Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:35
Hi all,

Aangezien jullie (Tweakers) mij dit jaar al op zoveel vlakken hebben geholpen, hoop ik dat jullie mij hierbij ook wat kunnen helpen of in de juiste richting kunnen sturen.

Momenteel werk ik al bijna 10 jaar (eerste werkgever) bij een software bedrijf die software maakt voor de facilitaire en vastgoed (interne) organisatie. Je moet hierbij denken aan portfolio management, contract management, gebouw onderhoud en space- en workplace management.

Ik ben bezig met een transitie richting Business consultant en zal mij dus vooral bezig gaan houden met de trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied. Vervolgens ga ik met de klanten samen nadenken hoe we hier invulling aan kunnen geven en hoe onze software daarin kan bijdragen.

Van de vele trends in het facilitaire en vastgoed gebied trekken mij er twee in het bijzonder aan; technologie (oa sensoring) en (corporate) sustainability.

Nu wil ik me goed gaan verdiepen in dit laatste. Vooral de combinatie tussen technologie en duurzaamheid vind ik interessant, waarbij ik al de nodige ervaring heb aan de technologie kant. Daarnaast wil ik ook mijn steentje bijdragen aan een duurzamere wereld en hiermee blijf ik dicht bij mijzelf.

Alleen nu weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik kan natuurlijk beginnen met mezelf in te lezen. Dit kan een goede basis zijn, maar brengt weinig bewijs met zich mee. De volgende stap is een opleiding.
Ik heb zelf HBO International Real Estate & Facility Management gestudeerd, dus een vervolg daarop is ideaal.

Ik voorzie de volgende opties, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd of weten jullie betere opties.

Master
Weinig opties en nog niets wat geënt is op corporate sustainability. Erasmus Universiteit biedt Global Business & Sustainability aan maar sluit niet 100% aan.
- 2-4 jaar hoge intensiteit leren. 4 jaar is erg lang met het zicht op eventuele gezinsuitbreiding.
- Pre master of additionele courses nodig voor toelating

- Goed op CV
- In toekomst als ik meer in duurzaamheid wil doen is dit bijna een harde eis

Andere masters gaan echt richting milieukunde wat mij echt te technisch is.

Post HBO
- Lijkt er niet te zijn?

- Ideale stap na HBO
- Relatief kort
- Praktijkgericht

Masterclass / Cursus
LOI en Nyenrode bieden beide masterclasses aan rondom duurzaamheid, maar ook deze hebben geen focus op corporate sustainability. Wel een goede basis uiteraard.

UvA biedt een twee daagse masterclass aan wat wel lijkt aan te sluiten op corporate sustainability. Maar deze is slechts 2 dagen.
- in hoeverre toegevoegde waarde (op cv)?

- Kort en snel

Zijn er hier mensen met relevante ervaring of hebben jullie goede suggesties waar ik misschien nog niet aan heb gedacht?

Edit: er zijn ook diverse standaarden zoals BREEAM, Leed en Well. Hier kan ik mij natuurlijk ook goed in verdiepen en kan er ook trainingen in volgen. Dit is echter wel weer erg standaard-specifiek.

[ Voor 3% gewijzigd door crimby op 15-10-2020 18:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:29
Zoek even naar de Open Universiteit en Natuur en Milieuwetenschappen, daar zitten ook veel duurzaamheidsvakken in die zich focussen op governance, compliance en corporate aspecten. Dit kan een bachelor zijn, welke volgens mij sinds kort ook verkort mogelijk is (90 ipv 180 ects). Ook kun je een schakelprogramma en master volgen, maar het lijkt mij dat je daar wel flink wat basiskennis voor nodig moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:36
Duurzaamheid en vastgoed is altijd een interessante. Een aantal jaar geleden was het altijd voor de show dat je iets goeds deed voor de wereld maar vooral de centen waren belangrijk (en nog steeds het belangrijkste doel).

De afgelopen jaren zie je steeds meer een verschuiving waarin kwaliteit van het vastgoed belangrijker wordt om de volgende redenen:

- Fondsen & klanten willen kwaliteit vastgoed met hoge standaarden, waardoor de huurprijs en waarde stijgt, couranter vastgoed heeft en de klant (huurder) een hoge huur maar lagere variabele kosten heeft door energiemaatregelen.
- Jezelf onderscheiden in een markt vol met overaanbod op de verkeerde locaties.
- Vaak zijn er enorme investeringen nodig om de verbeteringen door te voeren, in deze tijd moet ik nog maar zien hoeveel vaart dat heeft. Zowat alle grote fondsen staan op omvallen, dat kan na een shake out uiteraard ook kansen geven.

Praktijkvoorbeeld wat ik laatst wel zag langskomen:
https://www.breeam.nl/con...feuille-met-breeam-nl-use

Lijkt mij sowieso niet verkeerd om daarmee te starten. In het bedrijfsleven kom ik ook veel duurzaamheid tegen, veel goede intenties maar weinig echt goede ideeën die geld opleveren/besparen en daarnaast ook goed zijn voor het milieu. Daar zou ik mijn geld & tijd op inzetten, bruikbare use case's die je direct kan verkopen aan een klant, goed voorbeeld het oude OVG vastgoed: https://edge.tech/

Als je nu kijkt in de Corona tijd is dit een van de meest duurzame periodes in het afgelopen decennia, weinig consumptie, weinig tot geen reisbewegingen (woonwerk, vliegverkeer) en iedereen zit thuis dus je zou zeggen dat iedereen blij is en je weinig maatregelen hoeft te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 15-10-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Orangelights23 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:27:
Zoek even naar de Open Universiteit en Natuur en Milieuwetenschappen, daar zitten ook veel duurzaamheidsvakken in die zich focussen op governance, compliance en corporate aspecten. Dit kan een bachelor zijn, welke volgens mij sinds kort ook verkort mogelijk is (90 ipv 180 ects). Ook kun je een schakelprogramma en master volgen, maar het lijkt mij dat je daar wel flink wat basiskennis voor nodig moet hebben.
Ik zie bij de OU vooral vakken of een gehele opleiding vanuit CPP Sustainability. Deze zijn misschien wel interessant! Zal ook eens de opleiding Natuur en Milieuwetenschappen bekijken.

Verder is het veel dat je echt milieu/natuur kennis nodig hebt helaas.
wm1234 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:37:
Duurzaamheid en vastgoed is altijd een interessante. Een aantal jaar geleden was het altijd voor de show dat je iets goeds deed voor de wereld maar vooral de centen waren belangrijk (en nog steeds het belangrijkste doel).

De afgelopen jaren zie je steeds meer een verschuiving waarin kwaliteit van het vastgoed belangrijker wordt om de volgende redenen:

- Fondsen & klanten willen kwaliteit vastgoed met hoge standaarden, waardoor de huurprijs en waarde stijgt, couranter vastgoed heeft en de klant (huurder) een hoge huur maar lagere variabele kosten heeft door energiemaatregelen.
- Jezelf onderscheiden in een markt vol met overaanbod op de verkeerde locaties.
- Vaak zijn er enorme investeringen nodig om de verbeteringen door te voeren, in deze tijd moet ik nog maar zien hoeveel vaart dat heeft. Zowat alle grote fondsen staan op omvallen, dat kan na een shake out uiteraard ook kansen geven.

Praktijkvoorbeeld wat ik laatst wel zag langskomen:
https://www.breeam.nl/con...feuille-met-breeam-nl-use

Lijkt mij sowieso niet verkeerd om daarmee te starten. In het bedrijfsleven kom ik ook veel duurzaamheid tegen, veel goede intenties maar weinig echt goede ideeën die geld opleveren/besparen en daarnaast ook goed zijn voor het milieu. Daar zou ik mijn geld & tijd op inzetten, bruikbare use case's die je direct kan verkopen aan een klant, goed voorbeeld het oude OVG vastgoed: https://edge.tech/

Als je nu kijkt in de Corona tijd is dit een van de meest duurzame periodes in het afgelopen decennia, weinig consumptie, weinig tot geen reisbewegingen (woonwerk, vliegverkeer) en iedereen zit thuis dus je zou zeggen dat iedereen blij is en je weinig maatregelen hoeft te nemen.
Je hebt helemaal gelijk en zeker daarom, plus mijn interesse uiteraard, wil ik me er nu in gaan verdiepen. (Corporate) sustainability is geen marketing meer. Het leeft nu, het is concreet en organisaties doen of proberen er iets mee te doen.

Zoals gezegd is BREEAM zeker een optie. Echter is BREEAM een Nederlandse standaard en ik werk voornamelijk voor internationale klanten / multinationals. Een deel hiervan is gelukkig ook gevestigd (nog) in Nederland maar een groot deel ook niet.
WELL is een wat meer wereldwijde standaard, maar die richt zich vooral op de gezondheid van de mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
Heb je al gelezen wat er speelt onder grote vastgoedbeheerders en beleggers op dit gebied? Die zijn wereldwijd ook bezig met sustainability/ESG. Krijg je een beeld wat er speelt voordat je je committeert aan een cursus of opleiding.

Welke kansen en risico's komen er vanuit wet- en regelgeving (compliance)? Hoe zien eigenaren vanen beleggers in vastgoed sustainability voor langetermijn impact en waarde? Is het überhaupt een optie om daar niet iets mee te doen - kom je dan met 'stranded assets' te zitten?

Je zou daarvoor eens kunnen kijken wat er speelt bij de grote beheerders/eigenaren van vastgoed (bv Brookfield) en beleggers in vastgoed. Zou ook beter inzicht kunnen geven in wat globale ontwikkelingen zijn, en welke trends regionaal spelen.

Misschien dat dat helpt inzicht te krijgen in de trends die spelen en wat jouw rol daarin zou kunnen zijn - bij de huidige werkgever of ergens anders in het veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hrolfr schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:04:
Heb je al gelezen wat er speelt onder grote vastgoedbeheerders en beleggers op dit gebied? Die zijn wereldwijd ook bezig met sustainability/ESG. Krijg je een beeld wat er speelt voordat je je committeert aan een cursus of opleiding.

Welke kansen en risico's komen er vanuit wet- en regelgeving (compliance)? Hoe zien eigenaren vanen beleggers in vastgoed sustainability voor langetermijn impact en waarde? Is het überhaupt een optie om daar niet iets mee te doen - kom je dan met 'stranded assets' te zitten?

Je zou daarvoor eens kunnen kijken wat er speelt bij de grote beheerders/eigenaren van vastgoed (bv Brookfield) en beleggers in vastgoed. Zou ook beter inzicht kunnen geven in wat globale ontwikkelingen zijn, en welke trends regionaal spelen.

Misschien dat dat helpt inzicht te krijgen in de trends die spelen en wat jouw rol daarin zou kunnen zijn - bij de huidige werkgever of ergens anders in het veld.
Goede tip, thanks! Ik ga hier zeker induiken en heb alvast eens gekeken wat Brookfield doet en waar zij op focussen. Er is zoveel informatie te vinden waardoor je dit soort nuttige en simpele bronnen gewoonweg vergeet.

Echter, wil ik mijzelf ook nog wel echt ‘aantoonbaar’ verdiepen. Zeker voor in de toekomst als ik meer in dit topic wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
De HS Leiden gaf in 2011 een posthbo MVO2.0 /CSR2 met gastcolleges van Wayne Visser Ik heb daar indertijd veel van opgestoken..Maar anno 2020 verklaart zelfs Wayne Visser CSR dood.

Je zou ook eens naar ISO14001 (Milieu) of ISO26000 (MVO) kunnen kijken, dat zijn twee zesdaagse cursussen met examen en die zijn ook echt boeiend.

ICT & Reizen

Pagina: 1