Platenspeler radiomeubel speelt te traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-10-2020
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Grundig radiomeubel uit het jaar 1978 (zie foto's). Het geluid is goed, want de radio doet het goed.
De platenspeler die erin zit speelt echter te traag. Nou heb ik gelezen dat het zou kunnen liggen aan de snaar, dat deze versleten zou kunnen zijn. Ik weet alleen niet hoe ik hier bij kom. Ik kan de platenspeler er niet uit halen. Ik weet in ieder geval niet hoe en ik ben bang dat ik iets kapot maak.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de platenspeler eruit kan halen en bij de snaar kom?

Groetjes Marten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gooiyr1g22IqZMz6b_rLorr3FdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlZvp5659gxSguFdOnR7MlOL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbjVIBe1fHz9vkMsEQmqBPn6c8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e79DB6GPmm7yDAHmiiFBi4FA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQUyuaO6VT44EQcPVeXalOO7xrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03knjhkBIrazq8z0HZrv0XOY.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Speel je 45 toeren platen op 33 toeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Nee, gewoon 33 toeren platen op 33 toeren.
Hij speelt echt net iets te traag waardoor de platen net een toontje lager klinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:53
Meestal kun je de mat waar de platen op liggen eraf halen, en daarna de draaischijf. Gezien de foto zou het niet verbazen als het een speler met een tussenwiel aandrijving is, waarbij de motor een wieltje met een rubberen band eromheen aandrijft, en dat wieltje vervolgens de draaischijf waar de plaat op ligt. Het rubber op dat wieltje zou ook uitgedroogd kunnen zijn. Probeer de schijf er af te halen en maak nog een foto

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 14-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54

Bestla

M/M -> V/F

Inderdaad, die rubber mat met dat glimmende eraf halen. Als het goed is zie je twee gaten waar je je vingers doorheen kunt steken en met je duim drukken op de spindle, dat glimmende midden ding. Het plateau kan vast zitten maar met een voorzichtig tikje moet hij los komen. dan kan je goed bij de aandrijving. Idle wheel of snaar aandrijving, je kan nu overal goed bij.

Idle wheel : rubber is uitgedroogd, en daar moet dus een nieuwe wheel op.
Snaaraandrijving : Het kan nooit kwaad om die te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bestla op 14-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Het rubber zit vast aan die grijze draaischijf, dus die kan er niet af.
De grijze draaischijf is niet omhoog te krijgen. Lijkt of hij ergens nog vast zit.
Ik dacht dus ook dat het een kwestie van optillen was, maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Ik heb hem eraf gekregen. Er zat nog een ringetje die er erg lastig was af te krijgen.
Maar dit is dus een Idler wheel (zie foto)? Hij lijkt mij toch wel in goede conditie te zijn nog..
Is dat wiel toch het probleem? Zo ja, hoe kan ik dat fixen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8W3yneW2sRUXOgkYFKUSAltkDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIQTszG0XziXpMI32xoemQgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQkanN4FDrmO6Wf90YRqnnqd964=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDUs4QmwO7vS9fD67nttkJ1G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:53
Dat onderste wieltje is inderdaad het tussenwiel ('idler wheel' in het Engels). Is de rand hard of is hij nog soepel? Meestal moet deze na enige decennia wel vervangen worden, ze gaan achteruit na zoveel tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door martyw op 14-10-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Hij is nog soepel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54

Bestla

M/M -> V/F

Ok, probeer nu de speler in werking te zetten zonder de platter terug te plaatsen. Zo kan je zien of dat idler wheel wel hard genoeg tegen de platter wordt gedrukt voor de overbrenging. Gewoon of alles lekker soepel werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is er misschien een pitch-control verstopt? Een verborgen potentiometer die je met een kleine schroevendraaier moet bijstellen?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Bestla schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:32:
Ok, probeer nu de speler in werking te zetten zonder de platter terug te plaatsen. Zo kan je zien of dat idler wheel wel hard genoeg tegen de platter wordt gedrukt voor de overbrenging. Gewoon of alles lekker soepel werkt.
Alles lijkt soepel te werken. Het scheelt ook maar echt een heel klein beetje dat ie te traag loopt, maar je hoort het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
PD2JK schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 06:42:
Is er misschien een pitch-control verstopt? Een verborgen potentiometer die je met een kleine schroevendraaier moet bijstellen?
Ik kom niet verder dan die foto hierboven.. Ik zou de platenspeler er graag uithalen om overal beter bij te kunnen, maar ik weet niet hoe. Hij zit een soort van vast in een gat onder de platenspeler. Er zitten springveertjes aan de onderkant op de hoeken. Ik krijg hem niet uit dat gat.. Bang dat ik iets kapot maak anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:51

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een andere vraag: hoeveel te langzaam speelt hij? Is het nét hoorbaar of echt duidelijk te langzaam? Op radio bijvoorbeeld wordt muziek vaak te snél afgespeeld (zodat ze een paar seconden per plaat winnen) en dan hoor je nu misschien de juiste snelheid? Of is dat niet aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Het is net hoorbaar. Ik hoor dat mijn favoriet Johnny Cash wel echt net een toontje lager zingt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

En hij gaat al best laag in Walk the line. ;)

Onder de platter zitten verscheidene gaten, zit daar geen potmeter onder verstopt? Iets waar een schroevendraaier inpast?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmbaak
Daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar er is vrij weinig ruimte om er goed bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Bij mijn Dual, ook een tussenwiel, is de as op het motortje enigszins taps, en stel je hem dus in door het wiel in hoogte te verstellen. Bij die oude dingen is bijna alles mechanisch, dus het zou mij verbazen als het een potmetertje is, maar dat zou kunnen natuurlijk.
Pagina: 1