Nieuwe ketel, vloerverwarming & radiatoren met Tad en Tado's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 21:36

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Kan een moderator de titel van deze topic editen naar:
Nieuwe ketel, vloerverwarming & radiatoren met Tado's
Beste Tweakers,

De koude dagen komen er aan. Nou, eigenlijk is het ook al koud en willen wij het wat warmer maken in huis. Na een lange verbouwing wonen we eindelijk in de woning, maar is de verwarming nog niet helemaal op orde. Graag leggen we jullie voor wat de huidige situatie is. Hopelijk dat jullie ons van een advies kunnen voorzien.

Wij hebben de volgende apparatuur en type verwarming:

Begane grond
Op de begane grond hebben wij in de bijkeuken de Intergas Xtreme 36 ketel hangen (aan- en afvoer via zijgevel). Daar precies onder hangt een Therminon composiet vloerverwarmingsverdeler met pomp (7-groeps: 1 groep naar de badkamer boven en 6 groepen op de benedenverdieping). Dit betreft een verdeler welke zowel hydraulisch actief als hydraulisch neutraal kan worden ingesteld. Dit is onze hoofdverwarming. Op de benedenverdieping zijn er verder geen radiatoren.

Bovenverdieping
Op de bovenverdieping hebben wij vier slaapkamers met elk een radiator. Op elke radiator zit een Tado slimme thermostaatknop. In de badkamer zit een handdoekradiator, welke met een manuele (open/dicht) radiatorknop is aangesloten. Deze zal dan moeten functioneren als bypass. Dit las ik in verschillende bronnen & installatieinstructies. In de badkamer is ook (nat) vloerverwarming (1 groep), welke naar de vloerverwarmingsverdeler op de benedenverdieping is aangesloten.

Thermostaten
Wij hebben een Honeywell T6R (draadloos) thermostaat en een Tado thermostaat. Deze zijn nog niet aangesloten/geïnstalleerd. Één zou dus in zone 1 kunnen hangen (beneden) en de ander in zone 2 (boven), als we gebruik willen maken van een LT-/HT regeling, aldus de Intergas installatievoorschrift.

LT-/HT zone
In de installatievoorschrift van Intergas lezen we dat het met de Intergas Xtreme 36 ketel mogelijk is om de CV-installatie op te delen in twee groepen met verschillende stooktemperaturen. Een hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag temperatuur zone (LT) met de vloerverwarmingssysteem. Omdat de vloerverwarmingsverdeler een eigen pomp heeft, moet de vloerverwarming wel hydraulisch neutraal worden ingesteld. Zo staat dit in de installatievoorschrift van Intergas.

Wat willen we graag?
Wij willen de boven- en benedenverdieping apart van elkaar kunnen bedienen. Als we boven de hele dag aan het werk zijn, hoeft de benedenverdieping niet de hele dag te branden. Ik weet dat een mogelijkheid is om de knop op de verdeler dicht en open te draaien. Maar ik wil zo min mogelijk aan deze thermostaatknop zitten. Dit zou via de (Honeywell of Tadothermostaat moeten gebeuren.

Het meest logische lijkt ons dat de Tado thermostaat ergens boven (in de hal of in de slaapkamer) hangt. De Honeywell T6R (draadloos) komt dan beneden te hangen.

Wat is jullie blik hier op?
Hopelijk heb ik het bovenstaande duidelijk omschreven. Zo niet dan lezen we het graag. Ik denk dat veel Tweakers zullen denken/zeggen dat de installateur dit had moeten doen. Helaas wist de betreffende installateur niet hoe deze 'nieuwe' systemen allemaal ingeregeld moeten worden. Alleen aan/uit. Warm/koud. Ergens heeft hij wel gelijk... 8)7

Wat lijkt jullie de meest ideale instelling/installatie? Eerder heb ik begrepen van een andere installateur dat er geen twee- of driewegklep tussen hoeft, omdat de pomp van de vloerverwarmingsverdeler deze kan vervangen. Ook als voordeel van deze laatste oplossing is dat de kleppen het gevoeligst zijn van de gehele installatie voor storingen/defecten. Een nadeel is dat je de stroomstekker van de pomp moet afknippen en deze dan moet koppelen aan de modules van de ketel of van de thermostaat. Dit laatste is mij nog niet duidelijk.

Omdat diverse installateurs een andere oplossing bieden ten opzichte van elkaar of niet helemaal weten welke oplossing het beste is, vraag ik het nu via deze wijze. Hopelijk heeft iemand hier de ervaring en kennis van. Wij zijn jullie erg dankbaar voor het meedenken! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Je moet iets verzinnen dat verschillende zones kunnen worden afgesloten.

Boven heb je daarvoor de tado knoppen
Op bg moet je daarvoor ook iets voor verzinnen het zou kunnen met de lt-kit van intergas.
Maar eigenlijk elke 230v zonneklep (2weg) voldoet daarvoor.
Die klep sluit je aan op de ketel.

Altijd moet er stroming zijn, dat kan met een bypass of radiator die permanent open staat.
Let daar op bij plaatsing van de klep dat die op een plek komt dat je stroming behoudt.

Ik persoonlijk zou daarvoor toch een bypass plaatsen en dat goed afstellen.

(Die 230v moet je even checken in de handleiding van intergas wat dat typ ik uit mijn hoofd hier.)

Dan kan je inderdaad twee thermostaten aansluiten op de intergas.
Kies hiervoor twee keer hetzelfde dus of twee keer aan/uit of twee opentherm.
De combi kan ook maar dan wordt het regime van aan/uit gehanteerd.

Ps tuurlijk kan ipv dit ook de pomp van vloerverwarming gaan schakelen maar dat is een beetje een beun oplossing wordt erg veel starts en stops voor de pomp. Zou ik niet doen als je een moderne pomp hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 14-10-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:08
Aangezien je een Tado systeem gebruikt kan ik vertellen hoe wij het hebben gedaan. Wij hebben hier een woning die bewoond worden door twee generaties. Zo is er dus 1 ketel om te verwarmen voor twee delen van het huis.

Zo hebben de ouders het vaak kouder hebben dan wij. Daarom hebben wij twee thermostaten(allebei de woonkamers), aangesloten met draad, allebei op een eigen twee weg klep. Zo als er vraag is bij thermostaat 1 gaat klep 1 open en andersom. Indien er vraag is voor beide staan ze allebei open. Alle afzonderlijke radiatoren worden gestuurd door een radiatorknop van Tado.

Om op te sommen, Wij hebben twee thermostaten die ieder een twee weg klep aansturen. Deze communiceren draadloos naar de extensie kit van Tado die vervolgens de ketel aanzet om modulerend aan de slag te gaan.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
leonbong schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:52:
Je moet iets verzinnen dat verschillende zones kunnen worden afgesloten.

Boven heb je daarvoor de tado knoppen
Op bg moet je daarvoor ook iets voor verzinnen het zou kunnen met de lt-kit van intergas.
Maar eigenlijk elke 230v zonneklep (2weg) voldoet daarvoor.
Die klep sluit je aan op de ketel.

Altijd moet er stroming zijn, dat kan met een bypass of radiator die permanent open staat.
Let daar op bij plaatsing van de klep dat die op een plek komt dat je stroming behoudt.

Ik persoonlijk zou daarvoor toch een bypass plaatsen en dat goed afstellen.

(Die 230v moet je even checken in de handleiding van intergas wat dat typ ik uit mijn hoofd hier.)

Dan kan je inderdaad twee thermostaten aansluiten op de intergas.
Kies hiervoor twee keer hetzelfde dus of twee keer aan/uit of twee opentherm.
De combi kan ook maar dan wordt het regime van aan/uit gehanteerd.

Ps tuurlijk kan ipv dit ook de pomp van vloerverwarming gaan schakelen maar dat is een beetje een beun oplossing wordt erg veel starts en stops voor de pomp. Zou ik niet doen als je een moderne pomp hebt.
Dan zou je dus de 2-wegklep moeten plaatsen op de aanvoer van de vloerverwarming. Zodra er dan warmtevraag is vanuit de woonkamer/benedenverdieping, dan schakelt de klep open en vloeit warm (LT-ingesteld temperatuur van zo'n 40 of 50 graden) water naar de vloerverwarming. Maar dan gaat de klep open, maar heeft de ketel nog geen warmtevraag gekregen. Dan moet er dus een draadje/signaal vanaf de thermostaat in de woonkamer/benedenverdieping naar de 2-wegklepklep bij de vloerverwarming en een draadje/signaal naar de RF-module van de Honeywell thermostaat. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massri

Massri

Vraag gerust!

Topicstarter
Ruubaan schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:36:
Aangezien je een Tado systeem gebruikt kan ik vertellen hoe wij het hebben gedaan. Wij hebben hier een woning die bewoond worden door twee generaties. Zo is er dus 1 ketel om te verwarmen voor twee delen van het huis.

Zo hebben de ouders het vaak kouder hebben dan wij. Daarom hebben wij twee thermostaten(allebei de woonkamers), aangesloten met draad, allebei op een eigen twee weg klep. Zo als er vraag is bij thermostaat 1 gaat klep 1 open en andersom. Indien er vraag is voor beide staan ze allebei open. Alle afzonderlijke radiatoren worden gestuurd door een radiatorknop van Tado.

Om op te sommen, Wij hebben twee thermostaten die ieder een twee weg klep aansturen. Deze communiceren draadloos naar de extensie kit van Tado die vervolgens de ketel aanzet om modulerend aan de slag te gaan.
Jullie gebruiken dus twee 2-wegkleppen. Ik begrijp dat deze draadloos de extensiekit van Tado aansturen. Zo'n extensiekit heb ik inmiddels ook maar besteld. De honeywell T6R thermostaat is dus al draadloos verbonden.

Weet je toevallig wat het verschil is tussen de extensiekit en de draadloze ontvanger van Tado. Deze wordt ook afzonderlijk verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Massri92 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:44:
Bedankt voor jullie reacties.

[...]

Dan zou je dus de 2-wegklep moeten plaatsen op de aanvoer van de vloerverwarming. Zodra er dan warmtevraag is vanuit de woonkamer/benedenverdieping, dan schakelt de klep open en vloeit warm (LT-ingesteld temperatuur van zo'n 40 of 50 graden) water naar de vloerverwarming. Maar dan gaat de klep open, maar heeft de ketel nog geen warmtevraag gekregen. Dan moet er dus een draadje/signaal vanaf de thermostaat in de woonkamer/benedenverdieping naar de 2-wegklepklep bij de vloerverwarming en een draadje/signaal naar de RF-module van de Honeywell thermostaat. Klopt dit?
Ja correct draad trekken vanaf de specifiek ketelcontacten naar de 2-wegklep.

Maar zo ver ik weet heeft deze intergas een draadloze honeywell ontvanger ingebouwd.
Op honeywell thermostaat kan je ook twee ontvangers inleren.

Dan zou eventueel één bij de klep kunnen plaatsen en de ketel inleren op thermostaat. Dan hoef je eventueel geen draad te trekken.

(PS Dit geldt uit mijn hoofd voor honeywell round en varianten (chromotherm) eigenlijk alles wat je evohome reeks tegenkomt. Ik weet niet het signaal van de T6R of Lyrc afwijkend is en gebuik maakt van afwijkende ontvangers.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubaan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:08
Massri92 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

Jullie gebruiken dus twee 2-wegkleppen. Ik begrijp dat deze draadloos de extensiekit van Tado aansturen. Zo'n extensiekit heb ik inmiddels ook maar besteld. De honeywell T6R thermostaat is dus al draadloos verbonden.

Weet je toevallig wat het verschil is tussen de extensiekit en de draadloze ontvanger van Tado. Deze wordt ook afzonderlijk verkocht.
Klopt helemaal, nee dat durf ik zo niet te zeggen.

Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PedroM1
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-02-2021
Kan iemand me uitleggen hoe ik mijn systeem met Tadö kan laten werken ?

Ik heb de junkers Cerapurcomfort ZBR
En we mm200 module om volgende te sturen.
Op de gelijkvloers heb ik vloerverwarming met een thermostaat
Op de 1ste verdieping heb ik 3 radiators met tadö thermostatische kranen en In de badkamer op het 1ste verdiep heb ik een radiator met thermostatische kraan en een 2de thermostaat aansluiting.
Ik heb nu 2 tadö thermostaten aangesloten. In de badkamer werkt de tadö goed. Maar die van de gelijkvloers ( vloerverwarming krijg ik niet ingesteld)
Ik gebruik de installateurs handleiding maar krijg telkens een fail na het saven.
Instellingen:
GV Tadö 1: D17 hc02 hw y. Ext n. FAIL
VD Tadö 2: D17 hc01 hw y. Ext n. OK
Pagina: 1