Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:07

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik zit al een aantal dagen te klooien met mijn nieuwe setup. Deze week is een nieuw moederbord binnen gekomen als basis van het nieuwe systeem. Ik wil hiermee het huidige board een pricewatch: Gigabyte GA-AX370M-GAMING 3 vervangen met een pricewatch: MSI MAG B550M Mortar

Daarbij heb ik een nieuwe behuizing gekocht. Vanuit de oude configuratie wil ik het geheugen overzetten en de processor. Een Ryan 3500X en het geheugen betreft deze kit: pricewatch: Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2C3200C16R

Vanaf begin wil het systeem niet booten. Zonder dat ik display krijg geeft het moederbord met indicatoren aan dat het niet voorbij de VGA-check komt, wel voorbij CPU en memory. Deze check blijft ook bestaan indien ik een dedicated videokaart gebruik. Om uit te sluiten dat mijn behuizing kortsluiting maakt heb ik de setup met minimale configuratie opgebouwd buiten de behuizing en heb ik met 2 voedingen getest.

Het enige wat ik nog niet vervangen heb is het geheugen en de processor. Nu lees ik op de website van Corsair dat de memory kit t/m de AMD 400 chipset ondersteund. Ik krijg helaas niet uitgesloten of dit ook een issue kan zijn omdat dit een B550 MB is. Ik hoop dat iemand mij hier een beetje op weg kan helpen of het geheugen een probleem kan zijn.

Zie hier meer informatie m.b.t. compatibiliteit geheugen:
https://www.corsair.com/e...2C3200C16R#tab-tech-specs

Oude werkende configuratie:

* AMD Ryzan 3500X
* GigaByte x370 mATX (ga-ax370m-gaming-3)
* 16GB (2x8GB) 3200Mhz DDR4 (CMU16GX4M2C3200C16R)
* MSI Radeon RX 480 Gaming 8G (4719072481056)
* Cooler Master Real Power M620
* Micron mSATA SSD 500GB
* Samsung Odyssey G9 49" (G95T) Zwart

Nieuwe niet werkende configuratie:

* AMD Ryzan 3500X
* MSI MAG B550M Mortar (mATX)
* 16GB (2x8GB) 3200Mhz DDR4 (CMU16GX4M2C3200C16R)
* MSI Radeon RX 480 Gaming 8G (4719072481056)
* Cooler Master GM G550M
* Samsung EVO 970 1TB NVME
* Samsung Odyssey G9 49" (G95T) Zwart

Het nieuwe MSI moederbord heeft onboard VGA maar krijg ik hierover ook helaas geen beeld. Zowel met HDMI en DVI geprobeerd. Ook heb ik een ander scherm gebruikt, just to be sure, maar ook hier geen beeld. Het systeem maakt geen piepend geluid bij het opstarten, alle FANS draaien. Wel lijkt het erop dat alle FANS op maximaal vermogen draaien. Ze beginnen zacht en gaan al snel met hoge toeren draaien.

15/10 Update1: Systeem werkt nu, echter kan ik door onduidelijke reden nog niet in Win10 setup komen. Het systeem lijkt in een soort loop te zitten. Dit is wat er gebeurt zodra ik van de USB stick met hierop Win10 wil opstarten (https://u.pcloud.link/pub...UAzFqUdVrjX4xnTK0K0LJhwzk)

15/10 Update2: Nieuwe geheugen-kit heeft geen positieve uitwerking op het issue

15/10 Update3: Gisteren avond alle settings nog eens nagelopen en een nieuwe USB stick met Win10 setup erop voorbereid. Met de nieuwe USB stick werkte de setup van Win10 wel. Omdat ik de USB stick afgelopen weekend succesvol heb gemaakt en gebruikt had ik niet gedacht dat het hieraan zou liggen 8)7 8)7

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 39% gewijzigd door Marchel op 16-10-2020 09:32 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-05 17:16
Ik denk dat meer informatie nodig is over het systeem. Voeding en videokaart (merk en model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
WildWilly schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:11:
Ik denk dat meer informatie nodig is over het systeem. Voeding en videokaart (merk en model).
Bedankt voor je reactie. Ik heb meer informatie toegevoegd m.b.t. oude en nieuwe configuratie.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Ik heb zojuist maar besloten het onderstaande kitje te bestellen. Heb geen zin om nog een dag niets te kunnen proberen, zou toch mooi zijn dat ik eindelijk mijn nieuwe setup dit weekend een beetje kan inrichten.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16

Het is overigens de bedoeling later nieuwe AMD videokaart aan te schaffen met een snellere processor. Maar omdat deze nog niet uit zijn, en ik wel een nieuw moederbord zocht omdat ik 2x een M2 aansluiting nodig heb was ben ik alvast begonnen met het vervangen van de behuizing en het moederbord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 21:02
Dat de video uitgangen op je moederbord niet werken is logisch, de 3500x is geen APU. (dus geen graphics)

Heb je het al eens geprobeerd met 1 reepje geheugen? (Even allebei proberen)

Ik heb het zelf gehad met een Gigabyte x570 bord icm Corsair geheugen waar het systeem absoluut niet wilde werken met beide reepjes (Zelfs al slagen ze allebei een lange memtest in een ander systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:18
Bij mijn gigabyte X370 bord kon ik niet met 2 16GB modules starten, met 1 module ging het wel.

Er is een of ander tooltje dat je uit moet voeren voor je het bios naar de nieuwste versie update, nadat ik die had uitgevoerd ging het wel (azerty had deze instructie niet gevolgd met hun bios update als gebundeld bij nieuwe cpu)

edit: niet goed gelezen, met een b550 bord zou dit niet moeten gebeuren.

[ Voor 11% gewijzigd door haarbal op 14-10-2020 22:37 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
simson0606 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:32:
Dat de video uitgangen op je moederbord niet werken is logisch, de 3500x is geen APU. (dus geen graphics)

Heb je het al eens geprobeerd met 1 reepje geheugen? (Even allebei proberen)

Ik heb het zelf gehad met een Gigabyte x570 bord icm Corsair geheugen waar het systeem absoluut niet wilde werken met beide reepjes (Zelfs al slagen ze allebei een lange memtest in een ander systeem)
Ok ik heb beeld.... _/-\o_ _/-\o_

Voel me een beetje stom maar ik heb gewoon niet stil gestaan bij het feit dat de onboard display interfaces alleen werken met een geschikte CPU. Het is gewoon te lang geleden dat ik een nieuw systeem in elkaar heb gezet :)

Omdat mijn setup nog in *naked* toestand naast mij staat prikte ik zojuist de GPU we in, en ja hoor het werkt. Wel nog zonder behuizing maar dus wel met het geheugen dat ik heb liggen. Nieuw setje kan dus weer retour denk ik :).

Top.... nu alles weer voorzichtig inbouwen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor het meedenken allen.

Al was het niet veel schokkends, soms heb even een zetje nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:41
Corsair is het slechtste geheugen dat je kunt kopen voor Ryzen. Je moet net de juiste versie hebben wil het stabiel op de nominale snelheid lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 21:02
Mijn ervaring na een flink aantal defecte Corsair modules is meer:
Uszka schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:46:
Corsair is het slechtste geheugen dat je kunt kopen voor Ryzen. Je moet net de juiste versie hebben wil het stabiel op de nominale snelheid lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Grrrr......

Ik ben nog niet helemaal uit de problemen. Maar het is genoeg geweest voor vandaag. Alles lijkt nu te werken, tenminste het moederbord herkent de cruciale onderdelen.

Echter wanneer ik nu tracht op te starten van mijn USB drive met hierop Win10 loopt het systeem min of meer vast. Na de force boot vanaf USB via BIOS zie ik een soort MSI logo heel smal maar wel volledig gestrekt over mijn scherm, lijkt het systeem te hangen, maar wordt in eens het lichtblauw maar doet verder niets. Als ik op enter druk verandert het scherm naar zwart/flikkert maar doet wederom niets. Na enige tijd reboot het systeem. En zit ik weer in een loop..... zucht....

[ Voor 3% gewijzigd door Marchel op 15-10-2020 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Ik had een vermoeden dat je monitor op moederbord aansluitte vandaar dat ik ook videokaart vroeg.xD

Voordat je Windhoos installeer heb je wel je moederbord bios geupdate naar de laatste versie (NIET BETA)?
Meestal worden geheugen problemen hiermee opgelost.

Wat betreft de CMK32GX4M2D3200C16, op https://www.msi.com/Mothe...50M-MORTAR#support-mem-19 staat de versie 3.31 in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
WildWilly schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 03:28:
Ik had een vermoeden dat je monitor op moederbord aansluitte vandaar dat ik ook videokaart vroeg.xD

Voordat je Windhoos installeer heb je wel je moederbord bios geupdate naar de laatste versie (NIET BETA)?
Meestal worden geheugen problemen hiermee opgelost.

Wat betreft de CMK32GX4M2D3200C16, op https://www.msi.com/Mothe...50M-MORTAR#support-mem-19 staat de versie 3.31 in de lijst.
Ik heb zojuist het systeem voorzien van de nieuwste BIOS, maar zit nog steeds in een loop. Het geheugen dat onderweg is zou moeten werken inderdaad :).

Vanmiddag nog maar eens proberen met het nieuwe geheugen maar ik heb er een hard hoofd in.

Dit is er wat er nu gebeurt (video) https://u.pcloud.link/pub...UAzFqUdVrjX4xnTK0K0LJhwzk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
Marchel schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:32:
Ik heb zojuist maar besloten het onderstaande kitje te bestellen. Heb geen zin om nog een dag niets te kunnen proberen, zou toch mooi zijn dat ik eindelijk mijn nieuwe setup dit weekend een beetje kan inrichten.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3200C16

Het is overigens de bedoeling later nieuwe AMD videokaart aan te schaffen met een snellere processor. Maar omdat deze nog niet uit zijn, en ik wel een nieuw moederbord zocht omdat ik 2x een M2 aansluiting nodig heb was ben ik alvast begonnen met het vervangen van de behuizing en het moederbord :)
Het nieuwe geheugen kitje geplaatst. Ik blijf nog steeds een blauw scherm houden dat bij het drukken op enter veranderd in zwart/flikkert. Het geheugen is dus niet het probleem.

Ik denk dat het met mijn videokaart te maken heeft. Ik heb namelijk wel gezien dat het systeem probeert te booten van de USB drive, daar ik kortstondig het Windows logo zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WildWilly
Kun je foto laten zien van je setup?

Boot je de setup als UEFI boot of legacy? Je kan beter UEFI kiezen. Zorg ervoor dat bios op UEFI is ingesteld. Geen reden om legacy te gebruiken.

Probeer eerst windows te installeren zonder xmp.
OP XMP: Controleer of de geheugen daadwerkelijk op 1.35V draait ik heb de mijne op 1.38V ingesteld (mijne was iets onder de 1.35) maar ga NIET OVER 1.4V.
Soms moet je de timings van je geheugen handmatig invoeren.

Schakel PBO uit.
Controleer temp van CPU mischien maakt koeler niet goed contact met CPU.

Klinkt vreemd maar controleer ook je USB stick.

[ Voor 17% gewijzigd door WildWilly op 15-10-2020 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
WildWilly schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:09:
Kun je foto laten zien van je setup?

Boot je de setup als UEFI boot of legacy? Je kan beter UEFI kiezen. Zorg ervoor dat bios op UEFI is ingesteld. Geen reden om legacy te gebruiken.

Probeer eerst windows te installeren zonder xmp.
OP XMP: Controleer of de geheugen daadwerkelijk op 1.35V draait ik heb de mijne op 1.38V ingesteld (mijne was iets onder de 1.35) maar ga NIET OVER 1.4V.
Soms moet je de timings van je geheugen handmatig invoeren.

Schakel PBO uit.
Controleer temp van CPU mischien maakt koeler niet goed contact met CPU.

Klinkt vreemd maar controleer ook je USB stick.
Gisteren avond alle setting en parameters nagelopen die je hebt benoemd. Ondertussen via een ander Windows device een nieuwe Win setup USB stick gemaakt. En die werkte dus wel! Potverdikkie...

Dit terwijl ik de USB afgelopen weekend gemaakt had en ook getest en gebruikt voor een nieuwe Installatie. Ik was er daarom niet vanuit gegaan dat hier iets mis mee is. Vanmiddag ga ik het verder afmaken, de Windows setup heb ik nog niet afgerond.

Tot dusver bedankt voor je hulp! We zijn er bijna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Nou is nog de vraag of de windhoos installatie nu wel goed gaat met de oude geheugen modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Topicstarter
WildWilly schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:42:
Nou is nog de vraag of de windhoos installatie nu wel goed gaat met de oude geheugen modules
Ja dat gaat goed! Maar nog niet wanneer ik beide kits combineer. En anders gaat die 16GB kit mooi op V/A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
Beide kits installeren zou ik niet doen. De CMK32GX4M2D3200C16 is al een dual rank geheugen. Nog een kit met single rank geheugen plaatsen verlaagt alleen je maximale snelheid.
Pagina: 1