Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-08 10:30
Hallo,

Ik maak boven gebruik van mijn Oculus Quest 2 en wil deze graag gebruiken met Virtual Desktop. Omdat mijn router op langere afstand staat probeer ik een oplossing te vinden zodat de verbinding boven wel snel en stabiel is.

Nu zit er toevallig in het systeem van mijn werk een Intel wireless ac 9260. Deze heb ik opgezet als AP (5Ghz). Echter gaat de verbinding niet hoger dan 200mbps. Dit geeft de tool aan.

De setup is dus nu als volgt. Mijn PC zit wired aan de KPN router. Met deze PC probeer ik een AP te maken met de Intel wireless ac 9260 met antenne eraan gekoppeld.

https://ark.intel.com/con...tel-wireless-ac-9260.html
De specs geven aan dat de max speed: 1.73Gbps is.

Vergis ik mij dan dat dit alleen down is en dat ik hiervoor andere hardware nodig heb?

Zou het graag even willen bevestigen of dat zo is, of dat ik iets fout doet alvorens ik iets nieuws bestel.

gr
Thijs

Beste antwoord (via Matthias87 op 15-10-2020 15:24)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dit echt wilt begrijpen moet je voorbij de marketingtermen kijken en je in de materie verdiepen.

Voor iedere verbinding zijn er twee endpoints. Ene is dus een Intel AC9260, andere zit in die Oculus. De link rate wordt bepaald door de laagste gemeenschappelijke waarde van een aantal variabelen:

- WiFi-standaard
- aantal radio chains (MIMO-getal)
- maximale kanaalbreedte

Nu, die vaste waardes voor de AC9260 zijn:
- WiFi-ac
- 2x2 MIMO
- Max 160MHz

Bij perfect signaal kun je daarmee een link rate van 1733Mbps halen. De vraag is: wat zijn die waardes voor de Oculus? Geef die en we kunnen in ieder geval de theoretische max aangeven.

Dan heb je uiteraard ook de omgeving:
- signaalsterkte
- signaal-ruisverhouding

Dit zal de practische link rate bepalen. Maar link rate != throughput. Je moet eerst 1/3 overhead van de link rate af trekken, en dan daar de percentage beschikbare airtime (tijd om te zenden in het kanaal dat niet al gebruikt wordt door andere apparaten op zelfde of andere netwerken gebruikt wordt).

Even een rekenvoorbeeld. Stel dat de Oculus WiFi-ax doet, 2x2 maar max met 80MHz. Dan is hoogeste gemeenschappelijke combo WiFi-ac, 2x2 en 80MHz. Dat geeft max link rate van 866Mbps. Stel vervolgens goed maar niet perfect signaal waardoor je misschien 292Mbps overhoudt aan link rate. Daar moet 1/3 vanaf, dus 196Mbps, en dan is 90% van airtime beschikbaar, dus je meet daadwerkelijk 176Mbps.

In plaats van wazige plaatjes met weinig info kun je ook gewoon text opvragen. Draai eens vanaf command line:
code:
1
netsh wlan show interface

Dat geeft een stuk meer over de huidige verbinding weer. Geef dat en de WiFi-specs van die Oculus en we kunnen concreet roepen wat er aan de hand is.
Matthias87 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

960mbps minimaal, als ik bijv. vloeiend Half Life Alyx wil streamen op deze manier.
Link rate of daadwerkelijk netto TCP throughput?

Indien dat laatste kun je het vergeten met deze apparatuur. De helft daarvan betrouwbaar doen wordt uitdagend. Wat wel zou kunnen hangt totaal af van specs van de Oculus.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 15-10-2020 14:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die snelheden die ze opgeven zijn marketing getalllen.
Dat is een optelling van alle snelheden op alle banden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
Ben(V) schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:24:
Die snelheden die ze opgeven zijn marketing getalllen.
Dat is een optelling van alle snelheden op alle banden.
Okay, goed om te weten. Maar is 200mbit dan maar het maximale wat ik kan halen..?

Dan zal ik toch iets anders aan moeten schaffen om deze verbinding hier boven te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Los van het verkeerd gebruik van hoofdletters (aanname dat je 200Mbps bedoelt), hoe en waar bepaal je desze snelheid? Heb je (bij voorkeur) getest met iPerf? En/of is het de verbindingssnelheid?

Daarnaast, bij Wifi heb je altijd aan twee kanten een zender en ontvanger...welke (theoretische) snelheden ondersteunt de Oculus?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
lier schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:13:
Los van het verkeerd gebruik van hoofdletters (aanname dat je 200Mbps bedoelt), hoe en waar bepaal je desze snelheid? Heb je (bij voorkeur) getest met iPerf? En/of is het de verbindingssnelheid?

Daarnaast, bij Wifi heb je altijd aan twee kanten een zender en ontvanger...welke (theoretische) snelheden ondersteunt de Oculus?
De tool Virtual Desktop geeft aan wat de verbindingssnelheid is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enEaY0Z8b9TATyN_2tRoce0WGqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJ5pQx3a5ckM61sKcKazqNXN.png?f=fotoalbum_large

De Oculus ondersteund het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMbhYHnftI-jIZnIrloFn1o6Nf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nrrGy55Wi0CHeAvLAW8kbClO.png?f=user_large

Verder heb ik bij iemand gezien dat deze bijv. aangaf 1200mbps, waar bij mij 192 staat.

gr
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Ah...de verbindingssnelheid dus.
Vergis ik mij dan dat dit alleen down is en dat ik hiervoor andere hardware nodig heb?
Ja, Wifi is een half duplex verbinding. Oftewel, de totale bandbreedte wordt gebruikt voor down of up.

Uiteindelijk is de vraag welke bandbreedte je nodig hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
lier schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:47:
Ah...de verbindingssnelheid dus.

[...]

Ja, Wifi is een half duplex verbinding. Oftewel, de totale bandbreedte wordt gebruikt voor down of up.

Uiteindelijk is de vraag welke bandbreedte je nodig hebt.
960mbps minimaal, als ik bijv. vloeiend Half Life Alyx wil streamen op deze manier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dit echt wilt begrijpen moet je voorbij de marketingtermen kijken en je in de materie verdiepen.

Voor iedere verbinding zijn er twee endpoints. Ene is dus een Intel AC9260, andere zit in die Oculus. De link rate wordt bepaald door de laagste gemeenschappelijke waarde van een aantal variabelen:

- WiFi-standaard
- maximale kanaalbreedte

- WiFi-ac
- 2x2 MIMO
- Max 160MHz

Bij perfect signaal kun je daarmee een link rate van 1733Mbps halen. De vraag is: wat zijn die waardes voor de Oculus? Geef die en we kunnen in ieder geval de theoretische max aangeven.

- signaalsterkte
- signaal-ruisverhouding

Dit zal de practische link rate bepalen. Maar link rate != throughput. Je moet eerst 1/3 overhead van de link rate af trekken, en dan daar de percentage beschikbare airtime (tijd om te zenden in het kanaal dat niet al gebruikt wordt door andere apparaten op zelfde of andere netwerken gebruikt wordt).

Even een rekenvoorbeeld. Stel dat de Oculus WiFi-ax doet, 2x2 maar max met 80MHz. Dan is hoogeste gemeenschappelijke combo WiFi-ac, 2x2 en 80MHz. Dat geeft max link rate van 866Mbps. Stel vervolgens goed maar niet perfect signaal waardoor je misschien 292Mbps overhoudt aan link rate. Daar moet 1/3 vanaf, dus 196Mbps, en dan is 90% van airtime beschikbaar, dus je meet daadwerkelijk 176Mbps.

In plaats van wazige plaatjes met weinig info kun je ook gewoon text opvragen. Draai eens vanaf command line:
code:
1

Dat geeft een stuk meer over de huidige verbinding weer. Geef dat en de WiFi-specs van die Oculus en we kunnen concreet roepen wat er aan de hand is.
Matthias87 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Indien dat laatste kun je het vergeten met deze apparatuur. De helft daarvan betrouwbaar doen wordt uitdagend. Wat wel zou kunnen hangt totaal af van specs van de Oculus.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 15-10-2020 14:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
dion_b schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:57:

- WiFi-standaard
- maximale kanaalbreedte

- WiFi-ac
- 2x2 MIMO
- Max 160MHz

- signaalsterkte
- signaal-ruisverhouding

code:
1

[...]

Bedankt voor je input en begrip.

Met je uitleg is het mij duidelijk geworden dat ik in ieder geval niet de juiste hardware heb. Aangezien ik boven toch al een flut verbinding heb, kies ik ervoor om een degelijke AP hier te plaatsen. Hopelijk kan ik daarmee beter uit de voeten ook met mijn Oculus Quest 2.

gr
Thijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Alleen een kabel leggen geeft je een garantie van voldoende snelheid.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Matthias87 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Bedankt voor je input en begrip.

Met je uitleg is het mij duidelijk geworden dat ik in ieder geval niet de juiste hardware heb. Aangezien ik boven toch al een flut verbinding heb, kies ik ervoor om een degelijke AP hier te plaatsen. Hopelijk kan ik daarmee beter uit de voeten ook met mijn Oculus Quest 2.
Dan nog: je hebt hier vrij extreme eisen en zelfs 99% van "degelijke AP"s gaat hier niet aan kunnen voldoen.

Het is daarbij des te belangrijker om exacte specs van die Oculus te weten, voordat je paar honderd EUR uitgeeft aan een uitermate degelijke AP, maar net niet de juiste waarmee je met dat ding extreme waardes gaat halen. Bedenk dat je 960Mbps niet eens over Gigabit Ethernet kunt halen (max daar ~944Mbps), dus je zit sowieso vast aan 2.5GbE of hoger voor bedrade verbinding, nog los van de WiFi.
Ben(V) schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:33:
Alleen een kabel leggen geeft je een garantie van voldoende snelheid.
Een Cat6 kabel met Cat6 aansluitapparatuur. Maar dit is een apparaat wat je op je hoofd draagt, dus ik snap ergens wel de behoefte om het draadloos aan te sluiten...

Edit:
Ben gaan graven over die Oculus Quest 2 en sta redelijk versteld van de keuze voor WiFi: het blijkt te gaan over een Qualcomm-Atheros QCA6390. Waarom? Omdat het gaat om een 2x2 design (krap voor de genoemde eisen) die ook nog eens max 80MHz kanaalbreedte aankan.

Die "1733Mbps" is een wassen neus, dat is max link rate van 2.4GHz en 5GHz bij elkaar opgeteld, en channel bonding wordt pas in WiFi-7 mogelijk, dus dat is niet eens in theorie haalbaar hier. Max echt haalbare link rate is 1201Mbps bij perfect signaal. Vervolgens kun je max 2/3 daarvan netto halen, dus max haalbare TCP throughput - in theorie, onder perfecte omstandigheden - met deze chip is 800Mbps. Die 960Mbps is niet eens in theorie, laat staan in praktijk, haalbaar :X

[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 15-10-2020 18:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthias87
dion_b schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Dan nog: je hebt hier vrij extreme eisen en zelfs 99% van "degelijke AP"s gaat hier niet aan kunnen voldoen.

Het is daarbij des te belangrijker om exacte specs van die Oculus te weten, voordat je paar honderd EUR uitgeeft aan een uitermate degelijke AP, maar net niet de juiste waarmee je met dat ding extreme waardes gaat halen. Bedenk dat je 960Mbps niet eens over Gigabit Ethernet kunt halen (max daar ~944Mbps), dus je zit sowieso vast aan 2.5GbE of hoger voor bedrade verbinding, nog los van de WiFi.

[...]

Een Cat6 kabel met Cat6 aansluitapparatuur. Maar dit is een apparaat wat je op je hoofd draagt, dus ik snap ergens wel de behoefte om het draadloos aan te sluiten...

Edit:
Ben gaan graven over die Oculus Quest 2 en sta redelijk versteld van de keuze voor WiFi: het blijkt te gaan over een Qualcomm-Atheros QCA6390. Waarom? Omdat het gaat om een 2x2 design (krap voor de genoemde eisen) die ook nog eens max 80MHz kanaalbreedte aankan.

Die "1733Mbps" is een wassen neus, dat is max link rate van 2.4GHz en 5GHz bij elkaar opgeteld, en channel bonding wordt pas in WiFi-7 mogelijk, dus dat is niet eens in theorie haalbaar hier. Max echt haalbare link rate is 1201Mbps bij perfect signaal. Vervolgens kun je max 2/3 daarvan netto halen, dus max haalbare TCP throughput - in theorie, onder perfecte omstandigheden - met deze chip is 800Mbps. Die 960Mbps is niet eens in theorie, laat staan in praktijk, haalbaar :X
Bedankt voor de extra informatie. Weer wat geleerd :)
Pagina: 1