Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 21:16
Ook ik ben mij aan het verdiepen om zonnepanelen op het dak te installeren.

Huidige situatie:

• Dak op Oosten, aanwezige obstakels: CV-uitlaat en dakkapel (eigenlijk het trappenhuis)
  • Hellingshoekdak: 30-35 graden
  • Hoofdaansluiting: 3x25A
  • Verbruik jaarlijks elektra: ~4200 kWh
  • Koken elektrisch
  • 3 singlesplit Airco units (2 in slaapkamers geinstalleerd in 2019, 1 in woonkamer wordt dit jaar toegevoegd)
  • Vloerverwarming op begane grond - aangelegd in 2011
  • Energielabel A
  • Geen bomen of andere obstakels in de buurt welke schaduw zouden kunnen veroorzaken]
Mijn woning is een twee-onder-1-kap waarbij er 1 nok is. Ik heb de ene (oost)kant van het dak, de buren de andere (west)kant.

Voorgevel en Google Maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/sG0YRPmBRxhzWn9XDLLxeQoo.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/6D78JRTxqiilTZ8uoupg0mrb.png

Mijn gemeente, in gelderland, doet mee aan zonatlas, waar ik onderstaande instraling te zien krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/uLaPhRlz6pfN2WyUcY6T5pmp.png

Ik heb al een aantal partijen aangeschreven en ook al gesproken. Meest voor de hand liggende ligplan lijkt zoals onderstaand. (Zelf gemaakt via zonatlas.nl)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5nYM4BBETVMZowEpcasg1zQw.png
Partij A
Legplan:
Zoals hier boven
Optie 1
  • 18x Trina Solar TSM-330 330Wp
  • Huawei SUN2000-6KTL-M0 omvormer
  • Montage, kabels, transport etc.
5.940 Wp, verwachte opbrengst 4.816 kWh p/jr.
€ 6.634 incl BTW => na teruggaaf € 5.602 => 0.94 €/Wp
Optie 2
  • 18x Trina Solar TSM-330 330Wp
  • 18x Enphase IQ7+ micro omvormers
5.940 Wp, verwachte opbrengst 4.921 kWh p/jr.
€ 8.070 incl BTW => na teruggaaf € 6.790 => 1.00 €/Wp

Bijzonderheden:
-Online meegekeken naar een legplan en de invloed van de schaduw van de dakkapel op de panelen.
-Optie is om duurdere (REC) panelen te nemen met een hogere Wp (uit mijn hoofd 360Wp) maar daar ben ik nog niet verder op ingegaan.
-Grote landelijke partij, log in aftersales?
Partij B
Legplan:
2 vierkante blokken van 9 panelen
Optie 1
  • 18x URE 350 Wp Full Black
  • Growatt 6000TL3-S omvormer
6.300 Wp, verwachte opbrengst 4.600 kWh p/jr.
€ 7.156 incl BTW => na teruggaaf € 5.914 => 0.94 €/Wp

Bijzonderheden:
- Niet meegekeken naar het legplan. Telefonisch uitleg gekregen dat 2x9 panelen goed is.
- Volgende week woensdag komt iemand op bezoek om details uit te werken.
Partij C
Legplan:
Nog niet exact bepaald
Optie 1
  • 18x QCELLS Q.Peak DUO-G8+ 345 WP ALL BLK
  • Solar Edge SE5K-HD-Wave(5.0Kw) omvormer
  • 18x Solar Edge Optimizer P370
6.210 Wp, verwachte opbrengst 4.906kWh p/jr.
€ 7.798 incl BTW => na teruggaaf € 6.445 => 1.04 €/Wp

Bijzonderheden:
- Minst ver voor wat betreft uitwerken offerte e.d.
- Lokale partij uit hetzelfde dorp, wel een redelijk grote partij.

Conclusie

• Panelen in serie lijkt voldoende en prima voor mijn dak. Terecht?
  • Op dit moment neig ik naar Partij B, optie 1. Iets meer Wp, dus meer potentieel(?). Goede omvormer. Legplan komen we wel uit. Partij voelt in algemeen goed.
  • Mis ik iets of zijn er andere meningen/opties die ik mee kan nemen?[\li]
  • Ik heb hier en daar gelezen over omvormers met MPP. Heeft dat in mijn geval toegevoegde waarde? Of zit dit al in de Growatt van Partij B?[\li]
Als jullie vragen of opmerkingen hebben hoor ik deze uiteraard graag. Hoop op niet al te lange termijn een beslissing te kunnen nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
@Aldmar
elke omvormer heeft een mpp beter gezegt een mppt.
dat is de Multi Point Power Tracker.
dit regelt onder verschillende omstandigheden de hoogste opbrengst van de panelen.
zonder kun je niet. ;)

de growatt/huawei hebben 2 mpp's, daar sluit je dan 9 panelen per mpp op aan.
de solaredge/enphase hebben per paneel een mpp.
(voordelen van elk paneel een eigen mpp is dat je dan iets beter met schaduw over weg kan, maar maakt de installatie duurder als je er meestal profijt van hebt. dit is een beetje persoonlijk.)

bereken je offertes eens zo:
totaal kosten ex BTW inc forfait bedrag (opzoeken bij belastingdiens.).
daarna delen door het aantal Wp wat je krijgt voor die offerte.
je krijgt dan een €/Wp, en dit vergelijkt veel beter of het duur of goedkoop is. ;)

(ik denk zelf, dat je misschien beter iets minder panelen zou moeten leggen.
dan kun je makkelijker zonder dure solaredge/enphase af.
dan kun je iets duurdere/betere/meer Wp panelen nemen en toch voor minder geld even veel opbrengst hebben. je eis is niet hoog en ik denk dat je er met 5500Wp eigenlijk ook wel de 4200kWh haalt.
die schattingen die je krijgt zijn wel erg aan de lage kant, maar als je wil kan ik wel een beter berekening maken. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:21
@Aldmar
1 in woonkamer wordt dit jaar toegevoegd.

zorg er voor dat je die unit hebt die ook kan omdraaien.
zodat je er ook mee kan verwarmen, dan heb je al een gratis warmtepomp er bij. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:34
Indicatie van Solar Bouwmarkt met 2 blokken van 9, er vanuit gaande dat deze panelen passen, wat op het eerste oog wel moet lukken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLa-D25ciwVUuxLl9PqCFqk0vLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y36yYvkL60KbfcAfRV2mitWF.png?f=fotoalbum_large
Als je een beetje oplet waar de panelen precies liggen (dus zo hoog mogelijk, rechtse gedeelte zo ver mogelijk naar rechts), dan heb je waarschijnlijk geen SolarEdge of Enphase nodig. Scheelt je een hoop geld. Omvormer heeft twee trackers, dus 9 panelen per tracker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:34
En nog een Sunny Design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHcSoANgExGbdiHwjgbCl43I7mM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R3NTcHAsM1NyoI0NWAIcLaTV.png?f=fotoalbum_large
Hier wordt verder geen rekening gehouden met schaduw, deze tool heeft alleen SMA omvormers maar een GoodWe/Growatt is vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
migjes schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:02:

bereken je offertes eens zo:
totaal kosten ex BTW inc forfait bedrag (opzoeken bij belastingdiens.).
daarna delen door het aantal Wp wat je krijgt voor die offerte.
je krijgt dan een €/Wp, en dit vergelijkt veel beter of het duur of goedkoop is. ;)
Goede tip! Heb het toegevoegd in de OP. :)
migjes schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:06:
@Aldmar
1 in woonkamer wordt dit jaar toegevoegd.

zorg er voor dat je die unit hebt die ook kan omdraaien.
zodat je er ook mee kan verwarmen, dan heb je al een gratis warmtepomp er bij. >:)
Dat kan hij zeker ;) Dat is eigenlijk ook een reden om de zonnepanelen toe te voegen, maar dan voornamelijk in de zomer 'gratis' airco, ook als salderen stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
PeeVv schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:45:
Indicatie van Solar Bouwmarkt met 2 blokken van 9, er vanuit gaande dat deze panelen passen, wat op het eerste oog wel moet lukken:

Als je een beetje oplet waar de panelen precies liggen (dus zo hoog mogelijk, rechtse gedeelte zo ver mogelijk naar rechts), dan heb je waarschijnlijk geen SolarEdge of Enphase nodig. Scheelt je een hoop geld. Omvormer heeft twee trackers, dus 9 panelen per tracker.
Bedankt voor het uitzoeken. Zit dus nog wel wat mogelijkheden in de offertes welke ik gekregen heb. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
Even een update:

De kogel is door de kerk. De panelen worden 2e week van november geplaatst. Het is uiteindelijk onderstaande geworden:

-18x Phono Solar 360Wp
-Growatt 6000TL3
-Clickfit montage
-Inclusief volledige installatie en meterkast aanpassingen.
Dit is in totaal 6480Wp en zou 4750Kwh opwekken.

Dit voor ongeveer 5900 euro. (0,91euro per Wp)

Nog wel een vraag:
er loopt een loze leiding van zolder naar de meterkast. Hier loopt op dit moment een UTP en Coax kabel doorheen. Vraag was alleen of de leiding dik genoeg zou zijn voor de bekabeling van de omvormer naar de meterkast. De coax mag van mij betreft weg, de UTP wil ik heel graag laten zitten. De leiding heeft geen spannende bochten oid en is volgens mij 19mm doorsnee. Ik heb zelf de UTP erdoor getrokken en dat ging vrij soepel in mijn eentje. Wat zijn jullie ervaringen/adviezen hierin? Mocht het niet passen, dan gaat de kabel hoogstwaarschijnlijk buitenom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:06
Utp en AC kabel samen in 1 buis kan voor storing zorgen.
Een ymvk 5x2.5 mm2 kan in zijn eentje net door een pvc buis van 19 mm als er niet teveel bochten zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je die er samen in kunt trekken.

Is ethernet over power een optie?

In theorie kun je wel 5 losse aders trekken. Dat gaat wel bij in de buis passen met ethernet maar volgens deze bron is het maximum van 19 mm buis toch 5 x 2.5 mm2
https://www.123groepenkas...g-Elektrische-Installatie
Dus dan mag de ethernetkabel er denk ik alsnog niet bij.

Als je het toch doet ben Ik benieuwd of je dan iets van storing kunt merken als de zon schijnt.

Edit:
En weet je zeker dat de buitendiameter 19 mm is?

Edit2:
Installatie kabel is overigens 1000x stugger dan UTP

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 26-10-2020 20:11 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
Vandaag zijn de panelen geïnstalleerd:

18x Phono Solar 360wp
Growatt 6000TL

Omvormer hangt boven in de nok in het 'washok' op zolder. Denk op 2.5m hoogte.

Het terug verdienen is meteen al begonnen; vandaag al 0.1kWh opgewekt. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QODS_pDbM-z19eQcaIL4aFouyZI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY6n2YXPMD8gwHgfac7qYcJf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WdIK78flJ_DECglC4FiUpjmx_s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDaWJRXLo6tYoewEl530utgg.jpg?f=fotoalbum_medium
Uiteindelijk bleek er nog een loze leiding vanaf zolder naar de meterkast te gaan. Daar zat al een coax in en heb ik nu ook een UTP langs getrokken. Dit betekend dat de omvormer een 'eigen' loze leiding heeft kunnen gebruiken. Het trekken ging uiteindelijk vrij makkelijk. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aldmar schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:37:
Vandaag zijn de panelen geïnstalleerd:

18x Phono Solar 360wp
Growatt 6000TL

Omvormer hangt boven in de nok in het 'washok' op zolder. Denk op 2.5m hoogte.

Het terug verdienen is meteen al begonnen; vandaag al 0.1kWh opgewekt. :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Uiteindelijk bleek er nog een loze leiding vanaf zolder naar de meterkast te gaan. Daar zat al een coax in en heb ik nu ook een UTP langs getrokken. Dit betekend dat de omvormer een 'eigen' loze leiding heeft kunnen gebruiken. Het trekken ging uiteindelijk vrij makkelijk. _/-\o_
toon volledige bericht
d:)b

jammer dat plus en min in het zelfde buisje zijn gestopt -O-
qua vrije ruimte rond de omvormer lijkt het ook wat minimaal. in die punt blijft de lucht lekker hangen en dan heb je weinig lucht beweging langs je passieve koellichaam.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 17-11-2020 20:49 ]

Pagina: 1