Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 13:51
Ik heb een DNS-320 als NAS in gebruik. Helaas heeft deze het begeven. Daarom nu voor een Synology DS220+ gekozen met 2 nieuwe harddisk.

De data van de oude harddisk wil ik overzetten. De schijven stonden in een RAID1 opstelling (mirror). Ik heb deze met een USB-SATA kabel aan mijn windows laptop gehangen. Windows ziet dan een extern USB station, maar deze is niet te benaderen. Op mijn MAC zie ik geen extra harddisk.

Ook heb ik een schijf met dezelfde kabel aan de USB poort van de Synology gehangen. Maar bij externe apparaten zag ik deze niet.

Hoe kan ik de data van de oude harddisk overzetten naar de NAS (eventueel via mac of pc)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 16:36
Had je deze opties al geprobeerd?
http://forums.dlink.com/index.php?topic=41400.0

Kort door de bocht, het lijkt EXT2 formaat indeling te zijn en windows leest die (nog) niet standaard uit.
Een extra tool zoals Ext2IFS kan je daarbij helpen in windows.

[ Voor 48% gewijzigd door cossy nl op 15-10-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Grote kans dat als je die disks inplugt in Linux Mint hij automatisch mount. Wellicht read-only als er èèn disk ontbreekt. Maar dat lijkt me niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
Bedankt voor de suggesties. Ik heb geen linux systeem. Dus geprobeerd met een Windows driver.

In het topic http://forums.dlink.com/index.php?topic=41400.0 staan daarvoor 3 links. 1x gratis en 2x betaald.
De gratis driver heb ik 3x geprobeerd te installeren, maar windows10 loopt steeds vast.

Via google deze optie nog gevonden: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/
Hiermee zie ik de drive. Het programma geeft aan dat het bestandsformaat RAW is en de disk grootte 0 B. Dat doet deze bij beide disks. Als ik in de windows verkenner op deze drive klik, krijg ik de melding "Plaat een schijf of andere geschikt medium". Iets lijkt er nog niet goed, maar wat?

Zijn er nog andere manieren zonder een betaald software pakket te kopen voor eenmalig gebruik om de data over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:57

DarkSide

theres no place like ::1

Linux boot CDtje proberen?
Zijn er genoeg.Dan kan je daaruit je data kopieren

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:41
Een ext driver zal niet werken aangezien je waarschijnlijk eerst met mdadm moet mounten.
Dat is gewoon niet mogelijk op Windows.

Als je USB naar SATA adapters hebt kun je proberen Linux Mint in een Virtuele machine te stoppen.
Anders een live stick.

Je moet wel een plaats hebben om je data heen te kopieren. Externe disk of plek op een niet versteleutelde interne disk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
Ik ga proberen om een Ubuntu bootable USB stick te maken en daarmee op te starten. Hopelijk kan ik dan de data benaderen en overhevelen naar mijn nieuwe NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:44
Never mind,
dacht even dat je twee Synology Nassen had.

[ Voor 87% gewijzigd door Ben(V) op 15-10-2020 16:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
Zojuist geprobeerd met een Ubuntu bootable USB disk. Helaas werkt dat ook niet.

Maar ik denk dat de oorzaak anders is. Ik gebruik een USB --> Sata kabel. Volgens mij levert die niet genoeg spanning voor een 3,5" disk. Dus ik ga eerst op zoek naar een externe behuizing met voeding voor een 3,5" harddisk. En dan opnieuw proberen. Wordt vervolgd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
Dat kan kloppen, dat van die voeding.
Maar mis jij niet enkele stappen bij EXT2FSD?

In Windows 10 (uit mijn hoofd, het is alweer even geleden):
1. EXT2FSD opstarten met de disk aangesloten
2. in het menu van EXT2FSD de server opstarten
3. de juiste partities opzoeken die je gegevens bevatten en daaraan handmatig een ongebruikte driveletter toekennen
4. Verkenner starten en met sleur en pleur de bestanden van de disk af halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvelve
Probleem uiteindelijk opgelost. Het was drieledig:

1) Alleen te lezen onder linux, dus met een ubuntu USB stick gedaan
2) Voedingsspanning was te laag voor de harddisk. Met externe voeding ging het wel.
3) Een van de 2 mirror disk was defect. Natuurlijk net diegene die ik probeerde.

Maar dankzij tips hier heb ik alles overgezet op een nieuwe NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
_/-\o_
Pagina: 1