Beste Tweakers,Kan een moderator de titel van deze topic editen naar:
Nieuwe ketel, vloerverwarming & radiatoren met Tado's
De koude dagen komen er aan. Nou, eigenlijk is het ook al koud en willen wij het wat warmer maken in huis. Na een lange verbouwing wonen we eindelijk in de woning, maar is de verwarming nog niet helemaal op orde. Graag leggen we jullie voor wat de huidige situatie is. Hopelijk dat jullie ons van een advies kunnen voorzien.
Wij hebben de volgende apparatuur en type verwarming:
Begane grond
Op de begane grond hebben wij in de bijkeuken de Intergas Xtreme 36 ketel hangen (aan- en afvoer via zijgevel). Daar precies onder hangt een Therminon composiet vloerverwarmingsverdeler met pomp (7-groeps: 1 groep naar de badkamer boven en 6 groepen op de benedenverdieping). Dit betreft een verdeler welke zowel hydraulisch actief als hydraulisch neutraal kan worden ingesteld. Dit is onze hoofdverwarming. Op de benedenverdieping zijn er verder geen radiatoren.
Bovenverdieping
Op de bovenverdieping hebben wij vier slaapkamers met elk een radiator. Op elke radiator zit een Tado slimme thermostaatknop. In de badkamer zit een handdoekradiator, welke met een manuele (open/dicht) radiatorknop is aangesloten. Deze zal dan moeten functioneren als bypass. Dit las ik in verschillende bronnen & installatieinstructies. In de badkamer is ook (nat) vloerverwarming (1 groep), welke naar de vloerverwarmingsverdeler op de benedenverdieping is aangesloten.
Thermostaten
Wij hebben een Honeywell T6R (draadloos) thermostaat en een Tado thermostaat. Deze zijn nog niet aangesloten/geïnstalleerd. Één zou dus in zone 1 kunnen hangen (beneden) en de ander in zone 2 (boven), als we gebruik willen maken van een LT-/HT regeling, aldus de Intergas installatievoorschrift.
LT-/HT zone
In de installatievoorschrift van Intergas lezen we dat het met de Intergas Xtreme 36 ketel mogelijk is om de CV-installatie op te delen in twee groepen met verschillende stooktemperaturen. Een hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag temperatuur zone (LT) met de vloerverwarmingssysteem. Omdat de vloerverwarmingsverdeler een eigen pomp heeft, moet de vloerverwarming wel hydraulisch neutraal worden ingesteld. Zo staat dit in de installatievoorschrift van Intergas.
Wat willen we graag?
Wij willen de boven- en benedenverdieping apart van elkaar kunnen bedienen. Als we boven de hele dag aan het werk zijn, hoeft de benedenverdieping niet de hele dag te branden. Ik weet dat een mogelijkheid is om de knop op de verdeler dicht en open te draaien. Maar ik wil zo min mogelijk aan deze thermostaatknop zitten. Dit zou via de (Honeywell of Tadothermostaat moeten gebeuren.
Het meest logische lijkt ons dat de Tado thermostaat ergens boven (in de hal of in de slaapkamer) hangt. De Honeywell T6R (draadloos) komt dan beneden te hangen.
Wat is jullie blik hier op?
Hopelijk heb ik het bovenstaande duidelijk omschreven. Zo niet dan lezen we het graag. Ik denk dat veel Tweakers zullen denken/zeggen dat de installateur dit had moeten doen. Helaas wist de betreffende installateur niet hoe deze 'nieuwe' systemen allemaal ingeregeld moeten worden. Alleen aan/uit. Warm/koud. Ergens heeft hij wel gelijk...

Wat lijkt jullie de meest ideale instelling/installatie? Eerder heb ik begrepen van een andere installateur dat er geen twee- of driewegklep tussen hoeft, omdat de pomp van de vloerverwarmingsverdeler deze kan vervangen. Ook als voordeel van deze laatste oplossing is dat de kleppen het gevoeligst zijn van de gehele installatie voor storingen/defecten. Een nadeel is dat je de stroomstekker van de pomp moet afknippen en deze dan moet koppelen aan de modules van de ketel of van de thermostaat. Dit laatste is mij nog niet duidelijk.
Omdat diverse installateurs een andere oplossing bieden ten opzichte van elkaar of niet helemaal weten welke oplossing het beste is, vraag ik het nu via deze wijze. Hopelijk heeft iemand hier de ervaring en kennis van. Wij zijn jullie erg dankbaar voor het meedenken!