Hulp bij keuze compressor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
Ik woon in Spanje en we hebben een groot oud huis gekocht met een bodega, voor bepaalde klussen wil ik luchtgereedschap gaan gebruiken.

voornamelijk

1. Sand/sodablasting om oude verf/lak e.d. van hout en metaal te ontdoen
2. Muren verven met een soort latex
3. Oude stuclaag verwijderen met lucht beitel
4. misschien een schuur draaischijf
5, nagels tacken
  • Wat ik heb begrepen is dat een olijvrije compressor onderhoudsvrij is en geen olie meegeeft, dus belangrijk voor spuiten/verven, maar je kan ook een olieafscheider kopen.
  • Verder is een grote tankinhoud fijn, maar moet de motor wel de tank op tijd kunnen vullen
  • in/output volume moet voldoende zijn
Helaas moeten wij heel erg op ons budget letten, ik heb geen inkomen dus geef ik liever niet te veel uit, ik ben ook geen pro.

Van bovenstaand lijstje is de luchtbeitel en sandblasting het belangrijkste kriteria.

Er is ontzettend veel keuze, en als ik reviews lees lees ik vaak positieve berichten, maar misschien is dat enkel om een bandje op te pompen ;)

Dit model heeft goede reviews, lage prijs, stil, olievrij en grote tank en ook volgens mij maar weinig opgenomen vermogen.

of is dit wellicht een betere keus?

Kortom: welke specs zijn echt belangrijk voor mijn toepassing.

hieronder deel 1 van ons project blog

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Opzoeken wat de luchtbeitel per minuut aan lucht verbruikt, en daarop een compressor zoeken die constant meer kan leveren dan wat de luchtbeitel gebruikt.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Persoonlijk zou ik een compressor kopen met olie.
Dan hoef je het gereedschap dat wel olie wilt niet elke keer te smeren.

Vanuit de compressor 2 aansluitingen 1 door de olie afscheider voor verven en lucht zonder olie. En de andere voor gereedschap dat wel olie lust.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:16
Luchtbeitel, schuren en sandblasting gebruikt continu redelijk veel lucht, dat gaat je niet lukken met een budget zuigercompressortje.
Een zuigercompressor mag sowieso maar gemiddeld 1/3e van de tijd "aan" staan, d.w.z. dat de motor niet teveel mag lopen, die heeft tijd nodig om af te koelen, anders loopt hij warm uiteindelijk.
Dan ga je echt al gauw richting een grote zuigercompressor(op krachtstroom) of een schroefcompressor(die kan tegen continu belast lopen) maar vergeet het criterium budget maar gauw als je dit er echt mee wil.
Verven zou misschien nog wel met een goedkopere compressor kunnen, en nagels tacken kan met elke compressor.
jack zomer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:44:
Zo werkt dat niet, dat er olie in zit wil zeggen dat hij oliegesmeerd is, het is niet zo dat er zo veel olie bij in de lucht zit dat het gereedschap ermee gesmeerd wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door Jorn op 16-10-2020 09:58 ]

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jorn schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Zo werkt dat niet, dat er olie in zit wil zeggen dat hij oliegesmeerd is, het is niet zo dat er zo veel olie bij in de lucht zit dat het gereedschap ermee gesmeerd wordt.
Mmm. Of mijn installatie is ruk of goed.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het een professionele schroef compressor is en dat ik hem niet zelf heb geïnstalleerd of onderhouden.
Dus ik ga er van uit dat of mijn installatie raar is, of dat het per model en compressor kan verschillen. En natuurlijk een verschil tussen werk gebruik en "hobby" gebruik... Nooit te oud om te leren en misschien moest ik niet de conclusie trekken dat het altijd bij elke comp het zelfde werkt. Sorry daarvoor.

Mijn smering van de compressor en het gereedschap komt vanuit installatiehok om de compressor (wel gescheiden en verschillende olie types) Bijvullen heb ik nog nooit op de onderhouds bon gezien, dus het verbruik zal minimaal zijn.

1 lijn voor de smering en aan het eind een olie vanger.
De rest van de werkplaats via de smering...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Laatst online: 11:19
jack zomer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:38:
[...]
1 lijn voor de smering en aan het eind een olie vanger.
De rest van de werkplaats via de smering...
Meestal is het juist omgekeerd:
- Ringleiding voor de hele werkplaats zonder smering
- Smeerinstallatie waar het nodig is, aan de ingang van de luchthaspel bv. of als tussenstuk voor je powertool

@TS, zoals aangegeven door Jorn, dat gaat hem niet worden zonder budget. Voor de gevraagde toepassingen wil je liefst een compressor hebben die continu kan blijven draaien:
- Schroefcompressor
- Tandcompressor
- Scrollcompressor

Allen geen 'instap'/budget modellen, dus als het niets mag kosten: tweedehandsmarkt doorspeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Topicstarter
theredone51 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

@TS, zoals aangegeven door Jorn, dat gaat hem niet worden zonder budget. Voor de gevraagde toepassingen wil je liefst een compressor hebben die continu kan blijven draaien:
- Schroefcompressor
- Tandcompressor
- Scrollcompressor

Allen geen 'instap'/budget modellen, dus als het niets mag kosten: tweedehandsmarkt doorspeuren.
Hmmm... Dat is wel balen, er is hier in Spanje geen fatsoenlijke 2e hands markt. Niets wordt onderhouden, en als het bijna kapot is komt het op de 2e hands markt voor een prijs die tegen nieuwprijs aanzit ( of erover)

2 leuke voorbeelden: pas bij een bezichtiging gedaan en we mochten van de eigenaar een CRT(!) Tv kopen voor slechts €200,-
Ook leuk op een 2e hands markt, een puzzel geplakt op hout voor slechts €15,- 8)7

Wat wel kan is op marktplaats nl iets kopen, maar ja waarom doet iemand zoiets weg...

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 22-07 15:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Sand/sodablasting om oude verf/lak e.d. van hout en metaal te ontdoen
Hier heb je echt een mega capaciteit voor nodig.

Kies dus voor een oliegekoelde, met voldoende capaciteit.

Olieloos = gesmeerd door een teflon ring, als die een keer te warm is geweest gaan die stuk. En die geven vaak een enorme herrie.

Vanuit de compressor 2 aansluitingen 1 door de olie afscheider voor verven en lucht zonder olie. En de andere voor gereedschap dat wel olie lust.
Euh... olie gekoeld geeft altijd een beetje olie mee ja. Maar dit is zeer minimaal.

Afscheider ertussen en je bent klaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Ghostrider op 16-10-2020 15:19 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Pagina: 1