heeft zal geen upgrade zijn zoals je zelf al hebt ontdekt. De XH90 is inferieur en de XG95 en XH95 zijn redelijk vergelijkbaar. LG's lcd's stellen in het high-end segment niets meer voor, net als Panasonic en Philips. In Europa zal je naar een Samsung lcd moeten kijken, te weten de Q90T/Q95T.

Dat ze Dolby Vision niet ondersteunen is helemaal geen ramp. De hardware is simpelweg beter voor HDR dus het eindresultaat ook. De XH90 en NANO95 hebben DV, de Q90T niet, maar deze zal toch veel beter en impactvoller HDR tonen. Ook zal de PS5 net als de Q90T terugvallen op HDR10. Daarnaast is de zogeheten Dolby Vision Low Latency implementatie van Sony niet het beste. LG doet dit een stuk beter en daarmee kom je meteen uit bij hun oled's welke ook het beste zijn voor gaming.

Ik zou kijken naar een OLED van LG of de Samsung Q90T. De Hisense U8QF kan je nog overwegen voor z'n prijs, maar deze valt tussen de XH95 en Q90T in, heeft enkel HDMI 2.0 en geen geweldige motionverwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, duidelijk.
Oled heeft in mijn ogen ontzettend mooi beeld, maar ik zag op Rtings dat deze ongeveer 400 cd/m2 helder worden, tegenover m'n huidige XE93 van 1400cd/m2.
Is dit dan niet ontzettend storend? Omdat m'n tv naast een rij ramen komt te hangen (op het zuiden). Andere indeling van woonkamer is niet mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dat is altijd zeer moeilijk in te schatten. Wij zitten er niet bij en kunnen ook niet inschatten wat jij gewend bent, verwacht en acceptabel vindt. Je vergelijkt overigens ook de helderheid in SDR met HDR. Een OLED zal niet de helderheid van een high-end lcd halen, maar het contrast en pixel dimming compenseert een boel. Of het in jouw geval voldoende is zal je uit moeten proberen. De Q90T blijft ook een goed(e) alternatief/optie. In beide gevallen doe je er verstandig aan om bij een winkel te kopen met goede retourvoorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Ik heb een LG 65C9, een prachtige OLED dus, maar ik zou in jouw situatie juist een goede LCD aanraden. Je hebt bij in ieder geval de LG C9 een redelijke reflectie als er echt veel zonlicht in je kamer is, naast dat je scherm ook "geraakt" wordt door ongefilterd, direct zonlicht op je scherm. Met die ramen bij jou zal je dus direct zonlicht op je scherm hebben en dat is raar genoeg een probleem, Google maar. Wist ik voor aankoop niet eens, maar ik heb hier m'n gordijn bij 1 raam dus altijd dicht.
HDR is bij OLED ook minder goed dan de beste LCD's, maar dat vind ik zelf een non-issue want het felle wit is echt al enorm fel. Ik zag meer QLED van Samsung (de fake OLED) als tegenhanger in het luxere segment, dus verder kan ik je niet helpen met Sony-keuzes.

Zelf zou ik zo weer gaan voor OLED trouwens, de kleurweergave is echt prachtig... En zwart is echt perfect zwart ipv zwart met een blauwige lichtbalk erachter die met local dimming dan weer wat gedimd wordt. Geen bloom, etc. En 4K120 voor de nieuwe consoles/GPU's. Maar in sommige situaties is OLED niet handig toepasbaar en dat zou ik bij jou zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door MacorgaZ op 16-10-2020 12:29 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 13:36
Ben ook mijn volgende tv aan het uitzoeken voor de aanstaande Ps5 en ik twijfel tussen de LG 65 CX en de Sony 65 XH90.
Veel reviews laten zien dat de tv’s best aan elkaar gewaagd zijn, hoewel de OLED altijd zal winnen op beeld kwaliteit.

Echter, voor mij spelen er een paar dingen mee in de keuze eventueel voor de Sony:
1. Overdag hogere helderheid, niet alle gordijnen potdicht hoeven doen
2. Details in donkere beelden: zie je iemand met wel of niet zitten in een donker trapgat met CoD Warzone is het verschil tussen winnen of verliezen. De Sony doet dit beter lijkt het. En ik wil wel winnen ;)
3. ...vervallen...
4. Scheelt op het moment 25% in prijs of zelfde prijs en je kan upgraden naar 75”: voordeel voor de Sony
5. Burn-in: vind het een risico als super user met de ps5, met de Sony geen zorgen hierover

Maar ja...ik wil ook het mooiste beeld van de OLED en dus geen blooming en ‘s avonds wil ik niet naar grijs kijken waar het zwart zou moeten zijn. Hierom dus de LG.

Dan ga ik kijken naar specifieke games:
Ik denk dat Cyberpunk 2077 mooier is op de LG.
Horizon Zero Dawn 2 mooier op de LG
Beide hebben veel kleur en licht effecten (neon, robots)

CoD warzone zou ik liever op de sony willen spelen om beter onderscheid te zien in donkere delen van levels.
Verder elke donkere game (hoop ooit nog een nieuwe goede Splinter Cell te kunnen spelen) en competitive shooter zou ik liever op de Sony spelen.

Oftewel...ik ben er nog niet uit. }:O

[ Voor 15% gewijzigd door Xecuter NL op 17-10-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jullie beseffen je allemaal wel dat die helderheid waarden boven de 120cd/m2 in cinrma standen alleen gebruikt worden bij hdr highlights hè? Dit heeft niet zoveel te maken met hoe licht de tv staat in een verlichte woonkamer.

Elke oled kan in daglicht met lichte series enorm duidelijk zichtbaar beeld weergeven. Veel beter dan de meeste lcds van twee jaar geleden of ouder.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 21:20
Xecuter NL schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:30:
[...]

Op jouw C9 wel, maar de CX kan geen 4k120 want niet de volle bandbreedte beschikbaar op de hdmi 2.1.
Wat niet boeit omdat het beide 10-bit panelen zijn die überhaupt niet aan de 48Gbps bitrate komen. Ben blij met m'n C9 hoor, maar het is echt een overdreven gedoe geweest in de tech-wereld. Het verzwijgen van de lagere bitrate door LG was het probleem, de bruikbaarheid niet.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Qled van Samsung kan inderdaad erg fel, maar dan mis ik weer Dolby Vision. Ik heb op YouTube wat filmpjes bekeken met daylight comparison tussen Oled en Lcd/qled, maar denk toch dat Oled te storend is met reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je probleem komt er feitelijk op neer dat LCD over zijn hoogtepunt heen is: We zijn op het punt gekomen dat fabrikanten aan het snijden zijn in functionaliteit omdat ieder jaar de prijzen lager moeten. Een fabrikant van een betaalbare 4K-televisie kijkt wel link uit om er dure Dolby-licenties in te zetten en ook op het gebied van beeldkwaliteit is de weg omlaag ingezet. Omdat je XE93 een high-end LCD is, moet je sowieso al goed zoeken om iets te krijgen wat in beeldkwaliteit vergelijkbaar is.

Alleen Sony en Samsung maken eigenlijk nog hoogwaardige LCD's, de rest is het LCD-schip aan het verlaten en zit op de OLED-trein. Maar binnen Sony en Samsung krijg je binnen gewoon 4K al niet langer het beste van het beste, je moet eigenlijk 8K nemen. Niet omdat 8K enig nut heeft, maar puur omdat ze daar nog wel budget vrijmaken voor de sjieke functionaliteit. Een Sony Z8H heeft de superlage latentie en HDMI 2.1 die hem perfect geschikt maken voor een PS5, uiteraard zit er Dolby Vision op, maar je telt er wel even 6 miel voor neer en krijgt een gigantisch bakbeest in huis.

55 inch 4K is in LCD tegenwoordig budget en wil je kwaliteit in deze maat dan is het tegenwoordig echt OLED wat de klok slaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xecuter NL
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-05 13:36
MacorgaZ schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 00:40:
[...]

Wat niet boeit omdat het beide 10-bit panelen zijn die überhaupt niet aan de 48Gbps bitrate komen. Ben blij met m'n C9 hoor, maar het is echt een overdreven gedoe geweest in de tech-wereld. Het verzwijgen van de lagere bitrate door LG was het probleem, de bruikbaarheid niet.
Ah wacht, ik zit er volgens mij volledig naast dan. De LG kan wel degelijk 4K 120hz maar geen 12 bit HDR, terwijl de panelen allemaal maar 10 bit zijn.

Dus die daarmee vervalt 1 vd punten tegen de LG, ik pas mijn post aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-05 22:52
Wij hebben een Panasonic oled gzw954 gekocht ondanks dat wij ook voor de raam zitten met onze tv. Maar wij hebben geen problemen met zonlicht. Ofja niet meer dan met een samsung LCD tv. Is dat iets wat mischien achterhaald is bij de eerste oleds?

Wij wilden eerst een tv van 1000 euro maar na oled gezien te hebben wisten we het wel. Het werd er een van 2000 euro :)
Ik zou zeggen qua beeld dat als je tegenwoordig geen Oled neemt dat je qua beeld in gaat leveren.

[ Voor 40% gewijzigd door Luuk013 op 18-10-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is nooit echt een groot probleem geweest: OLED's geven veel meer licht dan wat we in de afgelopen jaren gewend waren van televisies, ze zijn juist hele goede televisies om overdag naar te kijken in ruimtes met wat meer licht. Het is wel zo dat de beste LCD's nog meer licht geven en TheMandroid zo'n TV heeft dus voor hem is het wel degelijk een stapje terug in lichtopbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:35
De Samsung Q90R is misschien nog een optie. Geen HDMI 2.1 en Dolby Vision, maar je gaat er qua beeldkwaliteit wel op vooruit in tegenstelling tot de andere modellen. Ik heb overigens dezelfde Sony-televisie en ben ook nog een beetje huiverig om te wisselen. Al een keer een oled besteld, maar het verschil qua helderheid was toch groter dan ik had verwacht.

[ Voor 38% gewijzigd door NotSoSteady op 18-10-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat betreft de PS5. Ik kwam gisteren op dit topic:
https://www.psx-sense.nl/...t-zo-belangrijk-voor-ps5/

Dat de meeste titels helemaal geen 4k 120fps gaan ondersteunen. Dus in dat geval zou hdmi 2.0 ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 328026 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:14:
Wat betreft de PS5. Ik kwam gisteren op dit topic:
https://www.psx-sense.nl/...t-zo-belangrijk-voor-ps5/

Dat de meeste titels helemaal geen 4k 120fps gaan ondersteunen. Dus in dat geval zou hdmi 2.0 ook voldoende zijn.
Mis je dan geen VRR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
Anoniem: 328026 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:53:
Oke, duidelijk.
Oled heeft in mijn ogen ontzettend mooi beeld, maar ik zag op Rtings dat deze ongeveer 400 cd/m2 helder worden, tegenover m'n huidige XE93 van 1400cd/m2.
Is dit dan niet ontzettend storend? Omdat m'n tv naast een rij ramen komt te hangen (op het zuiden). Andere indeling van woonkamer is niet mogelijk helaas.
Ik heb de 55B9 staan naast een partij ramen die ook op het zuiden kijken. OLED light staat bij mij overdag voor SDR content op 50, wat over het algemeen wel oké is. Is het heel licht buiten, heb ik lichtdoorlatende rolgordijnen die ik naar beneden doe, dat is precies voldoende om het beeld dan nog goed zichtbaar te houden. Zou het niet voldoende zijn, kan die OLED light setting nog verder omhoog tot aan 100, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

's Avonds is 50 duidelijk teveel. Ondanks dat de kamer goed verlicht is, geeft 50 dusdanig veel licht dat het voor mij in ieder geval niet meer comfortabel is om naar te kijken, waardoor ik die terugzet naar 30.

Het enige nadeel met ramen op het zuiden is de steeds lager staande zon. OLED kan niet direct in zonlicht staan waardoor je richting de winter wel gedwongen bent om iets van zonwering te gebruiken ook als de televisie uit staat. Voor mij geen probleem, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruigewaard
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-04 13:21
Ik zou bij OLED wel oppassen met burn in. Mijn TV ziet er zo uit na 3 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8ED6aiG0tmT__bKbWPpjblQxtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P5qp4uvjffxRG1WVs6Ha0KW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het idee dat dit vooral gebeurd is bij de HDR mode. Hopelijk zijn de nieuwe generatie OLED panelen hier minder kwetsbaar voor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de waarschuwing.
Dat is inderdaad een van de dingen die mij weerhoud van een OLED te kopen.
Zeker met games als GTA, waar je statische plattegrond altijd hebt staan rechtsonder.
Ik denk dat op dit moment mijn enige keuze de Sony XH90 is, omdat er verder geen andere tv is met HDMI 2.1, Niet Oled én Dolby Vision ondersteuning.
Pagina: 1