Zoek advies: afbouwen / Afbreken stuk muur?

Pagina: 1
Acties:

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-12-2025
Dag mede-Tweakers, goedemorgen.

Helaas heb ik geen verstand voor 't afbreken van "muren" in je eigen woning.
Betreft dit stukje, zie bijlage,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dq94M_WYUJwGbms9J3UbVTMS4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNybEidi28Z3bAug6LQmMkuS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geen idee hoe je dit moet noemen, maar goed.. bij mij wie kan hiervoor zijn en enig idee wat dit kan kosten eventueel? Zou iemand ook weten hoe je dit eventueel zelf kan regelen? :o

Ik hoor het graag.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:27
Ik denk dat het aardig moeilijk gaat zijn om die schoorsteen eruit te breken. <- laten doen
De open haard kan wel (relatief) eenvoudig verwijderd worden. <- kan je zelf nog wel doen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17
Heb je enige informatie over de bouwmethode van de woning en de schoorsteen?

Het zou kunnen dat dit gewoon een buis door het plafond is, waar men een koofje omheen getimmerd heeft en gipsplaat tegenaan geschroefd heeft. Dit sloop je zelf met een stevige hamer zo weg.

Het zou ook kunnen dat de schoorsteen opgemetseld is en dat de gehele schoorsteen, tot op het dak toe, rust op het stukje muur wat jij omcirkelt. Misschien steunen er ook nog wel balken van de verdiepingsvloer op de schoorsteen. Dan betekent onvakkundig slopen dat het hele huis in elkaar stort...

Kortom, op basis van deze foto's denk ik niet dat iemand er wat van kan zeggen.

Wat is het bouwjaar van de woning? Betonnen vloeren of hout? Hoe ziet de schoorsteen er op de verdieping, op de zolder en op het dak uit?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 14:49
En afhankelijk hoe oud het huis is, zit er asbest in?

Je kan idd de open haard proberen zelf eruit te halen om te zien wat erachter zit. Als je zeker weet dat het geen asbest is, kan je het zelf weghalen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-01 16:44
Heb je er al op geklopt? Ik denk dat het niks voorstelt en het gewoon een omtimmering is. De haard lijkt op zijn best een elektrische showhaard en die hebben geen afvoeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 21:28
Dat heet een "schouw" met daarboven het "rook(gas)kanaal", of "schoorsteenkanaal".

Afhankelijk van de bouw is dit een klus van "niks" tot "je huis stort in".

Bij oude woningen waar houtvuur de enige warmtebron was, was de schoorsteen vaak ingemetseld in de muur, en onderdeel van de draagconstructie. Die kun je niet zomaar weghalen.

Is het een moderne sierhaard, dan gaat er waarschijnlijk een dunne pijp recht omhoog, en zit er een simpele koof omheen (gips of metselstenen). Als de vloeren ook van beton zijn, dan kan het een eitje zijn om zelf af te breken.

Belangrijke vragen:
- Wat is het bouwjaar van het huis?
- Weet je of deze haard later is geplaatst (en wanneer)?
- Hoe zit de schoorsteen op het dak eruit? (rookkanaal kan ook drager zijn van de schoorsteen op het dak)
- Heb je toegang tot de bovenverdiepingen, en hoe ziet het er daar uit?

En los van het bouwjaar inderdaad alert zijn op asbest. De rookgasafvoerpijp kan van asbest zijn, de schoortsteentuit, koof met asbestplaten, asbestplaten achter de haard, asbestlint bij de ruit (als die ervoor zit).

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 15-10-2020 11:20 ]

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Naast alle goede suggesties, kán er een makkelijke manier zijn om achter te komen of deze schoorsteen zich laat ruimen.
Is het een rijtjeshuis? Zo ja, dan tref je het qua jaargetijde: loop een rondje door de buurt, werp bij buren met open gordijnen een blik naar binnen en check of zij de schoorsteen nog hebben staan.

Of natuurlijk aanbellen bij buren (vooral zinnig in geval van rijtjeshuis :) ).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-12-2025
Bedankt allen! Betreft trouwens een maisonettewoning, 1960, ik zie geen schoorsteen op 't dak.

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-01 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

MilesKiss schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:39:
Bedankt allen! Betreft trouwens een maisonettewoning, 1960, ik zie geen schoorsteen op 't dak.
MilesKiss schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:39:
Maar wat zie je in de kamer direct erboven? En op zolder? (of moet ik maisonettewoning Googelen? :+ )

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Pagina: 1