Win Server 2012 R2 probleempjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Mijn vraag
We hebben een aantal kleine soms irritante probleempjes met onze server, soms is ie traag terwijl ie niets aan't doen is (server belasting is max 10%), ook de overdracht bij kleine bestanden is nogal laag (MBps) tot soms bedroevend (kBps range).

De SQL server is ook traag maar dat kan een instelling zijn of kan ook van het huidige probleem afhangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP server met een Xeon 6c/12t van 4 jaar oud met 64GB geheugen (in februari uitgebreid)

Raid 1 array van 2x 300GB SAS schijven voor het os
Raid 6 array van 6x 600GB SAS schijven voor de file server (heb nog een 200GB leeg stuk waar ik geen partitie kan opzetten :/ ), ook in februari 2 schijven bij in gestoken want de server stond vol.

Windows Server 2012 R2 met bijna de laatste patches (moet nog herstarten van de 2VM's + Hyper)
* Hypervisor (4t + 8GB ram) waar 2 vm's in draaien:
- VM1 voor de AD+DHCP (4t + 8GB ram)
- VM2 voor print server/fileserver/antivirus center/sql server (4t + dynamisch ram)

Voor het toevoegen van de disks heb ik het volgende gedaan (het is wat wazig , maar volgens mij heb ik niets fout gedaan)
* Schijven fysiek bij in de server geduwd
* Schijven toegevoegd aan array 2 (HPE tool)
* Array expanded met de 2 schijven (HPE tool)
* In de hypervisor de partitie expanded (Windows Disk management)
* de virtuele partitie van VM2 ook expanded anders kun je niet genieten van je nieuwe ruimte

** Wat ik wel raar vind is dat ik een leeg stuk partitie heb van 200GB dat ik niet kan toevoegen aan de huidige partitie of zelfs een nieuwe partitie van kan maken :? > MBR moet omgezet worden naar GPT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
* gecheckt op de HPE raid tool of er bepaalde instellingen moesten aan of uit staan, ondanks dat ik daar niet ben aangeweest zou het wel kunnen dat er iets verkeerd stond

* Offloading afgezet op de netwerk adapters, ik had dat gevonden op de Microsoft groups als een mogelijke oplossing (broadcom chippies)

* Vandaag een test gedaan op de fileserver en:
Op hetzelfde array
- grote bestanden +700MBps
- kleine bestanden +150MBps (wat eigenlijk al laag is want je doet een copy)

Naar ander array, over virtual switch
- grote bestanden +200MBps
- kleine bestanden tussen een paar MBps en 50MBps (hangt af hoe groot de bestanden zijn)

Over het netwerk (max 1Gbps)
- grote bestanden 112MBps
- Kleine bestanden tussen een paar kB en MBps

Nu ik mijn test resultaten eens beter bekijk is het precies of er is iets mis met de configuratie van de 3 switches in het rack :X

Ik heb door onze nieuwe IT beheerder een audit laten doen (audit was wat te beknopt want had ook graag de licenties/config's van de back-ups/config's van de switches er mee in zien staan), maar hun huidige oplossing is een 2de server waar de AD opstaat en dan de huidige server als file server enzo.

Ik wil dit eigenlijk vermijden, we hebben onze oude server nog dus we zouden dat kunnen proberen, maar dan heb je weer meer verbruik en meer failure punten en extra Windows Server licentie :/

Dus heeft iemand dit al eens meegemaakt en wat was toen de oplossing? Moesten er nog vragen zijn mogen die natuurlijk altijd gesteld worden, ik zal ze proberen te beantwoorden.

Edit 16/10: we zitten momenteel in een recessie en we draaien momenteel op 1/3 van de capaciteit en we willen graag al de collega's houden die economisch thuis zitten. Ik ben al blij dat ik 10 nieuwe pc's heb gekregen om de 5 jaar oude Intel bakken te vervangen met windows 7 op :o

Wat zit erop de SQL server: Damic in "Win Server 2012 R2 probleempjes"

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 16-10-2020 19:55 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Een PoF is niet erg, zolang het maar geen SPoF is.
Maar draait je hele bedrijf op een single AD server? Spannend!
... extra Windows Server licentie :/ ...
Imho ben je te krenterig met je server licenties. Een combinatie van SQL server en file server vind je in geen enkel best practices document. Ik zou die functies willen scheiden; elk op een eigen VM

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 00:13
Al met performance monitor & resource manager aan het spelen geweest om te kijken waar je bottleneck zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Heb je niet een maximum memory en CPU affinity ingesteld binnen SQL Server. Anders drukt SQL alles gewoon weg. Daarnaast even naar je MaxDOP kijken in SQL Server. Ik weet niet hoe SQL is ingericht maar afhankelijk van gebruik moet je transactie log bestanden en data bestanden op verschillende fysieke raid sets hebben.

Tevens heb je last van Intel Mitigaties voor oudere CPU's in verband met Meltdown/Spectre. Hierdoor kan IO performance met 20-40% ingekakt zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Wim-Bart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 01:08:
Heb je niet een maximum memory en CPU affinity ingesteld binnen SQL Server. Anders drukt SQL alles gewoon weg. Daarnaast even naar je MaxDOP kijken in SQL Server. Ik weet niet hoe SQL is ingericht maar afhankelijk van gebruik moet je transactie log bestanden en data bestanden op verschillende fysieke raid sets hebben.
...
Zonder te weten wat er op die sql server draait valt daar niets zinnigs over te zeggen. Kunnen 10 Exact instanties zijn, of een lullig intranet siteje. We missen heel veel informatie.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

sig69 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 01:49:
[...]

Zonder te weten wat er op die sql server draait valt daar niets zinnigs over te zeggen. Kunnen 10 Exact instanties zijn, of een lullig intranet siteje. We missen heel veel informatie.
Klopt, maar wanneer ik hoor dat SQL Server naast iets anders staat, in dit geval Hyper-V dan weet ja al, dat gaat niet werken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ow sorry dat was ik dus vergeten ;)

Op de SQL zit:
* de artikel en vertaal db van EPLAN (dag dagelijks continu gebruik)
* de boekhouding db voor naar de overheid (onze boekhouder is er niet altijd en volgens mij gebruikt hij dat ook niet elke keer dat hij er is)
* tussen db voor gemakkelijk projecten te kunnen loggen in AFAS (word nog niet gebruikt maar eind deze maand normaal wel, dag dagelijks dus ook)

@Brahiewahiewa we hebben momenteel max 25 gebruikers dat kunnen inloggen op het netwerk via de AD en dus aan de fileshares kunnen, we zitten ook in een recessie, productie is nog 1/3de van vorig jaar en we willen onze collega's houden (gaan dit even bij in de ts zetten), ik ben al blij dat we grotendeels van de win 7 pc's af zijn *O* .

@Wim-Bart ik zal eens uitzoeken hoe je dat ziet en instelt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-09 12:18
Nu kunnen we vanaf hier natuurlijk niet zien wat er allemaal mis is met de server vanaf hier, mogelijk is je raid controller oid de eerste bottleneck die je treft.

Wat ik een beetje proef is dat je een kleine organisatie bent, en €600 voor een server licentie eigenlijk al teveel is. Ik denk dat je beter terug naar de tekentafel kunt om te kijken of je het een en ander uit elkaar kun splitsen. Ik denk dat het bijvoorbeeld rendabeler is om een synology oid in te zetten voor storage, en er dan eventueel full flash of caching voor te zetten.

En als alle rollen op 1 OS draaien, perk dan in ieder geval je SQL instance in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

In de iLO, onder Power Management -> Power Settings;

Zet bij 'Power Regulator Settings' het profiel eens op 'Static High Performance Mode'. Een reboot is niet nodig.

Minpunt; het energieverbruik zal stijgen en ook zal de server meer warmte afgeven.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Damic schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:13:
... we zitten ook in een recessie, productie is nog 1/3de van vorig jaar en we willen onze collega's houden ...
Volkomen begrijpelijk dat je terughoudend bent met investeringen. Maar aan de andere kant zou je ook niet willen dat de weinige produktie die jullie draaien, wordt gefrustreerd door een onhandige hardware/software combinatie
Wim-Bart schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 03:28:
[...]

Klopt, maar wanneer ik hoor dat SQL Server naast iets anders staat, in dit geval Hyper-V dan weet ja al, dat gaat niet werken.
@Damic Is dat zo? Staan de SQL databases en log files op de RAID1 set? Of staan ze op de RAID6 set?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Damic schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:58:
** Wat ik wel raar vind is dat ik een leeg stuk partitie heb van 200GB dat ik niet kan toevoegen aan de huidige partitie of zelfs een nieuwe partitie van kan maken :?
MBR disk? :o
GPT is the way to go. Als je alleen Hyper-V machines op dat volume hebt, zou ik ReFS gebruiken ipv NTFS, mocht je dat volume op de schop gaan gooien.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

PD2JK schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:25:
[...]
... zou ik ReFS gebruiken ipv NTFS, mocht je dat volume op de schop gaan gooien.
Als TS nog op SQL server 2012 draait is dat niet zo'n goed idee. Vanaf SQL server 2014 kan het wel, idd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Endpoint daar heb je gelijk in dat jullie vanop afstand dat niet kunnen zien en weten.
We hebben trouwens al 2 QNAP's maar die dienen zuiver voor dagelijkse backup.
Frost_Azimov schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:13:
Al met performance monitor & resource manager aan het spelen geweest om te kijken waar je bottleneck zit?
Nee nog niet, eens bekijken.
@PD2JK (iLo) eens zien hoe deze is ingesteld. De partitie is volgens mij al een GPT disk, ik dacht ook MBR maar windows zegt GPT (zal het ook nakijken)
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Volkomen begrijpelijk dat je terughoudend bent met investeringen. Maar aan de andere kant zou je ook niet willen dat de weinige productie die jullie draaien, wordt gefrustreerd door een onhandige hardware/software combinatie

[...]

@Damic Is dat zo? Staan de SQL databases en log files op de RAID1 set? Of staan ze op de RAID6 set?
Dat is waar, daarmee dat ik met de middelen dat ik momenteel heb het probeer te verbeteren.

De SQL staat op de VM2 en op de Raid 6 (of zou toch moeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Damic schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:59:
...
@PD2JK (iLo) eens zien hoe deze is ingesteld. De partitie is volgens mij al een GPT disk, ik dacht ook MBR maar windows zegt GPT (zal het ook nakijken)...
Als je een virtuele disk hebt, kan die prima GPT zijn, terwijl hij op een MBR disk staat
... De SQL staat op de VM2 en op de Raid 6 (of zou toch moeten)
Door meerdere posters is nu al gesuggereerd dat je het file systeem uit elkaar zou moeten trekken.
Dus verschillende spindels voor de SQL database, de SQL log files en de file share.
Maar met deze 6 disks gaat dat een uitdaging worden; je zult of moeten inleveren op schijfruimte of moeten inleveren op redundancy

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

SQL draait dus in een VM dan zou ik daar vanaf blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om de SAS schijven voor SSD's te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Verwijderd voor de volgende server wel (nog 2 jaar), dan zal ik wel zien dat er ssd's inzitten.

Ik heb deze namiddag niet veel tijd gehad om alles deftig te bekijken maar toch een aantal dingen gezien:
* De sql staat volledig op de raid 6
* Het probleem met de 200GB ongepartioneerde ruimte is dus door de MBR partitie mhoofd partitie
* Als ik de HPE iLo tool opende zag ik een windows server login scherm, daar moet ik eens verder naar kijken of ik wel de juiste tool gebruikte :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Denk dat je de iLO configuration tool gebruikte.
Er zit wel een netwerkkabel in de iLO poort?
Instapservers (ML30 bijvoorbeeld) hebben een gedeelde poort, dan is een dedicated iLO poort optioneel.

Je kunt met een browser naar het IP adres van iLO en inloggen met de gegevens op het kaartje/label van de server. Moet je soms eruit trekken. En hopen dat het wachtwoord niet door iemand gewijzigd is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ha je bedoeld de IPMI, ja die heeft een aparte netwerk poort en adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik heb het topic nog eens doorgelezen. De server is af en toe "traag" zeg je definieer traag. Trager dan vroeger? Voor je gevoel? Je begint daarna over je switches maar je haalt 112MB/s, dat is prima. Kleinere bestanden gaan altijd veel langzamer.
Wat betreft je sql server zijn er een aantal interessante metrics die je eens kan monitoren:
-page lifetime expectancy
-buffer cache hit ratio
-page reads
Dat zijn wat mij betreft de belangrijkste en hebben we hier op een groot scherm staan de hele dag.
Het zou kunnen dat je sql server te weinig geheugen heeft, daardoor veel i/o veroorzaakt, waardoor alles traag wordt. Helemaal op ronddraaiende schijven.
Dit is een scenario waar ik wel eens mee te maken heb gehad, misschien is het bij jou niet aan de orde maar meten=weten
Het beest dat sql server heet heb ik ondertussen veel ervaring mee, maar in de setup die je hebt zijn er enorm veel variabelen.

[ Voor 7% gewijzigd door sig69 op 18-10-2020 00:12 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-09 12:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SQL op een VM, samen met andere services, en dan ook nog dynamic memory aan? Ik zou even onderstaand stuk héél goed lezen.

https://www.itprotoday.co...dynamic-memory-sql-server

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Bedankt iedereen voor jullie antwoorden/vragen en opmerkingen :)

@PD2JK vandaag proberen in te loggen op iLo en je mag raden tot hoe ver ik ben geraakt, inlog scherm that's it :(

@sig69 Het kan mijn gevoel zijn dat niet juist is maar juist met kleinere bestanden vind ik hem trager dan vroeger.
Monitoring: dat moet ik opzoeken hoe ik dat instel.

@Question Mark ey de indeling van de VM's e.d. was al gemaakt, ik probeer het met de middelen die ik heb wat beter te maken :) ik zal de Dyn. mem afzetten morgen en vastzetten op iets groots.

Ik was aan't denken, we hebben onze oude pc's juist een vervangen maar daar zitten 240GB sata ssd's in kan ik daar niet een paar van gebruiken voor een 3de set mee te maken speciaal voor de SQL server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Alles kan, maar de vraag is of je het wil. Consumenten SSD's werken lang niet altijd goed samen met controllers van bijv. Dell of HP, zeker niet met de wat oudere modellen, dit kan ervoor zorgen dat de ssd's 'snel' stuk gaan, maar ook voor array uitval zorgen. Ik zelf zou gebruikte consumenten SSD's niet snel in eens, zo te zien voor jullie, mission critical server willen stoppen.

Ik zou eens bij het begin beginnen, inventariseer goed wat je hebt, waar je zou willen staan, wat de eventuele eisen en wensen zijn vanuit het management / de organisatie zijn (uptime, risico op uitval e.d.) en ga vanuit daar kijken waar je winst kan boeken en tegen welk budget.

En ja, dat zal mogelijk wat geld kosten, echter is de kans groot dat, om het maar even oneerbiedig te zeggen "hobbybob" uit te gaan hangen op den duur ook erg kostbaar kan uitpakken mochten er calamiteiten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Damic schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:41:
Ik was aan't denken, we hebben onze oude pc's juist een vervangen maar daar zitten 240GB sata ssd's in kan ik daar niet een paar van gebruiken voor een 3de set mee te maken speciaal voor de SQL server?
Begin eerst eens te meten waar een eventuele performance bottleneck zit... Alleen even naar cpu-load kijken is géén perfomance meting.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
Als je in iLO kan (wat belangrijk is om erin te kunnen) kijk ook eens naar de system events of er bv. iets over een RAID array controller BBU staat. Na een aantal jaren zijn die aan vervanging toe en als ze het niet meer doen kakt je RAID-5(0)/6(0) performance enorm in.

Er zijn overigens genoeg goede best practices om de hypervisor, vm's en scheiden van storage functie (OS, db's, logs, etc.) voorbij gekomen en te vinden op internet. Lijkt me alleen wat zinloos werk en downtime om zo'n oude server alsnog om te gaan bouwen. Bij de nieuwe vooraf goed over na (laten) denken.

Maar inderdaad: meten is weten, wáár zit de vertraging? Ook buiten de server kijken (netwerk loops, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBPMW
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 10:25
Als je weinig ervaring hebt met performance analyses dan kan ik de Pal tool aanraden. Je verzamelt op basis van een pal template performance counters en je kan vervolgens met Pal een rapport maken. Dit rapport is eenvoudig te analyseren.

Je vind de tool hier:
https://github.com/clinthuffman/PAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Sorry voor de wat latere reply maar heb nog geen tijd gehad om alles eens te bekijken, het is redelijk druk op het werk + collega's dat terug vanaf thuis werken en deze week ook via een collega de rest van de paswoorden gekregen *O*

Dinsdag waren de collega's aan't klagen dat de wifi het niet deed maar ze zaten op het gasten netwerk, eenmaal op het vaste netwerk hadden ze terug verbinding, ik had maandag wel via een collega ook een login verkregen voor onze 3 Aruba's dus daar wat in aan't neuzen geweest, maar niets veranderd.

Woensdag log ik in op de Aruba website en krijg een mooie melding dat ineens onze licenties zijn verlopen :/ tjien dat is raar die had ik maandag nog niet dat die gingen vervallen. Vandaag nieuwe licenties aangevraagd en WTF 200€ voor 3AP's + cloud, dat is nog goed voor een jaar volgend jaar Ubiquiti materiaal in de plaats.

@rookie no. 1 ik kan nu in de iLo, ik ben er alleen nog niet ingeraakt, misschien maandag eens bekijken als ik nog tijd heb.

@DBPMW thanks man, dat gaan ik eens bekijken :)

* maandag hebben we een recup dag van de 1ste november, maar ik gaan proberen onze spaghetti te verminderen in het rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Vandaag in de ilo gaan zien en het volgende opgemerkt:
* De BBU is gefaald en dus maar een snel een nieuwe besteld, hopelijk komt die snel aan volgende week :) (@rookie no. 1 ), trouwens waarom kun je dit niet zien in de HP Raid setup/controller tool?
* De power staat op full performance (@PD2JK)

Heb daarstraks ook wat voor bereidingen getroffen voor maandag en de server past niet in ons rack, de server is nl even diep als het rack diep is met de deur en achterwand bij

Ik zien ook dat ik heb gezegd dat de SQL volledig op de raid 6 staat, dit klopt niet, deze staat op de raid 1 als ik het goed heb. :( (@Brahiewahiewa en @Wim-Bart)

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 30-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Door de defecte RAID controller accu is de write cache uitgeschakeld. Kan performance degradatie geven op je storage wanneer er veel zaken geschreven moeten worden.

Over de Aruba's, zijn dat gewoon IAP's? Of controller + AP's?
ClearPass licentie of een certificaat dat verlopen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Damic schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 22:06:
Vandaag in de ilo gaan zien en het volgende opgemerkt:
* De BBU is gefaald en dus maar een snel een nieuwe besteld, hopelijk komt die snel aan volgende week :) (@rookie no. 1 ), trouwens waarom kun je dit niet zien in de HP Raid setup/controller tool?
Gewoon alle HP Software installeren en een monitoring tool gebruiken die SNMP traps kan ontvangen of kan pollen. Dan zie je gewoon alle meldingen van degraded tot defecte disk of andere meldingen zoals defecte BBU of een power supply fout. De meldingen zijn er wel, maar blijven dus ergens steken. Je kan ook alles zien op de HP System Management page wanneer je dat op je server geïnstalleerd hebt. Die zorgt ook voor integratie met 3th party tooling wanneer je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@PD2JK Aruba Portal licentie voor de 3 AP's.

@Wim-Bart ik heb vandaag die HP System Management page tezamen met de tool dat je daarvoor nodig hebt anders geen data.
Die pagina zegt wel dat er 2 netwerk verbindingen down zijn (haja er zit niets :F ) maar niets over de bbu.

Klein foto collage van maandag https://imgur.com/a/AYvGloJ, eerste keer dat ik een rack doen. Ja ik zou de onderste switch (PoE) nog moeten laten zakken, maar dan moet de telefoon centrale enzo ook nog zakken en dat kreng is zwaar :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Damic schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:52:
Klein foto collage van maandag https://imgur.com/a/AYvGloJ, eerste keer dat ik een rack doen. Ja ik zou de onderste switch (PoE) nog moeten laten zakken, maar dan moet de telefoon centrale enzo ook nog zakken en dat kreng is zwaar :r
Kleine tip: doe voorzichtig met het bundelen van netwerkkabels met een tie-wrap. Te strak opbinden kan netwerkstoringen veroorzaken. Idealiter gebruik je daar klitteband voor (maakt het ook iets eenvoudige om kabels toe te voegen of te verwijderen in de toekomst).

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 05-11-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Ow dat wist ik niet @Question Mark, maar klittenband hebben we niet liggen, tie-wraps met dozen.

Anyway ik vond dat de server nogal traag reageerde sinds maandag, dus eens op onderzoek gegaan en blijkbaar stonden alleen poort 2 & 4 in NIC-team :/ en als ik dus 1 of 3 in stak in de switches werd alles nog trager.

Poort 1 & 3 toegevoegd aan het NIC-team en alles "vliegt" terug, nu het was vandaag nogal laat om verder onderzoek en nog geen tijd gehad voor performance analyses te doen.

Wel een telefoontje gehad van onze nieuwe IT beheerders en ze gaan een plan opstellen om de switches/modem/firewall terug te configureren vanaf 0. Blijkbaar hebben we 2 DHCP servers draaien in 1 netwerk (behalve dan de DHCP van de modem die in de firewall gaat) en iedereen weet dat dit geen goed idee is. Ook staan onze VLANs niet goed en nog zo van die zaken. Ben eens benieuwd naar het kosten plaatje :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Damic schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 00:53:
Blijkbaar hebben we 2 DHCP servers draaien in 1 netwerk (behalve dan de DHCP van de modem die in de firewall gaat) en iedereen weet dat dit geen goed idee is.
Mwoah, vanwege redundantie is het hebben van meerdere goed ingerichte DHCP servers in één netwerk een heel goed idee... Als de ene uitvalt, krijgen de clients wel een IP van de andere... Je moet ze wél goed inrichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
in een klein bedrijfs netwerk is dat natuurlijk niet aan de orde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Damic schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:33:
in een klein bedrijfs netwerk is dat natuurlijk niet aan de orde ;)
Waarom niet? Waarom zou je een optimalisatie die je met weinig inspanning en resources kunt implementeren laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het zou kunnen dat een Windows server het Interne netwerk doet. En een DHCP op de firewall voor gasten?

Dit scheelt je namelijk Windows licenties, DHCP/DNS clients die verbinding maken met een Windows server hebben officieel ook een Windows CAL nodig. Een hele goede dus, om hier 2 verschillende DHCP servers voor neer te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Rolfie dat is wat er gebeurd (dhcp van de firewall deelt de ip's uit aan de gasten) en we hebben het probleem opgelost :)

Blijkbaar waren niet alle hoofd verbindingen van de switches vlan20 getagged alleen die waar origineel de switch naar firewall instak. Dit werkt dus blijkbaar al een hele tijd niet en nu pas komen de problemen boven omdat er heel veel colleg'as vanaf thuis werken of op de dop stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Even een kleine update:

ik was deze week wat aan't proberen geweest met de sql server in de plaats van 1 login de logins van de AD te gebruiken, en dat werkt ook inclusief full text search en als we nu iets nodig hebben uit de artikel db dan vliegt het.

Nu heb ik gezien dat er verschillende sql servers geïnstalleerd staan op de server. Ik weet niet of ik daar performance mee verlies?

Ik zien de installatie menu's staan voor SQL Server 2008 en ik zien lopende SQL servers van SQL Server 2014 en SQL server 2016 beide staan geïnstalleerd en actief dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
De server werkt excellent, behalve het sql gedeelte. Nu dat ik een halve week met de Full text search heb gewerkt, komt af en toe de melding van ons teken pakket dat Full text search niet aanstaat en dat de search index niet kan vernieuwd worden :( of dat de search index out of date is en dat is wel ambetant als je juist iets hebt aangemaakt in de artikel db en dat je dat artikel niet terug vind.

Het hernieuwen van die index, kan dat iets temaken hebben met de rechten?

Pagina: 1