platdakraam vs lichtkoepel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-04 20:23
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis, en nu sta ik op het punt om het plat dak te gaan vernieuwen. In mijn keuken wil ich een lichtkoepel of een platdakraam plaatsen.

Een platdakraam heeft een UW waarden van 1,1 met dubbel glas. een drie dubbel acrylaat lichtkoepel heeft dezelfde isolatie waarde. prijs technisch zit er ongeveer 300 euro verschil in. Heeft een platdakraam voordelen? of is het alleen een luxere uitstraling?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een koepel geeft meer lichtinval, maar is van acrylaat dus heeft een kortere levensduur dan glas. Verder kunnen koepels vaak niet helemaal open, waardoor je het voordeel "toegang tot dak" van binnen in huis mist. Een plat dakraam is ook makkelijker schoon te houden.

Let er overigens wel op dat, ongeacht welke je kiest, je eigenlijk niet snel onder zo'n lichtpunt wilt zitten. Je gaat er tóch een koudetrek krijgen, gezien het isolatieverschil met de omliggende delen.

[ Voor 28% gewijzigd door pagani op 14-10-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Inhoudelijk heb ik geen antwoord op je vraag. Wel nog een mogelijk alternatief: een daglichtspot / solatube. Geen direct zonlicht op je fruitschaal en geen hittebron bij felle zon, maar wel lekker veel licht.

https://www.velux.nl/prod...tspot-voor-het-platte-dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 08:35
Hoi,

ik heb toevallig van de zomer de zelfde vraag gehad.

En wij hebben voor een Velux gebogen glazen koepel gekozen. Met daarin een elektrische zonwering ( eigen zonnecel) En dit is echt perfect, bij regen hoor je niks en veel licht inval.
En als het zomer echt heet is, dan doe je de zonwering dicht.

Niet de goedkoopste koepel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:07

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Borisvt schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:49:
Hoi,

ik heb toevallig van de zomer de zelfde vraag gehad.

En wij hebben voor een Velux gebogen glazen koepel gekozen. Met daarin een elektrische zonwering ( eigen zonnecel) En dit is echt perfect, bij regen hoor je niks en veel licht inval.
En als het zomer echt heet is, dan doe je de zonwering dicht.

Niet de goedkoopste koepel...
Klinkt gaaf! Heb je heir misschien een link naar? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvt
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-04 08:35
Tuurlijk,:

link naar velux

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRKE_ctr5u4Uzm5W3OtN3ri5FGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yhcr50XhVfMnZxR57sdEKJw7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:52
Warmte stijgt op. Ik ken de rest vd situatie niet, maar een dakraam dat goed/ver open kan lijkt mij wel ideaal om in zomeravonden van wat warmte af te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

WeetIkHetNou schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:11:
Warmte warme lucht stijgt op. Ik ken de rest vd situatie niet, maar een dakraam dat goed/ver open kan lijkt mij wel ideaal om in zomeravonden van wat warmte af te komen.
"warmte" heeft helemaal geen richtingsvoorkeur, warme lucht heeft een lagere dichtheid dan koude lucht dus daarom stijgt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
mark-k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

"warmte" heeft helemaal geen richtingsvoorkeur, warme lucht heeft een lagere dichtheid dan koude lucht dus daarom stijgt het op.
Je hebt helemaal gelijk. Maar wel nogal overbodige opmerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 11:11

mark-k

AKA markkNL

WeetIkHetNou schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Maar wel nogal overbodige opmerking.
In dit geval wel, maar ik zit inmiddels zelf in een verbouwing en word er een beetje gek van dat iedereen dat altijd als argument aanhaalt. "oh wat heeft isolatie onder je vloer nou voor zin, de warmte stijgt toch op" terwijl je vloerverwarming legt en de warmte dus net zo hard naar onder als naar boven gaat door geleiding. :X

Dus beetje frustratie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
mark-k schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 18:53:
[...]

In dit geval wel, maar ik zit inmiddels zelf in een verbouwing en word er een beetje gek van dat iedereen dat altijd als argument aanhaalt. "oh wat heeft isolatie onder je vloer nou voor zin, de warmte stijgt toch op" terwijl je vloerverwarming legt en de warmte dus net zo hard naar onder als naar boven gaat door geleiding. :X

Dus beetje frustratie :P
Ik ben ir. en werk al jaren bij R&D in de verwarmingsindustrie, dus die fout zul je mij niet zien maken ;).

"Warmte stijgt op" is naar mijn idee een vrij gebruikelijke uitspraak, al is hij technisch inderdaad niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:25
Wij hebben in het voorjaar onze oude acryl koepels ook vervangen door bovenstaande. Een wereld van verschil in geluid en isolatie. Het moet nu al echt hard gieten voor we merken dat het regent.

Ik wou er eigenlijk één die open kon maar ik kreeg er geen elektriciteit naar toe zonder het plafond open te breken. Dit omdat de oude wel open kon en dat het in de zomer 's nachts wel een serieuze afkoeling gaf. De zonwering met zonnecel zorgt er echter voor dat er veel minder warmte binnen komt waardoor het ook minder nodig is. Bovendien vermoed ik dat er binnen dit en vijf jaar een L-L warmtepomp komt voor verwarming/airco in de living dus was het niet echt meer nodig.
Pagina: 1