Domeinnaam nieuwe stichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie.R
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-10-2020
Mijn zus heeft nu sinds een paar dagen officieel haar stichting ingeschreven bij de kvk. De groep is bedoeld voor mensen die net buiten de boot vallen bij de voedselbank en toch niet rond kunnen komen. Vanwege het groeiend aantal mensen die deze hulp goed kunnen gebruiken heeft ze dus een stichting opgericht.

Waar het aanmelden, het contact, etc. Eerst via facebook werd gedaan zal dat nu niet meer realistisch zijn. In plaats daarvan wilt ze graag een website. Het enige probleem is dat de domeinnaam, de naam waarmee ze in is geschreven bij de kvk is opgekocht. De domeinnaam wordt voor €400,- aangeboden wat natuurlijk een achterlijk bedrag is voor een domeinnaam die puur voor de verkoop is gekocht. Dit geld zou beter besteedt kunnen worden zodat het bij de mensen terecht komt.

Is er een mogelijkheid om de domeinnaam te 'claimen' door te bewijzen dat jij er recht op heb? En op zijn hoogst de gemaakte kosten te betalen voor de domeinnaam?

Edit: Als aanvulling hier op. De domeinnaam hebben ze wel al langere tijd in bezit, ik heb dit nagekeken op de website van het sidn.

[ Voor 6% gewijzigd door Arie.R op 15-10-2020 16:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:29
Hoe bewijs je dat je er recht op hebt? Heeft google recht op googlebv.nl? Of googlen.org etc. Dat is niet te doen. Er zijn legio voorbeelden waarbij een bedrijf een ander domein of extensie moest kiezen omdat de .nl bezet is.

En helaas zijn er inderdaad veel van die zogenaamde brokers die grote aantallen opkopen en verkopen. Helaas niet zo legaal als dropshipping, schadeauto import en andere shady business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 22:22

Kraz

Saving the world

Volgens mij wordt er vaak gekeken naar nieuwe bedrijven met een KvK nummer om juist deze domeinen alvast te kapen.
Ook GoDaddy lijkt een systeem te hebben om intern de domeinnamen te registreren die vaak worden opgezocht via hun website.

Ik vrees dat je heel weinig kunt doen in jouw situatie.
Zelf heb ik een keer geprobeerd de domeinnaam van mijn achternaam te krijgen, maar daar werd ook meer dan 1000 euro voor gevraagd.

Het is helaas voor sommige bedrijven hun businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:51

DDX

Je kan proberen via andere weg te informeren als het een vrij algemene naam is (zodat ze niet doorhebben dat je die naam erg graag wilt hebben), maar recht erop hebben heb je niet zo snel.
Zeker niet als de kvk registratie ook recent is.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 15-10-2020 16:49 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:49
"Recht" op een domeinnaam heb je maar in heel beperkte gevallen. Je kan ervoor kiezen om eenmalig deze €400 te investeren (al is dat voor een stichting zoals jij die beschrijft wellicht veel geld), of een alternatieve domeinnaam zoeken, onder .nl of een andere extensie. Er zijn zoveel extensies tegenwoordig, dat je vaak wel iets kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:58

Yucon

*broem*

Ik vrees dat dat recht claimen, nog los van of het kan, vast niet goedkoper dan die 400 euro gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
De beste oplossing is gewoon een andere domeinnaam kiezen. met- of juist zonder koppelstreepje bijvoorbeeld. Of een andere TLD, bijv. .net of .eu.

Met scalpers in zee gaan en betalen zou ik principieel altijd afraden, maar als je echt staat op die naam, dan is het helaas wel de meest realistische optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:38

M2M

medicijnman

mcDavid schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:55:
De beste oplossing is gewoon een andere domeinnaam kiezen. met- of juist zonder koppelstreepje bijvoorbeeld. Of een andere TLD, bijv. .net of .eu.

Met scalpers in zee gaan en betalen zou ik principieel altijd afraden, maar als je echt staat op die naam, dan is het helaas wel de meest realistische optie.
Doe je verhaal, zeg dat het om een no-profit, voedselbank stichting gaat. Mochten ze dan nog steeds 400 euro vragen, dan zou ik een andere naam kiezen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Sja, je kunt het proberen natuurlijk... maar een moreel beroep doen op dit soort onderkruipsels lijkt me eerlijk gezegd verspilde moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-10 10:26
Ik weet niet hoe lang de domeinnaam al geclaimd is en te koop staat (dit is vaak wel te achterhalen), maar de ervaring leert dat zo'n broker vaak akkoord gaat met een lagere bieding.
Wanneer de stichting bijvoorbeeld wel 100 euro kan missen, dan zouden ze een bod kunnen uitbrengen met daarbij de uitleg dat het voor een non-profit organisatie bestemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 11:01
M2M schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Doe je verhaal, zeg dat het om een no-profit, voedselbank stichting gaat. Mochten ze dan nog steeds 400 euro vragen, dan zou ik een andere naam kiezen.
Andere naam lijkt mij geen optie, ze is al bezig op FB dus heeft al naam gemaakt.

Ik zou inderdaad kijken of het met koppelstreep kan, met volledig geschreven "stichting" of "st" bij de naam toevoegen en/of kijken of je nog met .nu of diverse andere domeinen verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Ik heb ook eens zoiets bij de hand gehad.
Uiteindelijk maakte ik er <naam>-online.nl van, dat werkte prima.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hoeveel mensen typen nog daadwerkelijk een url in?
Pak een andere domeinnaam, zorg dat ie goed vindbaar is via Google, link er naartoe vanaf je social pagina's en je bereikt hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:58

Yucon

*broem*

LukeS schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:00:
Ik weet niet hoe lang de domeinnaam al geclaimd is en te koop staat (dit is vaak wel te achterhalen), maar de ervaring leert dat zo'n broker vaak akkoord gaat met een lagere bieding.
Wanneer de stichting bijvoorbeeld wel 100 euro kan missen, dan zouden ze een bod kunnen uitbrengen met daarbij de uitleg dat het voor een non-profit organisatie bestemd is.
idd, en met de mededeling "luister, de kans dat iemand anders een stichting met dezelfde naam begint en dus je domeinnaam wil kopen is niet zo heel groot, dus we zijn toch wel wat tot elkaar veroordeeld".

hangt er natuurlijk vanaf hoe generiek de naam is. Maar als het iets als 'stichtinggoedkopehapjesinutrecht.nl' is dan is de kans niet gek groot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Eigenlijk is het de beste oplossing om in het vervolg:
- naam te bedenken
- controleren of die bestaat
- direct registreren, eventueel met wat varianten met een - ertussen
- Naar de KvK gaan.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sjroorda schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:46:
Er zijn zoveel extensies tegenwoordig, dat je vaak wel iets kan vinden
Klopt als een bus. Zo heb ik laatst een .eu genomen.
De com, org, net etc. zijn loos bezet, dus waarom geen branding dat het in de EU is.
Zo geschiede hier.

Zo was iemand ooit ook een bedrijf gestart met de zelfde naam en de zelfde domeinnaam, maar dan met streepje. Kreeg ik opeens zijn mails want men had zonder streepje ingevoerd.
Let dus goed op welke domeinnaam je neemt!

Soms is afkorten dan beter, bijv. "stichting voedsel hulp" wordt svh.nl

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en probeer ook eens te spelen met TLD's zoals youtu.be gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Ron
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-05 14:02
Wat is de naam van de stichting? Desnoods via prive bericht mag je het ook sturen.

Als je nu de naam hier openbaar zet dan kunnen leden misschien domeinnamen verzinnen en deze via privé bericht naar je sturen.

Wanneer de leden hier openbaar domeinen zouden neerzetten krijg je weer het probleem dat z'n domein handelaar het voor je neus wegkaapt ;)

Groeten Ron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:21
hp-got schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:20:
Ik heb ook eens zoiets bij de hand gehad.
Uiteindelijk maakte ik er <naam>-online.nl van, dat werkte prima.
Eens, een stichting starten met een potentieel juridisch dispuut is geen goede start, als je eerst je bestaansrecht aantoont door de doelstellingen van de stichting te realiseren en naamsbekendheid te krijgen is een beter uitgangspunt om de gewenste domein naam te verkrijgen dat je er direct op te storten.

Juist in de oprichting is het verstandig om doelmatig met je middelen om te gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 16-10-2020 11:02 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1