Organiseren van mijn info

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-02 15:05
Ik zoek een (windows-)programma waarmee ik orde kan scheppen in mijn nog steeeds groeiende verzameling bestanden. Ik 'beschik' in principe over steeds méér informatie maar ik kan die steeds minder goed vinden.
De mappen van het bestandssysteem geven maar één mogelijkheid voor indelen en dat is veel te weinig. In z'n meest simpele vorm denk ik aan een database, waarin je bestanden van 'labels' kunt voorzien waarop je dan vervolgens kunt zoeken. Om het makkelijk te kunnen gebruiken zou het geïntegreerd moeten zijn met Windows Verkenner (of andersom).
Dit lijkt me een vrij simpel programma maar ik kan het niet vinden.
Niet dat ik niet nog wat meer geavanceerde wensen heb:
- Mogelijkheid om e.e.a. te organiseren in meerdere hiërarchische bomen (i.p.v. de ene boom die het bestandssysteem bied);
- Mogelijkheid om een item op meerdere plekken in dezelfde boom op te nemen;
- 'Zie ook' relaties naar bestanden en/of mappen;
- Hulp bij het consekwent gebruik van labels, door bijv. keuze uit een lijst van reeds toegepaste labels;
- Links naar een bepaalde pagina (of bookmarks of 'named items') in een document;
- Automatische overname van meta-data waar beschikbaar (bijv. in office documenten);
- Optie om bestanden op te nemen die op archief-media staan;
- Optie om bestanden op te nemen die op internet of in de cloud staan.

Maar intussen zou ik al blij zijn met een simpel programma. Windows Verkenner lijkt wel een beetje een poging te doen in deze richting: bij de 'eigenschappen' van een bestand zie ik vaak een indrukwekkende lijst, waarin ook 'labels' en 'categorieën' voorkomen. Maar voor zover ik kan zien kan ik alleen voor MS-Office documenten 'labels' toevoegen en dan nog alleen als je werkt met het MS format (dus .docx i.p.v. .odt of zo). Dus dát werkt voor mij niet en zelfs voor office documenten is het me ál te primitief. (Ik weet er het fijne niet van maar ik ben er nooit in geslaagd om zoekopties als "Tags: SomeLabel" nuttig te gebruiken.)

Relevante software en hardware die ik gebruik: windows verkenner, firefox, outlook.
Ik probeerde al Wikidpad en TiddlyWiki.
Mabel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook gezocht naar verschillende DMS'en? (Document Management System)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:51
Ik onderken en herken je probleem. Ook ik raak thuis en op het werk vaak kwijt waar ik een document heb opgeslagen. Het leek ooit logisch om het in map a op te slaan, maar nu zoek ik het in b, c en d en komt het niet in me op dat het ook in a kon staan.

Ik ken mezelf en weet dat ik bij het opslaan van een document echt geen zin heb om nog labels te gaan toevoegen of naast de primaire bestandslocatie nog in een alternatieve boom wat op te zoeken. Bovendien loop je daarmee alsnog hetzelfde risico, dat de wijze waarop je labels en bomen gebruikt met de tijd gebruikt verandert.

Met Ctrl-F heb ik tot nu toe altijd kunnen vinden wat ik zocht, al duurt het dan misschien wat langer. Ik zou eerder overwegen om periodiek je mappenstructuur onder de loep te nemen en duidelijk aan te geven wat waar wordt opgeslagen en het niet in extra slag administratie te zoeken.

Ik weet het: geen hulp voor de topicstarter, maar ik vond het het wel waard om mijn overwegingen hier neer te zetten.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Het klinkt voor mij als een toepassing voor een DAM, Digital Asset Management software.

Die programma's worden veel gebruikt voor fotografie, het catalogiseren en doorzoekbaar maken van foto-collecties.

Maar ze zijn niet beperkt tot JPG bestanden.

Ik zou eens op een rijtje zetten over wat voor bestandsformaten het gaat en dan kijken of bijvoorbeeld IMatch er mee overweg kan en of dat iets voor je is.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe