Alles vervangen - Nog steeds under extrusion Ultimaker 2+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik zit met een probleem waar ik ondertussen redelijk moedeloos van wordt; Ik heb werkelijk alles geprobeerd wat ik kan bedenken maar mijn Ultimaker blijft under extrusion tonen.

Het hele verhaal:

Mijn Ultimaker 2 Extended, die is geupgrade naar de 2+, deed het altijd prima. Ik heb de printer ooit tweedehands via marktplaats gekocht (toen 300 uur gebruikt), en hij was al geupgrade naar de +. Helaas kelderde zijn staat van dienst de afgelopen maand toen ik last kreeg van under extrusion. De eerste laag lijkt prima, daarna gaat het mis zoals hieronder te zien is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHN5bkySBguHnz21pSTqtY3WGwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSTlsF4Y0jbEJaMRfOMmPfPf.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ik vervolgens goed keek naar de feeder bleek dat hij niet via een metalen plaat op de Ultimaker was bevestigd, maar met een 3D geprint onderdeel. De feeder upgrade lijkt dus niet helemaal met originele onderdelen te zijn gedaan, dus heb ik de hele feeder maar geheel vervangen door een Bondtech QR (omdat die sowieso beter zou moeten zijn). Helaas loste dit het probleem niet op.

Vervolgens ben ik naar de printkop gaan kijken, en het olsson block leek ook niet origineel (glimmender dan de orignele, en zat vast met een hex schroef in plaats van philips). Voor de zekerheid heb ik toen de bowden tube, de coupler, het hele olsson block, de nozzle en het stukje metaal tussen het olsson block en de coupler vervangen. Het filament gaat nu dus alleen nog maar door nieuwe onderdelen heen. Alles ziet er nu origineel uit. Resultaat is iets minder under extrusion, maar nog steeds geen goede prints:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlYA_3l0Pf2YxcXWW-lcARBJI88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zit3KX6VggWrDAxw3rlUuDBs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook eindeloos geprobeerd met andere temperaturen en lagere snelheden te printen maar beter dan bovenstaand resultaat krijg ik het niet (printbed is ook meerdere keren afgesteld al). Filament is PLA van Ultimaker zelf, en nieuw uit de verpakking (ander pla ultimaker filament geeft hetzelfde resultaat).

Ik hoop heel erg dat iemand nog een suggestie heeft. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?
Zelf weet ik het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 15:00
Wat gebeurt er als je in cura de flow waarde verhoogt? +10% bijvoorbeeld.

(Wel even print settings op Expert zetten, anders zie je flow niet)

Dan zou hij meer materiaal moeten extruden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-08 08:59
Ik zou zeggen dat de tandwieltjes van je extruder slippen. Maar goed ik weet praktisch niet zo veel van een Ultimaker :P

Slippen kan op twee manieren, slippen over het filament en slippen tov de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Bedankt voor de reacties;

10% extra flow geeft helaas niet echt betere resultaten.

Ik dacht ook aan feeder problemen, maar de hele feeder is dus vervangen voor een Bondtech die het filament zelfs aan beide kanten pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster.
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 03:58
Hoe zien de slangen van de extruder naar de kop er uit?
Misschien zijn die aan de binnenkant versleten, waardoor ze meer frictie/weerstand geven.
De eerste laag/lagen gaan misschien nog goed/beter, doordat de PLA in de slangen nog wat stugger is/nog niet opgewarmd is (door de warmte uitstraling van de printer zelf).

Wat je misschien kunt proberen is de slangen tijdelijk te koelen met een fan.
Of als je nog ABS hebt liggen, daar even mee printen. (ABS blijft stugger bij hogere temperaturen)
Dan kun je kijken of het beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Skipt de extruder ook stappen als je aan het printen bent? (hoor je een lichte tik) Bowden tube kan idd ook meer frictie geven over tijd (rommel in de tube) of misschien zelfs een gaar stekkertje of draadbreuk maar je extruder motor en de kabel beweegt niet mee met de hotend, dus zou het niet moeten zijn.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Bowden tube was ook vervangen, maar ik lijk het nu te hebben opgelost:

Toen ik de feeder inclusief motor verving voor de bondtech feeder zag ik dat de connector van de oude feeder motor half losse interne connector had. Die zat niet helemaal meer in de plastic connector behuizing en die behuizing was daar zelf een beetje donker van waarschijnlijk vonken. Omdat de motor verder wel aangestuurd werd en ik deze hele connector toch verving voor de nieuwe bondtech gaf ik daar toen niet echt aandacht meer aan. Tot ik gisteren bedacht dat misschien de stepper driver chip toch een klap heeft gekregen door de brakke verbinding en het vonken. Ik heb daarom nu de ongebruikte extra driver uitgang ingesteld voor de feeder middels een aangepaste tinkergnome firmware, en alles lijkt het nu perfect te doen.

Ik weet niet helemaal zeker of het door het installeren van tinkergnome komt of niet (lijkt me niet, want de gewone ultimaker software had ik ook geupgrade met de oude feeder aanstluiting en dat hielp niet).

Ik heb nu geen tijd meer om de oude feeder aansluiting verder te testen, maar ik verwacht dus dat die chip gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Iets te vroeg gesproken; Nadat ik de printer uit had gezet en vandaag weer was gaan printen was het probleem weer terug. Maar, omdat ik ondertussen tinkergnome erop heb staan kon ik zien dat de feeder instellingen niet meer klopte, deze zijn op de 1 of andere manier dus niet in het geheugen opgenomen.

Ik denk dus dat dat sinds het vervangen van de feeder voor de bondtech feeder het probleem moet zijn geweest. Wel raar, want ik heb echt de aangepaste firmware van bondtech zelf erop gezet en die zou dit nou juist moeten verhelpen.

Lijkt er dus op dat het toch gewoon een software probleem was, maar voor de vervanging van de feeder voor de bondtech feeder waarschijnlijk wel een hardware probleem met de namaak feeder (en de half losse connector).
Pagina: 1