Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:50
Helaas heb ik mijn ontslag gekregen, met een aantal andere collega's wegens economische redenen (corona).
Onze afdeling (grafisch) bestaat binnenkort niet meer, het gaat om een full service communicatiebureau.
Veel werk is weggevallen waaronder festivals, horeca, MKB etc. wegens financiële problemen. Ben overigens 5 jaar dienst.

Er is wel een nieuwe frontender aangenomen want op frontend/backend is er nog wel wat werk.

Nu heb ik een VSO ontvangen en heb ik contact opgenomen met een advocaat om advies in te winnen.
Deze gaf mij een paar legitieme voorstellen waaronder:
  • Hogere vergoeding, voorstel is hetgeen wat het UWV ook
  • Vrijstelling van werk (er is toch geen werk)
  • Wanneer ik een nieuwe baan vind, een splitsing van salaris, dan hebben we er beide voordeel van
  • Bonus over 2019 (deze wordt al het hele jaar uitgesteld)
De reactie van de advocaat van het bedrijf is als volgt:
  • Hogere vergoeding, nee. En als het via het UWV loopt, krijg ik ook te maken met kosten volgens de advocaat
  • Vrijstelling van werk, nee.
  • Wanneer ik een nieuwe baan vind, een splitsing van salaris, nee.
  • Bonus over 2019 die het hele jaar uitgesteld wordt, als het uitgekeerd wordt voor 31 december dan krijg je het wel
Met de zin:
"Mocht u daar niet mee instemmen dan rest geen andere keus dan voortzetting van de UWV procedure en kunnen door u aan dit voorstel geen rechten meer worden ontleend. Voortzetting van de UWV procedure zal niet alleen tijd, maar ook geld kosten. Overigens niet alleen voor cliënte, maar ook voor u. Deze kosten dient u zelf te dragen."
Iemand hier met een klein beetje juridische achtergrond? Ik denk dat hij wel aan kan kaarten dat er agenda's leeg zijn en er geen werk in het vooruitschiet ligt. Dat ik ontslagen word vind ik geen probleem. Maar de manier dit nu gaat, word ik niet heel vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Bijzonder dat er wel een nieuwe frontender is aangenomen. Er is dus wel werk, maar niet op jouw specifieke afdeling. Hebben ze het afspiegelingsbeginsel wel gerespecteerd? Dus first in, first out? Geen idee hoelang de andere ontslagen medewerkers al bij het bedrijf werken.

Hebben jij en je advocaat al gekeken naar wederindienstreding bij andere omstandigheden?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je hebt toch een advocaat? Waarom de jouwe en die van het bedrijf niet tegen elkaar in de ring zetten; daar zijn ze voor namelijk.

Vooralsnog lijkt het erop dat de advocaat van je (voormalig) werkgever er alles aan gelegen is om zo snel mogelijk zo hard mogelijk iedereen te laten tekenen om daarmee zo min mogelijk geld uit te keren (zoals de bonusbepaling) en daardoor blaft 'ie wat harder.

Maar, en allicht te herleidbaar: waarom geen vrijstelling van werk? Ben je per 1 november ontslagen? Per gisteren? Per 1-1-2022? Ik snap dat je mogelijk nog oproepbaar / inzetbaar moet zijn voor last-minute klussen om (ook hier weer) maximaal geld in het bedrijf te krijgen. Maar als er meerdere mensen ontslagen worden, lijkt me het ook niet dat er ineens 400 uur werk binnenkomt dus allicht alsnog bespreekbaar maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:59:
Bijzonder dat er wel een nieuwe frontender is aangenomen. Er is dus wel werk, maar niet op jouw specifieke afdeling. Hebben ze het afspiegelingsbeginsel wel gerespecteerd? Dus first in, first out? Geen idee hoelang de andere ontslagen medewerkers al bij het bedrijf werken.

Hebben jij en je advocaat al gekeken naar wederindienstreding bij andere omstandigheden?
Het is maar een bedrijf van pakweg 20 man, dus het is niet heel groot. Er zit ook nog 1 iemand met een tijdelijk contract die eind januari verloopt. Ik zit er overigens tot 1 januari en mijn andere collega tot 1 februari (bijna 13 jaar in dienst). Baas heeft een mail gestuurd hoe ik mijn toekomst binnen het bedrijf zag, waarop ik aangaf dat ik graag meer met motion graphics wilde. Waarop hij antwoorden of ik geen interesse had in PM, frontend of backend? Uiteraard niet.
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:00:
Je hebt toch een advocaat? Waarom de jouwe en die van het bedrijf niet tegen elkaar in de ring zetten; daar zijn ze voor namelijk.

Vooralsnog lijkt het erop dat de advocaat van je (voormalig) werkgever er alles aan gelegen is om zo snel mogelijk zo hard mogelijk iedereen te laten tekenen om daarmee zo min mogelijk geld uit te keren (zoals de bonusbepaling) en daardoor blaft 'ie wat harder.

Maar, en allicht te herleidbaar: waarom geen vrijstelling van werk? Ben je per 1 november ontslagen? Per gisteren? Per 1-1-2022? Ik snap dat je mogelijk nog oproepbaar / inzetbaar moet zijn voor last-minute klussen om (ook hier weer) maximaal geld in het bedrijf te krijgen. Maar als er meerdere mensen ontslagen worden, lijkt me het ook niet dat er ineens 400 uur werk binnenkomt dus allicht alsnog bespreekbaar maken?
Ik ben ontslagen per 1 januari, dus heb nog 2 en een halve maand om uit te zitten. Ik vind een advocaat inschakelen inderdaad een optie, al zijn die kosten ook niet gering. Ook heb ik aan mijn baas gevraagd of hij deze kosten wilt vergoeden, dat wilt ie dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

tiswat schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Het is maar een bedrijf van pakweg 20 man, dus het is niet heel groot. Er zit ook nog 1 iemand met een tijdelijk contract die eind januari verloopt. Ik zit er overigens tot 1 januari en mijn andere collega tot 1 februari (bijna 13 jaar in dienst). Baas heeft een mail gestuurd hoe ik mijn toekomst binnen het bedrijf zag, waarop ik aangaf dat ik graag meer met motion graphics wilde. Waarop hij antwoorden of ik geen interesse had in PM, frontend of backend? Uiteraard niet.

[...]

Ik ben ontslagen per 1 januari, dus heb nog 2 en een halve maand om uit te zitten. Ik vind een advocaat inschakelen inderdaad een optie, al zijn die kosten ook niet gering. Ook heb ik aan mijn baas gevraagd of hij deze kosten wilt vergoeden, dat wilt ie dus niet.
Tja, uit je eerste antwoord maak ik op dat je er dus niet supergraag wil blijven werken. Heb je al een nieuwe baan in het vooruitzicht?
Wat betreft je tweede antwoord: het komt een beetje te lief (naïef) over. Wie gaat er in een conflict de advocaat van de tegenpartij voorschieten? Dat zou helemaal mooi worden...

Maar goed, je hebt het over "uit zitten", dus ik ga ervanuit dat je er niet heel rouwig om bent. Hoeveel energie wil je erin steken, en wat zijn je verwachtingen? Als je uit bent op een excuses en een gedragsverandering bij de baas, dan kun je beter nu stoppen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

[...]

Je situatie klinkt niet als rocket-science (klein bedrijf, kleine arbeidsvoorwaarden, redelijk lineair ontslag met reden); allicht een advocaat wat duur voor je maar rechtsbijstandverzekering of juridisch loket?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Tja, uit je eerste antwoord maak ik op dat je er dus niet supergraag wil blijven werken. Heb je al een nieuwe baan in het vooruitzicht?
Wat betreft je tweede antwoord: het komt een beetje te lief (naïef) over. Wie gaat er in een conflict de advocaat van de tegenpartij voorschieten? Dat zou helemaal mooi worden...

Maar goed, je hebt het over "uit zitten", dus ik ga ervanuit dat je er niet heel rouwig om bent. Hoeveel energie wil je erin steken, en wat zijn je verwachtingen? Als je uit bent op een excuses en een gedragsverandering bij de baas, dan kun je beter nu stoppen.
Nou ik hoef er inderdaad niet perse meer te werken. En ben er inderdaad niet heel rouwig om. Ben zeker niet opzoek naar gedragsverandering of excuses, maar wel op een hogere vergoeding of betere voorwaarden.

Het bedrag dat het ze aanbieden, is eigenlijk hetgeen wat je altijd al zult krijgen. Terwijl een proces via het UWV tijd én geld kost. Mijn advocaat, waar ik advies heb ingewonnen gaf ook aan dat wanneer hij je dat proces niet doet. Er best wat bij de transitievergoeding mag, hebben we allebei voordeel van, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 16:14

De Nelis

en anders maar niet...

tiswat schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Er best wat bij de transitievergoeding mag, hebben we allebei voordeel van, toch?
Mogen/vinden dat en het krijgen daar zit het verschil in. Dat zul je aan moeten vechten. Ik denk niet dat de huidige werkgever spontaan meer zal geven omdat jij het wil, je hebt tenslotte ander werk ook al aangegeven niet te willen doen.

En aangezien je er net zo lief niet zit zal de onderlinge verstandhouding wellicht ook niet helemaal goed zijn?

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orange_Dirk
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-12-2021
Als je nu niet meer krijgt dan de normale transitievergoeding heb je geen enkele reden om het niet via het UWV te laten verlopen. Voor zover ik weet en uit ervaring met mijn vriendin zijn daar voor jou geen kosten aanverbonden. Wel heel veel meer werk voor je werkgever en daar zal hij geen zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
De Nelis schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:
[...]

Mogen/vinden dat en het krijgen daar zit het verschil in. Dat zul je aan moeten vechten. Ik denk niet dat de huidige werkgever spontaan meer zal geven omdat jij het wil, je hebt tenslotte ander werk ook al aangegeven niet te willen doen.

En aangezien je er net zo lief niet zit zal de onderlinge verstandhouding wellicht ook niet helemaal goed zijn?
Iemand omscholen van grafisch naar backend, frontend of project management vind ik nogal een drastische carriere switch.
Orange_Dirk schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:18:
Als je nu niet meer krijgt dan de normale transitievergoeding heb je geen enkele reden om het niet via het UWV te laten verlopen. Voor zover ik weet en uit ervaring met mijn vriendin zijn daar voor jou geen kosten aanverbonden. Wel heel veel meer werk voor je werkgever en daar zal hij geen zin in hebben.
Dat idee heb ik dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 16:14

De Nelis

en anders maar niet...

tiswat schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Iemand omscholen van grafisch naar backend, frontend of project management vind ik nogal een drastische carriere switch.
Dat is het ook zeer zeker, ik snap het ook wel. Maar ja de werkgever ziet het natuurlijk als niet meegaand. Dat is het probleem en ook het jammere hier aan.

Het zou netjes zijn om het via de normale UWV weg moeten laten gaan, maar zoals gezegd, das wel heel veel extra werk dat de werkgever niet wil doen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Indien niets te halen met vaststellingsovereenkomst dan heeft het ook geen zin om te tekenen.

Het niet vergoeden van een advocaat bij VSO is al karig. Niets meeveren al helemaal.

Als die bonus over 2019 vastligt, onherroepelijk is en al op een bepaalde datum uitbetaald had moeten zijn per ommegaande een loonvordering indienen incl. wettelijke verhoging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

Indien deze VSO echt gelijk staat aan dat wat het zou worden via het UWV, dan zou ik een vrij kort antwoord terugsturen:

Bedankt voor uw reactie. Ik zie het bericht van het UWV wel tegemoet.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52
Wacht even? Je hebt nog recht op een bonus? Laat je advocaat daar eens werk van maken dan. Blijkbaar wil je baas het smerig spelen, doe je dat spelletje toch lekker mee? Hier dus niks tekenen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 17:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De eisen die je eigen advocaat heeft opgesteld zijn meer dan redelijk. Ook een tegemoetkoming in juridische kosten (E500 - E1000) is meer dan normaal. Hier is iemand aan de slag die wat werknemers probeert te strongarmen.

Een beetje fatsoenlijk advocaat of jurist maakt gehakt hiervan.

Geen vrijstelling -> dus druk -> dus toch werk
Economische redenen? -> Afspiegeling? -> Stuur eens een overzichtje van alle medewerkers incl leeftijd en jaar in dienst want mijn client is niet overtuigd

Door die Nee's van bedrijfsadvocaat is splitsing salaris nu ook van tafel. Client meewerkend opgesteld, deur dichtgegooid,dan client's hakjes ook in het zand.

Verder wat @LankHoar zegt. Ja, aan UWV zit veel tijd en geld gekoppeld..... voor werkgever! Daarom zou een VSO ook beter moeten zijn dan een UWV voorstel.

Bedenk daarnaast ook dat jij flink wat troeven in handen hebt. IANAL, maar als je samen met een collega die loonvordering neer kunt leggen mbt de bonus dan heb je volgens mij al genoeg reden om een faillissement aan te kunnen vragen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Nee, je bent nog niet ontslagen. Pas als je de vaststellingsovereenkomst tekent, ben je ontslagen. Of als het UWV toestemming geeft. En dan nog moet hij zich aan de opzegtermijnen houden. Die gaan pas lopen vanaf het moment dat het UWV toestemming geeft of jij de VSO tekent.
Jeroenneman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:08:
[...]
Dit is vrij gebruikelijk zelfs bij vaststellingsovereenkomsten.

En wat betreft rechtsbijstand: https://www.independer.nl...o/prepaid-rechtshulp.aspx. Ik ken mensen die goede ervaringen hebben met DAS: https://www.flexxvandas.nl/ontslag

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 14-10-2020 15:52 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
1: Vertrouw je advocaat. Vertrouw je hem niet? Neem een andere.
2: Niks toezeggen of tekenen. Altijd laten nakijken
3: Leer dat de wortel van "de bonus" niet altijd uitbetaald wordt, ook al is hij toegezegd. Je bent niet de enige.
4: Focus op je volgende hoofdstuk. Laat dit afhandelen door iemand die je vertrouwt en kijk er niet meer naar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:47
1: Niks tekenen. Zolang niks getekend is, gaat de opzegtermijn ook niet in. Met de advocaat wat heen en weer geharrewar en je hebt zomaar recht op nog een maand doorbetaling. Vooral niet te snel reageren op de communicatie vanuit werkgever (of zijn advocaat) en de maand oktober is zo voorbij.

2: Een redelijke vergoeding voor juridische kosten is gebruikelijk in dit soort situaties en ik meen zelfs verplicht.

3: Die bonus over 2019 lijkt mij toch wel onherroepelijk? Dus moet gewoon uitbetaald worden. Geen discussie mogelijk.

4: Het is volstrekt onredelijk wanneer je geen gedeeltelijke vrijstelling van werk zou krijgen. Je wordt ontslagen omdat er geen (of in elk geval onvoldoende) werk voor je is. Dus kun je de tijd nu besteden aan een zoektocht naar nieuw werk. Nog korte tijd voor 40-50% blijven werken wegens afronding lopende projecten kan redelijk zijn, maar voor je volledige aantal uren is dat het zeker niet.

5: Laat de communicatie via je advocaat lopen. Laat hem melden dat je voet bij stuk houdt, en dat je tevens een vergoeding voor juridische kosten vordert (€750-1000) indien werkgever niet direct instemt met de door jou ingediende eisen.

6: Focus je op sollicitaties. Zolang je op je werk moet verschijnen, gebruik je (een deel van) de tijd aldaar gewoon om je CV op te poetsen, vacatures te zoeken en sollicitatiebrieven te schrijven. Kan je werkgever weinig tegen doen, in het ergste geval wil hij je misschien ontslaan omdat je tijd besteed aan andere zaken dan 'werk' voor hem te verrichten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Mijn vriendin heeft onlangs ook zo'n traject doorlopen. Daar was het initiele VSO aanbod toch wel wat royaler:

- 1,5 x de UWV vergoeding
- vrijstelling van werk
- tegemoetkoming in advocaatkosten a 750 euro
- trainingsbudget

Wij hebben een advocaat ingeschakeld die er nog wat meer uit heeft te weten halen. Ik zou sowieso een advocaat nemen, want ik heb het idee dat de advocaat van het bedrijf je denkt te kunnen afbluffen.

Wat ik ervan begreep is bij een ontslag vanwege financiele omstandigheden het bedrijf verplicht te kijken of je ergens herplaatst kan worden en hebben. Ook zijn ze verplicht je te adviseren juridische hulp in te winnen.

Zoals hierboven al gezegd: als er buiten de UWV-formule niets mogelijk lijkt te zijn, dan heb je er geen enkel belang bij de VSO te tekenen. Zeg maar tegen je bedrijf dat je wel op het UWV wacht en kijk of ze het nog interessanter willen maken. Maar beter haal je er dus een advocaat bij. Het eerste wat die eruit onderhandelt is dat jij een vergoeding krijgt om hem/haar te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 20:28

TFHfony

Professional Weirdo

Hou er ook rekening mee dat je zelfs als je je VSO tekent, je nog 2 weken hebt om deze te annuleren. Dan zit je zo in november en heb je er een maand bij.
Maar verder kan ik mij aansluiten op bovenstaande commentaren: Je baas probeert je zo goedkoop mogelijk te kwijt te raken en zijn advocaat liegt er vrolijk op los.
Ik heb afgelopen februari hetzelfde meegemaakt en ook bij mij probeerde mijn baas er zich iets te goedkoop van af te maken. Ook hier werden er doodleuk door het bedrijf, HR en juridische dienst dingen beweerd die voor geen meter klopte. Gelukkig had ik een rechtsbijstandsverzekering die mij goed begeleid heeft.
Jouw baas wil je kwijt. En als jij niet meewerkt moet hij bij het UWV aan kloppen met een uitgebreid verhaal wat hem veel geld & tijd gaat kosten. Jou gaat dit niets kosten, tenzij je zelf een advocaat inschakelt. Maar dat geld voor het VSO traject hetzelfde.

Hou in ieder geval in je achterhoofd dat jouw baas er meer belang bij heeft om dit snel af te ronden dan jij. Dat kan je gewoon gebruiken/misbruiken in je onderhandeling. Gewoon zakelijk blijven en vooral aan je eigen belang denken. Dat doet je baas nu namelijk ook.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Nou mijn collega heeft inmiddels het wél getekend en heeft bevestigd gekregen dat de bonus uitgekeerd wordt aan het einde van het jaar.

Ik ga toch nog proberen wat meer uit de vergoeding te halen. Stoor mij sowieso enorm aan deze zin van de advocaat m.b.t. de transitievergoeding.
Cliënte ziet niet in waarom zij deze besparing zou toevoegen aan uw ontslagvergoeding. Bovendien zijn de tijden reeds zorgelijk genoeg, hetgeen een verhoging van de ontslagvergoeding in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

tiswat schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:09:
Nou mijn collega heeft inmiddels het wél getekend en heeft bevestigd gekregen dat de bonus uitgekeerd wordt aan het einde van het jaar.

Ik ga toch nog proberen wat meer uit de vergoeding te halen. Stoor mij sowieso enorm aan deze zin van de advocaat m.b.t. de transitievergoeding.

[...]
Onder het motto "choose your battles" zou ik echt aangeven dat ze het maar via het UWV spelen, en je vervolgens gaan focusen op de volgende stap.

Meer opties heb je ook niet. Deze VSO tekenen geeft je geen voordeel t.o.v. de standaardregeling, je werkgever stelt zich star op, dus dan houd het op; je krijgt het wettelijke via het UWV en that's it. Move on ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Let er trouwens wel op dat bij het UWV traject het nog steeds erg handig is om een advocaat in de arm te nemen. Die weten namelijk waar ze wel op moeten reageren en waarop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
tiswat schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:12:
[...]
Het bedrag dat het ze aanbieden, is eigenlijk hetgeen wat je altijd al zult krijgen. Terwijl een proces via het UWV tijd én geld kost. Mijn advocaat, waar ik advies heb ingewonnen gaf ook aan dat wanneer hij je dat proces niet doet. Er best wat bij de transitievergoeding mag, hebben we allebei voordeel van, toch?
Vergeet niet: als het proces via het UWV loopt moet de werkgever je salaris doorbetalen totdat het UWV fiat heeft gegeven voor het ontslag. En op dat moment geldt dan nog de opzegtermijn voor de werkgever.

De werkgever beoogd je te ontslaan per 1 januari, maar als dat via het UWV moet, zie ik dat niet gebeuren (effectief nog 2 maanden). Een traject via UWV betekent dus waarschijnlijk dat je nog een aantal maanden in 2021 aan salaris ontvangt. Er zit daarmee dus zeker ruimte in de onderhandeling voor de transitievergoeding vanuit werkgever. En als deze daarin niet wil onderhandelen, dan is UWV inderdaad de enige weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Nou reactie van de advocaat, ze willen de bonus wel vermelden in de VSO, maar géén verhoging.
Begint ook een beetje een principe kwestie te worden zo, denk dat iemand op zijn teentjes is getrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Principes ontslaat je werkgever niet van zijn plichten.

Zorg trouwens dat je zoveel mogelijk schriftelijk bewijs veilig stelt mbt die bonus. Mailtjes doorsturen en brieven bewaren ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 01:06
Wat is je opzegtermijn? Bij de meeste is dat 1 maand, maar kan het zijn dat het 2 maanden zijn bij jou?
En zo'n bonus is leuk, maar via het UWV lijk je langer in dienst te kunnen blijven en dus ook langer salaris krijgen. Denk je dat je makkelijk een nieuwe baan kunt krijgen? Sowieso alvast beginnen met kijken naar iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
celshof schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:36:
Wat is je opzegtermijn? Bij de meeste is dat 1 maand, maar kan het zijn dat het 2 maanden zijn bij jou?
En zo'n bonus is leuk, maar via het UWV lijk je langer in dienst te kunnen blijven en dus ook langer salaris krijgen. Denk je dat je makkelijk een nieuwe baan kunt krijgen? Sowieso alvast beginnen met kijken naar iets anders.
2 maanden, ben langer dan 5 jaar in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

tiswat schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

2 maanden, ben langer dan 5 jaar in dienst.
Als jouw opzegtermijn 2 maanden is, dan is die van de baas 4 maanden.*

Maar ik ben het eens met de rest, als er niet een fatsoenlijk bod komt mag hij het toch lekker via het UWV spelen?

*)https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer " Uw opzegtermijn mag niet langer zijn dan 6 maanden. Is uw opzegtermijn langer dan 1 maand? Dan moet die van uw werkgever 2 keer zo lang zijn. "

[ Voor 26% gewijzigd door qadn op 15-10-2020 09:55 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 20:15
qadn schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Als jouw opzegtermijn 2 maanden is, dan is die van de baas 4 maanden.*

Maar ik ben het eens met de rest, als er niet een fatsoenlijk bod komt mag hij het toch lekker via het UWV spelen?

*)https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer " Uw opzegtermijn mag niet langer zijn dan 6 maanden. Is uw opzegtermijn langer dan 1 maand? Dan moet die van uw werkgever 2 keer zo lang zijn. "
Het UWV beweert anders, namelijk 2 maanden (dienstverband 5-10 jaar) tenzij anders is afgesproken in de CAO of arbeidsvoorwaarden:
https://www.uwv.nl/werkge...termijn/duur-opzegtermijn
Maar ik geloof dat de informatie op Rijksoverheid.nl wel correct is. Wel zorgelijk dat er hierdoor onduidelijkheid kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
insante schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Het UWV beweert anders, namelijk 2 maanden (dienstverband 5-10 jaar) tenzij anders is afgesproken in de CAO of arbeidsvoorwaarden:
Maar ik geloof dat de informatie op Rijksoverheid.nl wel correct is. Wel zorgelijk dat er hierdoor onduidelijkheid kan ontstaan.
Het is bij mij vastgesteld als 2 maanden, dus volgens mij heeft het UWV gelijk.
Overigens heb ik besloten het via het UWV te laten lopen, eens zien of ze nu nog toehappen.
Anders is het UWV de enige manier. Creëert ook een heerlijke werksituatie. Heb overigens voor de verandering maar €1000 meer gevraagd bovenop de transitievergoeding. Dus dan krijg je een beetje de indruk hoe de onderhandeling verloopt. Want die weigeren ze zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:11
insante schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:11:
[...]

Even twee quotes van die UWV link:

U mag met uw werknemer een langere termijn afspreken dan de wettelijke opzegtermijn. U moet dan voldoen aan deze 2 voorwaarden:

• U legt de langere termijn schriftelijk vast.
• Uw termijn is minstens 2 keer zo lang als de opzegtermijn voor de werknemer. De opzegtermijn voor de werknemer mag niet langer zijn dan 6 maanden

Dat komt gelukkig overeen met wat rijksoverheid.nl zegt.

Verder over het UWV pad en opzegtermijnen:

Van de opzegtermijn mag u de periode aftrekken waarin UWV de ontslagaanvraag heeft behandeld. De periode van de behandeling gaat in op de datum waarop UWV een complete ontslagaanvraag ontvangt en eindigt op de datum waarop de ontslagvergunning is afgegeven. Voorwaarde om deze periode af te mogen trekken is dat er minimaal een maand opzegtermijn overblijft. Deze termijn is ook opgenomen in de ontslagvergunning.

Daar kun je dus niet zoveel mee winnen waarschijnlijk.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:37

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Pizza_Boom schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:57:
Wacht even? Je hebt nog recht op een bonus? Laat je advocaat daar eens werk van maken dan. Blijkbaar wil je baas het smerig spelen, doe je dat spelletje toch lekker mee? Hier dus niks tekenen
Toch bijzonder dat je vindt dat 'de baas' het smerig wilt spelen. De baaswerkgever heeft het moeilijk door corona en moet mensen ontslaan. Vervelend voor beide partijen. Ik zie dat zijn werkgever geopperd heeft of de TS interesse heeft in een andere rol. Vrijstelling van werk is netjes, maar bekijk het vanuit de werkgever: als er toch nog een kleine klus binnenkomt die de TS kan oppakken, komt er toch nog iets binnen waar het loon tegenover staat. Hetzelfde voor vergoedingen/trainingen: bij een grote werkgever zit dit vet vaak op de botten en krijg je dit dus terug, maar hier gaat het om een kleine MKB'er

Ik zeg niet dat de TS niet goed naar zijn rechten moet kijken, maar om nu gelijk de werkgever in een hoekje te duwen schiet ook niet op.

Advies voor TS: hoeveel is de bonus? En weeg af hoeveel de advocaat kost tov de potentiele bonus. Daarnaast kijk heel goed hoe de bonus geformuleerd is. Ik heb veel bonus constructies gezien en bijna overal staat wel een hele 'brede' zin dat de directie altijd kan afwijken. Kortom, kijk heel goed of je juridisch wel echt onvoorwaardelijk recht hebt op de bonus voordat je dure uren van een advocaat er op stuk slaat

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
LankHoar schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:32:
[...]
Onder het motto "choose your battles" zou ik echt aangeven dat ze het maar via het UWV spelen, en je vervolgens gaan focusen op de volgende stap.

Meer opties heb je ook niet. Deze VSO tekenen geeft je geen voordeel t.o.v. de standaardregeling, je werkgever stelt zich star op, dus dan houd het op; je krijgt het wettelijke via het UWV en that's it. Move on ;)
Precies.... gewoon niets tekenen en aangeven dat je voor werk beschikbaar bent en de rest via een fatsoenlijke arbeids advocaat laten lopen. Laat ze maar de UWV route nemen, elke maand dat je langer in dienst bent is ook goed voor opbouw van je WW rechten en dingen als pensioen.

Alleen als je nu al zicht op werk hebt is de vaststellingsovereenkomst aantrekkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Yowzawood op 15-10-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
We Are Borg schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Toch bijzonder dat je vindt dat 'de baas' het smerig wilt spelen. De baaswerkgever heeft het moeilijk door corona en moet mensen ontslaan. Vervelend voor beide partijen. Ik zie dat zijn werkgever geopperd heeft of de TS interesse heeft in een andere rol. Vrijstelling van werk is netjes, maar bekijk het vanuit de werkgever: als er toch nog een kleine klus binnenkomt die de TS kan oppakken, komt er toch nog iets binnen waar het loon tegenover staat. Hetzelfde voor vergoedingen/trainingen: bij een grote werkgever zit dit vet vaak op de botten en krijg je dit dus terug, maar hier gaat het om een kleine MKB'er

Ik zeg niet dat de TS niet goed naar zijn rechten moet kijken, maar om nu gelijk de werkgever in een hoekje te duwen schiet ook niet op.

Advies voor TS: hoeveel is de bonus? En weeg af hoeveel de advocaat kost tov de potentiele bonus. Daarnaast kijk heel goed hoe de bonus geformuleerd is. Ik heb veel bonus constructies gezien en bijna overal staat wel een hele 'brede' zin dat de directie altijd kan afwijken. Kortom, kijk heel goed of je juridisch wel echt onvoorwaardelijk recht hebt op de bonus voordat je dure uren van een advocaat er op stuk slaat
Nou ja het slaat een beetje mank op kantoor. Wél een feestje geven omdat iemand 15 jaar in dienst is (écht waarom doe je dat nu?!), wel nieuw interieur aanschaffen om de 'bezoekerslounge' aan te kleden en een nieuwe collega aannemen. Er is dus schijnbaar gewoon wél geld. Werkgever geeft zelf ook aan dat ze nog steeds winst maken, maar niet veel.

Bonus: Niet officieel recht op. Maar als deze uitgekeerd wordt, dan wordt die naar iedereen uitgekeerd. Geloof dat 2019 zo rond de 3600 / 3800 euro is voor FTE. Allemaal na ratio werktijd.

Zij kunnen er zelf wel van af zien, als er slechte vooruitzichten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
tiswat schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:11:
[...]Bonus: Niet officieel recht op. Maar als deze uitgekeerd wordt, dan wordt die naar iedereen uitgekeerd. Geloof dat 2019 zo rond de 3600 / 3800 euro is voor FTE. Allemaal na ratio werktijd.
Dan heb je toch gewoon pech... bonus is dan discretionair en ze kunnen je gewoon overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Yowzawood schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Dan heb je toch gewoon pech... bonus is dan discretionair en ze kunnen je gewoon overslaan.
Collega wist mij te vertellen dat wanneer deze uitgekeerd wordt, ook naar iedereen uitgekeerd dient te worden. Staat in de arbeidsovereenkomst. Als zij het niet uitkeren naar iedereen, dan houden ze het in eigen zak als buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
We Are Borg schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:57:
Kom bij de gemiddelde MKBer eens om een bonus of meedelen in de winst die jij hebt opgeleverd. Wordt altijd geschermd met het feit dat ze geld achter de hand moeten hebben voor slechtere tijden. Prima, nu zijn er slechtere tijden, dus mag je het ook zelf dragen. Nee, nu moet opeens het personeel het veld ruimen. Terwijl er dus blijkbaar nog gewoon winst gemaakt wordt. Komt op mij over als een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Misschien heb ik de paar keer dat ik er eentje had, de verkeerde getroffen, maar mijn beeld van de gemiddelde MKB werkgever is niet zo heel rooskleurig. Men doet waar men zin in heeft, beleid is er vaker niet dan wel, meten met twee maten is aan de orde van de dag en toezeggingen zijn net zoveel waard als WC papier.
Gemiddelde WG drukt in betere tijden het personeel net zo hard in een hoekje. "Als jij hart hebt voor de zaak, is de zaak ook hard voor jou", zo zeggen we niet voor niets met enige regelmaat.

Maargoed, als ik het zo lees is er dus geen economische noodzaak. De baas heeft verminderd minder werk en wil daarmee besparen, maar geld is er nog gewoon. Zal het UWV verhaal ook een stuk lastiger maken voor hem.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 15-10-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
tiswat schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Collega wist mij te vertellen dat wanneer deze uitgekeerd wordt, ook naar iedereen uitgekeerd dient te worden. Staat in de arbeidsovereenkomst. Als zij het niet uitkeren naar iedereen, dan houden ze het in eigen zak als buffer.
Heb je dat ook in je eigen contract teruggevonden? Of in het personeelshandboek o.i.d.?
Pagina: 1