Marktplaats gehackt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb 10 jaar geleden een gmail adres aangemaakt om een Marktplaats account te maken. Dit email adres heb ik vervolgens automatisch door laten sturen naar mijn 'normale' email adres.
Hierna nooit meer naar omgekeken/gebruikt en naast een paar standaard mailtjes van Marktplaats of Gmail ook nooit meer wat op gekregen.

Nu het rare, sinds gister avond ontvang ik verschillende 'spam' emails van traveldeal.nl en koopjedeal.nl op dit adres.

Iemand enige verklaring hiervoor, kan Marktplaats gehackt zijn, of is mijn gmail account gehackt? Of verkoopt google mijn email adres? Rare is dat ik verder nooit iets heb ontvangen op dit account.

Marktplaats zegt niets te verkopen en dat het niet bij hun ligt.

Herkent iemand dit of hebben jullie een verklaring hiervoor?
...

Very funny scotty, now beam up my clothes!!!

Beste antwoord (via theHankyPanky op 15-10-2020 15:00)

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
theHankyPanky schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:55:
Het zou inderdaad ook kunnen dat zijn/haar account is gehackt een de email adressen zijn gebruikt.
Dit is het meest waarschijnlijke geval. Ik zou je er niet al te druk om maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt er nooit mee gehandeld, je hebt er nooit een mail mee gestuurd en nooit een mee ontvangen anders dan van Marktplaats zelf?

Maar dan nog: hacken is niet nodig. Gewoon willekeurige mailadressen raden en spammen maar. Spam sturen kost de verzender niets. Ik krijg dagelijks in de catch-all spam aan bij wijze van spreken vanalleswat@mijndomein.nl: aaaaaaaaaaa@ tot en met zzzzzzzzzzz@, aan ieder woord in het woordenboek@ en alle namen van Anton@ tot en met Zacharius@.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-10 19:43
Bij mij is daadwerkelijk geprobeerd om het marktplaats account te hacken. De 2-factor authenticatie gooide roet in het eten (kreeg een SMSje, want nieuw ip-adres probeerde in te loggen). Bleek dat ik nog een "algemeen bekend" wachtwoord op dit account had staan. Pwd aangepast, opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
F_J_K schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:36:
Je hebt er nooit mee gehandeld, je hebt er nooit een mail mee gestuurd en nooit een mee ontvangen anders dan van Marktplaats zelf?
Ik heb er destijds een paar berichten mee gestuurd naar de adverteerder van 2 advertenties.
F_J_K schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:36:
Maar dan nog: hacken is niet nodig. Gewoon willekeurige mailadressen raden en spammen maar. Spam sturen kost de verzender niets. Ik krijg dagelijks in de catch-all spam aan bij wijze van spreken vanalleswat@mijndomein.nl: aaaaaaaaaaa@ tot en met zzzzzzzzzzz@, aan ieder woord in het woordenboek@ en alle namen van Anton@ tot en met Zacharius@.
Het zou inderdaad ook kunnen dat zijn/haar account is gehackt een de email adressen zijn gebruikt.

Het email adres is een random naam met 123 erachter, wellicht dat dit te genereren is door een spammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
Meester_J schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:50:
Bij mij is daadwerkelijk geprobeerd om het marktplaats account te hacken. De 2-factor authenticatie gooide roet in het eten (kreeg een SMSje, want nieuw ip-adres probeerde in te loggen). Bleek dat ik nog een "algemeen bekend" wachtwoord op dit account had staan. Pwd aangepast, opgelost.
Denk niet dat het mp account gehackt is, daar is verder niets mee gebeurd.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• steffex
theHankyPanky schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:55:
Dit is het meest waarschijnlijke geval. Ik zou je er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
Toch opmerkelijk dat een Nederlands bedrijf dit soort email adressen dan koopt! Of zit er nog een soort van verdienmodel voor spammers om email adressen aan te melden bij dit soort sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
Ik zou niet zo snel het bedrijf de schuld geven, zonder echt te zien wat er in de emails stond kan ik niet zeggen waarom je ze hebt gekregen. Op basis van mijn aanname zou ik denken dat iemand het misbruikt heeft voor die sites.
Pagina: 1