Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
Hola,

Voor een vette Flight Simulator setup wil ik een 4e en 5e beeldscherm aansluiten naast mijn 3 bestaande beeldschermen. Van de drie bestaande beelschermen zijn twee schermen al aangesloten op 2 displayporten en 1 is aangesloten op een HDMI-poort. Dit betekent dat ik op mijn videokaart nog 1 Displayport en 1 USB-C over heb.

De twee beeldschermen die ik wil aansluiten zijn een Acer PM161Qbu: Een portable monitor met één USB-C aansluiting. Ik heb er al 1 binnen, en wanneer ik deze aansluit op de enige USB-C aansluiting van m'n videokaart werkt dat helemaal prima. Ook de Power Delivery werkt prima via deze USB-C poort.

Maar nu het tweede scherm...

Dit is hetzelfde scherm. Ik heb dus nog maar 1 Displayport over (en een displayport op mijn moederbord waarvan ik de Onboard Graphics aan heb kunnen zetten in de BIOS). Alleen, een Displayport signaal omzetten naar een USB-C signaal kan niet, zo vond ik op internet. USB-C --> Displayport/HDMI gaat wel, maar Displayport/HDMI --> USB-C niet. Klopt dat? Of zijn die kabels/converters beide kanten op te gebruiken?

Tweede vraag: Mijn tweede optie is dus het splitten van de USB-C uitgang van mijn videokaart. Alleen kan ik er niet goed uitkomen wat voor splitter hiervoor geschikt is? Ik kan niet goed vinden welke splitters de juiste protocollen (Alt mode/Thunderbolt) ondersteunen. Kan de onderstaande USB-hub bijvoorbeeld het video signaal overbrengen én splitten? Waar zie ik dat aan?

https://www.bol.com/nl/p/...1jcg7oEAQYASABEgIct_D_BwE

Zo niet, op wat voor HUB's moet ik dan zoeken en waar moet ik op letten? Is het alleen de overdrachtsnelheid (zoals bij kabels, daar maakt het niet uit welke protocollen worden verzonden, als de kabel maar snel genoeg is), of moet een HUB ook een bepaald protocol ondersteunen?

Belangrijk om te weten: De game zelf speel ik niet op deze twee nieuwe beeldschermen maar op mijn 3 bestaande schermen. De twee nieuwe zijn puur voor side software. Het is een simpel 1920x1080 HD scherm van 15,6 inch (en dat dan keer twee).

Specs:
Intel Core i5 9600K CPU
MSI Z390-a Pro moederbord (Intel UHD Graphics staat aan)
16GB RAM
MSI GeForce RTX 2070 GPU
Windows 10 - home 64 bit

Stefan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:30

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

USB-C is alleen maar de formfactor van de stekker, het zegt niks over het protocol dat gebruikt wordt. Waarschijnlijk krijgt die ene monitor vanuit de USB-C uitgang ook 'gewoon' een displayport signaal. Met alleen een USB-C splitter ben je er niet, want je moet het displayport signaal splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:56
Komt er geen beeld uit je USB-C van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
Nee, de USB-C uit mijn moederbord heeft geen Thunderbolt protocol en produceert dus geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:59
stefanhoks schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:33:
Nee, de USB-C uit mijn moederbord heeft geen Thunderbolt protocol en produceert dus geen beeld.
Jouw videokaart produceert ook geen thunderbolt over USB-C. Wel displayport over USB-C!

Voor het laatste scherm zou je naar een scherm moeten met displayport of een usb-c scherm met displaylink.

edit:
Je zou een gokje kunnen wagen met deze kabel: https://www.moshi.com/en/...isplayport-cable-5k/white Al moet je dan nog wel voeding regelen

[ Voor 17% gewijzigd door simson0606 op 14-10-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanhoks
Gelukkig zit er een voeding bij het beeldscherm! Ik ben benieuwd of zo'n kabel ook de andere kant op werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
Helaas werkt een DisplayPort - USB-C kabel (zon bidirectional ding) niet. Zijn er USB-C splitters op de markt die het beeld ook splitsen? Ik kan er moeilijk een vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:11
stefanhoks schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:25:
Helaas werkt een DisplayPort - USB-C kabel (zon bidirectional ding) niet. Zijn er USB-C splitters op de markt die het beeld ook splitsen? Ik kan er moeilijk een vinden.
Je moet zoeken op USB-C Alt mode splitter (of hub).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanhoks
Helaas heb ik die niet gevonden. Alle hubs splitten het USB-C Dp Alt mode signaal naar DP's of HDMI's plugs...
Pagina: 1