Zwart beeld tijdens gamen na upgradeset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Hoi,

Ik heb sinds vandaag een aantal upgrades geinstalleerd: een nieuw mobo, cpu en ram (Asrock B450M PRO4, Ryzen 5 3600, G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz). Onveranderd zijn de voeding (XFX 550W Pro) en videokaart (RX 580)

Alles werkt super, behalve het volgende: als ik een game speel, dan krijg ik om de paar minuten even een paar seconden zwart beeld (audio en game blijven verder doorlopen). Dit zelfde symptoom had ik voorheen (met vorig mobo,cpu en ram: Asrock B75 Pro3-M, i7 3770, 2x 8GB) als ik 2 schermen had aangesloten en op 1 van deze 2 een game speelde. Ik dacht toen: ah, mijn voeding zal wel niet 2 schermen icm gamen op 1 scherm trekken. Het uitschekelen van 1 monitor losde toen dit probleem op.

Ik zou dus in eerste instantie denken dat mijn voeding het niet trekt. Echter, mijn nieuwe ryzen 3600 is op papier een stuk zuiniger dan mijn oude i7 3770, dus dat vind ik gek.

Wat ik verder heb geprobeerd:
- Slechts 1 monitor aansluiten
- AMD drivers de-installeren met AMD cleanup tool, en opnieuw installeren
- Kijken of ik ergens dips zie in grafieken van CPU, CPU, RAM-usage etc. Niks geks te zien
- Temps controleren (gpu max 74, cpu max 73). dit was op oude systeem ook ongeveer zo
- verder draait mijn ram op 3200 Mhz via het XMP 2.0 profile

Iemand ideeën?

Waarschijnlijk ook nog een andere issue: gek dat de cpu onder nauwelijks load (zon 20-35% in game) toch al tot zon 70 graden komt. Ik heb een coolermaster Hyper 212 geïnstalleerd. Dat zijn toch best redelijke temperaturen.

Groetjes
Misha

Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
De 3770k gebruikt helemaal niet meer dan de 3600 dus daar is op een paar watt na in het voordeel van de 3770k geen verschil in.

Mijn eerste ingeving is of je voeding of je gpu maar er zijn meer dan genoeg vage problemen met een 2 schermen setup.

Verder was er iets met temp metingen op de amd 3xxx serie. Volgens mij moet je ryzen master gebruiken voor de metingen omdat de rest het niet snapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
computerjunky schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:26:
De 3770k gebruikt helemaal niet meer dan de 3600 dus daar is op een paar watt na in het voordeel van de 3770k geen verschil in.
Bedankt voor je bericht!

Het gaat hier om de 3770, deze heeft volgens tweakers een TDP van 77W. De 3600 heeft een TDP van 65W. Dit ligt inderdaad erg dicht bij elkaar.
Mijn eerste ingeving is of je voeding of je gpu maar er zijn meer dan genoeg vage problemen met een 2 schermen setup.
Mijn huidige setup, met upgrades, is met 1 scherm. GPU werkte overigens met vorige mobo,cpu en ram combi prima. PSU overigens ook, behalve dan met 2 schermen aangesloten, waarbij er op 1 scherm gegamed wordt. Dan had ik dezelfde symptomen als nu. Echter, nu heb ik slechts 1 scherm aan.
Verder was er iets met temp metingen op de amd 3xxx serie. Volgens mij moet je ryzen master gebruiken voor de metingen omdat de rest het niet snapt...
Bedankt voor de tip, ga ik even naar kijken!

[ Voor 10% gewijzigd door MishaT op 14-10-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:51
Ik heb zelf een systeempje met een 3770k staan die zelfs overclocks naar all core 4,6 ghz waar geen voltage verhoging voor nodig is en die gebruikt rond de 75-80 watt uit mijn tests

TDP = Thermal Design Power. Oftewel vermogen benodigd voor koeling van de chip niet het stroomverbruik.

De 3600 gebruikt dan ook meer dan de tdp van 65 watt.

Ik zou zouken naar een gpu of psu om te testen.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 14-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
computerjunky schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 19:39:

Ik zou zouken naar een gpu of psu om te testen.
Aha!

Ik heb niet nog een oude PSU liggen. Ik denk dat ik dan maar de gok ga wagen en een nieuwe ga kopen. Ik ben wel van plan om ergens binnen nu een half jaar een videokaart upgrade te doen (hopelijk de 3070, of de big navi series)

Ik denk dat ik dan moet mikken op een voeding met 650W? Of is er dan meer nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door MishaT op 14-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Uszka schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:01:
Heb je Windows opnieuw geïnstalleerd?
Nope. Zou dat een issue kunnen zijn? Verder draait alles als een zonnetje. Ik heb zo ontzettend veel software (veel VST plugins voor Ableton Live) op de computer staan dat ik opnieuw installeren eigenlijk wil vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:09

jgj82

Ja, maar = nee

@MishaT Nieuwe dag, nieuwe problemen? :)
Welke monitor gebruik je en wat voor kabel?
Komt je beeld terug na die paar seconden op zwart? Het klinkt als een linkfout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
haha jep!
Welke monitor gebruik je en wat voor kabel?
monitor is AOC aoc g2590fx. met vorige systeem nooit problemen mee gehad. Ik gebruik een displaycable
Komt je beeld terug na die paar seconden op zwart? Het klinkt als een linkfout..
ja, het duurt telkens een seconde of 4 en dan is het beeld weer terug. De game blijft ondertussen gewoon doorlopen.

[ Voor 18% gewijzigd door MishaT op 14-10-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

MishaT schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:08:
[...]

haha jep!

[...]

monitor is AOC aoc g2590fx. met vorige systeem nooit problemen mee gehad. Ik gebruik een displaycable

[...]

ja, het duurt telkens een seconde of 4 en dan is het beeld weer terug. De game blijft ondertussen gewoon doorlopen.
Probeer eens een andere DP-kabel? Het komt voor dat ze nét niet aan de VESA-standaard voldoen en dat er de-synchronisatie optreedt zodra er hogere of fluctuerende framerates in het "spel" zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
jgj82 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:37:
[...]

Probeer eens een andere DP-kabel? Het komt voor dat ze nét niet aan de VESA-standaard voldoen en dat er de-synchronisatie optreedt zodra er hogere of fluctuerende framerates in het "spel" zijn..
Ik heb helaas niet nog een DP-kabel liggen. Voordat ik een nieuwe DP-kabel ga kopen: kan je uitleggen waarom de kabel het probleem zou zijn als met diezelfde DP-kabel dit probleem op mijn vorige systeem niet voorkwam? Toen had ik ook hoge fluctuerende framerates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

MishaT schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Ik heb helaas niet nog een DP-kabel liggen. Voordat ik een nieuwe DP-kabel ga kopen: kan je uitleggen waarom de kabel het probleem zou zijn als met diezelfde DP-kabel dit probleem op mijn vorige systeem niet voorkwam? Toen had ik ook hoge fluctuerende framerates.
Zit de kabel in exact dezelfde poort als bij het vorige systeem?
Gebruik je precies dezelfde drivers?

[ Voor 4% gewijzigd door jgj82 op 15-10-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
MishaT schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:03:
[...]

Nope. Zou dat een issue kunnen zijn? Verder draait alles als een zonnetje. Ik heb zo ontzettend veel software (veel VST plugins voor Ableton Live) op de computer staan dat ik opnieuw installeren eigenlijk wil vermijden.
Van Intel naar AMD en vv zou ik zeker een schone installatie aanbevelen. Er blijft nu veel oude drivermeuk achter die potentieel voor problemen kunnen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MishaT
jgj82 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:57:
[...]

Zit de kabel in exact dezelfde poort als bij het vorige systeem?
Gebruik je precies dezelfde drivers?
Ik heb de DP-kabels gechecked. Ze zaten inderdaad andersom. Nu geen problemen meer (tot dusver) Blijkbaar is de 2e DP-poort van mn RX 580 niet helemaal oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

MishaT schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:40:
[...]

Ik heb de DP-kabels gechecked. Ze zaten inderdaad andersom. Nu geen problemen meer (tot dusver) Blijkbaar is de 2e DP-poort van mn RX 580 niet helemaal oke
Top! Tot morgen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
Alles lijkt nu goed te lopen, haha!

Bedankt voor alle hulp iedereen!
Pagina: 1