Wij hebben hier sinds juli 2018 een Nefit Enviline Monoblock 9 kW in gebruik. De installatie verwarmt onze in het jaar 2000 gebouwde houtskeletwoning. Ons gasverbruik was in 2017 zo´n 1000 m3 per jaar. Omgerekend kom je dan uit op een warmtebehoefte van ruim 8000kWh. Hier kan de installateur dan een vermogen uit berekenen welke een warmtepomp moet leveren. Wij zijn uitgekomen op 9 kW. De installatie werkt naar tevredenheid en ik heb er geen omkijken naar, want alles draait automatisch op de WAR.
Verbruik is conform de inschatting: 2200 kWh in 2019. COP is >4.
Aandachtspunten:
- minimale isolatiedikte buitenleidingen > 2 cm (voorschrift Nefit). Mijn isolatie was eerst maar 0,5 cm en dat is dit jaar hersteld.
- bij grote afstand tussen buiten en binnenunit kan beter een split gekozen worden want deze heeft minder warmteverlies in de buitenleidingen (gasgevuld itt monoblock = watergevuld)
Juiste vermogen hangt van het warmteverlies van de woning af. Bij nieuwbouw is dit bekend. Bij bestaande bouw kun je dit afleiden uit je gasverbruik. Echter dan wel op lage temperatuur verwarmen, dus < 40 C, anders heeft een warmtepomp weinig nut. Dus voor een advies hierover geef je te weinig informatie.
Huren of kopen. Dit is een persoonlijke keuze. Heb je geen liquide middelen om te kopen dan is lease het alternatief. Anders gewoon kopen zou ik zeggen, met subsidie. Onderhoudskosten verwacht ik nauwelijks net als bij een EV.