Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-09-2022
Mijn vraag
Ik heb mijn laptop laatst opgestuurd voor reparatie, deze starten helemaal niet meer op, alleen het power knopje knipperde om de 10 seconde van aan naar uit.
Ik kreeg hem terug van de reparatie en op de brief stond dat er her configuratie van systeemsoftware/applicaties gedaan was.
Nu ik mijn laptop terug heb en weer mijn programma's aan het installeren ben wilde ik ook weer gaan gamen. Voorheen draaide ik alle spellen gewoon zonder problemen en met goeie FPS, nu haal ik maar 5 FPS in sommige games.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dit is de laptop die ik heb: Lenovo Ideapad L340-15IRH Gaming - 81LK009
https://www.userbenchmark.com/UserRun/34167205

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben zelf niet echt gigantische technisch als het op dit soort dingen aan komt. Ik heb verschillende vrienden gevraagd om me te helpen. De Nvidea driver is up to date en hij draait de games ook over de videokaart. Ik heb de game settings zelfs op het aller laagste gezet maar nog steeds krijg ik niet meer dan 10FPS

Kan iemand mij helpen??

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:45
Helaas ben ik niet bekend met deze laptop maar het lijkt er op dat hij op de interne intel grafische kaart draait en niet de Nvidia GTX1650 ?

Heb je eventueel de nvidia drivers al geüpdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
Heb ik al geupdate ja. Ook als ik in de game zit zegt hij dat hij max 4gb beschikbaar heeft van de Geforce GTX 1650 dus dat zou het niet kunnen zijn. Ik heb de instellingen van het Nvidea configuratiescherm meerdere malen aangepast maar zonder succes. Alle setting naar minimaal gezet, nog lager dan ik voorheen deed, zelfs kleinere scherm resolutie maar de fps werden er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kunt proberen via DDU (display dirver uninstaller) de nVidia driver te verwijderen.
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Download alvast de laatste nieuwe driver voor jouw kaart:
https://www.nvidia.com/Do...Results.aspx/165685/en-us

Start Windows in veilige modus, open DDU en zorg dat de optie aangevinkt is dat Windows zelf geen driver installeert. Verwijder nVidia GPU drivers met automatische herstart.

Na de herstart installeer je de gedownloade driver en zie of dat verbetering heeft gegeven (eventueel na nog een herstart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
Ik heb dit net gedaan, driver opnieuw geinstalleerd, zag geen verbetering in. Ook na het nog een keer op nieuw opstarten geen verbetering.

Kreeg ook weer deze scores met userbenchmark
https://www.userbenchmark.com/UserRun/34175052

Ben misschien bang dat de videokaart kapot is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:42
Wat zijn de temperaturen van de 1050? Download eens MSI Afterburner en kijk eens wat de temperaturen zijn. Kan je meteen duidelijk zien of de 1050 wel 100% wordt gebruikt en hoeveel hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@stefvdweijer Als je dxdiag uitvoert vanuit de zoekbalk , ook geen problemen?
Je kunt ook nog eens het commando SFC /SCANNOW uitvoeren in windows powershell (admin).

Verder zou ik het 1, 2, 3 niet weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@bierschuit Beide geprobeerd maar geeft aan dat er geen problemen gevonden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@lamaa1 Ik heb even tijdens het uitvoeren van die userbenchmark gekeken, voor het testen met een game moet ik even wachten tot het downloaden voltooid is, de laptop heb ik gereset dus de games staan er niet meer op. Met die cijfers kom ik nog terug

Bij die test was de temperatuur op de piek 87 graden en het % van gebruik 99%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:03
Hoor je de fan ook blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@NotSoSteady Die test duurt echt maar een paar seconde, de fans beginnen wel wat de draaien maar stoppen al weer snel omdat hij ook snel afkoelt. Als ik straks met de game een goeie test kan draaien geef ik hier ook nog een antwoord op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:46
In nVidia control panel de gtx1050 forceren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo2LPh2vkzn7aTBw2r7u03H5fIo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1qXHmp3HdoDFYoejdz9nxG8o.jpg?f=user_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@caspervc Dit heb ik als eerste al gedaan, geeft geen verschil en het is een Geforce GTX 1650 weet niet waarom jullie op een 1050 komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 16:18
Wellicht even een hele schone installatie doen met een ISO van Microsoft, dan ben je meteen van die software van Lenovo af.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Jumpman Hij valt nog binnen de garantie dus daarmee raak ik mijn garantie volgensmij kwijt?
Ik heb hem ingeschreven voor reparatie maar dan ben ik hem weer 3 weken kwijt. Wat ik echt niet zie zitten. Dus wil eerst zeker weten dat ik het niet zelf op kan lossen met iets makkelijker dan hem op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Garantie heb je op hardware, niet op software. Zelf een kale Windows installeren, daarmee verlies je niet je garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Misschien een stomme vraag maar je probeert het nu met de laptop aan het stopcontact?
Zodat er geen reden is dat iets van power saving whatever roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
Ik heb hierbij de test draaiend met Call of Duty op de achtergrond, een van de games die het voorheen gewoon goed deed zonder problemen. De temperatuur is ook weer gewoon 88 graden en de fans draaien wel. Hopelijk geeft dit iets meer informatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UBG3hL6KF-WrmKeGNSx-02G73s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/goMlGKRMmJWEFvTO8mgyyRnA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28
Staan de settings in COD ook wel goed? Wellicht is ultra net wat te pittig? Zet alles eens op de laagste settings. Daarnaast is hij ook de DX12 shaders nog aan het downloaden.

Makkelijkste is natuurlijk om je data te backuppen en win10 te resetten. Dan weet je zeker dat je een goed startpunt hebt voor de probleem analyse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:52

Nemesizz

Untouchable

Vanuitgaande dat de screenshot klopt, draait de GPU niet op volle snelheid.
Geheugen blijkbaar wel (die 4001 'Mhz') maar de GPU op 300Mhz is eigenlijk gewoon idle snelheid zo'n beetje, dan is het niet verwonderlijk dat niks soepel draait.

Ik zeg er dus bij 'vanuitgaande' , want soms als je een game minimaliseert of 'op de achtergrond' draait kan het al zijn dat de GPU terug klokt naar een lagere snelheid, wat soms een vertekend beeld kan geven.

Maar als die dus tijdens het gamen ook maar op 300Mhz blijft steken is er iets niet goed.
En 89ºC op 300Mhz ... zou je zeggen dat de koeler niet goed zit, en dat die mogelijk nu aan het thermal throttelen is (om schade te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Nemesizz
Ook als de game op de voorgrond staat draait hij hetzelfde, dus ook tijdens het gamen op 300Mhz.
Maar dat zou dus betekenen dat er intern in de laptop iets kapot is of niet?

@Lumics
Hij staat al op Very low en alles geminimaliseerd op deze settings heeft hij maar 2.2gb van de beschikbare 4gb nodig van de videokaart. Voorheen speelde ik ook gewoon op Medium of High settings zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Nemesizz
Ik heb het net nog een keer gedaan, dit keer piekte hij soms wel naar boven de 1300 Mhz
Ook heb ik het bij hearthstone geprobeerd hierbij piekt hij soms naar de 800 Mhz
De temp bij Heartstone is ongeveer 65-70 graden maar bij CoD blijft hij ronde 88 graden hangen
Het GPU gebruik bij Heartstone is ook maar 35% en bij CoD 99%

Misschien ook iets om te benoemen is dat ik in het begin scherm wel gewoon 100 fps haal maar zodra er wat grafisch zwaarder in beeld komt hij meteen naar onder de 15 fps terug knalt.
Voorheen haalde ik de 150fps in game

[ Voor 5% gewijzigd door stefvdweijer op 16-10-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:25
Is de energiebeheer software van Lenovo geïnstalleerd?

Zo ja kijk daar EN in die van Windows of de laptop niet toevallig een verkeerde profiel gebruikt, mijn laptop (ander merk) bijvoorbeeld heeft verschillende performance profielen waaronder een "silent" mode, waarbij de GPU minder performance levert voor zuiniger/stiller gebruik (en dus wordt de boel warmer ondanks de lagere belasting)

Want het zou zomaar kunnen dat zo'n profiel aanstaat en je daardoor slechtere performance krijgt.

En anders gewoon je Windows herinstalleren als dat niet helpt.

[ Voor 15% gewijzigd door Mizgala28 op 16-10-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Mizgala28
De profielen staan niet op een energie besparende modus of dergelijk, die heb ik al eerder gecheckt helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
stefvdweijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:30:
@Mizgala28
De profielen staan niet op een energie besparende modus of dergelijk, die heb ik al eerder gecheckt helaas.
Ook niet in de Lenovo software?

Zo niet dan lijkt mij Windows herinstalleren de beste optie.

en mocht dat niet helpen dan zou het best wel kunnen dat de reparatie niet goed verlopen is en dat de boel terug clocked vanwege de temperatuur, want onder volledige load zijn die temps best normaal, maar als de GPU zo goed als idle is niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Mizgala28 op 16-10-2020 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kun je ook zien wat de temperatuur van de processor (CPU) zelf is? (moet als het goed is ook te zien zijn in Afterburner, of met een programma als HWMonitor).

Want volgens Taskmanager draait je CPU ook maar op 1,75Ghz ipv 2,6Ghz (of hoger ivm boost).

Doet mij erg het vermoeden dat de koeling van het ding niet goed is aangesloten, en zowel CPU als GPU mogelijk aan het thermal throttelen zijn.

Als ik foto's zoek van het moederbord en de koeling, maakt dezelfde koeling verbinding met de CPU én GPU, dus als die niet goed vast zit, kan het zijn dat beide te warm worden en dus gaan throttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Mizgala28

Zijn dat die instellingen in Lenovo Vantage? Want daar lijkt verder niks op iets besparends te staan, of waar zou ik anders moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Nemesizz
De CPU geeft hij weer in 12 delen de eerste 8 zitten rond de 88-80 graden en daarna loopt die af tot ongeveer 75 graden bij de 12e. En dan is er nog eentje waar geen nummer achter staat dus gewoon CPU temp en daar staat ook 89 graden
Daarnaast draait de processor nu wel op 2 tot 2.5 GHz

[ Voor 10% gewijzigd door stefvdweijer op 16-10-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
stefvdweijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:38:
@Mizgala28

Zijn dat die instellingen in Lenovo Vantage? Want daar lijkt verder niks op iets besparends te staan, of waar zou ik anders moeten kijken?
Het zou er tussen moeten staan in Vantage (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzNTIhvTu6G9rHdNGWr-biL4hXg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/G4wTWIu39MeC6G0zllYB1lz4.png?f=fotoalbum_medium

(foto is van YouTube, maar ik ken iemand met een Lenovo die precies hetzelfde heeft als op het plaatje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

stefvdweijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:44:
@Nemesizz
De CPU geeft hij weer in 12 delen de eerste 8 zitten rond de 88-80 graden en daarna loopt die af tot ongeveer 75 graden bij de 12e. En dan is er nog eentje waar geen nummer achter staat dus gewoon CPU temp en daar staat ook 89 graden
Daarnaast draait de processor nu wel op 2 tot 2.5 GHz
Wel constant (tijdens de game uiteraard) op die 2,5Ghz? eigenlijk is dat nog onder de (load)baseclock van 2,6Ghz. Normaal gesproken draaien ze meestal boven die 2,6Ghz baseclock, maar als deze dus onder load daaronder blijft én zo warm word... is het echt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Mizgala28
Zoals het daar staat zie ik het er niet meer tussen staan. Wel de bespaar optie gezien die staat uit.
Edit: onder in de task bar gevonden die optie, staat op maximale preformance maar geen verschil

@Nemesizz
Hij draaide tijdens het laadscherm wel even rond de 1.5 tot 1.8 daarna ging hij al vrij snel door naar tussen de 2.2 en 2.6
Hier een afbeelding van tijdens een gameAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Dc3--EOync0Qb_txhXo0JMXJyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/475ETdLXB4EmX0NjFhOzuMJj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door stefvdweijer op 16-10-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robj28
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 18:27
Lijkt er op dat tie gewoon veel te warm word en daarom de GPU terug clockt naar de laagste power state.
AKA thermal throttling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
Dus als het dit Thermal Throttling is kan ik hier zelf verder niets aan doen lijkt me en is het het slimste om hem met de garantie te laten reparenen? Ondanks dat ik hem dan weer een paar weken kwijt ben maar dat is dan maar even bijzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
stefvdweijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:54:
Dus als het dit Thermal Throttling is kan ik hier zelf verder niets aan doen lijkt me en is het het slimste om hem met de garantie te laten reparenen? Ondanks dat ik hem dan weer een paar weken kwijt ben maar dat is dan maar even bijzaak
Daar lijkt het op, je zegt zelf dat alles op max performance staat dus dan lijkt er hardware technisch wat mis mee te zijn.

Beetje raar dat ze hun werk niet goed hebben uitgevoerd, maar niet verbazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

In het geval als je nog garantie hebt (lijkt het wel op) en eventueel gebrek aan technische kennis, kun je de laptop inderdaad beter (weer) onder garantie opsturen.

Want vaak als je het ding zelf los haalt kun je problemen krijgen met garantie (geven ze het op 'user abuse' repareren ze het wel, maar moet je wel betalen).

offtopic:
(ik zou het bijvoorbeeld zelf proberen te fixen, maar verspeel dan wel de garantie :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:59
Kun je niet eens Afterburner laten loggen tijdens het gamen en de log hier plaatsen?
Het lijkt me vrij vreemd dat je opeens last zou hebben van thermal throttling puur na een 'herconfiguratie van systeem software / applicaties' whatever ze daar nou precies mee bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Wekko306 Ik heb hem nog even gelogd de laatste is denk ik het meest bruikbare, zitten er wat meerdere tussen weet niet hoe ik andere verwijder, een andere is ook nog wat langer. Hopelijk is dit voldoende
https://drive.google.com/...s7I_9s4b/view?usp=sharing

@Nemesizz Hierin kan je de waardes misschien ook wat overzichtelijker zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Laatst online: 21:22
Dit klinken in mijn oren als een niet goed gemonteerde koelunit van de cpu/gpu of iets met de koelpasta of een combinatie maar dit is helaas amper te checken zonder hem open te schroeven. Ook draait de cpu volgens de logs maximaal 18w op 98 'c terwijl het een 45w tdp chip is wat bijna zeker duidt op ook een zware cpu throttle net zoals de videokaart aangezien de videokaart in de logs de hele tijd op z'n temperatuur limiet draait terwijl deze maar op 300mhz draait. Mijn laptop gtx 1650 doet ruim 1800 mhz in games en dan is ie gelimiteerd door de powerlimit ipv de temperatuurs limiet. Ook draai je in je logs op bijna 100% werkgeheugen dus een schone installatie zal sowieso niet overbodig zijn denk ik of overbodig programma's verwijderen/sluiten

[ Voor 65% gewijzigd door quadrofource op 16-10-2020 23:52 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@quadrofource Maar zou een hele schone versie van windows dit al kunnen verhelpen dan. Als het een throttle is zal dat toch niks helpen of wel? Ik heb hier zelf niet zo veel verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Laatst online: 21:22
stefvdweijer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 01:09:
@quadrofource Maar zou een hele schone versie van windows dit al kunnen verhelpen dan. Als het een throttle is zal dat toch niks helpen of wel? Ik heb hier zelf niet zo veel verstand van.
Ik verwacht niet dat in dit geval een versie windows installatie het probleem oplost.

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefvdweijer
En hij valt sowieso nog binnen de garantie hij is pas 10 maanden oud. Dus ik ga hem dan toch maar gewoon voor reparatie opsturen. Wel jammer dat ze zoiets niet gezien hebben bij de eerste keer repareren. Stuur in ieder geval alle info die ik van iedereen hier heb gekregen erbij dan kunnen ze in ieder geval al ergens mee vooruit.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lumics
Tja, om zeker te weten dat het TT is, en er na reparatie iets niet goed is gemonteerd zou ik toch eers een nulmeting doen door windows opnieuw te installeren + Drivers + COD. Als de problemen zich dan nog steeds voordoen heb je een stok om mee te slaan.

Je wil voorkomen dat ze straks zeggen, de laptop start gewoon op, hier heb je hem retour. Probeer zo min mogelijk software matige ondersteuning ter verwachten van RMA service en zoveel mogelijk zelf voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
stefvdweijer schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:41:
@Nemesizz
Ik heb het net nog een keer gedaan, dit keer piekte hij soms wel naar boven de 1300 Mhz
Ook heb ik het bij hearthstone geprobeerd hierbij piekt hij soms naar de 800 Mhz
De temp bij Heartstone is ongeveer 65-70 graden maar bij CoD blijft hij ronde 88 graden hangen
Het GPU gebruik bij Heartstone is ook maar 35% en bij CoD 99%

Misschien ook iets om te benoemen is dat ik in het begin scherm wel gewoon 100 fps haal maar zodra er wat grafisch zwaarder in beeld komt hij meteen naar onder de 15 fps terug knalt.
Voorheen haalde ik de 150fps in game
88c voor deze laptop is vrij hoog. Denk dat deze aan het throttlen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefvdweijer
@Lumics
Heb vandaag windows weer helemaal schoon er op gezet, CoD is nog aan het installeren, maar de userbenchmark komt er al precies het zelfde uit. Ook met de MSI afterburner geeft hij tijdens deze test weer dezelfde resultaten als voorheen. Ik test het nog even uit als CoD klaar is maar ik neem aan dat alles nu verder uitgesloten is en ik er van uit kan gaan dat het dus het throttlen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
stefvdweijer schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:54:
@Lumics
Heb vandaag windows weer helemaal schoon er op gezet, CoD is nog aan het installeren, maar de userbenchmark komt er al precies het zelfde uit. Ook met de MSI afterburner geeft hij tijdens deze test weer dezelfde resultaten als voorheen. Ik test het nog even uit als CoD klaar is maar ik neem aan dat alles nu verder uitgesloten is en ik er van uit kan gaan dat het dus het throttlen is.
Goede zet! Nu kan je ook dat benoemen en aangeven dat je zelf flink onderzoek hebt gedaan om zaken uit te sluiten. Hopelijk is het snel opgelost. Succes!
Pagina: 1