Wat is er illegaal aan het achterhalen van een stalker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.185 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Beste,

Ik zou graag meer onderbouwt krijgen wat er illegaal is aan het achterhalen van een stalker die al jarenlang bezig is het leven van iemand kapot te maken.

Achterhalen identiteit stalker

Let op: de foto's die waren gepost waren alleen maar screenshots van het gesprek.

Ik heb niet gevraagd wetten te overtreden, ik vraag alleen hulp om op legale manier achter zijn of haar identiteit te komen cq de politie van zoveel mogelijk informatie te kunnen voorzien.

@Ardana hoe kom je erbij dat ik een heksenjacht ervan wil maken? En wat is hier illegaal aan?

[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 02-03-2024 14:38 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:06

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Eigenlijk zijn de gesprekken ook niet van belang. Het punt is: Hoe achterhaal je zijn ip/identiteit. En dat is toch uitgelegd?

De vraag is alleen of je wel zover komt. Aan een IP heb je weinig, tenzij je aangifte doet bij de politie. En dan is het hopen dat er geen VPN gebruikt wordt :p.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

De Nelis

en anders maar niet...

Backpacker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:00:

Ik heb niet gevraagd wetten te overtreden, ik vraag alleen hulp om op legale manier achter zijn of haar identiteit te komen cq de politie van zoveel mogelijk informatie te kunnen voorzien.
En dat is dan dus de taak van de politie en niet de jouwe.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De beste opsporing is geen slapende honden wakker maken; aangifte doen bij politie en laten zij maar contact zoeken met, bijvoorbeeld, Instagram voor alle relevante logs, IP's, etc.

Andersom heb je ook een uitdaging: als je denkt info te hebben over de vermeende dader en je doet aangifte en 99% van de aangifte blijkt foute info te zijn, kan jij het bokje zijn want artikel 188 voorziet in het straffen van valse / foute aangiftes.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:06:
Eigenlijk zijn de gesprekken ook niet van belang. Het punt is: Hoe achterhaal je zijn ip/identiteit. En dat is toch uitgelegd?

De vraag is alleen of je wel zover komt. Aan een IP heb je weinig, tenzij je aangifte doet bij de politie. En dan is het hopen wat er geen VPN gebruikt wordt :p.
Najah er is een voorzet gedaan maar geen tips hoe je dat het best kan doen. Daarnaast ben ik natuurlijk erg benieuwd hoe Kees van der Spek die foto kon maken (al kan ik me bedenken dat je daar iets illegaals voor moet doen).

Ik vind het gewoon stom dat het zoeken naar een stalker afgedaan wordt als illegaal en daarom maar een slotje.

We mogen van Tweakers dus ook geen whatsappfraudeurs of andere criminelen proberen te achterhalen met zn allen?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
De Nelis schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

En dat is dan dus de taak van de politie en niet de jouwe.
Dus? Dan mag ik niet vragen naar manieren waardoor ik de politie van zoveel mogelijk informatie kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:09:
De beste opsporing is geen slapende honden wakker maken; aangifte doen bij politie en laten zij maar contact zoeken met, bijvoorbeeld, Instagram voor alle relevante logs, IP's, etc.

Andersom heb je ook een uitdaging: als je denkt info te hebben over de vermeende dader en je doet aangifte en 99% van de aangifte blijkt foute info te zijn, kan jij het bokje zijn want artikel 188 voorziet in het straffen van valse / foute aangiftes.
Op het moment dat wij weer aangifte zullen we alleen maar een vermoedde uitspraken, aan de politie inderdaad de taak om het dan te onderzoeken. Maar het is zo klaar als een klontje dat iemand identiteit hier wordt gestolen en dat zal dan ook de aangifte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:09:

Artikel 188
Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Belangrijke nuance.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Backpacker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:12:
[...]
Maar het is zo klaar als een klontje dat iemand identiteit hier wordt gestolen en dat zal dan ook de aangifte zijn.
+
Echter vanmorgen geen vraag voor een telefoonnummer maar een koetjes en kalfjes gesprek waarin ik hem/haar uitvroeg over dingen van vroeger. Dat klopte redelijk, maar omdat ik het nog niet vertrouwde en haar zus op whatsapp heb toch maar even nagevraagd.
+
FirePuma142 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:13:
[...]

Artikel 188
Hij die aangifte of klacht doet dat een strafbaar feit gepleegd is, wetende dat het niet gepleegd is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Belangrijke nuance.
Ik heb je screenshots WEL gezien voordat je ze weghaalde; ik heb letterlijk 0 aanleiding gezien dat er iets ontfutseld / gestolen werd. Het was vooralsnog een "gewoon" gesprek alhoewel jij weet dat de gesprekspartner mogelijk niet degene is die je denkt dat het is.

Je moet heul erg uitkijken welke bewoordingen je dus gebruikt!

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 14-10-2020 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vragen naar tips over hoe je meer informatie kan achterhalen om door te spelen aan de politie zou nog wel kunnen, maar daarvoor hoef je dus geen foto's en gesprekken te posten.

De redenen dat we niet van dit soort opsporingstopics op Tweakers willen is onder andere:
- Wij weten niet wat jouw rol hier nu precies is. Wie weet ben jij wel een stalker die probeert meer gegevens te achterhalen
- Alle informatie die hier publiekelijk gepost word is een mogelijke inbreuk op privacy van de personen wie het betreft
- Er wordt nog al eens veel te snel dingen aan elkaar geknoopt waardoor we in het verleden ook al meermalen gezien hebben dat social media profielen en dergelijke van totaal ongerelateerde personen er bij worden gehaald (vanwege overeenkomst in naam of zo).

Voor wat betreft die opmerking in de sluitpost over "illegale zaken" dat slaat op dit soort suggesties: "een virus/bot op de computers weten te krijgen, of (volgens mij) een mobiele webpagina maken die stiekem foto's maakt met de camera van de stalker."

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 14-10-2020 13:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

+

[...]

Ik heb je screenshots WEL gezien voordat je ze weghaalde; ik heb letterlijk 0 aanleiding gezien dat er iets ontfutseld / gestolen werd. Het was vooralsnog een "gewoon" gesprek alhoewel jij weet dat de gesprekspartner mogelijk niet degene is die je denkt dat het is.

Je moet heul erg uitkijken welke bewoordingen je dus gebruikt!
Je voordoen als iemand anders, inclusief gebruik van de foto's van die persoon, is dus niet strafbaar volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Orion84 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:15:
Vragen naar tips over hoe je meer informatie kan achterhalen om door te spelen aan de politie zou nog wel kunnen, maar daarvoor hoef je dus geen foto's en gesprekken te posten.

De redenen dat we niet van dit soort opsporingstopics op Tweakers willen is onder andere:
- Wij weten niet wat jouw rol hier nu precies is. Wie weet ben jij wel een stalker die probeert meer gegevens te achterhalen
- Alle informatie die hier publiekelijk gepost word is een mogelijke inbreuk op privacy van de personen wie het betreft
- Er wordt nog al eens veel te snel dingen aan elkaar geknoopt waardoor we in het verleden ook al meermalen gezien hebben dat social media profielen en dergelijke van totaal ongerelateerde personen er bij worden gehaald (vanwege overeenkomst in naam of zo).
En dat eerste is puur waar het topic voor bedoeld was. Als @Ardana nu een waarschuwing had gegeven dat ik de screenshot niet meer terug moet plaatsen, dan had jou uitleg geklopt.

Maar ze beschuldigt mij ervan naar illegale zaken te vragen en dat klopt gewoon pertinent NIET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

De Nelis

en anders maar niet...

Backpacker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Dus? Dan mag ik niet vragen naar manieren waardoor ik de politie van zoveel mogelijk informatie kan voorzien?
Jawel, maar jij geeft uiteindelijk alleen je verdenkingen door aan de politie, zij zullen moeten achterhalen of het feit is.

En ja veel legale oplossingen zijn er niet echt tegenwoordig om iemands identiteit te achterhalen, dus het is vooral heel lastig om daar iets zinnigs op te krijgen zonder geen risico te lopen dat je je in het illegale veld bevind.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Backpacker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Je voordoen als iemand anders, inclusief gebruik van de foto's van die persoon, is dus niet strafbaar volgens jou?
Nee, ik zeg alleen dat de informatie die jij tot nu hebt gepost, bij mij geen belletje doet rinkelen dat er direct een strafbaar feit gaande is. En zoals @Orion84 aangeeft; zolang niemand weet wat jouw rol of "schade" is hierin, kan je ook geen aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Nee, ik zeg alleen dat de informatie die jij tot nu hebt gepost, bij mij geen belletje doet rinkelen dat er direct een strafbaar feit gaande is. En zoals @Orion84 aangeeft; zolang niemand weet wat jouw rol of "schade" is hierin, kan je ook geen aangifte doen.
Volgens mij haal je nu van alles door elkaar. Ik ga geen aangifte doe, dat doet degene van wie de identiteit is gestolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Backpacker schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

En dat eerste is puur waar het topic voor bedoeld was. Als @Ardana nu een waarschuwing had gegeven dat ik de screenshot niet meer terug moet plaatsen, dan had jou uitleg geklopt.

Maar ze beschuldigt mij ervan naar illegale zaken te vragen en dat klopt gewoon pertinent NIET!
Dan stel ik voor dat je Ardana een DM stuurt en even met haar overlegt in welke vorm het topic eventueel heropend kan worden / of je een nieuwe start kan maken. Kom je er met haar niet uit, dan kan je je bij mij melden.

Ik zet hier nu in elk geval een slotje op, aangezien dit verder geen beleidsdiscussie is. Zie ook: Je topic is dicht en het is onterecht? Lees hier!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.