Blokverwarming met techemmeters; stookadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theonlymarco83
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Beste dames en heren,

Situatie:

Sinds maart woon ik in een huurwoning en inmiddels breekt het stookseizoen aan. Ik maak hier gebruik van blokverwarming en iedereen in het complex heeft van die techem radiatormetertjes. Verder hebben we op de radiatoren thermostaatknoppen (5 standen).

Vraag:

Nu vroeg ik me af; hoe stook je het voordeligst / meest duurzaam met deze metertjes?

Scenario 1: Verwarming uit en alleen aan als het koud is en hem dan even laten loeien tot het weer 19 graden is?
Scenario 2: Proberen de temperatuur redelijk constant te houden en snachts de verwarming op 16 te zetten en overdag constant met radiatorknop op 17 a 18, ook als ik er niet ben?

Aanvulling: En zet je de verwarming helemaal uit als je een weekje weg bent of ook op een lage stand aan?

Begrijp zelf namelijk niet precies hoe die metertjes werken; worden er net zoveel eenheden verbruikt als de verwarming lauwwarm is, dan als deze flink warm is?

Er zijn vast mensen die zich ditzelfde wel eens hebben afgevraagd ;).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
Dit is wat ik even snel vind op de site van techem.
De radiatormeters zijn op meerdere manieren beveiligd tegen ongewenst registreren (bv. tijdens de zomermaanden). De radiatormeters registreren de radiatortemperatuur als deze meer dan 22 graden is. Daarnaast moet er een minimaal temperatuurverschil van 4 graden tussen de ruimte en de radiator zijn. Hierdoor worden er geen eenheden geregistreerd indien de zon de ruimte verwarmt. Ze registreren uitsluitend de door de radiator afgegeven warmte.

Ze zijn echter zo nauwkeurig dat ze ook heel geringe warmteafgifte registreren wanneer bijvoorbeeld een radiatorkraan niet geheel afsluit.
Als ik dat zo lees zou ik slimme thermostaatknoppen plaatsen zodat je alleen verwarmt waar nodig.
En zorgen dat de kraan goed afsluit bij geen warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theonlymarco83
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ja klopt, slimme radiatorknoppen zijn zeker een aanbeveling. Begrijp dan alleen nog niet helemaal of die meters "meer/sneller" eenheden registreren als het temperatuurverschil tussen kamer en radiator groot is (bijvoorbeeld als je een kamer sochtends vanaf 15 graden wil opwarmen). Of dat ze altijd evenveel registreren of dat temperatuurverschil nu groot is of klein.

In het eerste geval zou het me dan voordiger lijken om de radiator altijd op een lage stand aan te laten staan zodat het een graad of 16 a 17 blijft. In het tweede geval lijkt het me voordeliger om de kamer gewoon te laten afkoelen en dan bij thuiskomst een flinke "boost" te geven en bij het bereiken van de gewenste temperatuur deze weer uit te draaien.

Iemand die het antwoord weet? Blijft toch tamelijk mysterieus hoe deze kleine apparaatjes nu precies werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Die dingen werken niet. Is ook al eens op radar / kassa / whatever geweest.
Wil je dat ze niet registreren -> zak ijs er op leggen (is serieus een tip van een installateur geweest toen ik rond de kerstdagen met een kapotte thermostaat zat).

In mijn vorige appartement had ik ook van die dingen, ik zat redelijk dicht bij de ketel en betaalde ongeveer € 300 pj aan stookkosten. Buurman van 4 deuren verder betaalde € 1200.

Het is gewoon natte vinger werk zo'n ding. Dat blijkt ook wel uit je specificatie, hij meet 'eenheden', maar wat dat is, god mag het weten.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Check de site van de leverancier maar eens. Er staat een FAQ op de website waarin wordt aangegeven dat de apparatuur niet geeikt is, omdat dat ook niet kan. De unit meet namelijk "eenheden", waarbij niet gespecificeerd wordt wat dat inhoudt.

Het zal ongetwijfeld niet mogen, maar kun je ze niet gewoon demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:13
Tsjilp schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:00:
Het is gewoon natte vinger werk zo'n ding. Dat blijkt ook wel uit je specificatie, hij meet 'eenheden', maar wat dat is, god mag het weten.
Dat geeft ook helemaal niet zolang elk huis maar dezelfde eenheden meet...

Maar ben het met je eens dat het wel scheelt of je dichtbij de ketel zit met allerlei hete leidingen naar je buren door je huis of veel verder daar vandaan en ook nog eens op een hoek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 21:09
Die dingen hebben twee temperatuurmetertjes, één direct verbonden (met een metalen plaat) tussen de radiator en het metertje, en de ander meet de omgevingstemperatuur.
Ooit zelf in een studiocompex zo'n ding gehad. Gewoon op temperatuur houden als ik aanwezig was rond de 20- 21 graden(standje 2-2,5 op zo'n thermostaatknop) was prima voor het verbruik.
Ik betaalde het meest aan vastrecht ed. (niet meer dan anders amehoela. Wikipedia: Niet meer dan anders) dan aan de eenheden/verbruik
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

KNed schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:05:
[...]

Dat geeft ook helemaal niet zolang elk huis maar dezelfde eenheden meet...

Maar ben het met je eens dat het wel scheelt of je dichtbij de ketel zit met allerlei hete leidingen naar je buren door je huis of veel verder daar vandaan en ook nog eens op een hoek ofzo.
Dat scheelt wel iets, maar geen factor 4

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:35
Aangezien dat de fabrikant aangeeft dat hij gaat tellen als de radiator 4 graden warmer is dan de omgevingslucht zou ik het raar vinden als hij stopt wanneer je er een zak ijs op legt.

Zou dan eerder de omgevingstemperatuur sensor foppen door ervoor te zorgen dat die hetzelfde meet als de radiator sensor.

Maar denk niet dat verdere details gewenst zijn hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
TereZz schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:06:
Die dingen hebben twee temperatuurmetertjes, één direct verbonden (met een metalen plaat) tussen de radiator en het metertje, en de ander meet de omgevingstemperatuur.
Ooit zelf in een studiocompex zo'n ding gehad. Gewoon op temperatuur houden als ik aanwezig was rond de 20- 21 graden(standje 2-2,5 op zo'n thermostaatknop) was prima voor het verbruik.
Ik betaalde het meest aan vastrecht ed. (niet meer dan anders amehoela. Wikipedia: Niet meer dan anders) dan aan de eenheden/verbruik
.
Normaal meer dan anders ;)

Dit jaar ook opeens 100 euro meer, maar waar de ACM in 2019 nog 18 kantjes gebruikte om het recht te praten hadden ze voor 2020 60 kantjes nodig.

Zolang we een overschot aan kamerleden hebben die niet kunnen rekenen gaat dit gewoon zo door. Er ligt trouwens ook nog een voorstel om het nog duurder te maken... ahum... bepaalde posten te begrenzen op werkelijke kosten... wel alleen de posten die in de praktijk duurder zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2020 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 16:17
Mijn ervaring is dat: "Scenario 1: Verwarming uit en alleen aan als het koud is en hem dan even laten loeien tot het weer 19 graden is?" prima werkte. De buren houden je huis wel vorstvrij als je er niet bent :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Ik zie het topic nu pas, Scenario 1 was het voordeligst in mijn geval,

Bij mij was het de meters slaan pas aan bij een radiator temperatuur van 28 graden en ze meten 2 temperaturen, de ruimte temperatuur en de radiator temperatuur, bovendien je kan er gewoon op kijken druk er maar op dan gaat het display aan, dan zie je meteen je actueel verbruik van de radiator.

In de zomer toen het binnen 32 graden was stonden de meters alsnog op 0 dat ging wel goed.

De standen op radiator werkt hetzelfde als bij een CV thermonstaat, stand 1=18c stand 2=20c etc etc maar dat is bij elke radiator knop verschillend en afhankelijk welk fabrikant je hebt van die knop, ik meen dat stand 5 26c is maar bij een andere knop was dat 30c.

Maar de centrale ketel was wel zo afgeknepen dat je het niet warmer dan 21c kon krijgen(WAR regeling).

Het is dus niet stand 5 helemaal open en stand 1 een beetje open zo werkt het niet, de thermonstaatknop knijpt zodra de ruimte temperatuur nadert, dus ook bij stand 1 kan de radiator alsnog kort "gloeien".

Met de getallen kan je niks aan het einde van het seizoen wordt het op 1 bult gegooid en een verdeling uit gemaakt, de gas rekening van de centrale ketel gaan de bewoners voor bloeden dus.

Ik hield het bij in een excel lijst van alle radiatoren, zelf zat ik altijd op 7 eenheden per dag voor 1 radiator.
(Woon er niet meer maar ja het was heel duur stoken dat is mij bekend ook al stook je niet, de vastrecht blijft hoog, 30% kon ik zelf bijinvloeden en 70% was vastrecht).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 31-12-2020 12:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1