Advies voor budget NAS voor opslag audiovisuele media

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• xander975
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik ben dit schooljaar(2020) gestart met een Audiovisuele media opleiding en wil graag voor de projecten die ik maak een externe opslag met de mogelijkheid om er toegang toe te krijgen via een netwerk, of het nou vanuit de andere kamer in huis of vanaf school of werk is.

Nou had ik via via begrepen dat een NAS daar voor geschikt kan zijn.

Wat ik precies zoek?
Componenten om een NAS te maken, Of een prebuild NAS die bijv. op een bureau past. (Bijvoorbeeld de formaat van een Synology NAS)

Wat is je budget?
Het budget zit tot de 500 eu ongeveer. Alhoewel ik het niet zo heel erg vind om over het budget hen te gaan, wil ik het niet te duur maken, zolang de prijs vs performance verhouding wel redelijk is

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De enige voorkeur die ik heb is de mogelijkheid voor een beetje uitbreidingsruimte voor de toekomst.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De omgeving waarin het gebruikt voor zal worden is, zoals boven aan al vermeld, opslag voor filmprojecten. De filmprojecten zijn voor de komende jaren nog kleinschalig en zullen niet extreem veel ruimte nodig hebben. Wat wel fijn zou zijn is de mogelijkheid om op afstand bij de benodigde bestanden te kunnen komen.

overige informatie
Merk en dergelijke maakt mij niet zoveel uit, als het maar binnen/rond om het budget past, het uiteindelijke product niet te veel bureau ruimte in beslag neemt en een redelijke prijs/performance verhouding heeft.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En de belangrijkste vragen:
- Om hoeveel TB data gaat het?
- Wat is de verwachtte groei per jaar? Als je jaarlijks verdubbeld, zal je significant zwaardere hardware in moeten zetten.
- Hoe veilig moet je data zijn? (schijfredundatie, bijv geen, of 1 disk, of 2 disks)?
- Hoeveel bays wil je? Hoe meer bays, des te groter de potentiele opslagcapaciteit
- Wat zijn je eisen voor backup?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 16-10-2020 07:03 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Is een iCloud / OneCloud / Cloud-storage oplossing niet iets voor je ipv NAS?

• xander975
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11-2022
Microkid schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 06:43:
En de belangrijkste vragen:
- Om hoeveel TB data gaat het?
- Wat is de verwachtte groei per jaar? Als je jaarlijks verdubbeld, zal je significant zwaardere hardware in moeten zetten.
- Hoe veilig moet je data zijn? (schijfredundatie, bijv geen, of 1 disk, of 2 disks)?
- Hoeveel bays wil je? Hoe meer bays, des te groter de potentiele opslagcapaciteit
- Wat zijn je eisen voor backup?
Om hoeveel TB data gaat het?
In principe is een paar TB data opslag al voldoende omdat de meeste projecten die ik zal krijgen, in de komende 4 jaar van de opleiding, niet heel groot zullen zijn

Wat is de verwachtte groei per jaar? Als je jaarlijks verdubbeld, zal je significant zwaardere hardware in moeten zetten.
Over de verwachte groei heb ik nog niet het overzicht. Wel verwacht ik dat ik in mijn examen jaar veel ga werken met externe partijen

Hoe veilig moet je data zijn?
Een simpele backup backup disk is al voldoende, bijv raid 1.

Hoeveel bays wil je? Hoe meer bays, des te groter de potentiele opslagcapaciteit
2 tot 4 bays is al meer dan zat.

Wat zijn je eisen voor backup?
Zoals boven al vermeld, raid 1 is al goed.
Silver7 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 06:56:
Is een iCloud / OneCloud / Cloud-storage oplossing niet iets voor je ipv NAS?
Dat is dus een beetje waar het probleem ligt. Ik maak op het moment al gebruik van google drive. Maar ik heb niet altijd een goeie en deugdelijke internet verbinden en kan daardoor dus niet altijd bij de bestanden die ik nodig heb of moet opslaan/backuppen. En met een NAS kan ik gewoon gebruik maken van het lokale netwerk in huis. Dus dat is ook een van de redenen dat ik een NAS wil gaan proberem te gebruiken zodat mijn workflow en opslagmogelijkheden wat beter worden. Verder heb ik al een aantal SSD's in mijn pc zitten en raakt ook daar de ruimte een beetje op.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tja, dan zou je kunnen kiezen voor een 2 of 4 bay model.

pricewatch: Synology DS220+ 332 euro
pricewatch: WD Red (256MB cache), 4TB 93 euro/st

Met een 4-bay model zit je over je budget, maar kan handig zijn voor de toekomst. Je kan mogelijk in de buurt van je budget komen door een ouder model te kiezen of een instapmodel, maar dat lijkt me ook weer niet handig.

Bijv:
pricewatch: Synology DS420J 300 euro
pricewatch: WD Red (256MB cache), 4TB 93 euro/st

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 16-10-2020 19:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 16:09
xander975 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:42:
[...]
Hoe veilig moet je data zijn?
Een simpele backup backup disk is al voldoende, bijv raid 1.
Voor de de duidelijkheid . RAID 1 ≠ backup. Als het echt belangrijke data is zou ik om de zoveel tijd een externe schijf aan de nas hangen en deze vervolgens op een andere locatie bewaren.
Dat is een SMR schijf en minder geschikt in een RAID opstelling. De pricewatch: WD Red (64MB cache), 4TB is wel CMR.

@xander975
Voor enkel opslaan en openen van bestanden is de pricewatch: Synology DS220j of de pricewatch: QNAP TS-230 voldoende. Wil je een krachtige nas met gebruik van docker, transcoding, webserver etc. dan kun je de pricewatch: Synology DS220+ overwegen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:38

DarkSide

theres no place like ::1

Zoals aangegeven is RAID geen backup. Alles wat fout gaat op disk 1 gaat ook fout op disk 2 (per ongeluk verwijderen van bestanden. Corrupt raken, etc).
Denk ook na over bv Bliksem inslag e.d.

Raid is bedoeld om je data hoog beshikbaar te houden. Als er 1 disk stuk gaat, kan je nog bij je data en doorwerken.

Voor de data die echt belangrijk is, regel je gewoon een goed backup. liefst met versie beheer en niet een simpele kopie. Want dan kan je ook fouten mee kopiëren.

Zelf heb ik gewoon een goede backup ingericht. En draai ik geen raid. Mijn data staat op de PC, en NAS. En van de NAS backup naar cloud. Vind het zonde om daar Diskruimte voor raid in te zetten.

Bepaal dus of je Raid wilt hebben of niet. En kijk idd ook naar de toekomst.
Voor nu als je aan 2 TB genoeg hebt, neem je bv 2x 4TB disks in RAID (en dan regel je nog backup)

Dan stop je die in een 4bay nas. En kan je later altijd nog 2x 4TB (of 6 of 8....) er bij plaatsen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1