Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 11:11
Ik heb een drietal Deco M4 routers (Ziggo zet) waarmee ik in huis bereik heb. Deze zijn onderling draadloos verbonden.

Op zolder haal ik gemiddeld meer dan 100mbit/s download op mijn telefoon (op een Ziggo lijn van 250, maar de 100 vind ik acceptabel (het is geen erg dure set en ze zijn draadloos verbonden waarmee ik bewust heb gekozen voor een niet optimale verbinding).

Wat me echter opvalt, is dat de uploadsnelheid erg achterblijft. Vlak bij de "main unit" haal ik (gewoon) de theoretische 25mbit/s, maar op zolder blijft de upload hangen op ca 5mbit/s. Hoe kan dit? De onderlinge verbinding tussen de deco's is snel genoeg (zie download) en de verbinding met internet ook (zie upload als ik beneden ben). Daarbij is mijn telefoon dichter bij de router dan beneden, dus dat kan het ook niet zijn. Heeft een hogere ping zoveel impact op de upload (bij speedtest)?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
pietje63 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:59:
Ik heb een drietal Deco M4 routers (Ziggo zet) waarmee ik in huis bereik heb. Deze zijn onderling draadloos verbonden.

Op zolder haal ik gemiddeld meer dan 100mbit/s download op mijn telefoon (op een Ziggo lijn van 250, maar de 100 vind ik acceptabel (het is geen erg dure set en ze zijn draadloos verbonden waarmee ik bewust heb gekozen voor een niet optimale verbinding).

Wat me echter opvalt, is dat de uploadsnelheid erg achterblijft. Vlak bij de "main unit" haal ik (gewoon) de theoretische 25mbit/s, maar op zolder blijft de upload hangen op ca 5mbit/s. Hoe kan dit? De onderlinge verbinding tussen de deco's is snel genoeg (zie download) en de verbinding met internet ook (zie upload als ik beneden ben). Daarbij is mijn telefoon dichter bij de router dan beneden, dus dat kan het ook niet zijn. Heeft een hogere ping zoveel impact op de upload (bij speedtest)?
Pietje63

Zoals je weet laat je de deco's draadloos met elkaar praten en hier is natuurlijk veel snelheid verlies.
Elke hop is weer extra verlies en bij de laaste hop heb jij op de download snelheid van +- 40% van de orginele snelheid over.
Als je dit op de 25 Mbit's toe past hou je ongeveer nog rond de 10 Mbits over dus is 5 MBits niet ver meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
Ja, het snelheidsverlies dat snap ik. Mijn redenatie was: tussen de laatste hop en mijn ziggo access point haal ik 100mbit (download), waarom zou ik dat niet halen qua upload (waarna de 25mbit van Ziggo de beperkende factor is)

De Decos weten de 25mbit van ziggo toch niet?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Ik kom er ook niet uit. Ik dacht initieel net als @pietje63 maar @Arthion-nl zijn argument klinkt ook wel logisch.

Als het met 25mbit binnenkomt moet die bit voor bit afwisselen tussen ontvangen en doorsturen naar het andere ap. Daardoor kan hij het doorsturen slechts in 12.5mbit doen.

Zou je deco data gaan bufferen en daarna doorsturen, dan zou die wel 25mbit blijven maar zo werkt het niet.

Tenminste, dat denk ik. @dion_b misschien die hier uitsluitsel over kan geven?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
pietje63 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:00:
Ja, het snelheidsverlies dat snap ik. Mijn redenatie was: tussen de laatste hop en mijn ziggo access point haal ik 100mbit (download), waarom zou ik dat niet halen qua upload (waarna de 25mbit van Ziggo de beperkende factor is)

Ik durf het niet met 100% te zeggen of het klopt wat ik zeg aangezien ik geen expert ben maar ik zie het zo dat upload het zelfde werkt als download. Op de eerste hop heb je de max snelheid van 25Mbits naar het internet en op de 2e hop is dit nog maar 2/3 van de snelheid i.v.m. de overhead en op de 3e hop is dit weer 2/3 van de max snelheid van de 2e hop (overhead).

Dus 1e hop 25Mbits , 2e hop 16Mbits, 3e hop ongeveer 10 Mbits. De eerste hop is geremd naar het internet 25 en elke hop verlies je 2 derde van de snelheid van de laatste hop geloof ik i.v.m. met de overhead. @dion_b zou hier uitsluitsel kunnen geven maar wat je zou kunnen doen is een iperf test tussen 2 laptops/pc of telefoon en daar bij 1 aangesloten op de 3e hop en de andere op de 1e hop.

Intern ben je geremd op max 867 mbits (5ghz backhaul) dus theoretisch zou je in mijn berekening ongeveer 200 mbits halen als alles op de 5ghz band zit. (490, 325, 208).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Als je download gaat de bulk van de data van A naar B en bij upload van B naar A.
Als A nu een mooi sterk signaal uitzend naar B dan gaat alles lekker.
Als B nu een veel slechter signaal naar A heeft merk je dat bij download nauwelijk maar bij upload des te meer.

Dat verklaart het verschil.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:12:
[...]

Pietje63

Zoals je weet laat je de deco's draadloos met elkaar praten en hier is natuurlijk veel snelheid verlies.
Elke hop is weer extra verlies en bij de laaste hop heb jij op de download snelheid van +- 40% van de orginele snelheid over.
Als je dit op de 25 Mbit's toe past hou je ongeveer nog rond de 10 Mbits over dus is 5 MBits niet ver meer.
Nee, zo werkt het niet.

Er is geen "verlies", de zwakste schakel bepaalt de totale throughput - en in tegenstelling tot DOCSIS (de kabelmodem) is WiFi symmetrisch (zij het half-duplex), dus zolang de WiFi repeaters in staat is >25Mbps down te leveren zou ik verwachten nagenoeg de maximale 25Mbps up te halen.
pietje63 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:00:

Exact dit.
Arthion-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Ik durf het niet met 100% te zeggen of het klopt wat ik zeg aangezien ik geen expert ben maar ik zie het zo dat upload het zelfde werkt als download. Op de eerste hop heb je de max snelheid van 25Mbits naar het internet en op de 2e hop is dit nog maar 2/3 van de snelheid i.v.m. de overhead en op de 3e hop is dit weer 2/3 van de max snelheid van de 2e hop (overhead).

Dus 1e hop 25Mbits , 2e hop 16Mbits, 3e hop ongeveer 10 Mbits. De eerste hop is geremd naar het internet 25 en elke hop verlies je 2 derde van de snelheid van de laatste hop geloof ik i.v.m. met de overhead. @dion_b zou hier uitsluitsel kunnen geven maar wat je zou kunnen doen is een iperf test tussen 2 laptops/pc of telefoon en daar bij 1 aangesloten op de 3e hop en de andere op de 1e hop.
Nee, iedere schakel staat op zichzelf, behalve de repeaters die samen werken.

Je haalt met "mesh" repeaters de bandbreedte van de traagste hop gedeeld door het aantal hops. Hier is dat op zolder drie, en hij haalt 100Mbps, dus is de traagste van de drie hops netto 300Mbps. Dat klinkt redelijk aannemelijk voor dit systeem met 2x2 MIMO WiFI-ac dualband bij een redelijk goedgekozen plaatsing.

De repeaters doen dus netto samen 100Mbps. Dat zou evengoed up als down moeten werken. Bij down is de 100Mbps trager dan 250Mbps van de DOCSIS, dus speedtest meet 100Mbps. Bij up is 100Mbps sneller dan 25Mbps van DOCSIS dus ik verwacht 25Mbps (min misschien 1 of 2 Mbps ivm latency) te zien.
Intern ben je geremd op max 867 mbits (5ghz backhaul) dus theoretisch zou je in mijn berekening ongeveer 200 mbits halen als alles op de 5ghz band zit. (490, 325, 208).
867 is bruto, niet netto, daar zit nog zo'n 1/3 overhead in. Netto wordt dat dus 572Mbps, deel dat door drie en je komt uit op 190Mbps.

Maar... dan heb je tussen iedere hop perfect signaal en kun je net zo goed de middelste weglagen en lichte verlies aan link rate compenseren met slechts je snelheid door twee te moeten delen. Het is dus redelijk logisch dat je bij gebruik van drie van die dingen uitkomt op lagere snelheden omdat ze niet vol in elkaars dekking moeten zitten, eerder richting de rand ervan.

Maar goed, ik heb dus geen verklaring voor die lage upload op zolder. Wat ik wel weet is dat die Deco dingen geavanceerde QoS-functionaliteit hebben. Die kan juist contraproductief werken bij speedtests (speedtestverkeer wordt gezien als bulk dat lagere prio krijgt). Staat de Deco in routermodus of AP? En indien router, hoe heb je QoS staan?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
dion_b schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 00:32:

867 is bruto, niet netto, daar zit nog zo'n 1/3 overhead in. Netto wordt dat dus 572Mbps, deel dat door drie en je komt uit op 190Mbps.

Maar... dan heb je tussen iedere hop perfect signaal en kun je net zo goed de middelste weglagen en lichte verlies aan link rate compenseren met slechts je snelheid door twee te moeten delen. Het is dus redelijk logisch dat je bij gebruik van drie van die dingen uitkomt op lagere snelheden omdat ze niet vol in elkaars dekking moeten zitten, eerder richting de rand ervan.

Maar goed, ik heb dus geen verklaring voor die lage upload op zolder. Wat ik wel weet is dat die Deco dingen geavanceerde QoS-functionaliteit hebben. Die kan juist contraproductief werken bij speedtests (speedtestverkeer wordt gezien als bulk dat lagere prio krijgt). Staat de Deco in routermodus of AP? En indien router, hoe heb je QoS staan?
@dion_b Bedank voor je uitleg weer iets geleerd. Dus de zwakste schakel in een mesh systeem bepaald de max snelheid.
Dat 867 niet de netto was en dat er nog overhead was had ik dus wel goed begrepen alleen snap ik ff de 190 Mbps verhaal ff niet.

met de overhead van 1/3 eraf hou je dus 572 over en is dit wat je max overhoud in de beste situatie of moet je dit ook weer door 3 delen ? Ik ga vanuit dat als de link rate op 867 ligt dat 572 in principe de maximale snelheid zou zijn naar de client met de ideale omstandigheden. In praktijk zou dit dan wel eens lager kunnen liggen iv.m met ruis op de lijn !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
Dank voor alle reacties!

De deco's staan in < vorm door mijn huis. Zolder recht boven begane grond, slaapkamer er schuin boven. De zolder is volgens de deco app daardoor ook direct verbonden met de begane grond (hoofd deco). Neem aan dat ik dan voor de theoretische snelheid door twee moet delen ipv drie.

Net nog even getest: met iPhone verbonden met Deco op zolder. Groot bestand uploaden naar mijn NAS (bedraad verbonden met hoofd deco op begane grond) en ik haal (volgens broncontrole op de NAS) 132 Mbit/s. Voorlopige conclusie: netwerk technisch wat ik zou verwachten!

Wellicht dan toch een QoS dingetje.. Zit overdag (net als velen) veel in Teams calls. Hoewel dat niet aan de orde was tijdens de speedtest, was hij daar dan wellicht toch op ingesteld.

[edit]
bij de QoS instellingen had ik netjes mijn max upload van 25mbit ingesteld... Mijn iPhone stond hier bij de high priority devices (net als mijn ip cams en mijn mediabox). Alles verwijderd en nu haal ik ook bij speedtest 25mbit (nouja, 24 en een beetje) upload.

Toch bijzonder, want mediabox stond gisteren uit en ipcams doen niets met internet (en zitten via 2.4ghz direct op de hoofd deco).

Even kijken of ik zonder QoS ergens anders tegen problemen aanloop. Begrijp dat bij deze eenvoudige deco de QoS beperkt is tot devices, dus erg spannend is het sowieso niet

[ Voor 27% gewijzigd door pietje63 op 16-10-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Arthion-nl schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:18:
[...]

@dion_b Bedank voor je uitleg weer iets geleerd. Dus de zwakste schakel in een mesh systeem bepaald de max snelheid.
Dat 867 niet de netto was en dat er nog overhead was had ik dus wel goed begrepen alleen snap ik ff de 190 Mbps verhaal ff niet.

met de overhead van 1/3 eraf hou je dus 572 over en is dit wat je max overhoud in de beste situatie of moet je dit ook weer door 3 delen ? Ik ga vanuit dat als de link rate op 867 ligt dat 572 in principe de maximale snelheid zou zijn naar de client met de ideale omstandigheden. In praktijk zou dit dan wel eens lager kunnen liggen iv.m met ruis op de lijn !?
Die 572 is tussen client en AP. Maar bij repeaters (mesh) moet elk pakje meerdere keren door de lucht in hetzelfde kanaal. Capaciteit binnen een kanaal is gedeeld, dus als je pakketje twee keer door de lucht moet, gaat helft van capaciteit op tussen client en mesh node 2, helft tussen de twee mesh nodes. Bij drie nodes op een rij (m'n rekenvoorbeeld), deel je het door drie, dus 1/3 tussen client en node 3, 1/3 tussen node 3 en 2 en 1/3 tussen node 2 en 1.

En ja, dit gaat allemaal uit van perfecte omstandigheden. Ruis kan een probleem zijn, maar demping is dat zeker: je gaat geen drie mesh-apparaten zodanig dicht op elkaar gebruiken dat ze perfect signaal hebben, dan had je die mesh sowieso niet nodig gehad. Goede plaatsing zorgt ervoor dat je exact halverwege het signaalverloop (bij 2) of op 1/3 en 2/3 (bij 3) gaat zitten met je nodes.
pietje63 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:29:
Dank voor alle reacties!

De deco's staan in < vorm door mijn huis. Zolder recht boven begane grond, slaapkamer er schuin boven. De zolder is volgens de deco app daardoor ook direct verbonden met de begane grond (hoofd deco). Neem aan dat ik dan voor de theoretische snelheid door twee moet delen ipv drie.
Ah, inderdaad wel zo relevant ja: delen door twee als er maar twee draadloze hops zijn.
Net nog even getest: met iPhone verbonden met Deco op zolder. Groot bestand uploaden naar mijn NAS (bedraad verbonden met hoofd deco op begane grond) en ik haal (volgens broncontrole op de NAS) 132 Mbit/s. Voorlopige conclusie: netwerk technisch wat ik zou verwachten!

Wellicht dan toch een QoS dingetje.. Zit overdag (net als velen) veel in Teams calls. Hoewel dat niet aan de orde was tijdens de speedtest, was hij daar dan wellicht toch op ingesteld.

[edit]
bij de QoS instellingen had ik netjes mijn max upload van 25mbit ingesteld... Mijn iPhone stond hier bij de high priority devices (net als mijn ip cams en mijn mediabox). Alles verwijderd en nu haal ik ook bij speedtest 25mbit (nouja, 24 en een beetje) upload.

Toch bijzonder, want mediabox stond gisteren uit en ipcams doen niets met internet (en zitten via 2.4ghz direct op de hoofd deco).

Even kijken of ik zonder QoS ergens anders tegen problemen aanloop. Begrijp dat bij deze eenvoudige deco de QoS beperkt is tot devices, dus erg spannend is het sowieso niet
Mooi.

Allicht toch een idee om die QoS aan te laten als dat goed ging: zoals gezegd is een speedtest bulkverkeer, en niet echt iets zinnigs om je netwerk op te optimaliseren. Wat je normaliter wilt is juist dat zo'n Teams-gesprek prio krijgt over een up- of download die wel kan wachten. Zeker nu je weet dat de performance er in beginsel wel is zou ik niet blindstaren om maximale speedtests halen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
@dion_b Er zit zeker wat in de gedachte om QoS aan te laten, echter (i) Teams draait op mijn laptop welke niet als high priority stond, en (ii) op basis van https://www.tp-link.com/us/support/faq/1601/ begrijp ik dat bij de M4 QoS enkel op apparaat niveau (en niet op applicatie / package niveau) werkt.

Als het enkel op apparaat niveau werkt, vind ik het eigenlijk alleen van belang dat mijn mediabox voldoende snelheid heeft (ongestoord TV kijken). Dit ga ik komende tijd even monitoren en anders hiervoor QoS weer instellen

Pagina: 1