Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-08-2023
Hi allemaal,

ik heb sinds kort een "nieuwe" pc aangeschaft via Tweakers en alles werkt naar behoren.
Maar op het moment dat ik in VLC een aantal filmpjes afspeel die ik met mijn GoPro heb opgenomen dan beweegt mijn muis haperend en soms zie ik (of reageert) mijn muis helemaal niet op bewegingen.

Naast VLC draait nog wel NordVPN en nog een download programma maar daar houdt het dan bij op dus lijkt mij niet heel belastend voor de onderstaande specs van de pc. Misschien is het RAM geheugen wat laag dus daar kan ik eventueel nog wel een upgrade laten plaatsvinden.

HELP Wie weet wat het probleem is?

MOBO: Gigabyte Z390 AORUS Ultra Socket 1151 - ATX - Intel Z390 Chipset
CPU: Intel Core i9 9900KS, 1151 socket - Octa ( 8 ) core @4GHz-5GHz
RAM: Kingston HyperX Predator @3200Mhz (2x8GB DDR4)
GPU: Aorus GeForce GTX 1080 TI 11GB
SSD: Kingston A2000 512GB NVME

Thanks alvast! _/-\o_ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
zeker dat je de geforce gebruikt, en niet de intel graphics?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ginoraoul
Tens schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:58:
zeker dat je de geforce gebruikt, en niet de intel graphics?
Thanks, hoe zie ik dat? Kwestie van de aangesloten kabels? Die zijn wel aangesloten op de Videokaart.
Of zit het ook ergens in de settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 22:35
Wat voor video bestanden probeer je af te spelen (qua extensie, bestandsformaat/bitrate, resolutie en codec)?

Kan zijn dat VLC dat gewoon niet lekker af kan spelen, in mijn ervaring heeft VLC wel vaker last bij zware bestanden.
Je zou eens kunnen kijken of het beter gaat met een alternatief programma, bijvoorbeeld MPV (werkt naar mijn ervaring veel beter met 4K/hevc materiaal) of MPC-HC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
* die kingston a2000 is een ssd, geen hdd.

[ Voor 72% gewijzigd door 99ruud99 op 14-10-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
Goudstalen schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:13:
Wat voor video bestanden probeer je af te spelen (qua extensie, bestandsformaat/bitrate, resolutie en codec)?

Kan zijn dat VLC dat gewoon niet lekker af kan spelen, in mijn ervaring heeft VLC wel vaker last bij zware bestanden.
Je zou eens kunnen kijken of het beter gaat met een alternatief programma, bijvoorbeeld MPV (werkt naar mijn ervaring veel beter met 4K/hevc materiaal) of MPC-HC.
Hi hieronder een voorbeeld van een dergelijk bestand. Opgenomen met mijn oude GoPro Hero 2 volgens mij. En ik zal MPV proberen.

BESTAND
Bestandtype: MP4 Video File
Grootte: 534MB

VIDEO
Framebreedte: 1920
Framehoogte: 1140
Gegevenssnelheid: 29933kbps
Totale bitverwerkingssnelheid: 30060kbps
Framesnelheid: 23.98 frames/seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
99ruud99 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:14:
* die kingston a2000 is een ssd, geen hdd.
Ja klopt heb je gelijk in. Was even verkeerd opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
iemand anders nog een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 17:56
Behalve het feit dat er volgens mij geen i9-8900ks bestaat heb ik geen idee

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 12:41
Ik zie wel een vrij bijzondere resolutie (1920x1140 ipv. FULL HD = 1920x1080)
en een best wel hoge datarate (30Mbps).

Dus de videokaart krijgt wel iets te doen...
Maar op zich moet hij dat aankunnen...

Je hebt wel de laatste drivers geïnstalleerd?
Speel je de video's af rechtstreek vanaf een microsd kaartje? Of heb je ze gekopieerd naar je computer (SSD?) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
quadrofource schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:45:
Behalve het feit dat er volgens mij geen i9-8900ks bestaat heb ik geen idee
Again typefout van mij....moet 9900 zijn. Heb het aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 17:56
Zou je even kunnen kijken voor de zekerheid wat de temperaturen van je onderdelen doen in cpuid hwmonitor op het moment dat het probleem zich voordoet en het hier neerzetten?

[ Voor 16% gewijzigd door quadrofource op 15-10-2020 22:17 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je al een andere mediaspeler geprobeerd? Je gaf aan dat je dat ging testen, maar ik zie verder geen antwoord of dat geholpen heeft of niet?

Loop je alleen tegen problemen aan met die video's afspelen of ook met andere bezigheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ginoraoul
Hi all,

I found the issue. Blijkbaar veroorzaakt mijn externe ssd het probleem.

Had van de week al getest middels het videobestand van mijn externe ssd naar mijn ssd op de pc te kopieren en dus vanaf daar af te spelen. Toch bleef de pc vastlopen.

Net dus CPUID HWMonitor geinstalleerd, wilde weer dezelfde test draaien zoals hierboven, dus het filmbestand afspelen vanaf mijn ssd op de pc, ook hier liep de pc vast en kon ik mijn muis niet bewegen en mijn toetsenbord reageerde ook nergens op zodat ik geen screenshot kon maken van de waardes die door CPUID HWMonitor werden gemeten.

Afijn, laatste test zojuist en mijn externe ssd losgekoppeld, nogmaals de test zoals hierboven, filmbestand vanaf ssd op de pc, afgespeeld en het loopt vloeiend.

Denk dat ik maar snel een ssd in mijn pc ga plakken en die als 'backup' ga gebruiken.
Was ook de planning, externe ssd was backup van mijn oude macbook.....maar nu ga ik dus maar snel een nieuwe backupsource maken zodat ik geen data verlies.

PS. mag ik vragen hoe jullie dat hebben geregeld? naast je ssd waar je OS + Software op staat geinstalleerd, ook nog een 2e ssd voor je films, video, muziek, fotos, games etc? En dan nog een 3e ssd als backup?

Thanks allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ginoraoul
quadrofource schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:16:
Zou je even kunnen kijken voor de zekerheid wat de temperaturen van je onderdelen doen in cpuid hwmonitor op het moment dat het probleem zich voordoet en het hier neerzetten?
Thanks het is opgelost zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginoraoul
fm77 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Heb je al een andere mediaspeler geprobeerd? Je gaf aan dat je dat ging testen, maar ik zie verder geen antwoord of dat geholpen heeft of niet?

Loop je alleen tegen problemen aan met die video's afspelen of ook met andere bezigheden?
Bedankt het is opgelost, zie hierboven. mijn externe ssd is de oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Fijn dat het is opgelost. Ik was even geschokt toen je zei dat het aan je RAM zou kunnen liggen. Ik dacht altijd dat 16 GB super veel was en zelfs genoeg voor high end gaming PC's en medium videobewerking work stations.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Pagina: 1