Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 10:53
Hallo,

Ik heb momenteel een uitgebreide Hue setup met lampen in bijna elke ruimte, diverse Hue motion sensors en dimmers.

De ruimtes waar we niet vaak komen, bv de garage of de wasruimte maar ook de keuken, schakelen via de motion sensor voor 2 min aan, afhankelijk van het omgevingslicht. Als het licht genoeg is, schakelt de lamp niet in.

Er zijn situaties waar ik dit wil overrulen en het licht gewoon aan wil. Bijvoorbeeld tijdens het koken, zodat het licht niet uit gaat als ik 5 min sta te snijden. Dit doe ik door de betreffende dimmer switch lang in te drukken. De overrule uitschakelen gaat op dezelfde manier.

De logica hiervoor heb ik met All 4 hue gerealiseerd. In het voorbeeld van hierboven heb ik een extra Boolean aangemaakt voor de motion sensors die kijkt of er een overrule actief is. Je kunt met All 4 hue heel makkelijk variables aanmaken.

Afijn, dit was allemaal voordat homekit ons huis had bereikt en omdat de huidige Hue configuratie soms hapert, wil ik het met Apple proberen. Dan hoef ik in principe ook niet meer de dimmer switch in te drukken maar activeer ik dit via Siri. Sowieso kan dan alles in huis gecentraliseerd via Homekit worden aangestuurd.

Nu heb ik gemerkt dat HomeKit nogal ...hmm... beperkte mogelijkheden heeft. Om iets enigszins complex te programmeren heb je een 3rd party app nodig zoals Controller for Homekit of Home+ 4. De eerste kun je gratis uitproberen en die blijkt mijn wensen niet te kunnen vervullen. De tweede, Home+ 4 kost gelijk €16,99. Dat bedrag vind ik niet zo’n punt behalve als dan blijkt dat de app ook niet voldoet. Zo heb ik al te vaak mis aankopen gedaan.

Kan iemand met Home+ 4 ervaring aangeven of hetgeen wat ik wil kan? Of zijn er andere wegen die naar hetzelfde resultaat kunnen leiden?

Trouwens, de hapering die ik ervaar met de huidige setup is dat de motion sensor soms minuten nodig heeft om het licht in te schakelen. Heeft iemand hier ervaring mee?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Je kunt de Eve app eens gebruiken, mocht dat niet volstaan dan lukt het met de Home 4 app wel. Heb zelf een aantal soortgelijke automatiseringen.

Voor wat betreft de vertraging, dat is wel extreem. Probeer het zigbee kanaal eens te veranderen, er van uitgaande dat de betreffende accessoires niet idioot ver de hue hub of repeater (accessoire met permanente voeding) staan/hangt.

[ Voor 44% gewijzigd door Rgerr op 16-10-2020 07:59 ]

• RJVG
Bedankt voor je tips. Eve ga ik proberen. Uit je opmerking maak ik uit dat Home+ 4 meer kan? Het is jammer dat de ontwikkelaar geen proef periode aanbiedt.

Ik wist niet dat ik de zigbee kanalen kan veranderen. Dat ga ik uitzoeken. De Hue bridge is niet ver verwijderd en verplaatsten hielp ook niet. Bovendien is het hele huis gedekt met Hue lampen die volgens mij als repeater werken?

• RJVG
Ik heb de Eve app inmiddels bekeken. De interface is erg prettig en het is makkelijk om rules te bouwen. Ik zie echter geen optie om een extra Boolean oid toe te voegen aan een motion rule. Enkel condities van accessoires.

Tenzij ik iets over het hoofd zie, lijkt Eve niet aan mijn wensen te kunnen voldoen. De vraag blijft dus of Home+ 4 dat wel kan.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
RJVG schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:59:
Ik heb de Eve app inmiddels bekeken. De interface is erg prettig en het is makkelijk om rules te bouwen. Ik zie echter geen optie om een extra Boolean oid toe te voegen aan een motion rule. Enkel condities van accessoires.

Tenzij ik iets over het hoofd zie, lijkt Eve niet aan mijn wensen te kunnen voldoen. De vraag blijft dus of Home+ 4 dat wel kan.
Het exacte verschil van de twee apps kan ik je zo niet aangeven, ik gebruik zelf wel de Home 4 app, maar niet de Eve app. Wat ik bijvoorbeeld doe is het volgende: als beweging in ruimte x en licht niveau is <10 lux en lamp x is uit en tijd is tussen zonsondergang en zonsopgang, dan lamp aan voor x minuten.

• RJVG
Maar kun je deze rule dan ook overrulen in het geval je het licht constant aan wil tussen zonsondergang en zonsopgang?

Ik kan nog steeds niet vinden of Home+ dit kan. Eve in iedergeval niet. Misschien is Homebridge hiervoor nodig?
Pagina: 1