Weten welke schijf welke is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hi alemaal,
Ongetwijfeld een zeer simpele vraag voor velen. Maar ik zie niet welk station in Windows welke fysieke schijf is. Rechtsklikken in de verkenner en op properties klikken en daarna op het tabblad "hardware" gaan staan geeft niet aan welke schijf het is; het laat alleen een lijstje zien met de schijven in het systeem.

Ook bij opnieuw installeren van Windows had ik het probleem dat ik wellicht Windows op de verkeerde schijf geinstalleerd heb (ik weet het nog steeds niet zeker). Hoe kan ik dit voorkomen bij installatie? Ik ben weer aan een nieuwe installatie toe namelijk. Nogmaals..., een ongelovelijk simpele vraag misschien hahaha, maar vaak kun je bij het installeren niet kiezen voor een bepaalde partitie of schijf en ik denk dat dat nou juist de schijf was waarop ik WEL Windows had willen installeren. Komt omdat ik het niet vaak genoeg doe, deze shit ;)

Enige hulp wordt zeer gewaardeerd! :) Ik wil dus gewoon een clean install maken en zeker weten dat ik die schijf waarop ik wil installeren de primaire HD kan maken. Vaak "mag" dat volgens mij van Microsoft niet. Had ik soms gezeik mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smekkos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-05 22:27
Je kunt dit gemakkelijk zien onder het kopje "Disk management" wanneer je "Computer Management" opent.
Gewoon intypen in je startmenu.

Help in Schijfbeheer

[ Voor 33% gewijzigd door smekkos op 15-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
In de device manager staan ze gewoon maar als ik wil weten welke drive letter het is in de verkenner dan zie ik dat eigenlijk niet. Ik heb niet een duidelijk overzicht of ik een schijf in partities heb verdeeld... Op de een of andere manier vind ik het nooit duidelijk. Kennelijk erg contra intuitief voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:59
Druk op Windows knop + X en kies dan Schijfbeheer. (of Disk Management in het Engels)

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 15-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Weet je hoe groot de schijven zijn die in je systeem zitten? Dat is vaak al genoeg om ze uit elkaar te halen. Ook tijdens de installatie van Windows kan je dat zien.
In windows zelf kan je met je rechtermuisknop op de schijf klikken en bij eigenschappen en hardware zie je iig een merk staan. Wellicht kan je ze op die manier al uit elkaar halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-06 10:27
fm77 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:31:
Weet je hoe groot de schijven zijn die in je systeem zitten? Dat is vaak al genoeg om ze uit elkaar te halen. Ook tijdens de installatie van Windows kan je dat zien.
In windows zelf kan je met je rechtermuisknop op de schijf klikken en bij eigenschappen en hardware zie je iig een merk staan. Wellicht kan je ze op die manier al uit elkaar halen?
Klopt ja, al trok ik bij Windows installaties normaliter wel altijd alle schijven los waar ik geen Windows op wilde hebben. Als ze niet online zijn kan je ze ook niet per ongeluk formatteren was de gedachte. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
...de ellende is dat de schijven in windows een andere grootte hebben en dan de verschillende merken waarvan sommige schijven dezelfde grootte hebben maar anders worden weergegeven hahaha. Waarom dat nog steeds niet wat duidelijker kan..

Maar ik heb schijfbeheer gevonden nu met Window + X. Top. Dat bedoelde ik. Daarmee kom ik er wel uit. Maar zal nog even flink puzzelen worden met partieties en schijven..

Ik had inderdaad bedacht dat ik de volgende keer de schijven gewoon eruit trek die ik niet wil installeren; uitstekende tip ook! Thx

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tierelier schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:54:
...de ellende is dat de schijven in windows een andere grootte hebben en dan de verschillende merken waarvan sommige schijven dezelfde grootte hebben maar anders worden weergegeven hahaha. Waarom dat nog steeds niet wat duidelijker kan..

Maar ik heb schijfbeheer gevonden nu met Window + X. Top. Dat bedoelde ik. Daarmee kom ik er wel uit. Maar zal nog even flink puzzelen worden met partieties en schijven..

Ik had inderdaad bedacht dat ik de volgende keer de schijven gewoon eruit trek die ik niet wil installeren; uitstekende tip ook! Thx

Bedankt allemaal!
Is het niet een idee dat wanneer je Windows toch opnieuw gaat installeren je je schijven ook allemaal leeg gooit en ze op de gewenste volgorde op je moederbord aansluit?
Als je het de 1e keer goed doet weet je daarna beter met welke schijf je te maken hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:26
Gewoon even in de bios kijken.
Daar kun je zien welke disk als bootdisk is geconfigureerd en daar installeer je Windows op.

Als je Windows nog heb draaien kun je een command venster openen en met diskpart kijken welke disken je hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
fm77 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Is het niet een idee dat wanneer je Windows toch opnieuw gaat installeren je je schijven ook allemaal leeg gooit en ze op de gewenste volgorde op je moederbord aansluit?
Als je het de 1e keer goed doet weet je daarna beter met welke schijf je te maken hebt :)
Leegmaken ga ik alleen somigge schijven, maar een heel goed idee inderdaad! Even actief organiseren naar mijn wens, zodat ik het eigen maak. (y)

@Ben(V) Ow ja? Kan ik in de bios ervoor kiezen om de gewenste schijf bootdisk te maken zodat ik tijdens de installatie van Windows zeker weet dat de gewenste schijf aangeboden wordt als optie voor Windowsinstallatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-06 19:45
Over dat laatste: daar zou ik nóóit op (willen) vertrouwen!
Gewoon alle disk behalve die waar Windows op moet komen tijdelijk lostrekken en na afronden van de Windows installatie weer terugsteken.
Dan weet je zeker dat het goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
Renault schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:56:
Over dat laatste: daar zou ik nóóit op (willen) vertrouwen!
Gewoon alle disk behalve die waar Windows op moet komen tijdelijk lostrekken en na afronden van de Windows installatie weer terugsteken.
Dan weet je zeker dat het goed is gegaan.
Hahaha, OK, dus ik ben kennelijk niet de enige die het wat "eng" vindt. Gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:26
Onzin, je kun dit soort dingen prima in de bios regelen.
Ik heb zelfs twee bootable disken in m'n systeem zitten en als ik van de andere disk wil booten wijzig ik dat even in de bios.
Hoef je niet te gaan klooien met dat knullig dual boot systeem van Windows.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1