Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WD Blue WD40EZAZ 4TB traag opstarten bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dennisbergh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-10 01:54
Hallo iedereen,

Laatst heb ik een nieuwe interne harde schijf gekocht om in mijn pc bij te zetten.

https://tweakers.net/pric...mb-cache-5400rpm-4tb.html

Alleen nadat ik de schijf geformatteerd heb naar NTFS. Werd het opstarten van de bios heel erg traag 3 a 4 minuten bijna. Terwijl dit normaal 15 seconden is. Nu had ik wel enkele dingen gevonden op internet maar krijg het zo niet opgelost. De boot staat gewoon juist op de Intel SSD, de kabel en aansluiting werken gewoon goed met een schijf van 300gb. Ook staat de autocheck uit van sata op alle porten.

Dit is de huidige opstelling van mijn pc:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 103,30€ 103,30
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 394,-€ 394,-
1BehuizingenNZXT H500 Zwart/Blauw€ 0,-€ 0,-
1MonitorenMSI Optix MAG271CQR Zwart€ 399,-€ 399,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 73,01€ 73,01
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 110,90€ 110,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.374,21

Hebben jullie een idee wat ik nog allemaal kan proberen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Als de harddisk uiteindelijk werkt en SMART laat zien dat er geen CRC-fouten zijn (communicatiefouten), zou e.e.a. gewoon normaal moeten werken en opstarten.
Als de BIOS gewoon snel doorstart als de nieuwe harddisk niet is aangesloten, zou het euvel in de aansluiting van de nieuwe harddisk moeten liggen.
Wat je nog kan checken in de manual van je moederbord, is de Lanes-tabel: welke SATA-poorten wordne al gebruikt door je videokaarten of andere apparaten?
Het snelst is als je de harddisk bij wijze van proef omprikt op andere SATA-aansluitingen om te kijken of dan wel snel wordt doorgestart. Zorg wel dat de harddisk altijd op de Intel-SATA interface zit, die is het snelst.

• dennisbergh
Renault schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:35:
Als de harddisk uiteindelijk werkt en SMART laat zien dat er geen CRC-fouten zijn (communicatiefouten), zou e.e.a. gewoon normaal moeten werken en opstarten.
Als de BIOS gewoon snel doorstart als de nieuwe harddisk niet is aangesloten, zou het euvel in de aansluiting van de nieuwe harddisk moeten liggen.
Wat je nog kan checken in de manual van je moederbord, is de Lanes-tabel: welke SATA-poorten wordne al gebruikt door je videokaarten of andere apparaten?
Het snelst is als je de harddisk bij wijze van proef omprikt op andere SATA-aansluitingen om te kijken of dan wel snel wordt doorgestart. Zorg wel dat de harddisk altijd op de Intel-SATA interface zit, die is het snelst.
Jaa het is alleen als de nieuwe hardeschijf is aangesloten en deze geformatteerd is. Wanneer ik zelfs partitie verwijder is hij gewoon snel want dan doet windows er niks mee. Heb port 1-2 geprobeerd van het moederbord en allebei gewoon hetzelfde.

Verder geeft CrystalDiskInfo gewoon aan dat de schijf goed is. Dus deze problemen lijken het allemaal niet te zijn jammer genoeg.

• Renault
Heb je bij het formatteren afwijkende settings gekozen of gewoon "standaard NTFS"?
Geformatteerd vanuit Windows 10?
En heb je op de harddisk ook al een operating systeem staan?

• dennisbergh
Renault schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:39:
Heb je bij het formatteren afwijkende settings gekozen of gewoon "standaard NTFS"?
Geformatteerd vanuit Windows 10?
En heb je op de harddisk ook al een operating systeem staan?
Heb de eerste keer gewoon windows 10 gebruikt. Daarna heb ik nog een paar keer probeerd met MiniTool Partition Wizard. Hierbij dus gewoon normaal gedaan. Laatste keer heb ik nog geprobeerd om 2 partities te maken onder de 2 tb mischien dat daar verschil in zat. Verder heb ik zelfs nog disk wipe met zeros gedaan of dat effect had.

Telkens gewoon standaard NTFS.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Heb je gecontroleerd in de bios of hij op AHCI mode staat?

Tegenwoordig zijn alle disken AHCI en horen ze IDE compatible te zijn, maar misschien zijn de nieuwste disken dat niet meer zo goed of duurt het gewoon een tijdje voor de bios en de disk er samen uit zijn dat IDE is ingesteld.

Je moet zo wie zo om performance reden altijd AHCI gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dennisbergh
Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:30:
Heb je gecontroleerd in de bios of hij op AHCI mode staat?

Tegenwoordig zijn alle disken AHCI en horen ze IDE compatible te zijn, maar misschien zijn de nieuwste disken dat niet meer zo goed of duurt het gewoon een tijdje voor de bios en de disk er samen uit zijn dat IDE is ingesteld.

Je moet zo wie zo om performance reden altijd AHCI gebruiken.
Nee staat gewoon op AHCI. Alleen heb de schijf geformatteerd als exFat en nu start hij wel gewoon snel op. Dit vindt ik wel heel raar. Maar bij MSI zeiden ze dat ik de CMOs moest clearen dit heb ik nog niet geprobeerd.

en anders gewoon exFat maar gebruiken lijkt me de makkelijkste oplossing.

• Ben(V)
Zou ik niet doen.
ExFat heeft veel te veel nadelen als filesysteem en is eigenlijk alleen nog maar geschikt voor iets als thumb drives.

En als Ntfs traag is ten opzichte van exfat heb je echt een ander probleem en zou ik er niet op vertrouwen dat je het zo oplost.

Hoe formateer je die disk?
Ik zou zeggen verwijder alle partities van die disk en installeer Windows en tijdens dat process laat je de disk formatreen, dan weet je in ieder geval dat je geen vreemde structuren, rare partities of non aligned formats hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dennisbergh
Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 18:46:
Zou ik niet doen.
ExFat heeft veel te veel nadelen als filesysteem en is eigenlijk alleen nog maar geschikt voor iets als thumb drives.

En als Ntfs traag is ten opzichte van exfat heb je echt een ander probleem en zou ik er niet op vertrouwen dat je het zo oplost.

Hoe formateer je die disk?
Ik zou zeggen verwijder alle partities van die disk en installeer Windows en tijdens dat process laat je de disk formatreen, dan weet je in ieder geval dat je geen vreemde structuren, rare partities of non aligned formats hebt.
Ah okee dacht eigenlijk dat exFat soort nieuwe versie van Fat32 was. Maar ik gebruik mini partition tool wizard. Verwijder alle partities en dan maak ik een nieuwe partitie. Heb een keer eerder dus ook al een remove gedaan met alles 0 wegschrijven.

• Ben(V)
Alleen partities weggooien en niets aanmaken, laat dat aan het Windows installatie programma over.
Als je een partitie hebt die niet goed aligned is geeft dat problemen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Begrijp ik goed dat een lege NTFS partitie op die schijf de boot met minuten vertraagd? En een lege exFAT niet?
Hoe zit dat als je twee even grote partities aanmaakt, en alleen de eerste een filesysteem geeft? Achtergrond: een NTFS filesysteem heeft zowel aan het begin als aan het einde filesystem informatie staan, en Windows vergelijkt die bij het booten. exFAT heeft voor zover ik weet alleen data aan het begin staan. Dus hiermee kun je testen of het probleem mogelijk aan het einde van die schijf zit.

Heb je nog in de logs van Windows gekeken?

• Ben(V)
Waar haal je deze informatie vandaan?
Het klopt in ieder geval niet.

NTFS heeft z'n informatie gewoon over de hele disk verspreid in een dubbel linked list en niet zoals een (ex)Fat systeem op een vaste locatie op disk (de file allocation table) plus een backup locatie.

Ter info:
https://neosmart.net/wiki/mbr-boot-process/
http://dorumugs.blogspot....ystem-geography-ntfs.html

• dennisbergh
Ben(V) schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:37:
Alleen partities weggooien en niets aanmaken, laat dat aan het Windows installatie programma over.
Als je een partitie hebt die niet goed aligned is geeft dat problemen.
Dit is een extra schijf en komt geen Windows op te staan. Bij mij gaat windows in iedergeval niet vanzelf partities aanmaken lijkt me ook nogal raar

• dennisbergh
Mijzelf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:06:
Begrijp ik goed dat een lege NTFS partitie op die schijf de boot met minuten vertraagd? En een lege exFAT niet?
Hoe zit dat als je twee even grote partities aanmaakt, en alleen de eerste een filesysteem geeft? Achtergrond: een NTFS filesysteem heeft zowel aan het begin als aan het einde filesystem informatie staan, en Windows vergelijkt die bij het booten. exFAT heeft voor zover ik weet alleen data aan het begin staan. Dus hiermee kun je testen of het probleem mogelijk aan het einde van die schijf zit.

Heb je nog in de logs van Windows gekeken?
Jaa klopt windows logs kon ik zo niks terug vinden.

Maar hoe bedoel je met twee partities? Ik heb al een keer geprobeerd met twee partities alleen niet precies even groot. Of bedoel je een partitie aanmaken met de helft en de rest leeglaten?

• Ben(V)
Ok dacht dat je het over de Windows disk had.
In dat geval gewoon in Windows disk beheer alle partities op die disk weggooien, daarna een datapartitie aanmaken en door diskbeheer laten formateren.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dennisbergh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 14:27:
Maar hoe bedoel je met twee partities? Ik heb al een keer geprobeerd met twee partities alleen niet precies even groot. Of bedoel je een partitie aanmaken met de helft en de rest leeglaten?
Ja, de helft, en de rest leeglaten. (Die 'de helft' komt niet zo nauw, natuurlijk, we willen alleen dat Windows bij het booten het laatste deel van de schijf niet leest)

• dennisbergh
Mijzelf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:41:
[...]

Ja, de helft, en de rest leeglaten. (Die 'de helft' komt niet zo nauw, natuurlijk, we willen alleen dat Windows bij het booten het laatste deel van de schijf niet leest)
Bij 1,8tb bleef hij nog steeds sloom. Alleen toen ik onder de 1tb zat leek hij wel weer snel alleen merkte ik in games dat ik lag had terwijl er nog niks op de schijf staat. Dat is wel weer heel raar. Dus had weer alle partities verwijderd en dan lijkt hij goed op te starten. Zou het kunnen omdat ik mijn vorige schijf mischien niet op de juiste manier verwijderd heb windows daar moeite mee heeft?

Het is me opgevallen dat die nog steeds een letter in zijn geheugen houdt. Die ik nu niet meer kan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door dennisbergh op 20-10-2020 19:25 ]

• dennisbergh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOXDta8sMXqLqlacmdDFu5PdkRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rnBgatnVi1PaXXXqOWVRbGHi.png?f=user_large
Toch nog even getest en gedaan. Het leek alsof het opstarten weer goed ging. Dus uiteindelijk toch maar een spel erop gezet hoe het ging werken. Euro Truck Simulator 2 stond erop. Nou het opstarten duurden heel erg lang. Ik dacht nu zal ik is gaan kijken welke snelheden deze schijf haalt en dat is niet zo denderend. Dit is toch niet normaal?

Heb tevens nu even opnieuw geformatteerd om te testen met maar 800gb in plaatsvan 4tb.

Komt dit vaker voor dat een hardeschijf zo sloom is?

Ook om even te laten zien met 2gb is hij ook nog steeds redelijk sloom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIuzvdIC8fmPVHV5OKxHVcpXVNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aqGA1TnzRcpLNuWSvPM0f2O4.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door dennisbergh op 29-10-2020 17:51 ]

• Renault
Tja, dat is inderdaad stilstaan.
Kan je de SMART-tabel eens posten hier (dus zonder tests draaien meteen posten)?

• dennisbergh
Renault schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:09:
Tja, dat is inderdaad stilstaan.
Kan je de SMART-tabel eens posten hier (dus zonder tests draaien meteen posten)?
Zal vanavond even screenshot van maken. Maar met de info crystaldisk gaf hij geen problemen.

#EDIT

schreenshot toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vku9ym2jhl5kSfewtCkzlOezWXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pRv8bOxkFvxB4Z7oY1TJnw2m.png?f=user_large

Dit is wat je bedoeld toch?

[ Voor 28% gewijzigd door dennisbergh op 30-10-2020 17:09 ]

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:20
dennisbergh schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

@EDIT

schreenshot toegevoegd:

[Afbeelding]

Dit is wat je bedoeld toch?
Wat wil je precies wat ik daar mee doe? :+

• dennisbergh
EDIT schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:07:
[...]

Wat wil je precies wat ik daar mee doe? :+
Sorry moest # zijn haha. Omdat ik een edit had gedaan.

• Ben(V)
Volgens mij is ofwel die disk ofwel de Sata interface helemaal gaar.
Normaal gesproken komt het nooit voor dat lezen trager is dan schrijven naar een disk.

• dennisbergh
Ben(V) schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:47:
Volgens mij is ofwel die disk ofwel de Sata interface helemaal gaar.
Normaal gesproken komt het nooit voor dat lezen trager is dan schrijven naar een disk.
Jaa had dus op die sata poort eerst een andere schijf hangen . Heb deze daarna ook nog een keer teruggezet en blijft goed werken dusjaa heel veel kans dat de schijf gewoon kapot is. Port kan het eigenlijk dus al niet zijn.
Pagina: 1