Arthion-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 20:12:
[...]
Pietje63
Zoals je weet laat je de deco's draadloos met elkaar praten en hier is natuurlijk veel snelheid verlies.
Elke hop is weer extra verlies en bij de laaste hop heb jij op de download snelheid van +- 40% van de orginele snelheid over.
Als je dit op de 25 Mbit's toe past hou je ongeveer nog rond de 10 Mbits over dus is 5 MBits niet ver meer.
Nee, zo werkt het niet.
Er is geen "verlies", de zwakste schakel bepaalt de totale throughput - en in tegenstelling tot DOCSIS (de kabelmodem) is WiFi symmetrisch (zij het half-duplex), dus zolang de WiFi repeaters in staat is >25Mbps down te leveren zou ik verwachten nagenoeg de maximale 25Mbps up te halen.
pietje63 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 21:00:
Ja, het snelheidsverlies dat snap ik. Mijn redenatie was: tussen de laatste hop en mijn ziggo access point haal ik 100mbit (download), waarom zou ik dat niet halen qua upload (waarna de 25mbit van Ziggo de beperkende factor is)
De Decos weten de 25mbit van ziggo toch niet?
Exact dit.
Arthion-nl schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 23:30:
[...]
Ik durf het niet met 100% te zeggen of het klopt wat ik zeg aangezien ik geen expert ben maar ik zie het zo dat upload het zelfde werkt als download. Op de eerste hop heb je de max snelheid van 25Mbits naar het internet en op de 2e hop is dit nog maar 2/3 van de snelheid i.v.m. de overhead en op de 3e hop is dit weer 2/3 van de max snelheid van de 2e hop (overhead).
Dus 1e hop 25Mbits , 2e hop 16Mbits, 3e hop ongeveer 10 Mbits. De eerste hop is geremd naar het internet 25 en elke hop verlies je 2 derde van de snelheid van de laatste hop geloof ik i.v.m. met de overhead. @
dion_b zou hier uitsluitsel kunnen geven maar wat je zou kunnen doen is een iperf test tussen 2 laptops/pc of telefoon en daar bij 1 aangesloten op de 3e hop en de andere op de 1e hop.
Nee, iedere schakel staat op zichzelf, behalve de repeaters die samen werken.
Je haalt met "mesh" repeaters de bandbreedte van de traagste hop gedeeld door het aantal hops. Hier is dat op zolder drie, en hij haalt 100Mbps, dus is de traagste van de drie hops netto 300Mbps. Dat klinkt redelijk aannemelijk voor dit systeem met 2x2 MIMO WiFI-ac dualband bij een redelijk goedgekozen plaatsing.
De repeaters doen dus netto samen 100Mbps. Dat zou evengoed up als down moeten werken. Bij down is de 100Mbps trager dan 250Mbps van de DOCSIS, dus speedtest meet 100Mbps. Bij up is 100Mbps sneller dan 25Mbps van DOCSIS dus ik verwacht 25Mbps (min misschien 1 of 2 Mbps ivm latency) te zien.
Intern ben je geremd op max 867 mbits (5ghz backhaul) dus theoretisch zou je in mijn berekening ongeveer 200 mbits halen als alles op de 5ghz band zit. (490, 325, 208).
867 is bruto, niet netto, daar zit nog zo'n 1/3 overhead in. Netto wordt dat dus 572Mbps, deel dat door drie en je komt uit op 190Mbps.
Maar... dan heb je tussen iedere hop perfect signaal en kun je net zo goed de middelste weglagen en lichte verlies aan link rate compenseren met slechts je snelheid door twee te moeten delen. Het is dus redelijk logisch dat je bij gebruik van drie van die dingen uitkomt op lagere snelheden omdat ze niet vol in elkaars dekking moeten zitten, eerder richting de rand ervan.
Maar goed, ik heb dus geen verklaring voor die lage upload op zolder. Wat ik wel weet is dat die Deco dingen geavanceerde QoS-functionaliteit hebben. Die kan juist contraproductief werken bij speedtests (speedtestverkeer wordt gezien als bulk dat lagere prio krijgt). Staat de Deco in routermodus of AP? En indien router, hoe heb je QoS staan?