Excel datum wordt niet herkent in goede format

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 16:17
Ik ben bezig met het maken van een excelmodel die gegevens uitleest uit data waarin een tekstkolom is opgenomen. Cellen in deze tekst beginnen altijd met een datum in de vorm MM/DD plus een hoop andere tekst. Nu wil ik deze datum graag in een aparte kolom zonder de tekst en ook herkenbaar als datum en hier loop ik tegen problemen aan.

Dmv links(cel;5) krijg ik MM/DD, maar dit wordt herkent als MM/YY. Heb ook al geprobeerd er simpelweg een /YYYY achter te plakken maar dan herkent excel het helemaal niet meer als een datum.

Het is volgens mij heel makkelijk op te lossen maar ik kom er niet uit, iemand de snelle oplossing?

Edit:

Heb de date functie gebruikt, maar hier komt een error uit en snap niet waarom.

Tekst: 08/27/2020
=DATE(RIGHT(P5;4);LEFT(P5;2);MID(P5;3;2))

[ Voor 10% gewijzigd door Malt007 op 14-10-2020 17:59 ]

Beste antwoord (via Malt007 op 14-10-2020 18:00)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit moet werken:

=DATE(2020;LEFT(A1;2);MID(A1;4;2))

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Dit moet werken:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:09
Je bent al mooi op weg! Met de waarde die je er nu haalt, kun je met behulp van de links en rechts formule de dag en datum eruit halen. Met de formule DATUM kun je de datum vervolgens opnieuw maken, je moet alleen bepalen welk jaar je dan wil gebruiken.

Edit: ik zie nu je edit. Tip mijnerzijds: ga het jaar, de maand en de dag eerst met de formule in aparte kolommen zetten (1 kolom voor het jaar, 1 kolom voor de maand en 1 kolom voor de dag). Dan zie je vaak vanzelf wat er fout gaat.

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan90 op 14-10-2020 18:02 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Eppo © schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:59:
Dit moet werken:

Gelukt! Helemaal top weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Eigenlijk had je het zelf al goed, alleen je mid moest beginnen bij karakter 4 en niet 3 (3 is een / en dat gaf je error)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:09
Als je overigens een Engelse Excel gebruikt met de datumnotatie mm/dd/yyyy kun je ook de formule DATEVALUE gebruiken. Dan zet hij een waarde die lijkt op een datum om naar een datumwaarde. Je kan er eens mee prutsen, kan een nog simpelere oplossing zijn.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Eppo © schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:02:
Eigenlijk had je het zelf al goed, alleen je mid moest beginnen bij karakter 4 en niet 3 (3 is een / en dat gaf je error)
8)7 Eindelijk kan ik die smiley gebruiken waar hij voor bedoelt is. Lekker slim van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Arjan90 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:04:
Als je overigens een Engelse Excel gebruikt met de datumnotatie mm/dd/yyyy kun je ook de formule DATEVALUE gebruiken. Dan zet hij een waarde die lijkt op een datum om naar een datumwaarde. Je kan er eens mee prutsen, kan een nog simpelere oplossing zijn.
Misschien nog beter want ik betwijfel wat de data weergeeft als de dag <10 is, grote kans dat er dan MM/D uitkomt, dus dan moet ik nog even stoeien, maar dat gaat wel goedkomen.
Pagina: 1