Zolderkantoortje verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Net zoals zoveel van jullie werk ik tegenwoordig in mijn zolderkamertje. Omdat de kinderen er 3 dagen per week niet zijn, heb ik de verwarming niet aan en ben ik 's avonds lekker bij m'n vriendin. Die werkt namelijk in haar woonkamer :) Nu wordt het wel fris op zolder, maar om het op zolder comfortabel te krijgen (18 graden C), moet ik het in de woonkamer naar 20 stoken.

Een aantal oplossingen die ik voor de winter heb overwogen:
- Dak met dakkapel vernieuwen, maar dat kost € 20.000,
- Ouderwetse straalkachel (gratis, had ik al, 2000 watt),
- Nieuw verwarmingspaneel ([url]https://www.praxis.nl/badkamer-keuken-wonen/verwarming/bijverwarming/verwarmingspanelen/amaze-elektrisch-verwarmingspaneel-dual-smart/5663859[/url])

Maarrr... Het feit dat m'n computer warmte afgeeft kan ik (in tegenstelling tot deze zomer) nu wel waarderen. En ik heb nog wel wat oude computers. Zijn er ook services / goede doelen die die rekenkracht willen gebruiken?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

noot. het helpt ook als je de radiators in de woonkamer een stuk dicht draait.
De keter moet dan langer werken om die kamer te verwarmen, en dus ook een warmere zolderkamer.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:16
Slimme thermostaten plaatsen in alle kamers zodat je per ruimte kan verwarmen?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
paar miners neerzetten als je toch de computers aan laat staan kun je mischien wat terug verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 10:53
Zijn dit niet extreme maatregelen tegenover het gewoon stoken van de woonkamer?
Ik zit zelf ook op zolder en hoef nooit hier te stoken. De hitte van de begane grond is al voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testert
M'n vriendin werkt bij energieleverancier en zegt dat dat veel duurder is om de woonkamer met gas te verwarmen dan alleen dit kamertje elektrisch. De kat vindt het fijn, maar ervaring leert dat m'n leven het leukst is als ik haar gelijk geef...
Thanks! Via dat heb ik dit overzicht gevonden: Wikipedia: List of distributed computing projects

Ga ik komend weekend even wat tijd in steken! Zit er niks nuttigs bij, laat ik ze wel minen :)

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Paddo80
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 08:46
Misschien is het plaatsen van een airco die ook kan verwarmen een optie? Heb je ook wat in de zomer aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:34

WhySoSerious

Be the change.

Testert schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:36:
M'n vriendin werkt bij energieleverancier en zegt dat dat veel duurder is om de woonkamer met gas te verwarmen dan alleen dit kamertje elektrisch.
Nogal wiedes.

IR-paneeltje is misschien iets wat er voor zorgt dat je je behagelijk kan voelen. Die dan onder je bureau plaatsen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Airco neerhangen die ook kan verwarmen. Dan zit je in de winter warm en in de zomer lekker koel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Is het geen optie om extra te isoleren zonder het hele dak te vervangen?
Een vloerkleed voor onder je voetjes helpt ook veel.
Warme kleding / pantoffels (https://media.s-bol.com/4pzDA0wXDQ7/550x306.jpg) helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
GermanPivo schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:22:
Slimme thermostaten plaatsen in alle kamers zodat je per ruimte kan verwarmen?
Dit inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Testert schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:36:
M'n vriendin werkt bij energieleverancier en zegt dat dat veel duurder is om de woonkamer met gas te verwarmen dan alleen dit kamertje elektrisch. De kat vindt het fijn, maar ervaring leert dat m'n leven het leukst is als ik haar gelijk geef...
Ik begrijp de context niet zo goed, maar gas is goedkoper dan elektriciteit voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
sinds een paar dagen een IR paneel geinstalleerd in mijn werkkamer wat de oude garage is die is omgebouwd en niet top is geisoleerd. Moet zeggen dat dit ideaal is. Geen idee hoe het voelt als het extreem koud wordt buiten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 09:29

Foamy

Fulltime prutser

20K voor een dakkapel? Wat voor mega-luxe mega-grote kapel wil je wel niet plaatsen dan? Ik ben aan het orienteren voor mijn eigen werkkamer, maar voor 6K ben ik bij de meeste aanbieders wel klaar voor een kapel van 5 meter, met 4 ramen.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MarcoC schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:43:
[...]
Ik begrijp de context niet zo goed, maar gas is goedkoper dan elektriciteit voor verwarmen.
Dat is sowieso maar zeer de vraag. Als we het hebben over verwarmen met een elektrisch paneel kan dat, maar wanneer we kijken naar verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp (airconditioning) dan zal dat echt voordeliger zijn dan verwarmen met gas.

@Testert ik zou eens kijken naar een leuke single-split airconditioning om te verwarmen. Dan kan je ook koelen in de zomer mocht dat nodig zijn. Bijvoorbeeld: https://www.klimate.nl/pa...andmodel-singlesplit.html

Een elektrische kachel is heel inefficient. Goedkoop als infrequente bijverwarming maar duur als hoofdverwarming gedurende langere periodes. Een infraroodpaneel is leuk voor spotverwarming maar verwarmt de ruimte niet. Dus als je van je werkplek af bent merk je dat het behoorlijk koud is. Computers gebruiken is niets anders dan verwarmen met een elektrische kachel, COP=1.

[ Voor 21% gewijzigd door Tsurany op 15-10-2020 11:55 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Tsurany schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:52:
[...]

Dat is sowieso maar zeer de vraag. Als we het hebben over verwarmen met een elektrisch paneel kan dat, maar wanneer we kijken naar verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp (airconditioning) dan zal dat echt voordeliger zijn dan verwarmen met gas.
Dan is de warmte uit de lucht de bron en niet elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Ik heb de openhaardfunctie van onze thermostaat ontdekt. Daarmee gaat hij verwarmen en als het retourwater te warm is stopt hij met verwarmen maar blijft wel rondpompen.

Als je beneden alles dichtdraait kun je het op zolder warm krijgen zonder de hele woonkamer te verwarmen.

Ik ga er wel vanuit dat je een radiator op zolder hebt..

[ Voor 9% gewijzigd door cytherea op 15-10-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
Op zich heeft vriendin gelijk. uitgaande van de situatie dat er enkel gestookt wordt in de woonkamer, zodra TS begint met werken.
Tegen de tijd dat die warmte de zolder bereikt heeft, ben je al heel wat uren verder. Bovendien zetten veel mensen hun slaapkamerraam open. Gezien bij de meeste huizen de woonkamer op begane grond is, de slaapkamer op 1e verdieping, en de zolder daarboven, raak je op die manier veel warmte kwijt.

Dan kan je nog oz'n hoog rendement warmtepomp hebben, als de ramen open staan op 1e verdieping zal maar relatief weinig warmte doorsijpelen naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

MarcoC schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
En de lucht word zomaar warm zeker ? De bron is toch echt de elektriciteit. Deze "drijft" de inverter aan waar door deze warmte uit de lucht onttrekt.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
TTLCrazy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

En de lucht word zomaar warm zeker ? De bron is toch echt de elektriciteit. Deze "drijft" de inverter aan waar door deze warmte uit de lucht onttrekt.
Niet zomaar, komt bijv. door de zon. De bron is niet de elektriciteit, anders is het niet mogelijk een COP hoger dan 1 te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MarcoC schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:09:
[...]
Als jij naar dat niveau wilt afzakken is dat prima, ik ga niet volgen :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-06 13:41
Foamy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:49:
20K voor een dakkapel? Wat voor mega-luxe mega-grote kapel wil je wel niet plaatsen dan? Ik ben aan het orienteren voor mijn eigen werkkamer, maar voor 6K ben ik bij de meeste aanbieders wel klaar voor een kapel van 5 meter, met 4 ramen.
volgens mij bedoeld TS een nieuw dak en dan meteen een dakkapel bijplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

99ruud99 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:42:
Is het geen optie om extra te isoleren zonder het hele dak te vervangen?
Een vloerkleed voor onder je voetjes helpt ook veel.
Warme kleding / pantoffels (https://media.s-bol.com/4pzDA0wXDQ7/550x306.jpg) helpt ook.
Dit inderdaad. Ik heb daarbij soms nog vingerloze handschoenen erbij aan. Want al hebben we zo'n EvoHome systeem met slimme radiatorknoppen, ik zit nog steeds naast een ventilatierooster dat mij voorziet van frisse lucht. Koud heb ik het niet (echt), maar koude pootjes heb je wel van een ochtend stilzitten. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Tsurany schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Als jij naar dat niveau wilt afzakken is dat prima, ik ga niet volgen :)
Niemand heeft het hier over warmtepompen gehad, TS had het over straalkachels, ronkende computers en later ging het over IR-panelen. Lijkt me zeer evident dat het daar over ging en niet over warmtepompen, en het is ook volkomen duidelijk dat ik het daar over had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:38
Foamy schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:49:
Ik denk dat hij dan meteen een complete dakrenovatie gaat doen, dus alles er af, isolatie op er, nieuwe pannen en natuurlijk die dakkapel. Nieuw dak, afhankelijk van de grote kost al gauw 14 a 15k.
Tel daar je dakkapel bij op en tada, 20k voor je dakkapel (en een nieuw dak :) )

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

[...]
Het is goedkoper om elektrisch een kleine ruimte te verwarmen dan het hele huis met gas, dat is waar TS op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
mark-k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Het is goedkoper om elektrisch een kleine ruimte te verwarmen dan het hele huis met gas, dat is waar TS op doelde.
Maar als je boven zit kan je toch de verwarming dichtdraaien in de overige ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

MarcoC schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:57:
[...]
Maar als je boven zit kan je toch de verwarming dichtdraaien in de overige ruimtes?
Dat kan prima, maar dat doet verder niks af aan het feit dat een kleine kamer elektrisch verwarmen goedkoper kan zijn dan je hele huis met gas. Statement is dus prima waar, alleen niet de meest handige oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:37
Testert schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:19:
Nu wordt het wel fris op zolder, maar om het op zolder comfortabel te krijgen (18 graden C), moet ik het in de woonkamer naar 20 stoken.
Je hebt dus nog geen thermostaatkranen op je radiatoren zitten? Dat is dan wellicht een beginpunt. Daarnaast zijn er ook radiografisch gestuurde thermostaatkranen. Dan kun je per ruimte perfect de temperatuur regelen. Een voorbeeld is Honeywell Evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:25
[...]
- Niet als je het met een airco-unit doet
- Ook niet als je elektrisch een kamertje van 3x4 verwarmt en met gas een 100+ m2 huis (want thermostaat beneden, etc. etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 16:29
Een IR paneel ophangen aan het plafond. Ja zodra je die uitzet wordt het koud. Maar de panelen zelf verbruiken niet al te veel stroom.
Wat ik er over lees is dat het best comfortabel is, voor relatief weinig energie. Aanschaf is niet heel duur en het verbruik valt ook mee.
Ik neem aan dat je het grootste deel van de tijd achter je bureau zit, dan zijn dit soort panelen ideaal.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:12
Ik zweer bij een verwarmd bureaublad, https://nl.aliexpress.com/item/4000281962906.html. Slechts 45W op stand 1, dan al geen koude handen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb op mijn kantoortje voor twee uurtjes per dag een klein straalkacheltje aan staan van 800W. Eigenlijk gekocht voor de camping, maar dat ding is perfect om een kleine ruimte vlot warm te krijgen.

https://www.bol.com/nl/p/...Y9NgUKs8dTIBoCIFsQAvD_BwE

Beste €20 uitgegeven in tijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
Ik wilde zelf een stille oplossing. Had al een werkplaatskachel van 2000 W maar dat ding maakt een enorm lawaai en daardoor is een Teams meeting bijna niet te volgen.
Vervolgens kwam ik er na wat meetwerk achter dat ik eigenlijk teveel stroom uit de groep zou trekken op het moment dat ik zowel de verwarming als de droger aan zou zetten. Dus ik wilde iets stils hebben, met thermostaat en maximaal 1100W vermogen.
Uiteindelijk kwam ik uit op onderstaande elektrische verwarming..
https://www.proheating.nl...itaal-tiptoets-bediening/
Vanochtend kwam ik mijn zolder kamer binnen (+/- 10m2) en toen was het 16.5 graden.
De verwarming aangezet en binnen 3 kwartier was het 21 graden. Sindsdien is de verwarming uit en ondertussen is het alweer 22 graden. Prima vertoeven voor slechts een 3 kwartier stoken. ;)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 11:04

bonzz.netninja

Niente baffi

@Testert Al besloten hoe je het gaat doen? Ik zit, zoals zovelen nu het weer wat kouder wordt, in dezelfde spagaat :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 02:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

DjVe schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:23:
Ik heb op mijn kantoortje voor twee uurtjes per dag een klein straalkacheltje aan staan van 800W. Eigenlijk gekocht voor de camping, maar dat ding is perfect om een kleine ruimte vlot warm te krijgen.

Beste €20 uitgegeven in tijden :D
Als hij 2 uur echt draait, is dat 40ct per dag. dus dan is hij ondertussen wel wat duurder dan 20E :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:45
Ik heb flink overschot van m'n zonnepanelen, dus heb op m'n werkplek op zolder maar een elektrisch ventilatorkacheltje neergezet. Deur dicht en het is er binnen een kwartier al zo warm dat ik er in een t-shirt kan zitten.

Eind van de middag zet ik hem in de woonkamer nog ff te draaien, een uurtje voor de CV aan zou springen. Scheelt weer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

heuveltje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Als hij 2 uur echt draait, is dat 40ct per dag. dus dan is hij ondertussen wel wat duurder dan 20E :)
Is dat niet met alles wat energie verbruikt? Als je €800 uit geeft aan een airco, betaal je ook nog steeds voor de elektra.

Overigens draait hij deze dagen een uurtje op 800W en daarna een uurtje (wellicht iets meer) op 400W. In mijn geval geen punt, want ik heb 3000kWh over op jaarbasis wegens een PV installatie.
ThinkPadd schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:09:
Ik heb flink overschot van m'n zonnepanelen, dus heb op m'n werkplek op zolder maar een elektrisch ventilatorkacheltje neergezet. Deur dicht en het is er binnen een kwartier al zo warm dat ik er in een t-shirt kan zitten.

Eind van de middag zet ik hem in de woonkamer nog ff te draaien, een uurtje voor de CV aan zou springen. Scheelt weer gas.
Precies dit.

[ Voor 34% gewijzigd door DjVe op 19-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:14

Mickey77

Allround ICT-er

Ik heb een andere oplossing gevonden die voor anderen ook zou kunnen werken. Weinig kosten in aanschaf en ook weinig in verbruik.

Ik gebruik op mijn werkplek twee warmtematten. Dat is een soort ‘kruising’ tussen een elektrische deken (zoals men in bed gebruikt) en een deurmat. Ze zijn bedoeld om op de grond te leggen. je krijgt er warme voeten van en omdat de warmte onder tafel ook wat blijft hangen, verwarmt deze mat ook mijn onderlichaam. Ik heb er twee, de andere heb ik op tafel en mijn toetsenbord en trackball liggen daar boven op. Deze mat verwarmt mijn handen en indirect ook mijn bovenlichaam. Ik vind het ideaal.

Ik werk niet op zolder, maar in een woonkamer in een oud huis. Door het gebruik van deze matten kan ik de temperatuur in de kamer twee graden lager zetten dan ik zonder deze matten zou doen. Omdat ik een heel slecht geïsoleerd huis woon, heb ik de aanschafkosten in één winter terugverdiend. De verbruikskosten zijn voor mij slechts 31 euro per jaar (de middelste stand en 180 dagen per jaar).

Het verschil met andere soorten verwarming, zoals een straalkachel , is voor mij dat ik de warmte breng op de plaatsen waar ik deze het hardste nodig heb: handen en voeten. Ik ervaar het als zeer comfortabel... wie weet anderen ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmi-wonmIyKbignxXOKwESnMNXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejn0T59DXAt0tlxtL6VEntWa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPQkycpmkAzkWyt7S0PcEqIGt1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h71p8ft02YFGkahizH2TGEPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
[...]
Een beetje warmtepomp presteert gas er met gemak uit. Rekenvoorbeeldje

Tel daarbij op dat je je zolder dan ook kan koelen in de zomer en dus gelijk een meerwaarde biedt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-06 16:42
Uit je vraag hoe je meer warmte uit je computer kunt halen, maak ik op dat een beetje extra verwarmen al genoeg is voor je je :)

Dan kun je het heel simpel houden: radiatoren in de woonkamer bijna dicht, en op je kamertje helemaal open. Als het boven warm gewoeg is, kamerthermostaat uitzetten. Moet je een keertje extra lopen. Let wel op dat er altijd een radiator "open" blijft ergens, anders kan je ketel stuk gaan. Kun je ook weer voorkomen door een overdrukbrug te plaatsen op je CV leidingen.

En isoleren is altijd een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Mickey77 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Ik gebruik op mijn werkplek twee warmtematten.
[...]
Mooie oplossing! Stuk efficiënter dan de hele ruimte verwarmen. Als je handen en voeten maar warm zijn dan is het vaak al prima te doen inderdaad. Wat dikkere trui/vest aan en het gaat prima. Wat verbruikt één zo'n mat op de middelste stand?

Naast het verwarmen is het ook belangrijk om regelmatig even te bewegen, je hebt dan een betere bloedcirculatie en hebt het dan ook sneller warm dan wanneer je hele tijd stil zit. Op kantoor gingen we tussen de middag altijd even een blokje om, dat verslapte toen we verplicht moesten gaan thuiswerken. Ik ga straks maar eens even weer een halfuurtje wandelen in m'n lunchpauze :)

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

@ThinkPad op de middelste stand gebuikt een mat ongeveer 50 watt, dus over 8 uur gezien 0,4 kWh. Omdat ik er twee gebruik kom ik op 0,8 kWh/dag en bij 180 dagen kom ik dan dus op 144 kWh per winter (bij 22ct/kWh kom ik dan dus op 31 euro per jaar). Ik heb nu al wel winterkleding aan, maar heb stand 2 op de matten nog helemaal niet nodig. Dus bij een zachte winter kom ik nog veel lager uit.

Mijn oplossing lijkt vergelijkbaar met die van @Hark_k. Wie niet overweg kan met trackball maar wel met muis zou met die oplossing mogelijk beter uit zijn. Ook is zijn oplossing een stuk goedkoper in aanschaf, mijn matten heb ik gekocht bij de oosterburen (met het geel/blauwe logo). Maar ik moet zeggen dat ik het zachte oppervlak heel fijn vind. Zacht genoeg om comfortabel te voelen maar stevig genoeg zodat mijn toetsenbord en trackball niet bewegen.

Als ik in het voorjaar de matten weer voor een half jaar weghaal, voelt de houten tafel ineens heel klinish... heel koel hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-06 11:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Mickey77 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:02:
@ThinkPad op de middelste stand gebuikt een mat ongeveer 50 watt, dus over 8 uur gezien 0,4 kWh. Omdat ik er twee gebruik kom ik op 0,8 kWh/dag en bij 180 dagen kom ik dan dus op 144 kWh per winter (bij 22ct/kWh kom ik dan dus op 31 euro per jaar). Ik heb nu al wel winterkleding aan, maar heb stand 2 op de matten nog helemaal niet nodig. Dus bij een zachte winter kom ik nog veel lager uit.

Mijn oplossing lijkt vergelijkbaar met die van @Hark_k. Wie niet overweg kan met trackball maar wel met muis zou met die oplossing mogelijk beter uit zijn. Ook is zijn oplossing een stuk goedkoper in aanschaf, mijn matten heb ik gekocht bij de oosterburen (met het geel/blauwe logo). Maar ik moet zeggen dat ik het zachte oppervlak heel fijn vind. Zacht genoeg om comfortabel te voelen maar stevig genoeg zodat mijn toetsenbord en trackball niet bewegen.

Als ik in het voorjaar de matten weer voor een half jaar weghaal, voelt de houten tafel ineens heel klinish... heel koel hahaha
Heel goed idee. In het kantoor in de tuin (soort tuinhuis matig geisoleerd) krijg ik het ook niet echt lekker comfortabel en zoiets zou wel een idee kunnen zijn

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Heel goed idee. In het kantoor in de tuin (soort tuinhuis matig geisoleerd) krijg ik het ook niet echt lekker comfortabel en zoiets zou wel een idee kunnen zijn
Ik wil het topic niet kapen want er is natuurlijk nog wel een verschil tussen een zolder en tuinhuis. Misschien is dit helemaal niet waar de TS naartoe wil. Maar mijn benedenverdieping is slecht geïsoleerd en ik woon er 24/7 en dit werkt echt heel goed. Ik heb er een sport van gemaakt om de kamer steeds minder te verwarmen, omdat de stookkosten exponentieel toenemen in de winter. Ik kan nu prima werken met een kamertemperatuur van 16 graden, omdat het bij de beide matten gewoon 20 graden is :z

Edit: mijn hint over oosterburen en het logo was kennelijk niet duidelijk genoeg. Wil je weten waar ik ze heb gekocht stuur maar een PM

[ Voor 9% gewijzigd door Mickey77 op 19-10-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:41
Waar heb je jouw matten gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Ik liep ook tegen die probleem aan, in onze woning was slimme thermostaatknoppen geen makkelijke oplossing omdat een hoop radiatoren geen geschikte kranen hadden en ik beneden deels vloerverwarming heb. Uiteindelijk heb ik een Dyson Hot+Cool fan/luchtreiniger gekocht, daar zit een thermostaat in en met een beetje homebridge knutselwerk kan ik hem nu ook via Homekit bedienen en automatisch aan laten gaan op werkdagen. Energieverbruik is relatief laag vergeleken met een elektrische kachel en als de ruimte redelijk geïsoleerd is zoals bij mij slaat hij maar weinig aan. Aanschafprijs is wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 19:42

BrZ

Freek schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:23:
Energieverbruik is relatief laag vergeleken met een elektrische kachel
Waarom zou het energieverbruik lager zijn dan bij een "normale" elektrische kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
BrZ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Waarom zou het energieverbruik lager zijn dan bij een "normale" elektrische kachel?
Omdat er een thermostaat in zit die goed werkt. In mijn ervaring hebben veel elektrische kachels die niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:06
BrZ schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Omdat je het van de marketing (en forse aanschafprijs) van Dyson automatisch al wat warmer krijgt :+

Natuurlijk is dit niets anders dan een straalkacheltje. Die verwarmen allemaal met 100% efficiëntie. Blijft over de plaatsing van de unit om gerichter te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mickey77 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:17:
[...]
Edit: mijn hint over oosterburen en het logo was kennelijk niet duidelijk genoeg. Wil je weten waar ik ze heb gekocht stuur maar een PM
offtopic:
Zolang je er zelf geen commercieel belang bij hebt mag je dit soort informatie op Tweakers gelukkig gewoon delen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mickey77 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:02:

Count me interested? Ik heb een open zolder van 10x4.5 met een nokhoogte van 3 meter, ik zie het niet zitten om deze warm te stoken of in te gaan delen in aparte hokjes. Ik zat te kijken naar een infra-rood plaat overigens, maar nog lokaler verwarmen is ook nog een optie...

Ik heb afgelopen winter met 2 truien, badjas en kruik zitten werken 8)7 Grootste probleem was nog de kou uit mijn handen te houden.

Naast een infra rood plaat had ook bijvoorbeeld dit gekund:
https://www.praxis.nl/bad...arming-yaro-1-2kw/5663120

Niet mooi, maar heh... heb je meteen het terrasgevoel er ook bij 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Motrax op 19-10-2020 13:27 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Nou vooruit dan maar... met de hint bedoelde ik dus Conrad Electronic:
https://www.conrad.nl/o/v...e_max=105&price_min=25.99

ik zie dat mijn exacte mat er niet meer is. De maat die ik heb gekozen is 70x50cm maar je hebt ze ook kleiner en groter. Ik vind dit de fijnste maat i.c.m. een keyboard en trackball. Kleiner dan kan het zijn dat je jouw hand in rustmomenten toch naast de mat legt en het fijne van deze mat is juist dat je in rustmomenten ook warme handen houdt. Groter moet je kwijt kunnen en ze verbruiken dan mogelijk meer dan nodig.

Het lijkt er op dat mijn mat er niet meer is met een driestandenschakelaar, alleen met een aan/uit (voet) schakelaar. Maar aangezien de warmste stand echt flink warm is, zou ik er wel een adviseren met drie standen. Ik heb het nu al echt warm met op standje1, november ga ik waarschijnlijk naar 2 en 3 bewaar ik voor als het overdag buiten vriest :/ .

De reden dat ik zo tevreden ben is dus echt dat het zo dichtbij mogelijk verwarmt. Voor ik deze matten had probeerde ik ook al lager te stoken, maar bij 18 graden kamertemperatuur kreeg ik gewoon te koude handen om te werken. Nu met matten dus lekker warme handen met 16 graden kamertemperatuur. Als je dit op zolder doet en het huis verder 20 graden is, dan is mijn advies: laagjes, dan kun je bij verandering van vertrek even een vest aan of uit doen. Ik houd overigens het hele huis koel en gebruik in de avond een dekentje bij tv kijken :D

[ Voor 23% gewijzigd door Mickey77 op 19-10-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 01:32
Ik heb deze vorige week opgehangen: https://eurom.nl/product/...ming/mon-soleil-720-wifi/
Het zit gericht op mij en maakt het behaaglijk, ik heb het op 18 graden staan. En dan is het gewoon lekker, om met een trui te zitten.
Let wel, ik heb zonnepanelen. Ik denk wel dat ik het anders ook gedaan zou hebben, zoveel stroom verbruiken wij niet. Je zou evt nog de kleinere versie kunnen nemen, deze is 720 watt. Je kan niet instellen dat het maar 50% vermogen gaat, het is 100 of niet. En het heeft wifi. Altijd goed voor de nerd in mij. :)

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:06
Ik houd van een warm kantoor om handen en spieren warm te houden. De home office zolder van 20m2 is inmiddels 22.5 graden (overshoot dus iets te warm) en de airco heeft vandaag al welgeteld 1.7kWh verstookt vandaag (gemiddeld 250W). Ik ga dus nooit van m'n overtollige zonnestroom afkomen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@Mickey77 Je hebt mij wel op een idee gebracht O-) Had een tijd terug een anti-condens verwarmingsmatje besteld op AliExpress om achter de badkamerspiegel te monteren. Dat pastte helaas niet, maar die ligt nu sinds vanmiddag onder m'n desk mat :D Te klein voor beide handen, maar m'n muishand is nu iig lekker warm. Zit alleen geen thermostaat op, dus moet hem zelf aan/uit zetten als het te warm/te koud wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 19-10-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Voor een kleine zolderkamer zijn deze dingen ideaal:

https://www.bol.com/nl/p/...errer=socialshare_pdp_www

Elektrische radiator met goede thermostaat.

Tevens goed idee: elektrische stoelverwarming. In de auto ook lekker, dus ook in je stoel!

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:36
Ik zou 's ochtends even een rondje door het huis lopen, overal alle radiatoren dicht draaien en allen de radiator op zolder open. Dan stook je alleen de zolder en ben je het goedkoopste uit.

Vind je het dagelijkse rondje te lastig dan schaf je een stel programmeerbare radiatorkranen aan. Hoeft geen WiFi spul te zijn, gewoon met een ingebouwde klok met een dag- / weekprogramma volstaat. Wanneer je echt geld wilt verbrassen dan haal je een een of ander super duur systeem in huis met draadloos bedienbare radiatorknoppen die je in zones kunt opdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Mickey77 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:11:
Ik heb een andere oplossing gevonden die voor anderen ook zou kunnen werken. Weinig kosten in aanschaf en ook weinig in verbruik.

Ik gebruik op mijn werkplek twee warmtematten. Dat is een soort ‘kruising’ tussen een elektrische deken (zoals men in bed gebruikt) en een deurmat. Ze zijn bedoeld om op de grond te leggen. je krijgt er warme voeten van en omdat de warmte onder tafel ook wat blijft hangen, verwarmt deze mat ook mijn onderlichaam. Ik heb er twee, de andere heb ik op tafel en mijn toetsenbord en trackball liggen daar boven op. Deze mat verwarmt mijn handen en indirect ook mijn bovenlichaam. Ik vind het ideaal.

Ik werk niet op zolder, maar in een woonkamer in een oud huis. Door het gebruik van deze matten kan ik de temperatuur in de kamer twee graden lager zetten dan ik zonder deze matten zou doen. Omdat ik een heel slecht geïsoleerd huis woon, heb ik de aanschafkosten in één winter terugverdiend. De verbruikskosten zijn voor mij slechts 31 euro per jaar (de middelste stand en 180 dagen per jaar).

Het verschil met andere soorten verwarming, zoals een straalkachel , is voor mij dat ik de warmte breng op de plaatsen waar ik deze het hardste nodig heb: handen en voeten. Ik ervaar het als zeer comfortabel... wie weet anderen ook.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oeh! Waar vond je die?
Ik zit met een koukleum thuis te werken namelijk.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:01
Herkenbaar probleem. Op de benedenverdieping hebben we vloerverwarming en in mijn werkkamer niet, wel hangt daar een radiator. Die wordt warm als de vloerverwarming aan gaat.
Echter vertik ik het om de hele benedenverdieping warm te stoken als ik alleen maar in mijn werkkamer zit. Daar komt nog bij dat we een pelletkachel hebben voor het verwarmen en de vloerverwarming vrijwel alleen gebruikt wordt als het bijv 's nachts te ver afkoelt.

Mijn ouders hadden nog een oud en klein elektrisch kacheltje, die krijgt de ruimte meer dan prima warm. Echter werkt de temperatuurregeling niet top meer en zet ik hem dus om de zoveel tijd uit.

Ik ben van plan om een oliegevulde kachel te halen, zoiets: https://www.mediamarkt.nl...ghi-trrs1225-1397643.html
Die heeft ruim voldoende capaciteit voor mijn werkkamer, hopelijk is de laagste stand laag genoeg om het niet te warm te krijgen hier.

Waarom oliegevuld? De olie wordt warm, geeft andere warmte en blijft warmte afgeven als deze uit staat. Bij normale elektrische kachels is de warmte weg zodra je het apparaat uit zet.

Kost wel stroom, maar is voordeliger dan de normale radiator (plus vloerverwarming) aan te zetten. Een van de nadelen van het thuiswerken, je draait ook overdag op voor de stookkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

wimpie schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:36:
Voor een kleine zolderkamer zijn deze dingen ideaal:

https://www.bol.com/nl/p/...errer=socialshare_pdp_www

Elektrische radiator met goede thermostaat.
Ah, leuk! Deze Mill radiatoren gebruik ik nu als basis verwarming (de twee matten zijn puur voor de werkplek). Ik heb ze in verschillende capaciteiten (250/400/600/900/1200) en geplaatst toen ik ouderwetse radiatoren moest vervangen, omdat het hele waterleidingsysteem te ver verroest was om te herstellen. Dus ik gebruik nu dus geen gas meer voor mijn verwarming. Ik kan @Freek wel melden dat de thermostaat in deze kachels idd prima werkt. Je kunt bij de modellen vanaf 600W ook binnen een etmaal twee temperaturen instellen. Dus overdag 16 en 's nachts 12 bijvoorbeeld >:)

Ter geruststelling: de Glass serie heeft een mooi glazen paneel aan de buitenkant en die glasplaat wordt niet superheet, omdat de warmte vooral naar boven gaat. Vandaar dat je er in een echt koude ruimte geen warme voeten van zult krijgen. In een ietwat frisse ruimte zou beiden een oplossing kunnen zijn, in een echt oude ruimte zou ik dus gaan voor de combinatie die ik heb. Dus deels ruimte verwarmen (bijv. Mill Glass) en deels handen/voeten (met een of twee warmtematten).

@ThinkPad Een anti-condens verwarmingsmatje? Voor een hand? hahaha Probleem deels opgelost dus, maar ik heb liever twee warme handen en twee warme voeten O-)

@mk1992 als je 6 items boven jouw post scrollt dan lees je waar ik mijn matten vandaan heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickey77 op 19-10-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Een beetje warmtepomp presteert gas er met gemak uit. Rekenvoorbeeldje
Alleen jammer dat ze de kosten van de warmtepomp zelf weer niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

of je zet de deuren open ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
bouwfraude schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:42:
[...]

Alleen jammer dat ze de kosten van de warmtepomp zelf weer niet meenemen.
Niet veel alternatieven kunnen koelen voor de aanstaande Zomer des Doods. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 09:20

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Rukapul schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:44:
Ik houd van een warm kantoor om handen en spieren warm te houden. De home office zolder van 20m2 is inmiddels 22.5 graden (overshoot dus iets te warm) en de airco heeft vandaag al welgeteld 1.7kWh verstookt vandaag (gemiddeld 250W). Ik ga dus nooit van m'n overtollige zonnestroom afkomen :D
Dit!

* zwahiel heeft een home office in de schuur gebouwd, maar dan wel geïsoleerd.
Toch wordt er best koud. Ik heb een normale radiator met een Tado knop die dus zelf warmte vraagt via gas en een airco daar hangen.

De gasradiator gaat s morgens even aan om de kou eruit te halen, letterlijk 15 minuten vol aan. En daarna neemt de airco t over. Laatst toen s behoorlijk koud was deed de airco over de hele werkdag 1,1kw.
Om dat n beetje te compenseren heb ik 4 zonnepanelen op t dak van t kantoor gelegd. Die wekken nog steeds meer op dan dat die airco verbruikt.

Enige probleem die airco verwarmd de lucht, de vloer is (ondanks dubbele isolatie) toch vaak als laatste warm. En dan zit je koud onder je bureau. Dus daarvoor kijk ik nu voor een kleine oliegevulde radiator. Die eventjes aan in de ochtend zodat t onder t bureau ook warm is en dan zou dat opgelost moeten zijn.

Ik moet zeggen zo'n airco de boel laten verwarmen is best wel fijn. Die airco kostte mij 440 euro en was een leuk iets om te doen. Vrees dat als t echt koud wordt hij n stuk meer energie verbruikt maar dan heb ik die gasradiator en de olieradiator nog. En zo lang de zon nog schijnt 8)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
Oeh, wauw, helemaal ontploft naar 3 pagina's! Wel goede ideeën, thanks _/-\o_

Leuke projecten voor de idle CPU's, maar er komt niet zoveel warmte vanaf. Gelukkig is het buiten nog 12 graden buiten, haha! Alle beetjes helpen, alleen maar warmte opwekken is ook zo zinloos O-) Voor de rest van de winter toch alvast maar wat bijverwarming uitzoeken.

@Racing_Reporter > Grappig, ik had de BOINC manager geïnstalleerd, is de IBM wcg geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8Ve5VPZLryLLeIlFCOHkIiPgI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNSxH1Cyh4HejKClwTRl4Vk8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVFzYcccS5VWnNeb-wxOiCvdY70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PH1x6bpRok525ZLjBmOwAPsN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20

Aidix

Geluidspietlut

Ik heb een elektrische deken op mijn bureau stoel gelegd. Alsof je in een sauna zit. Het helpt alleen niet voor je handen.
Pagina: 1